Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een enorme ‘crash’!  (gelezen 2437 keer)

Offline Cme

  • Lid
Een enorme ‘crash’!
« Gepost op: 2022/10/05, 17:24:39 »
Deze vraag om hulp of steun vanaf een andere computer. Het gaat om mijn Lenovo Z710, (als ik het goed heb). Kan dat niet nakijken omdat gisteren een enorme ‘crash’ plaatsvond na een update middels Synaptic en een herstart. Toen ik Ubuntu wilde gebruiken, kreeg ik de melding dat er ets met de Cable zou zijn, het Lenovo-logo verscheen en dan weer de melding, (bijgaand de images) Dit bleef zich herhalen.

De Live-Boot versie van Ubuntu gestart, dat werkte wel. Maar bij het installeren werd alleen het staafje waargenomen. Gparted bevestigde dit; niets anders dan ‘het staafje’!
Home/eigenschappen geeft een geheel zwarte schijf waar anders de gebruikte hoeveelheid te zien is.

Wat is er aan de hand? Ben ik alles kwijt?

Het gaat om een schijf met W8.1, Ubuntu 22.04 op sda5 in een Multiboot met Mint 19 en Xubuntu20 op VirtualBox.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: Een enorme ‘crash’!
« Reactie #1 Gepost op: 2022/10/05, 17:35:14 »
De Live-Boot versie van Ubuntu gestart, dat werkte wel.

Had je daar met die live versie internet? Want dit gaat toch over je internetkaart?
Als je daar internet had dan is er met je kaart niets aan de hand maar met je ubuntu installatie.

Wat is er aan de hand? Ben ik alles kwijt?

Als je ubuntu een fout bevat kun je met de install als het goed is kiezen voor een herstel-functie (wel zelfde versie gebruiken!) = geen volledige install.
Daar heb ik een goede ervaring mee.

Je zou ook nog eens een test kunnen doen zonder deze kaart en kijken wat er dan gebeurd. Dus met je kaart er uit gehaald.
« Laatst bewerkt op: 2022/10/05, 17:38:03 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Cme

  • Lid
Re: Een enorme ‘crash’!
« Reactie #2 Gepost op: 2022/10/05, 19:13:12 »
Hoi PartyRabbit, mijn dank voor je  steun.
Inderdaad heb ik via de Live-Boot-USB beschikking over Internet.
Maar een herstelfunctie? Wat bedoel je? Alleen de USB werd herkend, ik kan niets uitvoeren.
Kaart? Leg uit, graag. Het gaat om een Laptop.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: Een enorme ‘crash’!
« Reactie #3 Gepost op: 2022/10/05, 19:55:08 »
@ Cme,

gebruik Testdisk eens (zou via de Live-USB moeten gebeuren - als beheerder/root).

Info en hulp:

https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

https://www.tecmint.com/install-testdisk-data-recovery-tool-in-linux/

https://linuxconfig.org/how-to-recover-partition-table-in-linux

https://www.redhat.com/sysadmin/recover-partition-files-testdisk

https://www.linuxshelltips.com/recover-deleted-file-linux/

https://wiki.archlinux.org/title/File_recovery

https://pkgs.org/download/testdisk

! ***** Een zeer goede uitleg in het volgende filmpje (Engelstalig):  https://www.youtube.com/watch?v=Wmbgwyl0EEg

Eerlijkheidshalve meld ik erbij dat ik Testdisk nog nooit gebruikt heb.

Ik wens je in ieder geval succes en hopelijk kan je opnieuw opstarten met Ubuntu en ben je de rest van uw andere besturingssystemen ook niet verloren.
« Laatst bewerkt op: 2022/10/05, 20:40:29 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline bart85

  • Lid
Re: Een enorme ‘crash’!
« Reactie #4 Gepost op: 2022/10/05, 20:49:32 »
Citaat
Hi Sandcloud, that PXE-M0F error indicates your system is trying to boot from a network drive . . .

When your system starts, repeatedly press F2 to Enter BIOS

Change the boot order list so that your Hard Drive is top of the Boot list

Press F10 to save these settings change

Restart your system and see if the change sticks

If it does not, you might need to replace the CMOS battery
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/pxe-m0f-existing-pxe-rom-operating-system-not/ec607001-e8d2-44a1-9707-9edcc940661d

Dit wordt voor Windows geadviseerd. Kan een probleem zijn met de BIOS. Heeft synaptic ook een bios update gedaan.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Een enorme ‘crash’!
« Reactie #5 Gepost op: 2022/10/05, 21:58:59 »
Citaat
Heeft synaptic ook een bios update gedaan.
Dat lijkt mij sterk. Synaptic is een GUI voor Apt, de pakketbeheerder. Ik denk niet dat die in de BIOS kan komen.

Offline Cme

  • Lid
Re: Een enorme ‘crash’!
« Reactie #6 Gepost op: 2022/10/06, 13:12:34 »
(Deze) Lenovo heeft naast de aan/uit knop een knop voor de BIOS en Booten, heel handig.´
Heb de Boot in BIOS op UEFI gezet maar zie geen andere schijf dan de USB??

De Boot-Live USB gestart en met wifi een update gedaan, bijlage toont wat allemaal Failed te starten.
Ik heb de video bekeken en ga ervan uit dat dit heel handig is om achteraf de bestanden te kopiëren. Maar dan moet schijf er wél zijn, ik heb de indruk dat die er niet meer is, maar dat is de vraag.
Nog een update gedaan maar alles ‘Failed’. Wat betekent dit?  ik zal later een minder zware image uploaden.
Ik heb overigens wel beschikking over de commando regel via de Live-Boot, kan ik hier iets mee?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: Een enorme ‘crash’!
« Reactie #7 Gepost op: 2022/10/06, 13:21:00 »
Ik heb ze niet bekeken, maar van jouw foutmelding zijn YouTube filmpjes:
https://www.youtube.com/watch?v=Hu3e1JVvhgM
https://www.youtube.com/watch?v=YpRZyEvv2gU
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: Een enorme ‘crash’!
« Reactie #8 Gepost op: 2022/10/06, 13:22:59 »
Inderdaad heb ik via de Live-Boot-USB beschikking over Internet.

Dan zou het mijns inziens niet aan je kaart liggen maar een softwareprobleem.
Voorbehoud. Wel altijd moeilijk om op afstand 100% conclusies te trekken. Dat kun jij zelf volgens mij dan wel verder goed live beoordelen.

Maar een herstelfunctie? Wat bedoel je? Alleen de USB werd herkend, ik kan niets uitvoeren.

Als je zeg bv ubuntu 20.05LTS geinstalleerd hebt, en je draait de live van 20.05LTS, dan krijg je bij de keuzes de opties "live draaien", "direct installeren" en ook "herstellen". (let op; exacte benaming kan wat anders gelijkends zijn)
Gewoon hetzelfde als de aloude win herstelfunctie.

Kaart? Leg uit, graag. Het gaat om een Laptop.

Sorry. Stond ik even niet bij stil.
Als je handig bent kun je onboard interne kaarten (laptop) nog weleens uitschakelen met een dipswitch. Afhankelijk van merk/type/geluk/etc.
Bij een laptop wel meer gedoe dan bij een desktop.

Hoi PartyRabbit, mijn dank voor je  steun.

Graag gedaan.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Een enorme ‘crash’!
« Reactie #9 Gepost op: 2022/10/06, 14:17:20 »
Voor mij lijkt dit op falende hardware - je schijf die niet meer herkend wordt. Naar de hersteldienst.

Re: Een enorme ‘crash’!
« Reactie #10 Gepost op: 2022/10/06, 14:26:52 »
Ok. Zie ik iets over het hoofd? Zijn foutmelding gaat toch over zijn netwerkkaart?

Gedachtengang. Als hij in beginsel geen internet ter beschikking heeft (kapotte kaart?) kan hij nooit fatsoenlijk herstellen, waardoor eventuele andere software-fouten blijven bestaan (met opstart problemen als gevolg?).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Een enorme ‘crash’!
« Reactie #11 Gepost op: 2022/10/06, 16:48:58 »
Andere optie is dat de installatie is geschied op Legacy basis en dat het systeem daarna op UEFI is gezet of omgedraaid. --> dan werkt de installatie niet meer.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline Cme

  • Lid
Re: Een enorme ‘crash’!
« Reactie #12 Gepost op: 2022/10/06, 17:12:52 »
Andere optie is dat de installatie is geschied op Legacy basis en dat het systeem daarna op UEFI is gezet of omgedraaid. --> dan werkt de installatie niet meer.
Dit klopt helemaal anders kan ik niet installeren o.i.d. daarna naar UEFI.
Dank allemaal voor jullie ondersteuning.
Ik heb nu een image als bijlage waarin getoond dat er geen andere schijf is dan de USB. Daarom PartyRabbit kan ik niet installeren en 'Herstel'
heb ik niet gezien, waar dan?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline Cme

  • Lid
Re: Een enorme ‘crash’!
« Reactie #14 Gepost op: 2022/10/08, 11:09:47 »
En zie nog:
https://superuser.com/questions/1219285/computer-doesnt-boot-up-shows-pxe-error-and-or-operating-system-not-found
Dank Ronaldus, ik zal zeker met aandacht de URL bekijken, momenteel druk met de nieuwe computer (en ontstane problemen) :-[
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Een enorme ‘crash’!
« Reactie #15 Gepost op: 2022/10/08, 11:26:04 »
En zie nog:
https://superuser.com/questions/1219285/computer-doesnt-boot-up-shows-pxe-error-and-or-operating-system-not-found
Dank Ronaldus, ik zal zeker met aandacht de URL bekijken, momenteel druk met de nieuwe computer (en ontstane problemen) :-[
Dat bevestigt mijn eerste vermoedens, maar er is ook een kleinere kans dat het aan de bootloader ligt. Zeer zeer goede link, Ronaldus!

Offline soppel

  • Lid
Re: Een enorme ‘crash’!
« Reactie #16 Gepost op: 2022/10/18, 23:33:11 »
Ik weet niet wat voor spullen je in huis hebt, maar ik zou de harddisk uit die laptop halen en via een SATA naar USB kabel aan een andere PC hangen en eerst de bestanden veilig stellen.
Dan weet je ook of de harddisk nog werkt.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan