Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: welke ubuntu voor IBM T40  (gelezen 2698 keer)

Theo de vries

  • Gast
welke ubuntu voor IBM T40
« Gepost op: 2008/12/20, 14:15:37 »
Hallo mensen , ik ben helemaal nieuw hier. Ik heb Ubuntu al eens op een desktop proefgedraaid en dat beviel me aardig . Nu wil ik het instaleren op een oudere laptop. nm een IBM thinkpad T40 . Welke UBuntu versie kan ik hier op zetten ???

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: welke ubuntu voor IBM T40
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/20, 14:42:48 »
Zonder dat je vertelt hoe snel de processor is en hoeveel geheugen die laptop heeft, is er geen zinnig woord (door mij) over te vertellen.
Hier heb ik een 700MHz laptop met 256MB geheugen, waar Xubuntu redelijk op loopt, mits er niet te veel programma's open staan ............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: welke ubuntu voor IBM T40
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/20, 14:44:42 »
op een oudere toshiba heb ik 7.10 prima draaien:

http://releases.ubuntu.com/7.10/

maar de meesten zijn van mening dat een xubuntu beter/sneller is:

http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu-cdimage-xubuntu/releases/8.04.1/release/

al vind ik xubuntu niet fijn werken,netwerk etc lastiger maar mischien ben ik kieskeuriger of gewoon hardleers :P

Digibeetje

  • Gast
Re: welke ubuntu voor IBM T40
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/20, 16:22:17 »
Ik zou de 8.04 Xubuntu naast de 8.04 Ubuntu erop zetten na delen harde schijf en vooral geen 8.10 want die geeft juist op de oudere meer problemen en er zijn minder oplossingen.
Na  enige tijd kies je dan zelf of je het Snellere Xubuntu of het uitgebreide Ubuntu zult gebruiken.

Omdat je het naast de huidige PC gebruik kiezen vele voor Ubuntu maar iets meer leren hoe het ook anders kan is nooit weg.
Ik draai voor 99% alle programma's die hetzelfde zijn als Ubuntu, en mis maar weinig.
Een tevreden Xubuntu gebruiker op een nog oudere laptop.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: welke ubuntu voor IBM T40
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/20, 16:40:51 »
al vind ik xubuntu niet fijn werken,netwerk etc lastiger maar mischien ben ik kieskeuriger of gewoon hardleers :P
Hier heb ik in Xubuntu ook nautilus geïnstalleerd, dat maakt het netwerk iets makkelijker, door de opties netwerk in het menu en de mogelijkheid om delen in te schakelen.
Het nadeel is wel, dat nautilus mijn bureaublad veranderd na afsluiten van het programma, maar daar kan ik mee leven.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: welke ubuntu voor IBM T40
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/20, 16:50:11 »
zou je daar eens dieper op in willen gaan ron,,

ik heb xubuntu nog als deel van mn tripleboot op deze laptop staan en zou best meer willen weten.

het delen in het netwerk krijg ik idd nog niet voor elkaar alswel het internetten via mn nokia n95 wat onder ubuntu 8.04.1 prima werkt ook niet.


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: welke ubuntu voor IBM T40
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/20, 17:05:54 »
In nautilus kan je op een subdir klikken en dan met de rechtermuistoets een menu oproepen "deelopties".
Hier kan je aangeven of die map gedeeld mag worden, met of zonder wachtwoord enz.
Heb je samba niet op je systeem staan, dan wordt netjes gevraagd of dat opgehaald moet worden.
Dit gemak ontbreekt volledig in Xubuntu.
Wil je dus makkelijk bestanden kunnen delen, en/of op een windows-pc kunnen bladeren, dan is nautilus gewoon het beste.
In Ubuntu zit het standaard als vervanger voor b.v. Windows verkenner, maar bij Xubuntu zit Thunar, een mooi programma, maar niet bedoeld om een netwerk te ondersteunen.

Om draadloos te kunnen netwerken/internetten is een WPA2 sleutel tegenwoordig een vereiste, maar die krijg ik hier niet aan de praat.
In een ander draadje vertelde ik, dat ik wifi-radar hiervoor wilde gebruiken, omdat daar alles instelbaar is, maar ook hiermee is dat niet gelukt.
Nu werd daar door iemand RutilT aangeraden, dat heb ik inmiddels opgehaald, maar zelf heb ik geen draadloze router, dus moet ik even wachten tot mijn buurman weer thuis is :lol:
Dit doe ik met toestemming, ik heb ook een wachtwoord voor zijn router !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: welke ubuntu voor IBM T40
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/20, 17:10:45 »
Hallo mensen , ik ben helemaal nieuw hier. Ik heb Ubuntu al eens op een desktop proefgedraaid en dat beviel me aardig . Nu wil ik het instaleren op een oudere laptop. nm een IBM thinkpad T40 . Welke UBuntu versie kan ik hier op zetten ???

Zonder extra info is dit een lastige vraag :P Echter, via google is veel te vinden. Als ik het goed heb heb je ongeveer 1,5 Ghz en 512 mb ram. Meer dan voldoende voor 8.04 (LTS, is erg stabiel) of 8.10 (nieuwer, maar experimenteler en dus minder stabiel). Doch zou het handig zijn als je de specificaties nog even post.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline barth

  • Lid
Re: welke ubuntu voor IBM T40
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/20, 19:17:18 »
Ik heb de t41/42 en 8.10 draait hier heel soepel op...Alles werkt out of the box

Theo de vries

  • Gast
Re: welke ubuntu voor IBM T40
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/20, 19:20:16 »
Alvast bedankt voor de vele berichten, ik heb wel in de gaten dat er nog veel uit te vinden is. Ik ga met al de tips aan de gang en zie wel waar het schip strand. In ieder geval bedankt maar blijf doorgaan met tips

Offline joop13

  • Lid
Re: welke ubuntu voor IBM T40
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/20, 19:35:19 »
Ik heb hier op mijn T30 gewoon Hardy draaien zonder enig probleem.......
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline yafuhenk

  • Lid
Re: welke ubuntu voor IBM T40
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/20, 22:11:17 »
Ik heb hier een T43 met 8.04 LTS. Werkt zeer goed. Geen enkel probleem. Alles out of the box.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: welke ubuntu voor IBM T40
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/20, 22:17:33 »
In nautilus kan je op een subdir klikken en dan met de rechtermuistoets een menu oproepen "deelopties".
Hier kan je aangeven of die map gedeeld mag worden, met of zonder wachtwoord enz.
Heb je samba niet op je systeem staan, dan wordt netjes gevraagd of dat opgehaald moet worden.
Dit gemak ontbreekt volledig in Xubuntu.
Wil je dus makkelijk bestanden kunnen delen, en/of op een windows-pc kunnen bladeren, dan is nautilus gewoon het beste.
In Ubuntu zit het standaard als vervanger voor b.v. Windows verkenner, maar bij Xubuntu zit Thunar, een mooi programma, maar niet bedoeld om een netwerk te ondersteunen.



dus als ik je goed begrijp is het een kwestie van nautilus instaleren onder xubuntu en klaar?


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: welke ubuntu voor IBM T40
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/20, 22:34:51 »
Soms is het leven simpel :lol:
Alleen komt (bij mij) nautilus niet in het menu, maar dat kan je met de hand doen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: welke ubuntu voor IBM T40
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/20, 22:40:53 »
klopt via terminal,, ben al bezig :)

super bedankt.

Offline jusgje

  • Lid
Re: welke ubuntu voor IBM T40
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/20, 23:30:47 »
he, wat leuk! ik heb ook een IBM Thinkpad T40!

ik heb een xubuntu-blokkendoos geïnstalleerd, wat perfect werkt.

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: welke ubuntu voor IBM T40
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/21, 01:29:02 »
Ik heb dus ook dezelfde. Alleen deze is iets sneller gemaakt 1028 mb geheugen er in. Daarnaas nog een 500 gig harde schijf. Werkt goed. Ik heb daar een 8.10 op geinstaleerd voor 3 weken geleden. Dat is doormiddel van de orginele cd perfect verlopen en na ong. 2,5 uur had ik alles zoals ik wil.

Btw, ik heb die blokkendoos ook geinstalleerd. Alleen het word hiermee wel trager om bijvoorbeeld hier te antwoorden en een antwoord te verzenden. Dat is dan wel weer jammer. Dus meestal werk ik zonder al deze poespas.
Dus gelijk mijn vraag, is die van Xubuntu ook te gebruiken met de nieuwe versie van Linux.  =D Ik vind het echt geweldig.
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505