Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ik zou windows xp op virtualbox of vmplayer willen gebruiken  (gelezen 3370 keer)

Ik zou windows xp op virtualbox of vmplayer willen gebruiken
« Gepost op: 2012/04/06, 15:13:44 »
Hoi,

zoals in het onderwerp staat probeer ik windows XP te installeren via virtualbox of vmplayer.
Bij virtualbox lukt mij het niet omdat de cd met het programma niet gelezen wordt
Bij vmplayer lukt het niet en krijg ik een foutmelding over kernel modules die "ge-update"  moeten worden, maar wat op de een of andere manier niet lukt.

Kan iemand mij hiermee opweg helpen?


Re: Ik zou windows xp op virtualbox of vmplayer willen gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/06, 15:23:04 »
Welke versie van Ubuntu gebruik je? Wat is de exacte foutmelding die verschijnt?
Zelf gebruik ik vmware naar alle tevredenheid
Shuttle SA76G2 - TBS6981 - Ubuntu Server 14.04 Mythbackend/Oscam, Asrock ion 330 Mythbuntu 14.04 frontend en meer.....

Re: Ik zou windows xp op virtualbox of vmplayer willen gebruiken
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/06, 15:43:30 »
Ik gebruik ubuntu 11.10

hieronder de schermafdrukken

Re: Ik zou windows xp op virtualbox of vmplayer willen gebruiken
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/06, 16:17:55 »
Ok duidelijk dan zou je misschien de inhoud van tmp/vmware-root/setup-6046.log hier kunnen geven. Daarin staat wat er niet goed gaat.
Shuttle SA76G2 - TBS6981 - Ubuntu Server 14.04 Mythbackend/Oscam, Asrock ion 330 Mythbuntu 14.04 frontend en meer.....

Re: Ik zou windows xp op virtualbox of vmplayer willen gebruiken
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/06, 16:20:20 »
Druk op Ctrl + Alt + T
voer in het Terminalvenster (voer wachtwoord in indien gevraagd, geen sterretjes):
sudo apt-get install build-essential dkms
Probeer het daarna opnieuw.

Re: Ik zou windows xp op virtualbox of vmplayer willen gebruiken
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/06, 17:28:41 »
krijg weer eenzelfde fout melding

waar kan ik log file precies vinden? Ik kan geen tmp vinden op mijn systeem  ???
 
« Laatst bewerkt op: 2012/04/06, 17:49:40 door ubuntu newby »

Re: Ik zou windows xp op virtualbox of vmplayer willen gebruiken
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/06, 17:58:50 »
Open Bestandsbeheer en klik in de linker kolom "Bestandssysteem" aan.

Re: Ik zou windows xp op virtualbox of vmplayer willen gebruiken
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/06, 20:03:50 »
mmmm het mapje heeft een slotje.......


Re: Ik zou windows xp op virtualbox of vmplayer willen gebruiken
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/06, 22:42:08 »
mmmm het mapje heeft een slotje.......



Dan moet je deze openen als root. Druk op ALT-F2 en tik dan in gksudo nautilus  of tik in terminal sudo nautilus en blader naar het bestand toe

Als aanvulling op cumulus en vooruitlopend op je log sudo apt-get install build-essential linux-headers-$(uname -r)

Het lijkt ook veel op een eerdere post hier http://forum.ubuntu-nl.org/test-forum/vmware-unable-to-build-kernel-module/ Misschien ook van toepassing op 11.10

Ook zou 11.10 nu ondersteunt worden als host https://www.vmware.com/support/player40/doc/releasenotes_player402.html
« Laatst bewerkt op: 2012/04/06, 23:07:42 door Cyberneticbrain »
Shuttle SA76G2 - TBS6981 - Ubuntu Server 14.04 Mythbackend/Oscam, Asrock ion 330 Mythbuntu 14.04 frontend en meer.....

Re: Ik zou windows xp op virtualbox of vmplayer willen gebruiken
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/07, 10:35:05 »
Citaat
Bij virtualbox lukt mij het niet omdat de cd met het programma niet gelezen wordt
Heb je hem wel je hostdrive gekoppeld?
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Ik zou windows xp op virtualbox of vmplayer willen gebruiken
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/07, 11:52:45 »
VMware geeft vanaf versie 2 veel problemen met recente Linux kernels, Player heeft daar niet zo veel last mee als de server versie maar oplossen kost vaak een doorgewinterde Linux gebruiker veel tijd en koppijn. Wil je snel aan de slag dan installeer je Virtualbox uit het software center en doe je ook geen updates wanneer VB er om vraagt maar alleen met software-center.

Als je er met Virtualbox niet uitkomt dan kan je het beste even op Youtube zoeken want er zijn erg veel video's over alle mogelijke manieren van Windows X in virtualbox. Dat leert vaak een stuk makkelijker en levert sneller een oplossing dan dan over en weer gooien met errors op fora en chats. Vooral met virtualisatie klinkt de uitleg moeilijk maar als je het ziet hoe iemand het voordoet is het een eitje.

Ik zie dat je een CD gebruikt, let er wel op dat Virtualbox je hardware herkend en dat je bij de aangesloten apparaten in de VB configuratie ook aangeeft dat de CD-rom speler van je pc gebruikt moet worden.

Lukt dat niet dan kan je een .iso kopie maken van je cd met vrijwel ieder brandprogramma (ook wel image, kopie, backup of schijfbeeldbestand genoemd). Lukt het niet dan kan je Acetoneiso installeren, die kan alles en legt zichzelf uit als je weet dat je een .iso bestand wil maken van een cd. Dat bestand kan je vervolgens weer inladen met VB als cd-rom drive.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/07, 11:59:15 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Ik zou windows xp op virtualbox of vmplayer willen gebruiken
« Reactie #11 Gepost op: 2012/04/08, 12:52:54 »
bij virtualbox is dit mijn foutmelding:

Het is niet gelukt een sessie aan te maken voor virtuele machine windows xp.

The device helper structure version has changed.

If you have upgraded VirtualBox recently, please make sure you have terminated all VMs and upgraded any extension packs. If this error persists, try re-installing VirtualBox. (VERR_PDM_DEVHLPR3_VERSION_MISMATCH).

Resultaat code:NS_ERROR_FAILURE (0x80004005)
Component:Console
Interface:IConsole {1968b7d3-e3bf-4ceb-99e0-cb7c913317bb}

 
« Laatst bewerkt op: 2012/04/08, 13:01:15 door ubuntu newby »

Re: Ik zou windows xp op virtualbox of vmplayer willen gebruiken
« Reactie #12 Gepost op: 2012/04/08, 13:12:40 »
Het lijkt erop dat je een verouderde extension package gebruikt, dan start hij namelijk niet op.

Kijk eens onder File > Preference en dan onder 'Extensions'.
Als het goed is zie je dan in de rechterbox een pack staan, die kan je verwijderen.
Ga dan naar https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads en download het laatste extension pack (huidige 4.1.12).
Na de dwonload open je hem met VirtualBox en installeert hij hem.

Probeer het dan nog eens.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Ik zou windows xp op virtualbox of vmplayer willen gebruiken
« Reactie #13 Gepost op: 2012/04/08, 13:46:46 »
Je kan heel gemakkelijk een .iso bestand van je cd / dvd maken:
Open de terminal en typ in:  dd if=/dev/cdrom of=/tmp/windowsxp.iso
daarna in Nautilus het gemaakte iso bestand opvissen uit /tmp en ergens kopieren waar je 'm wilt hebben.  :)

dit alles kan gewoon als gebruiker, dus geen sudo of gksudo nodig.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/08, 13:48:23 door cjmanschot »

Offline Masy57

  • Lid
Re: Ik zou windows xp op virtualbox of vmplayer willen gebruiken
« Reactie #14 Gepost op: 2012/04/13, 06:51:48 »
Ga voor Virtualbox. Standaard beschikbaar in de repo's van (K)(X)(U)buntu.
Hou er rekening mee dat je over legale Windows-versies moet beschikken, ook al ga je virtueel.
Installeren géén probleem, updaten wel...

Dan krijg je deze plaatjes: http://www.marcelvdberg.eu/photogallery.php?album_id=6

Een HP Pavillion met Kubuntu 11.10, 64-bit, AMD quad-core, 4 Gig RAM en een HD vervangen door een SSD 128 GB.
Tegen de tijd dat jij met de ogen knippert , staat Kubuntu er, rotsvast...

Geen Windows meer op mijn machines, alleen maar Kubuntu... Echt!

Gr. Masy57



Re: Ik zou windows xp op virtualbox of vmplayer willen gebruiken
« Reactie #15 Gepost op: 2012/04/15, 14:55:08 »
Ik heb de extensionpak veranderd en het werkt

bedankt allemaal

gr

Offline Masy57

  • Lid
Re: Ik zou windows xp op virtualbox of vmplayer willen gebruiken
« Reactie #16 Gepost op: 2012/04/17, 19:26:10 »
Als je in VirtualBox een nieuwe virtuele machine voor XP hebt aangemaakt, laat de standaard instellingen gewoon staan,
start je op. VirtualBox zal meldingen geven dat er geen besturingssysteem aanwezig is.
Kies in het menu Apparaten ->Cd/DVd Apparaten -> Aanvinken station van de gastheer.

DVD openen. XP erin. Virtuele XP machine opnieuw opstarten. Als het goed is, start de installatie van XP via de DVD op.