Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gegevens invullen in een pdf?  (gelezen 981 keer)

Offline JohnP

  • Lid
Gegevens invullen in een pdf?
« Gepost op: 2015/09/25, 09:23:47 »
Beste mensen,

Ik heb Evince als documentenviewer. Hiermee kan ik pdf-documenten goed openen maar ik ben niet in staat gegevens in te vullen.
Kennen jullie een programma of een extensie waarmee ik dit kan doen?

Alvast bedankt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Gegevens invullen in een pdf?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/25, 09:47:44 »
Hier werkt het wel, mits de PDF goed is opgemaakt.
Vele PDF files zijn niet goed gemaakt, waardoor het niet werkt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Gegevens invullen in een pdf?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/25, 10:22:38 »
Ik kan de reactie van Ron alleen maar bevestigen. Nooit een invul-probleem gehad met Evince, mits het document echt invulbaar was.

Offline Edje29b6

  • Lid
Re: Gegevens invullen in een pdf?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/25, 11:56:51 »
Met deze is het goed werken.

Master PDF editor

Re: Gegevens invullen in een pdf?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/09/25, 12:04:35 »
Als een PDF via Evince niet is in te vullen open ik het in LibreOffice. Die opent het als een Draw-document, en de invulvelden zijn zwevende veldjes geworden die je aan kunt klikken en iets in kunt tikken. Daarna weer exporteren als PDF, en voilà: daar is je ingevulde PDF. :)

Mocht je deze methode willen proberen: sla dit document dan ook even op als Draw-document (.odg extensie). Mocht je later iets willen wijzigen, dan open je datzelfde document weer zonder weer helemaal opnieuw te hoeven beginnen. ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gegevens invullen in een pdf?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/09/25, 12:41:51 »
John,

Die pdf documenten zijn meestal zonder invulbare velden gemaakt. Adobe eist van een bedrijf daarvoor een aparte licentie. Bij mijn werkgever kwamen ze daar een paar jaar geleden achter en vroegen heel veel geld omdat die licentie er niet was. Tja, dan doe je dat als bedrijf dus nooit meer.

Het kan trouwens wel degelijk en ook nog zonder gebruik te maken van Adobe software. Klik hier (met rechts-opslaan als) voor een door mij al weer tijd geleden gemaakt spreukenframe met Scribus. In het midden zit een invulveld. Zet er een leuke spreuk in, print hem (A4. A3) en hang op de koelkast.

Suggestie: De goedkoopste facelift is een glimlach.

Ik heb die mogelijkheid via Scribus in het bedrijf netjes naar voren gebracht, compleet met een van de eigen formulieren en nu dan geheel gemaakt & met invulvelden via Scribus. Ik wist toen al wel dat mijn poging vrijwel kansloos zou zijn, maar ja, ik vond het zo l***llig voor onze klanten.

Lukt het invullen bij mijn Spreukenframe je nu wel?



GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Gegevens invullen in een pdf?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/09/25, 13:32:23 »
@jvecht

Goede tip!
Scribus vind ik trouwens een enorm ondergewaardeerd programma; mooi voorbeeld van een open source programma dat zich kan meten met betaalde software.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gegevens invullen in een pdf?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/09/25, 14:44:58 »
Hallo VuurVosje,

Dank je wel! Scribus is echt goed en wordt nog steeds heel veel beter!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline JohnP

  • Lid
Re: Gegevens invullen in een pdf?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/09/25, 17:52:21 »
@Marqeaux: Als ik de pdf als Draw open door het door LibreOffice te openen dan valt meer dan de helft weg. Exporteer ik deze vervolgens weer als Pdf dan is nog steeds minder dan de helft te zien, dus het probleem in deze zit echt bij de overgang van de huidige pdf naar Draw.

@Jvecht: Ik heb Scribus geinstalleerd maar als ik dit pdf-bestand hierin open dan laat hij ook maar de helft zien (eigenlijk bijna hetzelfde als hierboven beschreven).

Ik zal aan degene die het bestand heeft gestuurd vragen of zij het als word document kan sturen. Het zal waarschijnlijk aan de opmaak van het pdf-bestand liggen.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/25, 17:59:42 door JohnP »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gegevens invullen in een pdf?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/09/25, 17:58:36 »
Wat ik altijd gebruik voor het invullen van PDF formulieren, is Xournal. Je kan er een PDF in laden, en daarna notities, lijnen, enz. in plaatsen. Zo ook gewoon je in te vullen tekst. Alles wordt opgeslagen in een klein xournal bestand. Heb je gedaan, dan exporteer je het eindresultaat terug naar PDF.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Gegevens invullen in een pdf?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/09/25, 18:26:41 »
Ik zal aan degene die het bestand heeft gestuurd vragen of zij het als word document kan sturen. Het zal waarschijnlijk aan de opmaak van het pdf-bestand liggen.
Vraag liever om een ODF formaat, als ODT.
Dan weet je zeker dat het gaat werken............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline JohnP

  • Lid
Re: Gegevens invullen in een pdf?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/09/25, 20:03:16 »
@Vanadium: Bedankt! Met Xournal doet hij het.

@Ron: Ik weet niet in hoeverre zij bekend zijn met OpenSource en de bijbehorende bestandsformaten.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Gegevens invullen in een pdf?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/09/25, 20:37:33 »
De ene PDF is kennelijk de andere niet.
Als ik het Spreukenframe van jvecht met Evince open, dan kan ik probleemloos tekst invullen.
Als ik daarentegen de tip van Marqeaux -openen met Draw- probeer, dan kan ik niets invullen; alleen als ik eerst zelf een tekstvak invoeg. Maar dat zal bij een officieel in te vullen formulier niet de bedoeling zijn.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Gegevens invullen in een pdf?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/09/25, 21:13:11 »
@Ron: Ik weet niet in hoeverre zij bekend zijn met OpenSource en de bijbehorende bestandsformaten.
ODF/ODT heeft niets te maken met open-source, maar alles met open-standaarden.
Deze standaard wordt ondersteund door MS Office vanaf verse 2007, dus ........
Wanneer de verzender een Nederlandse overheid is, dan hoef je het niet te vragen, maar kan je het eisen. :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Gegevens invullen in een pdf?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/09/26, 11:16:01 »
Ik betwijfel of je van de overheid ODT-formaat kunt eisen.
Wel een document in een Open-Standaardformaat. Nu was het document dat de aanleiding was tot dit topic een PDF-document. En ook PDF is inmiddels een open standaard (ISO 15930-1:2001, ISO 19005-1:2005). Ik vermoed dat de overheid hiermee zijn zorgplicht is nagekomen.

Re: Gegevens invullen in een pdf?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/09/26, 11:29:20 »
Citaat
Nederlandse overheid
In de Motie Vendrik[3] wordt de regering verzocht ervoor te zorgen dat in 2006 alle door de publieke sector gebruikte software aan open standaarden voldoet.

Op 17 september 2007 lanceerde staatssecretaris Heemskerk een actieplan [4] rondom open standaarden waarin alle Rijksdiensten vanaf april 2008 het Open Document Format (ODF) moeten ondersteunen. Sinds 1 januari 2009 moeten alle overheden, zoals gemeenten, provincies en waterschappen, hun documenten ook in .odf aanbieden. Zo kunnen ambtenaren van de gemeente Amsterdam nu via hun intranet gebruikmaken van een odf-converter.
https://nl.wikipedia.org/wiki/OpenDocument#Nederlandse_overheid

Citaat
Open standaarden

ICT-standaarden zijn afspraken over de manier waarop gegevens worden uitgewisseld. Overheden en bedrijven kunnen met open standaarden makkelijker met elkaar communiceren. Bijvoorbeeld als zij facturen sturen.

De overheid hanteert voor open standaarden het 'pas toe of leg uit' principe:

    Moet een overheidsorganisatie een ICT-dienst of –product kiezen? Dan wordt het een open standaard van de 'pas toe of leg uit' lijst.
    Leidt dit tot grote problemen? Dan hoeft de organisatie deze standaard niet te gebruiken. De organisatie moet dit wel uitleggen in het jaarverslag.

Open Document Format (ODF)

Een ander voorbeeld is Open Document Format (ODF) voor tekstbestanden. Een ODF-tekst schrijven, bewerken of lezen kan met veel verschillende tekstverwerkingsprogramma's.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/digitale-overheid/inhoud/open-data-en-open-standaarden

Citaat
Overheid verplicht zichzelf tot gebruik van open standaarden

De Nederlandse rijksoverheid heeft instructies gepubliceerd over het gebruik van open standaarden door overheidsinstanties. De Europese Commissie heeft de afspraken rond open standaarden goedgekeurd en bekrachtigd.

Forum StandaardisatieSinds 1 april 2008 zijn de instructies met betrekking tot het gebruik van open standaarden, zoals de odf-standaard voor office-documenten, van kracht. Na goedkeuring door de Europese Commissie zijn de afspraken en instructies ook in de editie van 21 november van de Staatscourant gepubliceerd. Daarin staat uitgelegd hoe overheden rekening met open standaarden moeten houden wanneer ze ict-projecten aanbesteden of ict-producten afnemen.

Het uitgangspunt bij het afnemen van diensten of producten is dat in principe altijd gekozen moet worden voor producten die open standaarden volgen. In sommige gevallen mag van dat uitgangspunt worden afgeweken, maar alleen wanneer daar een goede reden voor is, bijvoorbeeld wanneer anders de continuïteit van een afdeling in gevaar zou worden gebracht. Elke overheidsafdeling heeft een lijst met open standaarden waaruit een standaard voor het beoogde toepassingsgebied moet worden gekozen. Op het gebruik van de lijsten met open standaarden, die ook via de website Forum standaardisatie te raadplegen zijn, zal worden toegezien door de organisatie Nederland Open in Verbinding. Niet alleen de overheid, maar ook daaraan geliëerde instellingen, semi-overheidsinstellingen en semi-publieke instellingen kunnen van de lijsten met open standaarden gebruik maken. Daarmee zou de interoperabiliteit tussen instanties verbeteren en wordt het verschijnsel van 'vendor lockin' vermeden.
https://tweakers.net/nieuws/56944/overheid-verplicht-zichzelf-tot-gebruik-van-open-standaarden.html