Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op laptop  (gelezen 4489 keer)

Ubuntu op laptop
« Reactie #25 Gepost op: 2008/08/12, 15:31:06 »
Goh, wat zijn jullie streng zeg. :P


Die b43 vond ik in een ander topic van dit forum, van iemand met dezelfde wireless kaart erin. En dat was de oplossing. Maar die swappartitie zal vanavond worden. Mijn dochter komt zo van school, dus ik moet laptop toch aan de kant schuiven. Maar ik laat zoiezo weten of het dan gelukt is. (ik hoop dan dat het ontbreken van de swap partitie dwarsligt, dan is dat probleem in ieder geval ook opgelost.)

Groetjes,

Daniel

Ubuntu op laptop
« Reactie #26 Gepost op: 2008/08/12, 22:20:40 »
Daar was ik weer. Alles opnieuw geinstalleerd. Nu heb ik wel een swap partitie. Maar dit was niet het probleem voor het vastlopen. Even in de volgorde die ik nu bewandeld heb.

Opnieuw geinstalleerd
De b43 dingen geinstalleerd. (kon geen draadloze verbindingen zien)
De b43 dingen verwijderd.
Updates binnengehaald. (kon nu wel draadloze verbindingen zien)
Draadloze verbinding ingesteld. (loopt hartstikke vast)
Via softwarebronnen de vooraf vrijgegeven updates aangevinkt en die updates binnen gehaald. (loopt nog steeds vast)
De USB stick erin gepropt en de wifi ontvanger uitgeschakeld. (kon de draadloze verbinding zien, maar niet instellen)
De b43 dingen weer geinstallleerd. (kon nu wel instellen)
Gevolg......loopt niet meer vast en kan nu draadloos internetten.

Maar ik wil zonder die stick kunnen internetten. Dit moet toch wel mogelijk zijn. Weet 1 van jullie de gouden oplossing?

Groetjes,

Daniel

Ubuntu op laptop
« Reactie #27 Gepost op: 2008/08/12, 23:24:56 »
Nu snap ik er niks meer van. Ik heb een tijdje met die stick geinternet. Geen vastlopers. Zoals in het vorige bericht staat heb ik voor die stick b43-fwcutter geinstalleerd. Ik heb net die stick eruit gehaald en geprobeerd om bcm43xx te installeren en de wifi ontvanger weer aangezet. Opnieuw opgestart en ik heb in 1x verbinding. Zonder vastlopers. Ik denk dat ik gek word. (van vreugde wel te verstaan. :P)

Maar nu moet ik elke keer bij het opstarten het wachtwoord invoeren om de sleutelring te openen? Is dit te omzeilen?

Ubuntu op laptop
« Reactie #28 Gepost op: 2008/08/12, 23:56:14 »
Grrrr. Te vroeg gejuicht. Het lijkt erop dat de laptop me niet mag. Na een tijdje internet te hebben gehad, slaat hij weer muurvast. Dus dan maar weer die stick.

Ik dacht het probleem van de sleutelring te kunnen oplossen. Door mij eigenaar te maken van het bestand wat aangeroepen wordt. (/usr/bin/nm-applet) Maar dat werkte dus niet.

Dus de vraag staat nog open :(

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu op laptop
« Reactie #29 Gepost op: 2008/08/13, 00:05:42 »
Je hebt de flaptop waarschijnlijk op "automatisch aanmelden" gezet? Dan kan de sleutelring geen wachtwoord "lenen" van het aanmeldvenster. Daarom vraagt hij er alsnog om.

Als volgt maak je het makkelijker voor jezelf:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/283434#p283434

Offline Willem_D

  • Lid
Ubuntu op laptop
« Reactie #30 Gepost op: 2008/08/13, 09:53:24 »
@Daniel78:

Ik ben wel benieuwd of de restricted-driver-manager (Systeem >Beheer > Hardware Drivers) je nog iets suggereerde voor wat betreft wireless.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Ubuntu op laptop
« Reactie #31 Gepost op: 2008/08/13, 10:12:13 »
@Pjotr Dat wat jij aanhaald doe ik vanmiddag of vanavond, als ik tijd heb om achter de laptop te gaan zitten.

@Willem_D De restricted drivers haalde na de schone installatie de driver voor de videokaart binnen. (nadat ik op enable had geklikt) Na de updates stond er bij Hardwaredrivers iets extra's (ik weet het niet helemaal uit mijn hoofd hoor) Maar er stond of wi of wl. (het waren maar 2 letters) Deze stond automatisch al op enable. Deze werd zonder tussenkomst van mij blijkbaar geinstalleerd. (althans het was me niet opgevallen)

Groetjes,

Daniel.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu op laptop
« Reactie #32 Gepost op: 2008/08/13, 10:20:03 »
Schiet me ineens te binnen: die vastlopers hebben misschien iets te maken met de videokaart. Schakel de 3D-visuele effecten eens uit:
http://computertip.googlepages.com/ubuntutipsentrucs
(nummer 7)

Ubuntu op laptop
« Reactie #33 Gepost op: 2008/08/13, 14:46:21 »
Hoi Pjotr,

Ik was van mening dat ze al uit stonden. Echter door de installatie van de videokaart heeft hij het vinkje bij "normaal" gezet. Deze nu weer op "geen" gezet. (ik ben van mening dat een laptop niet bedoeld is om 3d applicaties op te draaien. Maar dat terzijde. Ik heb de sleutelring aangepast. Met inschakelen van de wifi vroeg hij of ik het gebruik van de sleutelring wilde toestaan. Ik heb hier voor altijd gekozen. Ik had bij netwerken gekozen voor "verbinding met ander draadloos netwerk maken" Deze keuze kon ik eerst niet bewerken. Nu wel. Dus nu op een iets andere manier gedaan dan gisteren. Het lijkt te werken.

Ik ga nog even door, en als hij vanavond nog blijft doen zoals nu, zet ik de vraag op opgelost. Het was even puzzelen maar Ubuntu op de flaptop werkt wel in ieder geval. Als mijn vriendin er ook mee overweg kan, is de enige plek van windows in mijn bureaula. :)

Tot vanavond.

Ubuntu op laptop
« Reactie #34 Gepost op: 2008/08/13, 15:27:29 »
Daar was ik weer. Bij opnieuw opstarten dien ik elke keer opnieuw het netwerksleutel van het modem in te geven alvorens ik gebruik kan maken van internet.


Is er een manier om dit vast te zetten?

Edit: Er staat ook "activeer zwervende modus" Deze stond in het begin aangevinkt. Dan blijft hij zoeken en zoeken, maar kan dan ook geen verbinding maken.

Ubuntu op laptop
« Reactie #35 Gepost op: 2008/08/14, 18:04:03 »
Beetje laat, maar toch. Na alle tips en sugesties, blijft hij vastlopen. Zodra je een tikfout in de netwerksleutel maakt, geeft hij dat niet aan. Maar blijft óf zoeken óf hij loopt vast. Met de juiste netwerksleutel loopt hij op verschillende momenten vast. Er leek even verbetering in te komen door het uitschakelen van de visuele effecten, maar dat was maar schijn. Die ingeboude wifi krijg ik niet goed werkend. Ik heb ondertussen al zoveel geprobeerd, geinstalleerd en wat ik nog meer kon bedenken, dat ik een geheel schone installatie gedaan heb. En nu werk ik gewoon met de USB stick. Deze maakt wel na het opstarten automatisch verbinding. En hier heb ik geen last van vastlopers. De wlan controller heb ik voor de zekerheid maar uitgeschakeld in het BIOS.
Maar voor de rest werkt Ubuntu heel erg goed op de laptop.

Ik wil jullie toch nog bedanken voor de hulp. Ik zet de vraag op opgelost. (het begon nl. met het rare beeld bij het opstarten en eindigde met draadloos internet.)

Nogmaals bedankt. :)