Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: WUBI installatie probleem  (gelezen 1406 keer)

Offline Fred123

  • Lid
WUBI installatie probleem
« Gepost op: 2012/11/20, 11:19:35 »
Hallo,

Mbv WUBI heb ik ubuntu 12.10 probleemloos gedownload en geinstalleerd.
Echter ik wil ook Lubuntu installeren, maar daar krijg ik een foutmelding bij downloaden. Het wordt dus niet correct afgeloten, voordat installatie is begonnen. Ik heb geen DVD speler, vandaar ik WUBI graag wil gebruiken.

Alvast bedankt voor jullie actie(s).

Re: WUBI installatie probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/20, 11:49:26 »
2 WUBI-installaties naast elkaar dus, als ik het goed begrijp. (Ubuntu 12.10 en Lubuntu extra)

Ik zou er eerlijk gezegd niet aan beginnen tout court. Wubi is al een matige vorm voor een Ubuntu-installatie om diverse redenen.

Heeft je notebook of laptop geen BIOS-instelling dat je via USB kan booten ? (Eerste opstartscherm zie bootopties)

Zo ja, zou ik je aanraden een opstartschijf aan te maken voor USB via Ubuntu 12.10 en draai daar Lubuntu even mee in een Live modus. (Ubuntu - Lubuntu zijn echt wel dag en nacht verschil ;) )

Post maar even of je daar mee verder kan.

Succes !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Fred123

  • Lid
Re: WUBI installatie probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/20, 12:19:18 »
Hallo Joris,

Bedankt voor je reactie. Ik wil gewoon Lubuntu op een ander laptop installeren, omdat het dan makkelijker draait. Hoe bedoel je dag en nacht verschil? Ik wil gewoon mee internetten, dus geen zware installatie zoals ubuntu 12.10.

Is het mogelijk om eerst Ubuntu 21.10 te installeren, en vervolgens dat uit te kleden tot een kleinere applicatie?
Ik kan inderdaad via USB te doen.  Zal even daar naar kijken hoe dat gaat, dat gaat dus net zo goed dan via Wubi? Waarom is Wubi dan ontworpen?

Re: WUBI installatie probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/20, 13:09:57 »
Voor het gesteld gebruik is Lubuntu zeker geschikt dan.

Ubuntu uitkleden is dan idd geen goede optie in feite.

Heb je trouwens kennis van de minimal CD van Ubuntu ? Je kan op die manier echt een pure minimuminstallatie verwezenlijken (Ubuntumotor + een browser) maar dit vereist enig opzoekwerk van hoe dat aan te pakken. (Ik geef het maar mee, als je wat ervaring hebt kan je dit verwezenlijken) KLIK hier voor meer info

WUBI is ontworpen als mogelijkheid, het is echter, om soepel te kunnen werken, een mindere vorm van installeren voor Ubuntu. Bovendien mocht Windows falen (wat reƫel is) om een of andere reden, ben je je Ubuntu-omgeving ook kwijt. Maar het werkt wel; die keuze dien je zelf te maken. Voor puur internetten en wat mailen ofzo, is het zeker geschikt. Mocht je meer verlangen van Ubuntu, dan zou ik een dualboot overwegen (maar dan met 12.04 LTS omwille van de 5 jaar ondersteuning).
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Fred123

  • Lid
Re: WUBI installatie probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/20, 13:27:53 »
Ik wil dus geen CD gebruiken, gewoon omdat ik geen DVD speler heb, vandaar dat ik Wubi wilde gebruiken.
Maar goed, ga wel via USB stick proberen te doen.

Het verbaast me wel, dat er geen (goede) programma zijn dat je zonder CD kan installeren  :(

Re: WUBI installatie probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/20, 17:50:10 »
De twee voornaamste opties zijn CD/DVD of USB.
Via LAN kan ook wel eens, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Welke andere methode had je in gedachten?
Van een draaiende besturingssysteem gaat het niet zomaar lukken.
Simpelweg omdat er (vaak) onderdelen moeten worden gewijzigd (zoals de MBR) die alleen kunnen worden gewijzigd als er geen systeem vanaf de harde schijf bezig is.

Offline RikRik

  • Lid
Re: WUBI installatie probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/20, 20:44:44 »
Ik wil dus geen CD gebruiken, gewoon omdat ik geen DVD speler heb, vandaar dat ik Wubi wilde gebruiken.
Maar goed, ga wel via USB stick proberen te doen.

Het verbaast me wel, dat er geen (goede) programma zijn dat je zonder CD kan installeren  :(
Mijn dochter heeft ook een laptop zonder CD/DVD speler, ze heeft wel een externe DVD brander.
Deze werkt perfect met Linux http://www.pixmania.nl/nl/nl/10820140/art/samsung/se-208ab-externe-dvd-bran.html