Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Domeinnaam configureren met nameservers  (gelezen 1134 keer)

Offline Solstice

  • Lid
Domeinnaam configureren met nameservers
« Gepost op: 2013/08/06, 14:58:22 »
Hallo,

Ik ben vastgelopen tijdens het configureren van mijn website. De bedoeling is dus dat ik http://199.168.141.44/ masker met de domeinnaam www.aria-roleplay.com. Het domein heb ik al een tijdje bij namecheap. Ik heb eerder bij andere VPS hosts gezeten en daar werkten de nameservers allemaal prima (die hadden vaak cPanel maar ik werk dus nu met Ubuntu 12.04 via SSH en remote desktop zonodig). Reverse DNS is allemaal prima in orde, want dat heeft de host gefixt.

httpd.conf ziet er als volgt uit:

<VirtualHost *:80>
ServerAdmin webmaster@localhost
ServerName www.aria-roleplay.com
</VirtualHost)

De nameservers zijn als volgt:
http://puu.sh/3V4Kf.png

Het probleem is dus dat ik prima op mijn website terecht kom en alle pagina's kan bekijken door het invoeren van het IP, maar als ik www.aria-roleplay.com intik krijg ik een "Server not found" error in Firefox. (Bij Chrome zal het anders zijn maar komt op hetzelfde neer). Ik heb het domein gepingd en dat levert ook geen respons. digutil levert me verder ook niets op:

; <<>> DiG 9.8.1-P1 <<>> aria-roleplay.com
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: SERVFAIL, id: 34790
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0

;; QUESTION SECTION:
;aria-roleplay.com.             IN      A

;; Query time: 4348 msec
;; SERVER: 199.168.141.44#53(199.168.141.44)
;; WHEN: Tue Aug  6 14:26:50 2013
;; MSG SIZE  rcvd: 35

Ik ga er dus vanuit dat er iets mis is gegaan bij het configureren van de nameservers, maar de fout ligt (denk ik) niet bij namecheap. Mijn conclusies zullen niet veel waard zijn want ik ben vrij nieuw op dit gebied. Zover ik weet is het gewoon de bedoeling dat ik mijn vhost had moeten aanpassen en de nameservers had moeten instellen met A records bij namecheap, maar alleen dat levert dus geen resultaat (ervanuitgaande dat alles wat ik heb gedaan goed is).

Heeft iemand een idee wat ik fout doe? Hoe krijg ik het domein aan de praat?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Domeinnaam configureren met nameservers
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/06, 15:03:04 »
Haal die ';' vooraan aria-roleplay.com bij de dns-configuratie eens weg. Achter de hoofdletter "A" hoort nog het ip-adres te staan!
Je zult ook nog de www moeten definiëren als een alias van het hoofddomein:
www             IN      CNAME   @

Offline Solstice

  • Lid
Re: Domeinnaam configureren met nameservers
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/06, 15:26:16 »
Dat tweede stuk code was geen dns-configuratie, maar een stuk tekst van SSH die ik ophaalde met het commande dig aria-roleplay.com. Sorry, misschien onduidelijk vermeld.

Dit is dus nu de dns-configuratie:


Ik ging ervanuit dat dat eigenlijk niet nodig is door een antwoord wat ik kreeg op een ander forum:
Citaat
If all you're trying to do is point a domain name to your server the easier way to do it is to just use your registrar's DNS servers (I know namecheap has some) and set up the A records to point to your server's IP address. This is pretty much the same as doing it your way however you're taking out the pain of running your own DNS server.

You can still host multiple sites on your machine, just create separate vhosts for each site and create the relevant A records for each domain in your namecheap account.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Domeinnaam configureren met nameservers
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/06, 15:42:08 »
Ah, dat eerste stuk is kennelijk voor een virtuele server V-7847.linux.rocks bedoeld. Die laat je bovendien wijzen naar localhost.
In dat geval moet de  www-regel als volgt zijn:

www.aria-roleplay.com IN CNAME aria-roleplay.com.
Dat soort configuraties is bedoeld voor als je je eigen nameserver draait. Als je de nameserver van een derde partij gebruikt, hoef je meestal alleen maar het gewenste domein te laten wijzen naar een bepaald ip-adres en aangeven dat dat met een wildcard moet zodat alles aan de linkerkant van het domein naar jouw systeem verwezen wordt.

Offline Solstice

  • Lid
Re: Domeinnaam configureren met nameservers
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/06, 15:54:29 »
Oh, op die manier. Dus dan zou het zo moeten kloppen?



Hoelang duurt het tot die veranderingen in effect gaan na service bind9 restart?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Domeinnaam configureren met nameservers
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/06, 17:48:46 »
Nee, een domeinnaam kan maar naar één ip-adres verwijzen. Als je twee identieke servers hebt, moet je ze in een cluster configureren en dan laat je het cluster-ipadres naar de domeinnaam wijzen en omgekeerd.
In de CNAME-regel moet trouwens helemaal achteraan een punt staan (bij mij stond die er, jij hebt die weggelaten). Die zorgt ervoor dat bij het evalueren van de domeinnaam hij daar ook effectief stopt en niet nog eens het default domein daarachter plakt.

Offline Solstice

  • Lid
Re: Domeinnaam configureren met nameservers
« Reactie #6 Gepost op: 2013/08/06, 19:16:51 »
Ok, bedankt. Dat heb ik dus verwijderd. Verder heb ik alles nu volgens het boekje ingesteld. Schijnbaar doet hij het nog steeds niet. Ik heb contact opgenomen met namecheap maar die hebben alles perfect ingesteld. Aan hen kan het dus niet liggen. Ik dubbel-check zometeen nog even met mijn host maar ik krijg steeds een foutmelding als ik een dns lookup doe. Iets met de nameservers.

De error: http://intodns.com/aria-roleplay.com Enig idee wat er mis gaat?

ports.conf:



httpd.conf:


db.aria-roleplay.com



Offline Bloom

  • Lid
Re: Domeinnaam configureren met nameservers
« Reactie #7 Gepost op: 2013/08/06, 19:19:58 »
Op dat ip-adres draait geen webserver. Het adres is trouwens afkomstig van mghri14144.RI.MGH.McGill.CA.
Ah, ik zie het al: dat ip-adres is hetzelfde als van de primaire DNS-server. Dat kan niet juist zijn als je gebruik maakt van een hoster.

Offline Solstice

  • Lid
Re: Domeinnaam configureren met nameservers
« Reactie #8 Gepost op: 2013/08/06, 20:14:20 »
Mijn VPS heeft 2 IPs:

199.168.141.44
199.168.141.45

Welke hoor ik dan te gebruiken? Of welk ander IP zou ik dan moeten configureren?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Domeinnaam configureren met nameservers
« Reactie #9 Gepost op: 2013/08/06, 20:45:57 »
Als die twee adressen de primaire en secundaire dns van je hoster zijn, kan je vps toch niet dezelfde adressen hebben?

Offline Solstice

  • Lid
Re: Domeinnaam configureren met nameservers
« Reactie #10 Gepost op: 2013/08/06, 21:26:38 »


Dit staat op mijn control panel vermeld. Sorry, ik zit even tegen een dikke muur aan te lopen.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Domeinnaam configureren met nameservers
« Reactie #11 Gepost op: 2013/08/06, 23:21:39 »
Okee, maar dan kunnen dat toch niet de ip-adressen van de domeinservers zijn?
Als ik de ip-adressen in mijn browser intik, krijg ik voor beide ip-adressen inderdaad een website te zien. Dan hoef je alleen maar je dns-configuratie zo in te stellen dat aria-roleplay.com en www.aria-roleplay.com naar de .44 (of de .45, naar keuze) te wijzen.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Domeinnaam configureren met nameservers
« Reactie #12 Gepost op: 2013/08/06, 23:24:33 »
Momenteel is de dns in elk geval fout geconfigureerd. Ik zie dit als ik met dig het domein opvraag:

dig aria-roleplay.com

; <<>> DiG 9.8.4-rpz2+rl005.12-P1 <<>> aria-roleplay.com
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: SERVFAIL, id: 1705
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0

;; QUESTION SECTION:
;aria-roleplay.com. IN A

;; Query time: 1759 msec
;; SERVER: 10.0.0.250#53(10.0.0.250)
;; WHEN: Tue Aug  6 23:22:14 2013
;; MSG SIZE  rcvd: 35

Het probleem is dus die regel
;aria-roleplay.com IN A
De puntkomma ervoor moet weg en achteraan hoort na de A het ip-adres 199.168.141.44 ingevuld te staan.
Daaronder dan een www.aria-roleplay.com IN CNAME aria-roleplay.com. en dan zou het moeten werken.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Domeinnaam configureren met nameservers
« Reactie #13 Gepost op: 2013/08/06, 23:32:41 »
host aria-roleplay.com. 199.168.141.44
;; connection timed out; no servers could be reached

host aria-roleplay.com. 199.168.141.45
Using domain server:
Name: 199.168.141.45
Address: 199.168.141.45#53
Aliases:

Host aria-roleplay.com not found: 5(REFUSED)
Kennelijk heb je op die vps een eigen domeinserver draaien. .44 is dan de primaire en .45 de secundaire, neem ik aan. Ze zijn in elk geval niet goed geconfigureerd. Dat moet dus eerst in orde maken.
Hier heb je een voorbeeld van de juiste defintie voor het domein 1302.be:
$ORIGIN .
$TTL 38400 ; 10 hours 40 minutes
1302.be IN SOA ns.datatestlab.com. jozef.datatestlab.com. (
2012100801 ; serial
28800      ; refresh (8 hours)
7200       ; retry (2 hours)
2419200    ; expire (4 weeks)
172800     ; minimum (2 days)
)
NS ns.datatestlab.com.
NS ns2.datatestlab.com.
A 178.79.130.10
MX 10 mx1.easymx01.com.
MX 20 mx1.easymx01.com.
mail A 178.79.130.10
www CNAME 1302.be.
In jouw geval vervang je 1302.be door aria-roleplay.com, de twee NS regels door de ip-adressen van je twee servers en de MX- en mail-lijnen haal je weg als je geen e-mail verwerkt voor dat domein, zoniet geef je de juiste mailservers op.