Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: MBR- of Bootrepair ?  (gelezen 351 keer)

Offline vleesman

  • Lid
MBR- of Bootrepair ?
« Gepost op: 2019/01/13, 12:17:22 »
Sinds geruime tijd heb ik 2 hdd en 1 ssd schijf welke probleemloos werkten, ttz bij de opstart kon ik kiezen welke van de 3 moesten starten. Dan heb ik geprobeerd om bluetooth te installeren, verschillende hulpen geïnstalleerd zonder resultaat. Tenslotte alle hulpen terug verwijderd en ........pc startte niet meer op. Waarschijnlijk iets te veel verwijderd. Uit veiligheid heb ik ook al geruime tijd een externe hd in gebruik, die dienst doet als back-up. Nu kan ik met die externe schijf opstarten en krijg ik het grub-menu te zien, waardoor ik wel met de ssd schijf kan starten.
Geprobeerd met sudo update-grub, met een boot-repair cd, enz, niets helpt, enkel met de externe schijf kan ik opstarten. Een van de 2 hdd geformatteerd en Mint mate geïnstalleerd, noppes ook dat werkt niet. Aan het MBR durf ik niet prutsen, alhoewel ik denk dat daar misschien de oplossing ligt. Externe disk draait op Mint19 Cinnamon, de ssd op Ubuntu 18.04 en de tweede hdd op Xubuntu 18.04. Iemand tips aub ?


Offline nieuwbie

  • Lid
Re: MBR- of Bootrepair ?
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/13, 12:56:58 »
Geprobeerd met sudo update-grub, met een boot-repair cd, enz, niets helpt, enkel met de externe schijf kan ik opstarten. Een van de 2 hdd geformatteerd en Mint mate geïnstalleerd, noppes ook dat werkt niet. Aan het MBR durf ik niet prutsen, alhoewel ik denk dat daar misschien de oplossing ligt. Externe disk draait op Mint19 Cinnamon, de ssd op Ubuntu 18.04 en de tweede hdd op Xubuntu 18.04. Iemand tips aub ?

Welke schijf is sda? Heb je geprobeerd sudo grub-install /dev/sda uit te voeren, als je eenmaal vanaf sda bent opgestart? En eventueel os-prober?
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline vleesman

  • Lid
Re: MBR- of Bootrepair ?
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/13, 16:31:39 »
Ja Nieuwbie, ook de formule met sysinfo en illo helpt niet. Bij het verwijderen van Bluetooth heb ik heel zeker iets verwijderd wat niet mocht, maar ik weet het niet meer.
Aangezien ik een volledige back-up heb van alles is het  niet een onoverkomelijk probleem, maar vooraleer met fresh install te beginnen blijf ik nog wat zoeken en hoop ik op een verlossende tip :laugh: