Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Printer instelling met meerdere laden  (gelezen 3419 keer)

Printer instelling met meerdere laden
« Gepost op: 2011/02/10, 09:39:57 »
Goedemorgen,

Laat ik eerst maar beginnen met zeggen dat ik zeer nieuw ben met Ubuntu, gebruik het nu een maandje maar vind het echt geweldig dat een vrij verkrijgbaar iets windows in zoveel vlakken weet te overtreffen.

Het probleem waar ik nu tegen aan ben gelopen is dat het niet wil lukken om 1 document (en dan niet telkens hetzelfde document) verschillende laden te laten gebruiken tijdens het printen. Pagina 1 moet enkelzijdig worden afgedrukt op lade 2 en daarna moeten de pagina's dubbelzijdig worden afgedrukt op lade 1. En als die dat heeft gedaan wil ik weer 1 los blaadje uit lade 2. (soort brochure idee, lade 2 is hard papier lade 1 normaal).

Bij windows deed ik dat door bij het printen eigenschappen te drukken en vervolgens een favorieten instelling in te stellen.
Is dit mogelijk in Ubuntu? Hoe doe ik dit in Ubuntu?

Hoop dat iemand van jullie me daar bij kan helpen.
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Melvin

Re: Printer instelling met meerdere laden
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/10, 23:37:58 »
1:Misschien is het handig te vermelden over welke printer je het hebt.
2:Heb je alle stuurprogramma's geladen en geinstalleerd?
Helaas wordt niet alle hardware volledig ondersteund (zoals de vele opties welke sommige fabrikanten voor hun Windows-stuurprogramma's meegeven).
Het is dus soms een beetje behelpen. Kijk eens op de website van de fabrikant of inderdaad alle funktie's voor Linux beschikbaar zijn.
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Re: Printer instelling met meerdere laden
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/11, 09:14:29 »
Het gaat om een Konica Minolta Bizhub c203 (http://bit.ly/f3hx6q). Ik kan wel gewoon 1 voor 1 van elke lade gebruik maken vandaar dat ik het idee had dat het meer een functie in windows was. Voor zover ik er uit kan halen zijn het gewoon dezelfde drivers (maar wat dat betreft ben ik echt een leek)

Re: Printer instelling met meerdere laden
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/11, 22:19:51 »
Als je allebei de driver packs geinstalleerd hebt (Print Utility for Unix & KMACPS driver for C203-C253-C353) denk ik niet dat je veel verder komt.
De printer is niet meer leverbaar dus er zal ook niet veel meer aan software updates gedaan worden door de fabrikant, helaas.........
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Offline rja

  • Lid
Re: Printer instelling met meerdere laden
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/12, 12:23:40 »
Als je handig bent.

Kun je ook handmatig de PPD aanpassen en die extra bakken toevoegen.

Hier een voorbeeld voor een hp printer.

http://ramblings.narrabilis.com/wp/adding-a-tray-to-ppd-for-cupssamba-hp-2420dn-inputslot-tray3/


Re: Printer instelling met meerdere laden
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/12, 17:25:47 »
Computer kan wel gewoon printen op de lades dus dat is het niet. Denk dat de enigste optie dus word om zelf iets te schrijven (in de gedachten van een soort printen naar pdf knop maar dan met een script die het zelf op de juiste laden zet) of gewoon een macro systeempje dat die handeling uitvoert (dus als het ware 3 print opdrachten geeft eerst pagina 1 dan de rest enzovoort). In ieder geval bedankt voor jullie hulp.