Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition  (gelezen 8762 keer)

Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #75 Gepost op: 2013/01/08, 11:46:47 »
@MKe: Nou, games krijgen we wel nu Steam er is en dat zie je ook want ineens pakt nVidia grondig aan en bieden ze betere drivers en werken ze aan Optimus-ondersteuning. Waarom zouden ze dat ineens doen nu Steam er is? Omdat ze een groei voorzien. Dus met groei heeft het weinig te maken.

Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #76 Gepost op: 2013/01/08, 11:51:37 »
Nu mis ik nog één ding in het geheel.
Wanneer een fabrikant nieuwe chipsets gebruikt, dan wordt dit vaak al (onder de tafel ?) gecommuniceerd met Microsoft.
De Linux gemeenschap ziet het vaak pas, wanneer het apparaat op tafel staat.
Hierdoor is de ontwikkeling van hardware afhankelijke programma's (drivers) bij Linux vaak later dan bij Windows,
We moeten dus een onderscheid maken in hardware die nieuw is, en hardware die al een tijdje mee gaat.

Dit was 13/14 jaar geleden ook al zo, toen ik net was begonnen met Linux. Maar ik had nooit gedacht dat dat probleem nu nóg zou spelen. Toen was ik nog hoopvol, maar ik denk eerlijk gezegd dat dat probleem altijd zal blijven, het is gewoon een 'fact of life' geworden. Ik kan het moeilijk anders zien als ik mezelf geen oogkleppengedrag wil verwijten.


Bij de hardware moet je ook niet onderschatten dat het probleem de mens is die naar mooie glimmers en kraaltjes kijkt, en ongehinderd zonder enige kennis van zaken hardware samen raapt en op een moederbord plempt en daarna verwacht een supercomputer gebouwd te hebben.

Ondersteuning van hardware is 1 ding, weten welke hardware goed en probleemloos samenwerkt is een ander ding.
En dan krijg je het zelfs in windows niet aan de wandel.

Ow en vergeet niet nieuwe hardware in combinatie met nieuw hardware werkend met oude software.
Voorbeeld:
Ik pak een splinternieuw moederbord, en pak vervolgens een splinternieuwe SSD -SATA harddisk, sluiten hem aan, en voila de bios herkend hem niet.
Ow en beide waren Intel.
Oplossing was de bios instellen naar een nogal verouderde IDE instelling en ziedaar het werkt.

Dus zomaar stellen dat het puur het OS is wat problemen oplevert is nogal kort door de bocht.
Nog niet zo heel lang geleden op een oude Dell Atitude Ubuntu 12.04 geinstalleerd.
Alles werkt OOB,  de muis, het touchscreen, de ingebouwde pen, touchpad enz enz.
Heb nog nix kunnen ontdekken wat niet werkt, en vind dat toch een knap staaltje werk van een OS waar ik geen donder in hoef te installeren.
Gewoon OS erop donderen en klaar.
Vergelijk dat eens met een windows installatie die helemaal geen ene moer kan en weet en kan werken voordat je een berg met CD's met drivers erdoorheen hebt gejast.
En al die tijd op je kleedje naar het Oosten bidden dat er niet iets fout gaat waardoor je weer helemaal overnieuw kan gaan beginnen.

Nee geef mij maar Unix-Linux-Ubuntu-Debian-Freebsd of whatever, het werkt idd +95% van de tijd en het werkt goed.
Die ene keer dat het niet werkt is dan gewoon domme pech.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #77 Gepost op: 2013/01/08, 12:13:01 »
Dit was 13/14 jaar geleden ook al zo, toen ik net was begonnen met Linux. Maar ik had nooit gedacht dat dat probleem nu nóg zou spelen. Toen was ik nog hoopvol, maar ik denk eerlijk gezegd dat dat probleem altijd zal blijven, het is gewoon een 'fact of life' geworden. Ik kan het moeilijk anders zien als ik mezelf geen oogkleppengedrag wil verwijten.
Zoals ik al eerder zei: doe wat je wil; koop een Windows 8-PC of een Mac, en ga door met je leven. Maar ga hier niet een zinloos vuurtje lopen stoken op dit forum. Nutteloos en sfeerverpestend.

Dit is inmiddels het honderdduizendste Linux-versus-Windows-draadje geworden (waar ik mezelf ook toe heb laten verleiden, trouwens).

Ter inspiratie geef ik je wat wijze uitspraken mee van Zuster Clivia:
"Doe wat je 't liefste doet, dan is het altijd goed". En: "Laten wij allemaal doen wat wij willen, zonder te schreeuwen en zonder te gillen"
http://www.youtube.com/watch?v=Lg-stbKXFp4

Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #78 Gepost op: 2013/01/08, 12:19:41 »
Nu mis ik nog één ding in het geheel.
Wanneer een fabrikant nieuwe chipsets gebruikt, dan wordt dit vaak al (onder de tafel ?) gecommuniceerd met Microsoft.
De Linux gemeenschap ziet het vaak pas, wanneer het apparaat op tafel staat.
Hierdoor is de ontwikkeling van hardware afhankelijke programma's (drivers) bij Linux vaak later dan bij Windows,
We moeten dus een onderscheid maken in hardware die nieuw is, en hardware die al een tijdje mee gaat.

Dit was 13/14 jaar geleden ook al zo, toen ik net was begonnen met Linux. Maar ik had nooit gedacht dat dat probleem nu nóg zou spelen. Toen was ik nog hoopvol, maar ik denk eerlijk gezegd dat dat probleem altijd zal blijven, het is gewoon een 'fact of life' geworden. Ik kan het moeilijk anders zien als ik mezelf geen oogkleppengedrag wil verwijten.

Tuurlijk zal dat altijd blijven spelen. Maar dat geldt voor van alles: Linux, BSD, Haiku, en noem het maar op. Met zoveel verschillende hardware zul je altijd ergens een steekje laten vallen tenzij de computer er al mee is uitgerust (zie Windows--computers, zie Macs, zie AmigaOS-PC's, zie Ubuntu-PC's). Het kan nooit perfect maar het kan wel beter. En ten opzichte van 14 jaar geleden is Linux heeeel veel beter geworden in dat aspect.

Zeker, maar 10-15 jaar geleden was de heersende opinie dat dit probleem getackled zou gaan worden in het geval Linux zou aanslaan bij de massa. Dat is niet gebeurd en het zal ook niet gaan gebeuren. De PC markt bestaat nu nog maar uit  +/- 25% van alle verkochte apparaten, en op 1% daarvan draait Linux. De rest zijn vooral mobiele apparaten waarop Linux (Android) wel een succes is. Dus voor PC fabrikanten is Linux alleen maar minder interessant geworden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #79 Gepost op: 2013/01/08, 12:26:19 »
@Max Null: inmiddels begint dit volstrekt nutteloze gezeur op trolgedrag te lijken. Naar /dev/null met dit ge-blablabla graag.

Misschien moeten we op dit forum maar eens een afvalbak creëren voor zinloze terugkerende discussies, net als bij ons Engelse zusterforum:
http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=302
« Laatst bewerkt op: 2013/01/08, 12:30:50 door Pjotr »

Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #80 Gepost op: 2013/01/08, 12:32:55 »
@Max Null: inmiddels begint dit volstrekt nutteloze gezeur op trolgedrag te lijken. Naar /dev/null met dit ge-blababla graag.

Als je niet tegen een kritische houding tov Linux kan moet je het gewoon niet lezen. Niemand is daartoe verplicht.

Als het redeloos wordt dan mag de moderator mijn reacties gewoon verwijderen, geen probleem.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #81 Gepost op: 2013/01/08, 12:34:50 »
gewoon niet lezen. Niemand is daartoe verplicht.
Zo'n uitspraak is een klassiek voorbeeld van een verweer van een trol.

Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #82 Gepost op: 2013/01/08, 12:37:07 »
gewoon niet lezen. Niemand is daartoe verplicht.
Zo'n uitspraak is een klassiek voorbeeld van een verweer van een trol.

En op trolls moet je gewoon niet reageren, lijkt me.

Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #83 Gepost op: 2013/01/08, 12:54:12 »

En op trolls moet je gewoon niet reageren, lijkt me.

Het begint aan de andere kant: een trol moet niet gaan trollen ;)
"To will, to know, to dare, to keep silent"

Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #84 Gepost op: 2013/01/08, 13:09:31 »

En op trolls moet je gewoon niet reageren, lijkt me.

Het begint aan de andere kant: een trol moet niet gaan trollen ;)
"To will, to know, to dare, to keep silent"

Nou ik ben dus geen troll, maar ik blijf gewoon niet door een roze bril naar Linux kijken als ik regelmatig problemen ondervind met een desktopsysteem. Lijkt me vrij logisch.

Maar het maakt niet uit, ik vraag de moderator wel even of hij de draad wil schrappen. Er onstaat blijkbaar infighting en dat is ook weer niet goed voor een community.

En ik beloof hierbij plechtig dat ik geen kritische artikelen meer zal posten ;)

Offline loti

  • Lid
Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #85 Gepost op: 2013/01/08, 15:05:25 »
Het is Max uitstekend gelukt:  iedereen boven op de kast.

Offline Gompie

  • Lid
Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #86 Gepost op: 2013/01/08, 15:37:19 »
Toch goed dat dit nu onder de aandacht is gebracht.
Je zal maar als beginneling blijven worstelen met een probleem en denken dat de oplossing binnen handbereik ligt, terwijl het een in feite een moeilijk oplosbaar structureel Linux probleem is.

Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #87 Gepost op: 2013/01/08, 15:56:23 »
Overdreven negatief verhaal.

Linux werkt probleemloos op 95 % van de apparatuur.

Dit komt op mij over als ongefundeerde grootspraak. Kun je dit toelichten?
Natuurlijk geen hard cijfer (duh....), want harde cijfers hierover zijn er niet. Maar ongeveer mijn eigen ervaring. Van wat ik zelf onder handen heb gekregen in de loop der jaren. En dat zijn toch heel wat computers geweest.

Het verbaast me, dat je deze toelichting überhaupt nodig hebt. Was dat nou echt zo verschrikkelijk moeilijk om meteen te begrijpen?
Ja. Want het is niet waar. Linux-drivers voor vele soorten hardware zijn vaak incompleet of bieden achterstallige performance vergeleken met de (officiële) Windows-tegenhangers.  De meest basale functies zijn vaak wel geïmplementeerd, maar software voor de user space om de hardware te configureren en soms zelfs ook maar te gebruiken is afwezig.

Een paar voorbeelden:

* De dramatische staat van hybride graphics bij Intel, AMD en Nvidia
* Ontbreken van OpenGL en OpenCL-implementaties in Mesa vergelijkbaar met die van Windows (Intel). Om maar over het patentendebakel te zwijgen (s3tc).
* Ontbreken van allerlei configuratiehulpmiddelen, van webcams tot geluidskaarten. Mijn geluidskaart heeft onder Windows een equalizer, ik kan poorten rerouteren (de microfoonpoort wordt een hoofdtelefoon). Onder Linux heb ik hier slechts een paar obscure en onhandige commando's voor.
* Hardware die op welke manier dan ook ondermaats presteert onder Linux. WPA2 werkt niet voor je WiFi-kaart, de energieprofielen voor je Asus-laptop werken niet, tools van fabrikanten om je ventilatoren af te stellen zijn afwezig, ga zo maar door.

Upgrade je kernel en de kans bestaat dat apparaat X opeens stopt met werken. Ga dan maar eens naar kernelnewbies om uit te zoeken welke commit je probleem heeft veroorzaakt. Regressiecontrole is pijnlijk slecht. De gebruiker is het proefkonijn.

Intel brengt een nieuwe chipset uit? Dan brengt Intel een setup uit voor Windows om de storage controller, GPU enz. te installeren. Draai je niet de aller-allerlaatste kernel? Grote kans dat je systeem start met een scherm vol rare lijnen, want "de ondersteuning is nog niet af". Dit geldt vooral voor de opensource-drivers voor videokaarten. En als al die losse projecten eindelijk de benodigde code hebben geïmplementeerd, moet je een ontwikkelingsversie van Ubuntu installeren, overstappen op een rolling release-distro óf je gaat in de weer met PPA's en accepteert de mogelijkheid dat je je systeem om zeep helpt met gebroken pakketten.

tl;dr: het argument dat bijna alle hardware probleemloos werkt onder Linux is kul. Doorsnee gebruik zal meestal niet veel problemen opleveren, maar vraag je meer van je pc dan Facebook en Youtube (ironisch genoeg is dat al jaren een bron van problemen onder Linux), dan loop je tegen obstakels.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/08, 16:15:31 door Cumulus007 »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #88 Gepost op: 2013/01/08, 16:04:21 »
Het is Max uitstekend gelukt:  iedereen boven op de kast.

nee, niet het geval.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #89 Gepost op: 2013/01/08, 16:23:40 »
tl;dr: het argument dat bijna alle hardware probleemloos werkt onder Linux is kul.
Zucht. Nou, dan toch maar weer eens een reactie van mij, in dit zinloze draadje.....

Ik kan alleen spreken vanuit mijn eigen ervaring, ook al is die inmiddels redelijk ruim.

Het hangt er vermoedelijk ook mee samen, welke eisen je stelt. Ik ben een eenvoudige eindgebruiker: ik wil soepel kunnen websurfen, filmpjes afspelen, muziek luisteren, af en toe eens een documentje tikken, een foto bewerken, e-mails versturen en dergelijke.

Als dat allemaal vlot en goed gaat, dan is het in mijn ogen in orde. En dat lukt me met *buntu zonder moeite, op het overgrote deel van de computers die ik in handen heb gekregen. Inclusief WPA2 Personal op de wifi, overigens.  =D

De fundamentelere kritiek zal allemaal best waar zijn, maar daar heb *ik* in de praktijk geen last van, bij "95 %" van de computers. En aangezien de *meeste mensen* eenvoudige eindgebruikers zijn, zullen ook die daar geen last van hebben, bij "95 %" van de computers. Quod erat demonstrandum.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/08, 16:25:13 door Pjotr »

Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #90 Gepost op: 2013/01/08, 16:29:47 »
tl;dr: het argument dat bijna alle hardware probleemloos werkt onder Linux is kul.
Zucht. Nou, dan toch maar weer eens een reactie van mij, in dit zinloze draadje.....

Ik kan alleen spreken vanuit mijn eigen ervaring, ook al is die inmiddels redelijk ruim.

Het hangt er vermoedelijk ook mee samen, welke eisen je stelt. Ik ben een eenvoudige eindgebruiker: ik wil soepel kunnen websurfen, filmpjes afspelen, muziek luisteren, af en toe eens een documentje tikken, een foto bewerken, e-mails versturen en dergelijke.

Als dat allemaal vlot en goed gaat, dan is het in mijn ogen in orde. En dat lukt me met *buntu zonder moeite, op het overgrote deel van de computers die ik in handen heb gekregen. Inclusief WPA2 Personal op de wifi, overigens.  =D

De fundamentelere kritiek zal allemaal best waar zijn, maar daar heb *ik* in de praktijk geen last van, bij "95 %" van de computers. En aangezien de *meeste mensen* eenvoudige eindgebruikers zijn, zullen ook die daar geen last van hebben, bij "95 %" van de computers. Quod erat demonstrandum.
Misschien zou je je persoonlijke ervaringen en standpunten dan niet moeten brengen in de vorm van een onweerlegbare one-liner. Ik weet dat men je als autoriteit beschouwt op dit forum, maar blijf bescheiden hè ;)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #91 Gepost op: 2013/01/08, 16:34:46 »
In dit topic wordt volgens mij te veel op de man gespeeld door diverse mensen.
Ook komen er geen nieuwe argumenten en begint het aardig te ontsporen.

Nu een slotje er op, en overleg binnen het moderator team.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #92 Gepost op: 2013/01/08, 20:39:21 »
Het is Max uitstekend gelukt:  iedereen boven op de kast.

Verbazend genoeg zit ook ik helemaal niet op de kast. Waarom eigenlijk?
Integendeel, jammer dat bijv. de diverse relativeringen van de artikelschrijver zelf ietwat verwaaien in het geheel, zoals deze aan het eind:

Citaat
If you get an impression that Linux sucks - you are largely wrong. If I had to create a list of Windows problems, it would be almost as long as this one.

Waarop ik er stilletjes achteraan denk, dat dit wellicht voor BSD, Solaris en OS X ook wel zo is. Tsja, waarom zou je deze zaken niet mogen noemen? Waar de artikelschrijver m.i. de lange lijst wel wat had kunnen relativeren, al eerder door een ander aangehaald in dit topic, was bijv. om een urgentiegraad aan te geven bij de items, want bij de meeste heb ik zoiets van 'meh'. Nu lijkt het gigantisch, terwijl het wellicht pragmatisch meevalt.
Al eens eerder gepost, maar vooruit omdat de term weer eens genoemd is, het blijft een hilarisch filmpje (zo'n 3 kwartier); Why Linux sucks: http://www.youtube.com/watch?v=Sh-cnaJoGCw
Linuxers die elkaar uitleggen wat er allemaal mis is, en er flink om kunnen lachen. Zo kan je er ook mee omgaan. En we zijn nog allemaal benieuwd wie die leuke juvvrouw met die horentjes is.


Epislotwoord: gezien de gang van de discussie, willen we vanuit het team dit topic verder dicht laten. Jammer, maar dat is voor nu wel het beste.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/08, 20:50:53 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]