Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: tar.gz / tgz bestanden installeren  (gelezen 12906 keer)

Fabian13

  • Gast
tar.gz / tgz bestanden installeren
« Gepost op: 2009/03/12, 22:58:03 »
Wie kan mij duidelijk vertellen hoe ik tar.gz of tgz bestanden in één keer kan uitpakken en installeren.
Ik heb diverse berichten hierover gelezen over allerlei tooltjes als Kpackage, Alien, enzo.
Maar ik kom er niet uit.
Soms doet het programma het niet en soms heb ik weer eens niet genoeg rechten.
Is er niet nou niet een heel gemakkelijke manier hiervoor?
Of hebben ze dit in Windows nou toch gemakkelijker voor elkaar? :-)

B.v.d., Fabian

Re: tar.gz / tgz bestanden installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/12, 23:00:35 »
tar.gz is meestal een script dat nog niet in het instal jasje is gezet (.deb)
Deze moet je dus helemaal zelf laten maken.

Synaptic heeft de meeste bestanden al in zich zitten.
Dit is toch weer veel makkelijker dan windows.

Je volgorde van zoeken moet zijn:
synaptic ->.deb-> .tar.gz
het liefst dus synaptic is erg betrouwbaar en je krijgt veiligheids updates.

Re: tar.gz / tgz bestanden installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/12, 23:01:13 »
Is er niet nou niet een heel gemakkelijke manier hiervoor?

Neen, in een targ.gz/bz2 kan vanalles zitten, het is zelfs niet zeker dat het geinstalleerd moet worden.
Zeg eens welk bestand het is en vanwaar ge het hebt, dan kunnen we eens kijken.

Of hebben ze dit in Windows nou toch gemakkelijker voor elkaar? :-)

Niet echt nee. Windows heeft .exe, debian gebaseerde distro's (dus ook Ubuntu) hebben .deb. Dubbelklikken en installeren.

Offline track

  • Lid
Re: tar.gz / tgz bestanden installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/12, 23:44:37 »
Nou Fabian,  daar moet je een beetje aan wennen.  Bij Win.. moet je alles ergens "downloaden" en bij elkaar krabben en / of flink betalen.

Dat heb je bij Ubuntu helemaal niet meer.  Bijna altijd is dat wat je zoekt op de een of ander manier in het pakketbeheer ( Synaptic ) aanwezig.   Alleen vaak weet je het gewoon (nog) niet.  Als je dus iets specifieks wilt doen ga eerst in Synaptic zoeken.

Als je zelf niet precies weet liever hier vragen.  En pakketten uit andere bronnen zijn dan de laatste oplossing.
(Èn je moet nog goed opletten dat je niet "vergif" binnenhaalt !)

Dus even wennen en je zult gauw zien dat de meeste dingen makkelijker gaan dan je verwacht had.

track


p.s.:  .tar is het Linux-achief-formaat, en .gz is de Linux-variant van ".zip".  In zo'n container kan uiteraard van alles zitten.

Re: tar.gz / tgz bestanden installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/13, 16:36:51 »
Het enige bekende "vergif" op dit moment is Ultamatix.

Offline track

  • Lid
Re: tar.gz / tgz bestanden installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/13, 17:26:41 »
Ben je daar heel zeker van ?

En wat moet de zin "Installeer geen software van onbetrouwbare afkomst."  op  http://wiki.ubuntu-nl.org/VeiligheidInUbuntu?highlight=%28bron%29%7C%28onbetrouwbare%29  dan ?

En war heeft he "foobar" over dan ?  ( http://www.geekzone.co.nz/foobar/6229#compact )
Nee, het onnozele tijdperk is ook voor Linux voorbij.  Wij zijn gevraagd om de veiligheidsmaatregelen nauwgezet te volgen.

track

Re: tar.gz / tgz bestanden installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/14, 00:01:25 »
Wie kan mij duidelijk vertellen hoe ik tar.gz of tgz bestanden in één keer kan uitpakken en installeren.
Ik heb diverse berichten hierover gelezen over allerlei tooltjes als Kpackage, Alien, enzo.
Maar ik kom er niet uit.
Soms doet het programma het niet en soms heb ik weer eens niet genoeg rechten.
Is er niet nou niet een heel gemakkelijke manier hiervoor?
Of hebben ze dit in Windows nou toch gemakkelijker voor elkaar? :-)

B.v.d., Fabian
Probeer altijd eerst of je een deb bestand kan krijgen, lukt dit echt niet zie dan mijn handtekening.
Het is een soort zip bestand, dus of ze dat bij Windows makkelijker voor elkaar hebben ik denk het niet. Het gaat alleen iets anders dan in Windows.

Met vriendelijke groet,

Gijs

P.S. Op het ogenblik wordt er door het documentatie team hard gewerkt aan de documentatie hoe je bestanden anders dan deb kan installeren. Blijft toch altijd gelden, het liefst deb's.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/14, 00:11:07 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Fabian13

  • Gast
Re: tar.gz / tgz bestanden installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/14, 10:14:23 »
Dank jullie wel voor alle antwoorden.
Als ik het goed begrijp moet het tar/tgz bestand eerst geconverteerd worden naar een deb bestand.
Daarna kan het het beste middels Synaptic geïnstalleerd worden.
Het bestand waar ik het over hebt is: nvc-5.70-05.tgz
Kan iemand mij een lijstje geven welke programma's ik nodig hebt om alles voor elkaar te krijgen,
het liefst zonder gebruik te maken van allerlei commando's in een terminal sessie om bijv. het rechtenprobleem te omzeilen.

B.v.d., Fabian

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: tar.gz / tgz bestanden installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/14, 10:38:43 »
Als ik google op die bestandsnaam, dan kom ik alleen de Norman virusscanner tegen.
Die zou ik dus helemaal niet installeren als ik jou was.

1. Het is een versie uit 2007. Lekker bij de tijd  :evil:
2. Je hebt geen virusscanner nodig.
3. Weet je zeker dat je er wel 1 nodig hebt, zoek dan even op dit forum naar clamtk of clamav.
Lees ook eens de documentatie over veiligheid.

Offline Floris

  • Lid
Re: tar.gz / tgz bestanden installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/14, 10:49:26 »
Dank jullie wel voor alle antwoorden.
Als ik het goed begrijp moet het tar/tgz bestand eerst geconverteerd worden naar een deb bestand.
Daarna kan het het beste middels Synaptic geïnstalleerd worden.
Het bestand waar ik het over hebt is: nvc-5.70-05.tgz
Kan iemand mij een lijstje geven welke programma's ik nodig hebt om alles voor elkaar te krijgen,
het liefst zonder gebruik te maken van allerlei commando's in een terminal sessie om bijv. het rechtenprobleem te omzeilen.

B.v.d., Fabian
Nee; je hoeft het bestand niet eerst naar een .deb om te zetten; .deb-bestanden zijn een wat makkelijker manier om programma’s te installeren in Debian-afgeleiden (zoals Ubuntu), maar ze zijn niet nodig.

Als je er zeker van bent dat er een programma in je bestand zit (aan een bestandsnaam kunnen we niet zoveel zien), dan zijn er twee mogelijkheden: er zit een kant-en-klaar programma in, of er zitten bronbestanden (broncode) in.  In het eerste geval moet je het archief—nvc-5.70-05.tgz—uitpakken en de bestanden neerzetten waar jou dat goed uitkomt, daarna kun je het programma draaien door het juiste programma bestand uit te voeren (vaak is er wel een ‘README’-bestand dat een en ander uitlegt), eventueel moet je hier voor nog rechten aanpassen.  Het tweede geval is wat lastiger, je moet eerst het archief uitpakken, en dan in de terminal het volgende uitvoeren:
$ ./configure
$ make
$ make install
dit kan variëren, dus lees zeker eerst even de ‘README’.

Ik hoop dat ik het niet onnodig moeilijk of eng heb gemaakt met de tweede mogelijkheid; waarschijnlijk gaat het om het eerste geval, en dat is heel eenvoudig.

Als ik google op die bestandsnaam, dan kom ik alleen de Norman virusscanner tegen.
Die zou ik dus helemaal niet installeren als ik jou was.

1. Het is een versie uit 2007. Lekker bij de tijd  :evil:
2. Je hebt geen virusscanner nodig.
3. Weet je zeker dat je er wel 1 nodig hebt, zoek dan even op dit forum naar clamtk of clamav.
Lees ook eens de documentatie over veiligheid.
Ik was weer eens te lui om te googelen ;-); een virusscanner kan een goed idee zijn, maar het is voor Linux inderdaad niet urgent.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Offline track

  • Lid
Re: tar.gz / tgz bestanden installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/14, 10:50:24 »
Hoi Fabian,

er is geen mogelijkheid een  .tgz  naar .deb te converteren.  Want een  .tgz is gewoon een gepakte container (vergelijkbaar met .zip) en je weet niet wat er in zit.  Hoe zou je ooit vanuit dit "verrassingspakket" een installatie kunnen aanmaken ?  Er is uiteraard geen schema voor en dus ook geen converter.

Jouw  nvc-5.70-05.tgz  blijkt een "Norman Antivirus Pakket" te zijn.  Als je het per se wilt installeeren moet je de "readme" binnen dit pakket volgen.  Maar ik zou het liever niet doen, want als je zoiets het pakketbeheer voorbij installeert weet je niet of hij zich ook netjes gedraagt. Hij zou best je configuratie overhoop kunnen gooien. En als het niet expres voor Ubuntu is bedoeld zal het dat zelfs waarschijnlijk doen.  Later zal je hem dus ook weer handmatig moeten verwijderen. 
(bovendien werd bij de test van de Duitse c't jongstleden de Norman Win..- scanner weer niet echt goedgekeurd)

Dus mijn advies: niet doen.  Ik sluit mij volledig aan bij wat Johan zei.  En als het toch moet de "readme" volgen (en hopen dat het goed gaat).

track

Re: tar.gz / tgz bestanden installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/14, 11:43:28 »
Ben je daar heel zeker van ?

En wat moet de zin "Installeer geen software van onbetrouwbare afkomst."  op  http://wiki.ubuntu-nl.org/VeiligheidInUbuntu?highlight=%28bron%29%7C%28onbetrouwbare%29  dan ?

En war heeft he "foobar" over dan ?  ( http://www.geekzone.co.nz/foobar/6229#compact )
Nee, het onnozele tijdperk is ook voor Linux voorbij.  Wij zijn gevraagd om de veiligheidsmaatregelen nauwgezet te volgen.

track

Ok ik geef je deels gelijk. Maar dan nog kan dat Foobar-script niks op KDE, want inmiddels heeft KDE al dat stukje van dat launchers executable moeten worden wat in de tekst staat (KDE 4.2.1 heeft dit)

Fabian13

  • Gast
Re: tar.gz / tgz bestanden installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/14, 13:00:56 »
Ok. Er zit inderdaad een readme file bij.
Ik wil de virusscanner alleen maar installeren, omdat mijn Ubuntu laptop in een netwerk hangt waar ook Windows PC's zijn ingelogd.
Dus ik wil voor de zekerheid een on-access scanner geïnstalleerd hebben.
Wie weet dan eventueel een goede?
Ik heb nu ook ClamAV versie 0.94.2 geïinstalleerd, maar deze is volgens mij niet on-access, en de updates werken niet goed.
Bij hulp blijft bij mij nog steeds staan dat het aantal definities nul is.