Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Server hd partities  (gelezen 944 keer)

Dikke_lu

  • Gast
Server hd partities
« Gepost op: 2007/02/16, 19:34:28 »
Ik heb een harde schijf van 320 Gb en ik wil die optimaal gebruiken.

Ik ga hier Kubuntu opzetten maar ik zou willen weten wat volgens jullie de beste manier is van indelen in partities.

Doel van de server.
1) kleine webserver voor thuis gebruik.
2) backup server voor windows-pc's
3) mss later gebruikt met myth-tv.

Hoe groot moet nu iedere partitie ongeveer zijn?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Server hd partities
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/16, 19:42:15 »
Voor een normale PC zou ik het zo doen:

- hda1: primair, actief, boot flag, NTFS: Windows
- restruimte volledig extended maken. Extended ruimte als volgt opdelen in logische partities:
- hda5: logisch, FAT32: documenten van Windows en van Ubuntu. Uitwisselingspartitie.
- hda6: logisch, EXT3: /  (de root, oftewel Ubuntu zelf)    circa 5 Gb, is zat.
- hda7: logisch, EXT3: /home  (je "mijn documenten")   2 Gb?
- hda8: Linux Swap (je hebt maar één swap nodig, al heb je tien Linuxvarianten op je schijf!) Iets groter dan je RAM-geheugen. Vuistregel: RAM plus 200 Mb.

Gebruik voor het partitioneren de Gparted LiveCD: veel makkelijker, nieuwere versie dan op de Ubuntu LiveCD.
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php
Gebruik in ieder geval geen Partition Magic, die gaat niet goed om met Linuxpartities (valse foutmeldingen).

Groet, Pjotr.

Dikke_lu

  • Gast
Server hd partities
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/16, 20:13:30 »
hda1 heb ik niet nodig want op die pc komt geen windows te staan.

hda5 logisch, FAT32.
Is het nodig dat een partitie fat32 is voor backups van windows pc's te bewaren of kan dit ook allemaal op ext3?

/ => 5Gig. Is dit ook genoeg voor naderhand mythtv en andere dingen te installeren?
/var => ???
/home 2Gig? Wat ga ik dan met de rest van mijn 320Gig doen? :p

/swap => mij hebben ze wijsgemaakt dat het dubbel van je ram moest zijn?

Als iemand nog een andere oplossing heeft zou ik die graag horen?

budster

  • Gast
Server hd partities
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/16, 20:25:40 »
Je kan je backup's van windows natuurlijk op ext3 bewaren.... maar hoe wil je het erop zetten? direct kan niet (zover ik weet) je kan wel samba installeren en die schijf dan mounten.

5Gig lijkt me voldoende maar aangezien je zoveel vrij hebt... maak er dan 10 gig van.

home, hangt ervan wat je voor bestanden hebt, als je bijvoorbeeld regelmatig films van het net af trekt dan kan je er rustig 100 Gig van maken.

en met 10 gig kan je nog een keer Ubuntu installeren, die kan je dan gebruiken voor test doeleinden. Bijvoorbeeld om Beryl uit te proberen, met wine te kloten etc. of als je een configuratie wilt aanpassen en kijken of het goed gaat. Je kan natuurlijk ook een unstable versie van Ubuntu daar uitproberen.... zeg maar alles wat je niet met je 'normale' systeem wilt doen.

Enne swap voor een laptop die kan hybrinaten moet je minimaal 1X je ram, 2x je ram zit je altijd veilig.