Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen geschikte stuurprogramma's grafische kaart voor Xubuntu  (gelezen 1126 keer)

xargon

  • Gast
geen geschikte stuurprogramma's grafische kaart voor Xubuntu
« Gepost op: 2009/05/20, 01:24:08 »
Ik heb een redelijk oude computer en daarop heb ik de laatste versie van Xubuntu geinstalleerd. De specs zijn: 1.5 Ghz Intel processor, 768 Mb RAM.

Ik had al een keer eerder geprobeerd Xubuntu te installeren en toen zat er een 16 Mb videokaart in. Het werkte wel goed, maar voor flash-games op internet (Miniclip) schoot de kaart te kort. Ik ging daarom informeren in de computerzaak of er videokaarten met meer capaciteit voor mijn computer. Het is niet zo eenvoudig, want mijn computer is een Compaq Evo: een flattop model waar slechts kleine AGP-kaarten inpassen. Maar ze hadden er één: een ASUS AH-3450 van 256 Mb. Ze hadden op internet gekeken en bevestigd dat deze werkt op mijn computer met Xubuntu. Hij werkte wel, maar de grafische prestaties zijn er zeker niet op vooruit gegaan. Probleem is denk dat ik geen specifieke drivers kan downloaden. Je kan drivers en utilities downloaden voor Windows en OS, maar Linux staat er niet bij.

Ik heb een paar dagen geleden de laatste versie van Xubuntu gedownload en alles gewoon opnieuw geinstalleerd. Na de installatie alle drivers en stuurprogramma's gedownload en geinstalleerd volgens de instructies op de Nederlandse Ubuntu-site. De videokaart draait via het commercieel grafisch stuurprogramma van FGLRX van ATI/AMD. Dit geeft de computer aan als ik via [Applications] > [Systeem] naar Hardwarestuurprogramma's ga.

Xubuntu werkt niet soepel. (Er zijn ook nog andere problemen, met de printer en ik hoor geen geluid, maar daar kan ik beter een ander topic over maken.) De muis werkt de ene keer soepel en de andere keer stroef. Mijn idee is dus dat het vooral grafisch niet helemaal goed zit. Ik verwacht niet dat ASUS drivers voor Linux beschikbaar stelt. Dus zou ik iets kunnen doen met de drivers voor Windows (via Wine)? Of kan ik beter iets anders doen?

Mijn computer is absoluut niet snel, maar volgens mij zijn de specs wel voldoende om met een soepel draaiend Ubuntu-gerelateerd besturingssysteem te werken.

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Alvast bedankt!

Offline Emil

  • Lid
Re: geen geschikte stuurprogramma's grafische kaart voor Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/21, 17:13:19 »
Hier vind je de Ati driver voor linux:
http://support.amd.com/us/gpudownload/linux/Pages/radeon_linux.aspx?type=2.4.1&product=2.4.1.3.38&lang=English
              Nog een tip: Altijd drivers van de AMD/Ati of Nvidia halen, ook als je windows gebruikt, de drivers van Asus in dit geval zijn hopeloos verouderd.

Als die niet goed werkt kun je ook nog altijd de radeonhd of radeon drivers proberen (let op: eerst de ati drivers verwijderen)
door de pakketten xserver-xorg-video-radeon of xserver-xorg-video-radeonhd te installeren.