Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu laad niet  (gelezen 2197 keer)

Xaero

  • Gast
Ubuntu laad niet
« Gepost op: 2007/12/27, 15:47:44 »
Hoi

Ik heb een oude computer (950 (normaal 644 maar is overgeclockt) met 650 mb ram en 32 mb shared voor de videokaart). Nu wil ik hier ubuntu op installeren. Er staat al wel een ander besturingssysteem op, namelijk: Windows XP Prof. Nu heb ik allereerst een ISO gedownload (normaal) en deze gebrand met Nero. Na dit gedaan te hebben zach hij de cd niet. Dus ik heb opnieuw een ISO gedownload en gebrand. Dit werkte ook niet. Ik heb toen een CD gehaald bij een steunpunt (blijkt gebrand) wat ook niet werkt (alle cd's werken wel gewoon op mijn 2 andere computers). Hij leest hem gewoon niet.
Nu heb ik gecontroleerd of de cd-drives niet kaduuk waren. Dus heb ik maar een windows XP installatie erin gedrukt, en deze boot perfect en hij wil hem installeren. Wanneer ik windows XP heb opgestart en er een muziek-cd erin doe leest hij hem ook als muziekcd, dus geen fout met de cd-drives. Ik heb dus Linux in de cd-speler gedaan terwijl Windows XP aan staat. Maar dan ziet hij de cd óók niet. Hij ziet gewoon met geen mogenlijkheid de CD('s). Iemand een oplossing voor dit maffe probleem?

Xaero

Offline Bobbie

  • Lid
Ubuntu laad niet
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/27, 15:50:39 »
Staat je Bios ingesteld om eerst vanaf je cd rom te starten?

Xaero

  • Gast
Ubuntu laad niet
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/27, 15:51:48 »
Jep. Vergeten er bij te melden. Heb alle iso's gecheckt d.m.v. MD5checksum en ook 1x de ISOrecorder gebruikt die daar staat, de andere keren andere software zoals Nero.

vvoois

  • Gast
Ubuntu laad niet
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/27, 15:56:13 »
Probeer eens virtualbox te downloaden en te kijken of je de CD vanuit windows kan mounten in virtualbox (http://www.virtualbox.com).
Ik weet niet wat voor cd-speler erin zit, maar het lijkt me dat wat je ermee kan branden dat je die zeker ook zou moeten kunnen uitlezen.
Ik kan me wel voor stellen dat de wat oudere cd-spelers de nieuwere brand-cd's niet herkent en ze daardoor niet afspeelt.
Als de liveCD's wel in je andere pc's opstart lijkt het me toch duidelijk een probleem van jouw cd-speler, maar het is mij niet helemaal duidelijk of je met "alle cd's op mijn 2 andere computers" ook incluis de ubuntu Live cd's bedoeld.

Xaero

  • Gast
Ubuntu laad niet
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/27, 16:00:15 »
Citaat van: vvoois
Probeer eens virtualbox te downloaden en te kijken of je de CD vanuit windows kan mounten in virtualbox (http://www.virtualbox.com).
Ik weet niet wat voor cd-speler erin zit, maar het lijkt me dat wat je ermee kan branden dat je die zeker ook zou moeten kunnen uitlezen.
Ik kan me wel voor stellen dat de wat oudere cd-spelers de nieuwere brand-cd's niet herkent en ze daardoor niet afspeelt.
Als de liveCD's wel in je andere pc's opstart lijkt het me toch duidelijk een probleem van jouw cd-speler, maar het is mij niet helemaal duidelijk of je met "alle cd's op mijn 2 andere computers" ook incluis de ubuntu Live cd's bedoeld.
De liveCD werkt op allebij de computers (en leest hem). De cd's worden wel op mijn laptop gebrand, zou dit kunnen uitmaken? Maar hoe wil je dmv Virtualbox de cd's 'mounten' als hij in Windows ook gewoon de cd's niet ziet? Ik kan eens proberen op die pc linux te branden?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu laad niet
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/27, 16:23:15 »
Misschien een domme opmerking van mij, maar:
Werk je met rewritable CD's ?
Mijn oude PC kan die ook niet lezen, wel de "gewone" CD's .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Xaero

  • Gast
Ubuntu laad niet
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/27, 16:23:38 »
Nop, gewoon met normale 'CD+R' cd's.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Ubuntu laad niet
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/27, 16:46:00 »
misschien voor een tijdje de cd-spelers van computer wisselen
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu laad niet
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/27, 18:06:27 »
Weet je zeker, dat het geen DVD's zijn (gezien de "+R") ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

vvoois

  • Gast
Ubuntu laad niet
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/27, 19:28:04 »
Het enige wat ik weet is dat je kwa brandsnelheid moet oppassen, veel laptop cdspelers lezen geen gebrande cd's die met een hogere snelheid dan 40 zijn gebrand.
Dit grapje zou misschien voor de cd speler van jouw pc ook kunnen gelden.
Als je voor safe wil gaan brand je op hooguit 16 speed of 8 speed.

Xaero

  • Gast
Ubuntu laad niet
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/27, 19:54:57 »
Hetgrappige is, er heeft nooit 8 of 10 gestaan :') Wel gewoon 10x en 20 keer. Dus hij staat gebrand op 10x.

@r0n: nee, cd's (kan zijn dat het ook gewoon CD-R zijn, maar het zijn cd's;))

Ubuntu laad niet
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/28, 00:32:59 »
Xaero, ik zag dat je ook het forum hebt gevonden. Het aanbod geld nog steeds hoor om langs te komen in Apeldoorn. Heb voldoende hardware liggen om in iedere geval problemen daarmee te tackelen!

Quatroking

  • Gast
Ubuntu laad niet
« Reactie #12 Gepost op: 2007/12/28, 00:49:21 »
Ik raad aan gratis cd'tjes aan te vragen en daarmee te proberen. Heb je ook meteen een mooi hoesje!