Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Extra computer gekocht wat kan ik ermee?  (gelezen 10635 keer)

Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #25 Gepost op: 2008/10/10, 11:48:05 »
Of anders LXDE, is nog lichter dan XFCE ;)

JimZ

  • Gast
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #26 Gepost op: 2008/10/10, 12:16:30 »
Petervdw:
Citaat
Sniffysniper zei in een mailtje dat er bij nader inzien toch maar 3 slots opzaten.
Tja, maar dat wist ik natuurlijk niet.......... :( .

Gr,
Jim

Offline Petervdw

  • Lid
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #27 Gepost op: 2008/10/10, 12:38:06 »
Aan JimZ
Ja, sorry, maar dat hij dat in een email had geschreven, schoot me ook pas naderhand te binnen.
Naderhand via een edit erbij gezet. Daardoor staat het er misschien een beetje vreemd, en komt het niet al te vriendelijk over, maar zo is het zeker niet bedoeld. De afstand was overigens niet aan te fietsen. Bedankt voor de hulp.
Trouwens wonderlijk wat een computertje van 15 Iri  zoal losmaakt, 28 posts alweer.  :)
Vr.groet, peter

JimZ

  • Gast
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #28 Gepost op: 2008/10/10, 17:00:29 »
Nou, ik had het ook niet als onvriendelijk ervaren hoor, dus....... :) .

En over dat losmaken: Dat een moderne multicore machine met een enorme plas geheugen en bloedsnelle schijven probleemloos fuctioneert is niks bijzonders, zo'n wat ouder beestje opkrikken tot een bruikbaar apparaat is toch veel leuker!

Dus dat "losmaken" wijst er alleen maar op dat hier echte hobbyisten rondneuzen, mooi toch!

Gr,
Jim

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #29 Gepost op: 2008/10/10, 18:26:57 »
Ik maak deze post vanaf de computer op ubuntu 8.04 :) het werkt dus allemaal en het internet nu ook ik heb alleen zo'n idee dat de VGA kaart is kappotgegaan maar de onboard functioneerd prima op 64mb shared! alleen peter is het mogelijk dat ik de 128mb van je mag hebben want ik heb nog 1 slot vrij :)

bedankt voor de reacties iedereen.
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline Petervdw

  • Lid
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #30 Gepost op: 2008/10/10, 20:57:20 »
Aan Sniffysniper
Hé, ik dacht je al een mailtje te hebben gestuurd. Vanmorgen een doosje op de post gedaan met daarin een HD van 40 GB en een stripje geheugen van 128 MB. Als 't goed is zou je dat morgen moeten hebben, anders maandag. De HD is NTFS geformatteerd en staat als master gebrugd. Kun je er zo inzetten en even opnieuw installeren is het gemakkelijkst.  Je eigen disk kun je als 2e handhaven en als data/backup schijf gebruiken. Even als slave bruggen. Wel even Ubuntu er af halen. Met dat geheugen erbij (let op de uitsparingen bij het plaatsen) heb je denk ik een leuke computer voor het lopende werk. Succes ermee.
Vr.groet, peter

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #31 Gepost op: 2008/10/10, 21:32:51 »
oh ik heb het mailtje niet gehad maar zeer bedankt! daar ben ik echt heel blij mee :)

als het nodig is zal ik de verzendkosten vergoeden?

heel erg bedankt!!!
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #32 Gepost op: 2008/10/11, 00:14:40 »
ik heb dus nu de vga onboard in gebruik en die staat op 64mb maar ik weet niet of ik de benodigde drivers heb geinstalleerd filmpjes op youtube laden heel snel maar het beeld gaat heel vaag terwijl het geluid het wel prima doed? nu is dat niet het belangrijkste maar hoe kom ik erachter welke drivers ik moet hebben ze staan niet standaard bij restricted drivers
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

JimZ

  • Gast
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #33 Gepost op: 2008/10/11, 00:45:38 »
Klopt, restricted drivers zijn niet Open Source (NVida, ATI) maar volgens de specs zit er een Intel 815 grafische adapter op het mobo en de Intel driver daarvoor is wel OS.

Je moet via Synaptic de xserver-xorg-video-intel driver installeren lijkt me, lees de omschrijving van die driver maar in het onderste scherm van Synaptic.

Gr,
Jim

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #34 Gepost op: 2008/10/11, 00:50:14 »
zal het even proberen bedankt!
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #35 Gepost op: 2008/10/11, 00:51:45 »
die stonden al geinstalleerd :O?
en ik kom er net achter dat me geluid het ook niet doet maar dat kan wel is te maken hebben door dat oss alles gebruikt :) maar heb toch geen speakers op de pc nog niet
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

JimZ

  • Gast
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #36 Gepost op: 2008/10/11, 01:03:06 »
Tja, dan ligt het dus niet aan de driver, mogelijk dat het processortje het decoderen niet helemaal bij kan sloffen maar als dat zo is zou het beeld eerder moeten schokken of zo.

Even niet zo gauw een idee wat het anders nog kan zijn. We slapen er eerst maar eens een nachtje over,  't is zo'n beetje bedtijd voor mij.

Trusten,
Jim

Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #37 Gepost op: 2008/10/11, 08:16:10 »
Om zo wat gerichter te kunnen zoeken naar de goede driver: doe eens in de terminallspciDat is met een kleine L vooraan. Post de uitkomst hier tussen [ quote ] en [ /quote ] code-tekens (zonder de spaties).
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #38 Gepost op: 2008/10/11, 09:35:13 »
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 82815 815 Chipset Host Bridge and Memory Controller Hub (rev 02)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 82815 Chipset Graphics Controller (CGC) (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 PCI Bridge (rev 02)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801BA ISA Bridge (LPC) (rev 02)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801BA IDE U100 Controller (rev 02)
00:1f.2 USB Controller: Intel Corporation 82801BA/BAM USB Controller #1 (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801BA/BAM SMBus Controller (rev 02)
00:1f.4 USB Controller: Intel Corporation 82801BA/BAM USB Controller #1 (rev 02)
00:1f.5 Multimedia audio controller: Intel Corporation 82801BA/BAM AC'97 Audio Controller (rev 02)
01:0a.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82557/8/9/0/1 Ethernet Pro 100 (rev 0c)
gedaan :)
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #39 Gepost op: 2008/10/11, 12:43:04 »
bedankt voor het pakketje ik heb het ontvangen ben er erg blij mee alleen de geheugen zegt nog steeds installed memory 384mb maar daar zal ik nog wel naar kijken mijn vga kaart doet het opeens ook weer en de 40gb hd werkt ook prima :) erg bedankt!!!!
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline Petervdw

  • Lid
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #40 Gepost op: 2008/10/11, 14:49:07 »
Aan sniffysniper
Wat je kan doen is de beide 128 MB stripjes eruit halen en in het andere slot plaatsen. Het geheugen heb ik wel geprobeerd in die P3 667 MHz bij mij en toen werkte het. Mocht het niet lukken, dan kan ik je die andere ook nog sturen. Ik hoor het wel.
Vr.groet, peter

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #41 Gepost op: 2008/10/11, 16:57:41 »
Citaat van: Petervdw
Aan sniffysniper
Wat je kan doen is de beide 128 MB stripjes eruit halen en in het andere slot plaatsen. Het geheugen heb ik wel geprobeerd in die P3 667 MHz bij mij en toen werkte het. Mocht het niet lukken, dan kan ik je die andere ook nog sturen. Ik hoor het wel.
Vr.groet, peter
hallo,

ik heb het voor mekaar installed memory is nu 512m :D
maar nu heb ik 2 ide aansluitingen 1tje voor de dvd-rom
en eentje voor de hdd
maar er zitten aan dat ide kabeltje 2 aansluitingen dus ik sluite de 20gb en de 40gb erop aan maar dan ziet hij ze niet in de bios wel als ik er maar 1 aansluit hoe kan ik dit verhelpen?

nogmaals heel erg bedankt voor het geheugen en de HD!
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline Petervdw

  • Lid
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #42 Gepost op: 2008/10/11, 17:58:42 »
Aan sniffysniper
Fijn dat het geheugen het doet. Geen dank, graag gedaan. Met die lintkabels wordt lastig uitleggen. We doen het in etappes. Lukt het op de beschreven manier niet, dan help ik je verder in een volgende post.
Je hebt die 40 GB disk erin met Ubuntu. Gewoon op te starten en OK. Die disk staat op Master. D.i. het jumpertje aan de achterkant tussen voeding en data stekker. Als alles het doet zoals het hoort OK.
Dan gaan we de tweede schijf (20 GB) erin zetten. Die moet dan met het jumpertje op Slave worden ingesteld en voor het gemak sluit je die even op dezelfde lintkabel aan als de 40 GB schijf. Dit moet werken, behalve als je toevallig een CableSelect kabel hebt. Dan moeten beide jumpers op C/S komen, en de 40 GB schijf op Disk 0 (staat op de kabel gedrukt, meestal het einde kabel), de ander HD op Disk 1. Probeer dit eerst op je gemak uit.
Vr.groet, peter

Soms ontbreken de nokken op de datastekkers. Dan kun je die stekker er verkeerd om insteken. Da's meestal funest. Onthou: Aan de voedingkabel en aan de lintkabel zit een rode ader. Die moeten altijd zo dicht mogelijk bij elkaar zitten.

Onder Ubuntu kun je onder Locaties/Computer zien of de tweede schijf "gezien" wordt. Om de schijf te benutten moet je (rechtermuisklik) de schijf koppelen. Wachtwoord>Icon op bureaublad.

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #43 Gepost op: 2008/10/11, 22:38:51 »
dus eerst de 40gb aansluiten en ubuntu er op installeren?

Edit: installatie loopt nu zonder de 20gb aangesloten ik heb geen idee wat jumpertjes zijn? Hoe zien die eruit?
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline Petervdw

  • Lid
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #44 Gepost op: 2008/10/11, 22:55:11 »
Aan sniffysniper
Ja, precies. Dan werkt dat vast.
Kun je ook zien waar de jumper van jouw schijf van 20 GB  op staat ingesteld? Cable/select  of Master?
Vr.groet, peter

Die schijven kun je er even uithalen, door de voorkant van de kast eraf te klikken. Dan kun je heel makkelijk bekijken hoe het zit en hoe ze staan ingesteld.
Als de schijf in zo'n sleeconstructie schuift heb je van die ronde Torx boutjes nodig. Bij Compac kasten zitten er reserve boutjes in de voorkant. Als je die niet hebt, doe het dan voorlopig met alleen die 40 GB schijf, dan stuur ik je die boutjes op.

Ooit heb ik ook voor het eerst een schijf verwisseld.  :D  Blijven lachen.

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #45 Gepost op: 2008/10/11, 23:19:28 »
Citaat van: Petervdw
Aan sniffysniper
Ja, precies. Dan werkt dat vast.
Kun je ook zien waar de jumper van jouw schijf van 20 GB  op staat ingesteld? Cable/select  of Master?
Vr.groet, peter

Die schijven kun je er even uithalen, door de voorkant van de kast eraf te klikken. Dan kun je heel makkelijk bekijken hoe het zit en hoe ze staan ingesteld.
Als de schijf in zo'n sleeconstructie schuift heb je van die ronde Torx boutjes nodig. Bij Compac kasten zitten er reserve boutjes in de voorkant. Als je die niet hebt, doe het dan voorlopig met alleen die 40 GB schijf, dan stuur ik je die boutjes op.
schroefjes heb ik niet de kast is van maxdata schijf zit er los in ( de 20gb) de 40gb zit vast met 4 schroefjes.
en ik installeer daar nu ubuntu op zonder dat ik iets heb ingesteld dat is de bedoeling toch? en de 20gb schijf niet aangesloten.
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline Petervdw

  • Lid
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #46 Gepost op: 2008/10/11, 23:25:37 »
Ja, OK. Prima.
Ja, vanaf de Live CD gewoon Ubuntu installeren. Die 20 GB schijf komt nog wel. Heb je gekeken naar de instelling van de jumper op die 20 GB schijf?

Kan misschien ook die 4 boutjes verdelen over 2 schijven. Vast zat, hoor. Overhoeks.
Je hebt gewone boutjes nodig, niet die speciale met zo'n Torx kop.

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #47 Gepost op: 2008/10/11, 23:57:53 »
Citaat van: Petervdw
Ja, OK. Prima.
Ja, vanaf de Live CD gewoon Ubuntu installeren. Die 20 GB schijf komt nog wel. Heb je gekeken naar de instelling van de jumper op die 20 GB schijf?

Kan misschien ook die 4 boutjes verdelen over 2 schijven. Vast zat, hoor. Overhoeks.
Je hebt gewone boutjes nodig, niet die speciale met zo'n Torx kop.
oke zal ik naar kijken maar wat Is precies een jumper

Nu ga ik slapen en kijk er morgen even naar ;)

Nogmaals bedankt :D
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #48 Gepost op: 2008/10/12, 00:56:25 »
Citaat van: sniffysniper
wat Is precies een jumper
Google is your friend..
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #49 Gepost op: 2008/10/12, 11:02:19 »
ik kon het niet precies vinden op google ;), maar ik heb bij de 20gb alle ´jumpertjes´ er uit gehaald en nu doet hij het :D



het enige probleem dat ik nu nog heb is dat het geluid het niet doet in de bios staat er onboard sound ac97 maar er komt geen geluid uit! ik heb wel speakers aangesloten :)
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB