Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Flaptop dichtklappen: wat is de ideale standaardactie?  (gelezen 6273 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
De standaardinstelling in het energiebeheer (Systeem - Voorkeuren - Energiebeheer) is nu bij het dichtklappen van een flaptop: niets doen. De flaptop blijft dus volledig aanstaan.

Ik heb dat zelf veranderd in "afsluiten". Ik wil namelijk niet graag het risico lopen dat de flaptop oververhit raakt, doordat ik hem per ongeluk opberg in die toestand. Bovendien loopt dan sowieso de accu leeg.

Graag zou ik hier eens een open discussie willen voeren, over wat de beste standaardactie is bij dichtklappen. Je hebt bijvoorbeeld ook nog pauzestand of slaapstand.... Kortom: wat vinden jullie? Liefst met onderbouwing van je standpunt erbij: ik heb er bewust geen simpele opiniepeiling van gemaakt.

Dit als opmaat voor een eventuele foutmelding op Launchpad; een gezamenlijke poging om de standaardactie te veranderen. Als we tenminste vinden dat zo'n verandering nuttig is....

Het woord is aan jullie!  :)

--toevoeging--
Mogelijk is de actie "niets doen" alleen daarom bij mij de standaardactie, omdat ik pauzestand en slaapstand heb uitgeschakeld... Dat geeft misschien een vertekend beeld.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/11, 15:59:20 door Pjotr »

Offline ivo

  • Lid
Re: Flaptop dichtklappen: wat is de ideale standaardactie?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/10, 23:12:44 »
Ik zou zeggen slaapstand. Want als je hem dichtklapt zonder af te sluiten zou ik, als ik laptop zou zijn, verwachten dat ik straks weer opengeklapt word om snel weer gebruikt te kunnen worden.

Maar, moet dit niet naar "Offtopic"?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Flaptop dichtklappen: wat is de ideale standaardactie?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/10, 23:14:20 »
Maar, moet dit niet naar "Offtopic"?

Vind ik niet: het is standaard-Ubuntusoftware en betreft de configuratie daarvan.  :)

Re: Flaptop dichtklappen: wat is de ideale standaardactie?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/10, 23:17:24 »
De standaard actie is volgens mij 'blank screen' en niet 'do nothing' ;)

Offline woteb

  • Lid
Re: Flaptop dichtklappen: wat is de ideale standaardactie?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/10, 23:18:38 »
Pauzestand. Dan wordt er praktisch geen stroom verbruikt en wordt bij het openklappen binnen enkele secondes je laptop getoond waar je mee bezig was. Slaapstand zou ik met de powerknop laten gebruiken, dus het drukken op die knop zet dan de laptop in slaapstand, nog een keer drukken en de slaapstand wordt gedeactiveerd.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline siegi

  • Lid
Re: Flaptop dichtklappen: wat is de ideale standaardactie?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/10, 23:23:00 »
Ook de pauzestand,  (dit is standaard in kubuntu)

Als ik de laptop dichtklap, zonder te zeggen dat hij moet afsluiten. Dan verwacht ik bij het openklappen van mijn laptop dat hij weer direct paraat staat.

Indien de kabel is aangesloten verwacht ik bij het dichtklappen dat hij gewoon blijft doordraaien. (ook standaard in kubuntu)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Flaptop dichtklappen: wat is de ideale standaardactie?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/10, 23:24:51 »
Ik heb iets toegevoegd aan mijn beginbericht:

Citaat
--toevoeging--
Mogelijk is de actie "niets doen" alleen daarom bij mij de standaardactie, omdat ik pauzestand en slaapstand heb uitgeschakeld... Dat geeft misschien een vertekend beeld.

Offline ivo

  • Lid
Re: Flaptop dichtklappen: wat is de ideale standaardactie?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/10, 23:25:41 »
Maar, moet dit niet naar "Offtopic"?

Vind ik niet: het is standaard-Ubuntusoftware en betreft de configuratie daarvan.  :)

Dat klopt, maar je vraag gaat niet over hoe of waar je iets kunt configureren omdat je het niet weet of omdat het volgens jou niet werkt.
Kijk, als jij hem in dat geval bijvoorbeeld in slaapstand wilt zetten maar dat werkt niet, dan heb je wat mij betreft 1 punt. Nu heb je er nog 0 :-)

Same player shoot again!

Maar gelukkig gaat de Woteb met mij mee..... :-)


There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Flaptop dichtklappen: wat is de ideale standaardactie?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/11, 00:01:33 »
Bij mij staat hij ook op afsluiten, maar dit meer uit noodzaak dan wat anders.
Pauze- en slaapstand werken hier niet goed, bij het ontwaken begint meneer te flippen en allerlei onzin en foutmeldingen uit te kramen.

Vervolgens kan ik niets anders doen dan een harde shutt-off, dus afsluiten is mijn enige optie...

En ook niet zo'n verkeerde vind ik, want dichtklappen is voor mij einde oefening en we zien later wel weer.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Flaptop dichtklappen: wat is de ideale standaardactie?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/11, 00:07:52 »
Misschien nog een extra overweging: ontwaken uit pauzestand is weliswaar sneller dan opnieuw aanzetten en opstarten, maar... pauzestand werkt soms slecht (afhankelijk van de ijzerwaar), en opstarten is tegenwoordig zeer snel (en wordt nog eens aanzienlijk sneller in 9.10).

Dus hoe groot is tegenwoordig nog het voordeel van pauzestand? Zelfs bij ijzerwaar die goed uit pauzestand ontwaakt?

Offline siegi

  • Lid
Re: Flaptop dichtklappen: wat is de ideale standaardactie?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/11, 00:13:52 »
Het opstarten is van ubuntu is niet het enige dat telt.

Wanneer men uit pauzestand ontwaakt staat de laptop weer klaar binnen 1 seconde. Met het documentje waar je aan het werken was, je browser met alle tabladen... etc

Offline joop13

  • Lid
Re: Flaptop dichtklappen: wat is de ideale standaardactie?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/11, 01:04:38 »
Het opstarten is van ubuntu is niet het enige dat telt.

Wanneer men uit pauzestand ontwaakt staat de laptop weer klaar binnen 1 seconde. Met het documentje waar je aan het werken was, je browser met alle tabladen... etc

Dat is ook de reden waarom ik hem heb ingesteld op pauzestand bij dichtklappen.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Flaptop dichtklappen: wat is de ideale standaardactie?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/11, 01:06:12 »
Hier staat hij ook op "Pauze stand". Zo heb ik binnen no-time mijn tabs en vensters weer open staan (wat er meestal toch 5 a 10 zijn). Maar dan moet je hardware het wel ondersteunen. 's Nachts zet ik mijn laptop ook bijna altijd op pauze stand, een reboot doe ik maar heel af en toe.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline joop905

  • Lid
Re: Flaptop dichtklappen: wat is de ideale standaardactie?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/11, 01:38:14 »
Ook hier staat hij ook op "Pauze stand"
maar werkt niet altijd

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Flaptop dichtklappen: wat is de ideale standaardactie?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/11, 08:14:08 »
Bij mij gaat 'ie ook op Pauze. Moet dan na het weer openen wel ff op de aan- en uitknop drukken, wachtwoord intoetsen en hopla! Werkt feilloos.  Moest wel eerst met behulp van dit forum de Swap-partitie ietsie groter maken, maar nu is 't perfect.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: Flaptop dichtklappen: wat is de ideale standaardactie?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/10/11, 10:29:00 »
Bij mij staat die op scherm op zwart zetten waarom weet ik niet ik heb dit nooit veranderd eigenlijk.
Ik klap hem bijna nooit dicht of ik ga even weg en wil daarna meteen weer verder wat niet zo heel vaak gebeurt.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Flaptop dichtklappen: wat is de ideale standaardactie?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/10/11, 13:02:41 »
Scherm op zwart zetten. Ik klap laptopje dicht als ik even weg ga, en daarna weer verder wil werken. Als ik jullie reacties zie, zal ik maar eens Pauzestand als standaard zetten, in Kubuntu heb ik daar geen problemen mee, en het verbruikt minder energie.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Flaptop dichtklappen: wat is de ideale standaardactie?
« Reactie #17 Gepost op: 2009/10/11, 15:58:10 »
Ik heb een nieuwe proefgebruiker aangemaakt in 9.04. Zonder enige wijziging van de standaardinstellingen, dus met pauzestand en slaapstand ingeschakeld.

De standaardactie bij dichtklappen, staat bij de proefgebruiker op pauzestand. Blijkbaar verandert de standaardactie bij dichtklappen pas in "niets doen", wanneer pauzestand en slaapstand zijn uitgeschakeld (bijvoorbeeld via gconf-editor).

Dank aan allen voor de reacties. Alles gelezen en overwogen hebbende, denk ik dat de huidige standaardactie goed is: pauzestand.

Behalve als je pauzestand en slaapstand hebt uitgeschakeld: dan is de standaardactie "niets doen", en die kun je beter even wijzigen in "afsluiten".

Kortom: ik zie eigenlijk geen aanleiding om een foutmelding te doen op Launchpad....

Nogmaals bedankt voor het meedenken. Wat mij betreft: ik ben eruit.  :)

Offline Thijsg

  • Lid
Re: [OPGELOST] Flaptop dichtklappen: wat is de ideale standaardactie?
« Reactie #18 Gepost op: 2009/10/11, 16:40:37 »
Alsjeblieft. ;) Bedankt voor de tip over de pauzestand, die verbruikt een stuk minder energie dan scherm op zwart zetten.

mvg
Thijs