Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: win10+ubuntu 12.04 vervangen door win10 (moet blijven)+ubuntu 16.04.1  (gelezen 959 keer)

Ik moet dit jaar over naar versie 16.04.1 LTS. Heb de ISO gedownload, de checksum gecontroleerd, de DVD gebrand en 'ubuntu proberen' gedaan (overigens na enige tijd met een freeze).

Nu las ik in de tips dat een clean install het best werkt als je de oude partities (van ubuntu in dit geval) verwijderd. Ik ben echter niet zeker welke dat zijn, kan iemand me zekerheid verschaffen? Onderstaand de partities die er zijn. (Acronis is een externe disk die natuurlijk buiten schot blijft).

Alvast dank voor jullie reacties!

~/scripts>sudo lsblk -o NAME,FSTYPE,SIZE,MOUNTPOINT,LABEL
NAME   FSTYPE   SIZE MOUNTPOINT     LABEL
sda           465.8G               
├─sda1 ntfs    1000M                WINRE_DRV
├─sda2 vfat     260M /boot/efi      SYSTEM_DRV
├─sda3 vfat     500M                LRS_ESP
├─sda4          128M               
├─sda5 ntfs   116.5G                Windows8_OS
├─sda6 ntfs    24.4G                PBR_DRV
├─sda7 ext4   315.2G /             
└─sda8 swap     7.9G [SWAP]         
sdb           298.1G               
└─sdb1 ntfs   298.1G /media/Acronis Acronis
sr0            1024M

Re: win10+ubuntu 12.04 vervangen door win10 (moet blijven)+ubuntu 16.04.1
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/07, 18:30:53 »
sda7 ext4 en sda8 swap zijn de linux partities, die je kunt verwijderen en opnieuw indelen.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/07, 18:36:13 door RobertPeter »
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: win10+ubuntu 12.04 vervangen door win10 (moet blijven)+ubuntu 16.04.1
« Reactie #2 Gepost op: 2017/01/07, 22:06:46 »
Het vooraf verwijderen is niet noodzakelijk, omdat de nieuwe installatie de oud overschrijft, mits  je de benodigde partities (her) formatteert en opnieuw indeeld.
In het geval de nieuwe installatie ergens foutgaat kun de zaak nog kontroleren door  terug te keren naar je oude O.S. Versie van Ubuntu!

Re: win10+ubuntu 12.04 vervangen door win10 (moet blijven)+ubuntu 16.04.1
« Reactie #3 Gepost op: 2017/01/08, 19:21:03 »
Dank voor jullie antwoorden. Ik heb de aanbevelingen van computertips gevolgd en de installatie ging goed. Dus nu van win10+ubuntu12.04 naar win10+ubuntu16.04.1. ALLEEN: nu start de pc direct op met windows, geen grub menu meer te zien! Van alles gedaan, boot-repair, controle windows met bcdedit, uren gekeken op internet... ik kom er niet uit. Ik kan zien dat ubuntu wel correct is geinstalleerd, door F12 kan ik alsnog ubuntu starten.

Welke informatie is nodig om het probleem op te lossen? HELLUP!

Re: win10+ubuntu 12.04 vervangen door win10 (moet blijven)+ubuntu 16.04.1
« Reactie #4 Gepost op: 2017/01/10, 15:38:10 »
Inmiddels probleem omzeild door niet meer af te sluiten maar in 'Suspend' te gaan. Ik heb geen idee meer hoe het probleempje echt op te lossen...

Re: win10+ubuntu 12.04 vervangen door win10 (moet blijven)+ubuntu 16.04.1
« Reactie #5 Gepost op: 2017/01/10, 17:39:56 »
Eerst het probleem omzeild door niet meer af te sluiten maar in 'Suspend' te gaan. Maar ik wilde toch de echte oplossing, dus...

vanuit ubuntu (de hd versie, niet vanaf de live cd) boot-repair gestart. Gekozen voor

Advanced
  Main
      reinstall grub
      use standard efi file
      unhide bootmenu 10 sec
  Grub location
      boot by default: ubuntu 16.04 (current)
      separate boot/efi partitie: sda2
  Options
      purge grub before reinstall

Alle andere opties dus niet gekozen. Daarna Apply gedraaid.

In een van de stappen kwam nog een melding over 20auto-upgrades.ucf-dist in /etc/apt/apt.conf.d die een invalid file extension zou hebben. Deze file ge-renamed naar ...save en daarna opnieuw Apply gedaan.

Daarna kreeg ik bij reboot weer een keurig grub menu! Ben zooo blij (vrij naar Martina).

Ten slotte in /etc/default/grub de regel

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
veranderd in
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash intel_idle.max_cstate=1"

Dat leverde bij mij een veel stabieler systeem op.

Dank allen voor meedenken!

Offline roeland

  • Lid
Re: win10+ubuntu 12.04 vervangen door win10 (moet blijven)+ubuntu 16.04.1
« Reactie #6 Gepost op: 2017/02/12, 19:41:31 »
Ik heb hetzelfde probleem (staat onder software en configuratie).  Heb de laatste actie uitgevoerd met de aangegeven instellingen van boot repair, maar dat hielp niet.  Kreeg tijdens de uitvoering wel enkele sudo opdrachten om uit te voeren via de terminal.  daar las ik niets over in de het bericht.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.