Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: niet meer doorstarten sinds 16.04  (gelezen 707 keer)

Offline kww

  • Lid
niet meer doorstarten sinds 16.04
« Gepost op: 2016/04/28, 09:18:45 »
hallo
na de upgrade van 16.04 krijg ik een foutmelding dat de grafics op low staan en of ik door wil starten.
dit doe ik vervolgens en krijg ik een melding (getallen met iets van block oid) en knippert het beeld en krijg ik dezelfde
melding weer.
als ik tijdens het opstarten in een andere modus probeer dan kom ik uiteindelijk ook weer hier terecht.
ik heb een grafsiche kaart 610m waar ik voorheen niet de standaard software voor gebruikte.
is dit nog te redden of moet ik eerst weer een nieuwe installatie doen?

Offline kww

  • Lid
Re: niet meer doorstarten sinds 16.04
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/30, 12:15:11 »
niemand?

Offline Bloom

  • Lid
Re: niet meer doorstarten sinds 16.04
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/30, 12:31:38 »
Je moet een iets vroegere versie van de NVidia drivers hebben dan degene die in Xenial zit.
Als hij de grafische omgeving weigert te starten maar je komt wel in een opdrachtregel terecht (of je kunt die oproepen via ctrl+alt+F1), dan kun je ALS er een netwerk- en dus internetverbinding is het volgende doen:
wget -c http://us.download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86_64/358.16/NVIDIA-Linux-x86_64-358.16.run
Dit is wel voor een 64-bit systeem. Voor een 32-bit haal je hierboven overal die _64 weg.
Vervolgens
chmod +x NVIDIA-Linux-*-358.16.run
Nu stoppen we eerst de grafische omgeving. Afhankelijk van welke display manager je gebruikt, moet je een van de volgende bevelen uitvoeren:
sudo /etc/init.d/kdm stop
sudo /etc/init.d/gdm stop
sudo /etc/init.d/lightdm stop
sudo /etc/init.d/mdm stop
Tenslotte voer je de installatie van de nieuwe NVidia driver uit:
sudo ./NVIDIA-Linux-*-358.16.run
Na afloop reboot je je systeem en dan zou het moeten werken.

Offline kww

  • Lid
Re: niet meer doorstarten sinds 16.04
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/30, 12:34:20 »
dank je wel, ik ga het proberen.

Offline kww

  • Lid
Re: niet meer doorstarten sinds 16.04
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/03, 16:05:17 »
In terminal root kom ik wel.
Als ik op normale manier opstart dan zie ik:/dev/sdb1: clean,324597/6815744 files, 7329623/27332000 Block.
Als ik jouw suggestie in tik dan krijg ik :
Kan host-adres 'us.download.nvidia.com' niet herleiden
Ik heb geprobeerd netwerk in te schakelen maar geen andere uitkomst.
Wat nu?

Offline Bloom

  • Lid
Re: niet meer doorstarten sinds 16.04
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/03, 19:56:37 »
Bij een normale installatie van Ubuntu wordt het netwerk pas klaargemaakt als de desktop start.
Het is waarschijnlijk het makkelijkst voor je als je je computer start van een live cd of usb zodat je wel een desktop hebt, dan kun je dat bestand van de NVidia-website downloaden en in de root van de harde schijf plaatsen.
Daarna kun je je gebrekkige Ubuntu weer starten, naar de rootterminal gaan en de instructies uitvoeren om die NVidia-driver te installeren.

Offline kww

  • Lid
Re: niet meer doorstarten sinds 16.04
« Reactie #6 Gepost op: 2016/05/03, 20:18:37 »
In jip en janneke taal de installatie dvd branden en van daaruit opstarten?

Offline kww

  • Lid
Re: niet meer doorstarten sinds 16.04
« Reactie #7 Gepost op: 2016/05/14, 23:17:13 »
of kan ik beter een andere versie pakken oid, want ik wil niet met elke upgrade dit soort problemen hebben.
ik zit nu al weken op een oude laptop te werken die regelmatig te warm wordt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: niet meer doorstarten sinds 16.04
« Reactie #8 Gepost op: 2016/05/15, 13:34:29 »
1
Nooit direct overstappen op een nieuwere versie, daar zitten nog steeds fouten in, wacht minstens tot de punt versie die uitkomt, dus ubuntu 16.04.1
2
Nooit een upgrade doen, maar schoon installeren, de lts versie is dan 1x in de 5 jaar(sommige linux versies 3 jaar).
Een upgrade mag wel maar dan loop je risico, zoals een driver installeren die niet in de repo zit, dan kan het flink mis gaan, of andere software/drivers die niet in de repo zit.
3
Een videokaart driver  installeren die niet in de repo zit, alleen doen als het echt nodig is, maar upgraden zou ik dan niet meer, maar een schone installatie, je zou nog kunnen proberen om de open source driver te installeren, en dan een upgrade doen.

Zoek met google op je laptop of er meer zijn met problemen tav je merk laptop,
Ubuntu 16.04+laptop model+probleem die je hebt