Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot Windows 8 en Xubuntu 14.04  (gelezen 4681 keer)

Offline roeland

  • Lid
Dual boot Windows 8 en Xubuntu 14.04
« Gepost op: 2014/09/02, 17:54:24 »
Ik een nieuwe PC gekocht (de andere twee werden wel heel bejaard) met een Gigabyte moederbord (en naar later bleek voorzien van ´iets´ met UEFI).

Windows 8 stond eral op.  Ik heb een tweede schijf ingebouwd en daar Xubuntu op geinstalleerd (bootlader op sda1 samen met W8 en Xubuntu op sdb1).

Bij de eerste opstart kwam ik in een grub menu waarbij bij elke keus ik in Xubuntu kwam.  Vervolgens heb ik wat rondgekeken op het forum en wat ´toverspreuken´ via de terminal ingevoerd.  Daarna was mijn grub weer terug.  Toen heb ik W8 gekozen en weer verlaten.  Bij de derde keer opstarten kwam ik snel in grub rescue terecht.  En daarna kon ik verder niets meer.

Toen ben ik maar eens verder gaan rondkijken op het forum, herinnerde mij iets over nieuwe moederborden en UEFI en heb mijn moederbord instellingen bekeken.
Die stonden op UEFI and Legacy en verder op OTHER OS.  Op het forum heb ik verschillende identieke problemen (en bijbehorende oplossingen gezien) maar welke keus ik nu precies moet maken is mij niet helemaal helder.

Vraag 1: heeft het zin om met ´toverspreuken´ een grub te herstellen (en zo ja, welke)
2. Moet ik de Bios op UEFI only zetten en OTHER OS (iets met secure boot staat nergens als keuzeoptie)
en alles opnieuw installeren (op zich geen probleem want ik heb een W8 DVD maar dat kost misschien meer tijd dan toverspreuken).

Wie helpt mij verder?



Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline roeland

  • Lid
Re: Dual boot Windows 8 en Xubuntu 14.04
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/05, 17:53:58 »
Gijsbert,  bedankt, Ik had de tips al gezien maar ik loop nog tegen UEFI vragen aan. 

Een deel van mijn bios setup komt niet overeen met de handleiding van Gigabyte, en instellingen voor uefi komen op meerder plaatsen voor.  Een echt UEFi menu heb niet kunnen vinden.
Googlen hierop heeft nog geen oplossing gegeven.

Windows 8 staat geinstalleerd maar kan ik niet benaderen.  Uit de handleidingen van Pjotr blijkt dat Ubuntu op dezelfde harde schijf moet staan als Windows (was dit altijd al zo, er staat mij bij dat ik dat ook wel op HD2 heb gezet?).  Ik had overigens nu Xubuntu op HD2 gezet en dat was dus in ieder geval fout.

Voordat ik helemaal opnieuw begin wil ik kijken of ik mijn huidige W8 installatie weer kan bereiken en dan de handleiding van Pjotr volgen.  Is daar een oplossing voor en kan ik dat doen met mijn standaardinstellingen op het moederbord (ik kan terug naar een default instelling) of moet ´alles´ op UEFI worden gezet?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Re: Dual boot Windows 8 en Xubuntu 14.04
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/06, 09:25:42 »
Kan je het type moederbord van Gigabyte hier plaatsen alsmede welk BIOS/UEFI bijv. AMI, Phoenix etc. Staat op het eerste beeld wat je ziet als je opstart. Het komt wel voor dat voor een bepaalde productie een net iets andere BIOS/UEFI producent wordt gebruikt.

Hier een uitleg over het verschil tussen BIOS en UEFI http://www.hetcomputermannetje.nl/verschil-bios-uefi-systemen/
Ubuntu (let op gebruik de 64 bits versie) kan alleen geinstalleerd worden met de secure boot uitgeschakeld.
Zoals ook apart beschreven op https://sites.google.com/site/computertip/windows
Pjotr geeft een installatie handleiding voor 1 harde schijf, heb je twee harde schijven kan Ubuntu best op de andere harde schijf, derde mogelijkheid bij het begin van de installatie, als je maar zorgt dat Grub2 op het MBR van de schijf komt waarmee je opstart. Bijv sda waar windows opstaat. op sdb kan ook als je dan maar de opstart volgorde in de BIOS/UEFI wijzigd. Ik denk dat daar het probleem zit bij jou. Hopelijk kan je hier iets mee. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline roeland

  • Lid
Re: Dual boot Windows 8 en Xubuntu 14.04
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/06, 16:33:56 »
Duidelijke informatie over UEFI.

Het moederbord is van Gigabyte, model GA-B85M-HD3.  Ik heb de link naar het manual toegevoegd.  BIj het manual kiezen voor English en Asia anders komt er een verkorte montage handleiding van het moederbord.
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4568#manual

Bij de BIOS features verschijnen bij mij de eerste drie regels over de boot priority niet.  Verder in de tekst van het manual blijkt dat bij enable/disable vaak meer/minder opties kunnen verschijnen maar ik heb nog niet gevonden waarom die boot opties niet op het scherm komen.  Secure boot kan ik vooralsnog ook niet vinden.

 Windows (OEM) staat nog steeds voorgeinstalleerd op HD1 (1 partitie), Xubuntu 14.40 op HD2 (1 partitie) maar niets is (meer) te benaderen.

Ik puzzel verder.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
Re: Dual boot Windows 8 en Xubuntu 14.04
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/08, 13:04:59 »
Femke,

Ik heb de wachtwoorden ingevoerd maar dat heeft verder geen resultaat.

Ik heb daarna de BIOS met een F7 weer op de optimized defaults gezet (wat die ook mogen zijn).  Vervolgens als proef Xubuntu opnieuw geinstalleerd op schijf HD1. 
Dat lukt, bij de eerste herstart kom ik direct in Xubuntu (zonder dat ik een grub menu zie).  Bij de tweede herstart kom ik in het grub menu (met Windows onderaan).  Als ik niets doe of alleen enter geef, start Xubuntu op.  Als ik met de pijltjes toets naar Windows wil gaan, wordt zonder een keus (regel 1, 2, windows) gelijk doorgestart en loopt de computer vast.  Als ik daarna restart en niets doe of alleen enter kom ik weer in Xubuntu.  Kan ik vanuit Xubuntu iets doen om Windows er weer ´bij´ te halen?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline palm

  • Lid
Re: Dual boot Windows 8 en Xubuntu 14.04
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/08, 13:46:49 »
Femke,

Ik heb de wachtwoorden ingevoerd maar dat heeft verder geen resultaat.

Ik heb daarna de BIOS met een F7 weer op de optimized defaults gezet (wat die ook mogen zijn).  Vervolgens als proef Xubuntu opnieuw geinstalleerd op schijf HD1. 
Dat lukt, bij de eerste herstart kom ik direct in Xubuntu (zonder dat ik een grub menu zie).  Bij de tweede herstart kom ik in het grub menu (met Windows onderaan).  Als ik niets doe of alleen enter geef, start Xubuntu op.  Als ik met de pijltjes toets naar Windows wil gaan, wordt zonder een keus (regel 1, 2, windows) gelijk doorgestart en loopt de computer vast.  Als ik daarna restart en niets doe of alleen enter kom ik weer in Xubuntu.  Kan ik vanuit Xubuntu iets doen om Windows er weer ´bij´ te halen?
Als windows 8 geïnstalleerd is met Uefi mode, zal je xubuntu ook moeten installeren in uefi mode.
Of je moet win8 herinstalleren in non-uefi mode

Offline roeland

  • Lid
Re: Dual boot Windows 8 en Xubuntu 14.04
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/10, 13:31:51 »
Instellingen voor UEFI komen op meer plekken voor in de BIOS setup.
Ik heb nu de leverancier een mail gestuurd met de vraag hoe Windows is geinstalleerd.

Wat zijn nu de echte voordelen in UEFI mode behalve 4 Tb schijven en sneller opstarten in Windows 8?

Het gaat er mij om dat na het opstarten de PC op ´volledig vermogen´'draait.  Iets langer opstarten vind ik geen probleem.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Re: Dual boot Windows 8 en Xubuntu 14.04
« Reactie #8 Gepost op: 2014/09/10, 13:51:29 »
UEFI beveiligt de bootloader met een sleutel. Dus je kunt niet zomaar alles booten, wat kan voorkomen dat iemand (of jijzelf) zomaar even een geïnfecteerde USB-stick boot.

Offline roeland

  • Lid
Re: Dual boot Windows 8 en Xubuntu 14.04
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/14, 14:27:04 »
Door omstandigheden heeft alle gepruts aan de dual boot PC 4 weken stil gelegen.
In die tijd is de PC ook nog terug geweest naar de leverancier omdat niets meer werkte (het Bios scherm was niet meer zichtbaar en dan houdt alles op).
Volgens de leverancier kwam dit omdat de eerste partitie op de harde schijf niet meer benaderd kan worden.  Volgens mij moet dat zichtbaar worden bij de opstart in het Bios scherm.
Ik wacht nog op een reactie wat er nu precies aan de PC is gedaan.

Intussen geprobeerd om naast de voorinstal van Windows 8.1 Xubuntu te installeren.
BIOS staat op UEFI and Legacy.  Snel opstarten in W8 weggevinkt (advies handleiding van Pjotr).  Verdere BIOS veranderingen krijg ik niet voor elkaar omdat de juiste niet kan vinden op het Gigabyte bord (hebben meer mensen moeite mee als ik er op google).
Toen Xubuntu geinstalleerd zonder problemen.  Bij de herstart krijg ik echter geen grub menu maar start Xubuntu 14.04 op.  Dat is al meer dan 4 weken geleden want toen wilde niets meer opstarten.
Het gaat mij om Xbunutu en ik ben nu Virtualbox aan het instellen om daarbinnen  W8 te draaien voor die paar toepassingen dit W8 vereisen.

Pjotr heeft een instructie gemaakt om grub te herstellen bij een W8/Ubuntu dual boot als Ubuntu niet wil werfen na installatie naast W8 (Opstartlader Grub voor Windows 8-computer (EFI en UEFI): hoe deze te herstellen).  Zou die instructie ook omgekeerd werken; Xubuntu werkt wel maar W8 wil niet opstarten en er is geen grub menu.

Mijn indeling van de harde  schijf ziet er als volgt uit:

.
Dat er iets niet klopt is al te zien aan de uitroeptekens, maar is dit op te lossen?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Re: Dual boot Windows 8 en Xubuntu 14.04
« Reactie #10 Gepost op: 2014/10/14, 17:42:47 »
Als ik het plaatje bekijk heb je teveel primaire partities, je kan maar 4 primaire partities hebben op een schijf.
Ik zou met gparted of een ander partitie programma waar je bekent mee bent de linux partities verwijderen, de twee "zwart omrande" partities (sda2 en sda3) verwijderen,de ongebruikte verwijderen en de herstelpartitie en de win 8 partitie laten staan. Vervolgens maak je van de vrijgekomen ruimte een extended partitie, waar binnen je meerdere partities kan aanmaken.
Zie ook dit artikel http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitgebreide_partitie
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Nero

  • Lid
Re: Dual boot Windows 8 en Xubuntu 14.04
« Reactie #11 Gepost op: 2014/10/14, 20:09:03 »
Er zijn niet teveel primaire partities. De schijf is ingedeeld met GPT, niet met MBR. In GPT zijn alle partities 'primair'.

Offline roeland

  • Lid
Re: Dual boot Windows 8 en Xubuntu 14.04
« Reactie #12 Gepost op: 2014/10/20, 15:25:35 »
Gijsbert en Nero,

Bedankt voor jullie meekijken.  Is er nog een mogelijkheid om Windows 8 wel weer ´zichtbaar´ te krijgen?
Ik heb niet zoveel tijd, maar tussendoor probeer ik Virtualbox aan de praat te krijgen en te zien of mijn drie applicaties (TomTom achtig apparaat van Navigon, instellen multi afstandbediening van de TV en audio/video apparatuur en Itunes) hierbinnen willen werken.

Mijn voorkeur heeft echter een dual boot.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Nero

  • Lid
Re: Dual boot Windows 8 en Xubuntu 14.04
« Reactie #13 Gepost op: 2014/10/20, 15:47:09 »
Check eens of na het opstarten de UEFI partitie is aangekoppeld.df -hAls je de opdrachtsudo update-grubuitvoert moet je de Windows bootloader zien voorbij komen.