Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [half opgelost]venster actief maken via toetsenbord  (gelezen 878 keer)

Offline speculoos

  • Lid
[half opgelost]venster actief maken via toetsenbord
« Gepost op: 2012/01/21, 11:39:39 »
Beste forumleden,

Het zal wel iets eenvoudig zijn, maar ik maar niet verzinnen hoe je van een niet actief venster een actief venster maakt,  NIET door te klikken maar via het toetsenbord.
Concreet:
Ik heb drie terminalvensters openstaan tegelijk en heb mijn handen op het toetsenbord. Telkens naar de muis gaan om te klikken op het terminalvenster waar je in wil werken is bijzonder ergerlijk, veel handiger zou zijn om je handen niet van het toetsenbord te moeten halen.

Weet iemand hoe dat kan?

Alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2012/01/21, 21:09:19 door speculoos »

Re: venster actief maken via toetsenbord
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/21, 11:40:40 »
ALT+Tab

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: venster actief maken via toetsenbord
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/21, 11:42:16 »
Dat kan met ALT+TAB. Als je getabt hebt naar 'terminalvenster' wacht je eventjes en kun je naar het gewenste venster tabben :)

Offline speculoos

  • Lid
[Opgelost]venster actief maken via toetsenbord
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/21, 11:45:09 »
 =D

Van een snelle forum-service gesproken! Dat kan tellen.

Het maakt het werken véééél eenvoudiger als je muis-loos kan werken.

Bedankt!
 

Re: [Opgelost]venster actief maken via toetsenbord
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/21, 11:49:28 »
Graag gedaan :) (al was Timo's antwoord iets helderder  =D)

Offline speculoos

  • Lid
Re: [Opgelost]venster actief maken via toetsenbord
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/21, 21:08:52 »
Ik had graag nog een uitbreiding aan deze vraag gezet.

Zou het ook mogelijk zijn om met een toetsencombinatie van X te verwisslen, ik bedoel:
Ik kan 4 schermen aansturen, maar ook hier ga ik van het ene naar het andere scherm door met de muis in het andere scherm te klikken.
Is daar ook een mogelijkheid om van het ene scherm naar het andere te gaan met een toetsenbord combinatie?

Als dat iemand zou weten, misschien?
« Laatst bewerkt op: 2012/01/21, 21:12:37 door speculoos »

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: [half opgelost]venster actief maken via toetsenbord
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/22, 10:58:46 »
Wisselen van werkbladen doe je met de combo ctrl+alt+ pijltje naar links/rechts.

Re: [half opgelost]venster actief maken via toetsenbord
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/22, 12:57:49 »
Wat ik ingesteld heb staan bij Venstervoorkeuren, is onder Vensterselectie [] Vensters selecteren wanneer de muis eroverheen beweegt aangevinkt. Dit is misschien niet het gewenste effect, maar het scheelt je in ieder geval een klik, zo hoef je alleen je muis een tik naar het venster te geven ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline speculoos

  • Lid
Re: [half opgelost]venster actief maken via toetsenbord
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/22, 16:06:41 »
Wisselen van werkbladen is niet wat ik bedoelde met mijn vraag. Wisselen van werkbladen is idd vlot met ctrl+alt+pijltjes.

Wat ik bedoel:

Ik heb mijn laptop op een dock waar nog 3 monitoren zijn gekoppeld. Elke monitor is dus een X omgeving apart en is dus een grafische omgeving, dus elke monitor is een kubus met 4 bureaubladen (wat aanpasbaar is uiteraard).

Op welke X ik werk is afhankelijk van waar de muis pointer is. De muis pointer gaat over van het ene naar het andere zonder probleem.

Het zou echter handig zijn om met een toetsencominatie te kunnen bepalen op welke monitor ik actief wil zijn.

correctie:
Ik ben actief op de monitor waar ik het laatst in heb geklikt.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/22, 16:35:08 door speculoos »

Re: [half opgelost]venster actief maken via toetsenbord
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/22, 16:08:16 »
Met Unity kun je ook Alt+` doen.