Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: reverse SSH en VNC - in een .bat file?  (gelezen 1147 keer)

DFreeze

  • Gast
reverse SSH en VNC - in een .bat file?
« Gepost op: 2007/06/05, 08:57:45 »
Ik ben aan het proberen om SSH en VNC genoeg te begrijpen om een systeempje te maken voor het helpen van familie en vrienden. Het mooist zou zijn wanneer ik m’n vrienden een preconfigured .bat filetje kon mailen die ze op hun bureaublad kunnen plaatsen. Eén keer dubbelklikken en ze zijn met reverse SSH met mijn server verbonden, en hun VNC servertje start op.

Het account waar ze mee verbinden kan niets doen op mijn PC, maar ik kan over die SSH tunnel inloggen op hun VNC server en meekijken. Eventueel zo dat zij op OK moeten drukken (hebben ze toch het gevoel dat ze het zelf in de macht hebben, ik kan niet ‘zomaar’ meekijken).

Wanneer ik de verbinding verbreek gaat de SSH tunnel weer dicht en sluit de VNC server weer af.

Een dergelijke constructie lijkt me echt super! Ik heb m’n broer nu aan Ubuntu, dus ik zoek ook nog zo’n soort setup voor Linux – Linux verbindingen.

Ik kom nog niet veel verder in mijn ideeën dan:

Windows:
plink –R50000:127.0.0.1:50000 mijn.server-ip.com (zit in PortaPuTTY)
vncserver

Ubuntu:
ssh –R50000:127.0.0.1:50000 mijn.server-ip.com

Onder Ubuntu is de VNC server al actief (vino). Maar hoe zorg ik dan dat onder Windows die server weer afsluit als ik klaar ben?

Ik kan me voorstellen dat ik niet de eerste ben die dit probeert uit te vinden, dus wanneer het al bestaat: graag een linkje. Ik heb er al om gezocht, maar kon het niet vinden. Wat ik wel vond was:

uVNC SingleClick – dit is bijna de oplossing, maar ik mis nog de SSH functie

Waar het me om gaat is dat de persoon waar ik mee verbind geen configuratieschermen hoeft te zien, nergens een IP nummer invoeren. Hooguit een wachtwoord voor de verbinding met mijn SSH server. Dubbelklikken op het icoontje, wachtwoord invoeren en ik kan m’n gang gaan.

Wie o wie helpt me verder in dit experiment?