Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Helderheidsinstelling na herstart altijd op maximum  (gelezen 3047 keer)

Helderheidsinstelling na herstart altijd op maximum
« Gepost op: 2014/03/11, 15:53:03 »
Ik las op dit forum dat er heel wat mensen zijn die problemen hebben met de helderheidsinstelling van hun laptop.
Bij mijn Medion Akoya lukt het wel om via de functietoetsen (Fn+F5 en Fn+F6) de helderheid in te stellen; maar als ik herstart wordt deze instelling niet onthouden. Met andere woorden staat die terug op maximale helderheid.
In een topic van Pjotr las ik een middel om via de terminal de helderheid in te stellen. Kan die instelling dan ook niet ergens in een configuratiebestand worden opgenomen dat bij het opstarten wordt gelezen ?
Wat ik uitgeprobeerd heb is:
echo "45" > /sys/class/backlight/acpi_video0/brightness
[waarde van 45 liggend tussen 0 (zwart) en 99 (maximale helderheid)]
Ik wil dus die waarde in het bestand 'brightness' automatisch op 45 laten zetten bij de opstart.
Wie kan mij helpen ?
Bedankt !

NB: ik werk met Ubuntu 13.10
en met een Intel Corporation 3rd Gen Core processor Graphics Controller (rev 09)

Re: Helderheidsinstelling na herstart altijd op maximum
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/11, 20:10:22 »
Ik heb het zelfde bij mijn laptop.
Heb bij dconf gekeken maar daar kan ik de instellingen betreft helderheid niet meer vinden.
Verder was ik er nog niet aan toegekomen om het uit te zoeken.

Ik zal eens kijken of ik de betreffende topic van Pjotr ook kan vinden en kijken of ik er wat wijzer uit kan worden.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/11, 20:26:44 door Erik Krom »

Re: Helderheidsinstelling na herstart altijd op maximum
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/11, 20:44:31 »
Zie: https://sites.google.com/site/computertip/varia#TOC-Sommige-laptops:-schermhelderheidproblemen

Sommige laptops: schermhelderheidproblemen
17. Sommige laptops hebben een probleem met de schermhelderheid. De Fn-toetsen om de helderheid te beïnvloeden, werken niet. Daardoor is de helderheid bijvoorbeeld te laag of te hoog wanneer het de laptop op de accu werkt.

Meestal is dat op te lossen door xbacklight te gebruiken. Maar soms werkt ook dat niet. Dan kunt u nog dit proberen:

Klik op het grijze Ubuntulogo (Snelzoeker), bovenin de uitklapbare zijbalk. Gebruik de zoekterm Terminal
Klik op Terminalvenster.

Tik in (kopieer en plak):
lspci | grep -i vga

Druk op Enter. Hiermee ziet u precies welke videokaart u heeft, en ook (waar het nu om gaat) het BusID. Dat is het nummer waar de regel mee begint.

Het BusID bestaat uit vijf cijfers. Gebruik uw cijfercombinatie in de onderstaande terminalopdracht. Als voorbeeld: uitgaande van een BusID van 00:02.0 wordt het dit:

sudo setpci -s 00:02.0 F4.B=50

Pas deze opdracht aan uw BusID aan.

Druk op Enter en voer desgevraagd uw wachtwoord in. Dit blijft geheel onzichtbaar, u ziet zelfs geen sterretjes, dat hoort zo. Druk weer op Enter.

Als het goed is, verhoogt dit de helderheid naar een betere stand (50).

Experimenteer ook eens met andere waarden dan 50, en kies de waarde die u het beste bevalt. 100 is maximum.

U kunt deze stand als volgt permanent maken, zodat die ook na herstart in stand blijft:

a. Zorg er allereerst voor, dat u zowel gksu als leafpad hebt geïnstalleerd.

Klik op het grijze Ubuntulogo (Snelzoeker), bovenin de uitklapbare zijbalk. Zoekterm: terminal
Klik op Terminalvenster

tik in (kopieer en plak):
sudo apt-get install gksu leafpad

Druk op Enter. Tik desgevraagd uw wachtwoord in; dit blijft geheel onzichtbaar, u ziet zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

b. Tik vervolgens in de terminal (gebruik kopiëren en plakken, om tikfouten te voorkomen):
gksudo leafpad /etc/rc.local

Druk op Enter.

Nu opent kladblokje Leafpad zich, met een tekstbestand. Voeg de volgende regel toe (kopiëren en plakken werkt het beste!), vlak boven de regel exit 0:
setpci -s 00:02.0 F4.B=50

(of 00:01.0, indien van toepassing op uw scherm)

Het wordt dus (voorbeeld):
#!/bin/sh -e
#
# rc.local
#
# This script is executed at the end of each multiuser runlevel.
# Make sure that the script will "exit 0" on success or any other
# value on error.
#
# In order to enable or disable this script just change the execution
# bits.
#
# By default this script does nothing.
setpci -s 00:02.0 F4.B=50
exit 0

Sla het gewijzigde tekstbestand op en sluit het.

c. Herstart uw computer.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: Helderheidsinstelling na herstart altijd op maximum
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/12, 01:12:55 »
Dit had ik ook reeds geprobeerd, Ronaldus. Bij mij doet de opdracht sudo setpci -s 00:02.0 F4.B=50 niets. Het scherm blijft op z'n maximale helderheid. ...?!

Re: Helderheidsinstelling na herstart altijd op maximum
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/12, 01:15:18 »
@ Erik Krom
Het artikel van Pjotr wat ik bedoelde is:
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=7886.0

Re: Helderheidsinstelling na herstart altijd op maximum
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/12, 08:09:59 »
Aangezien de knoppen het wel doen ben ik op zoek naar hoe dat wordt doorgegeven en waar ik in die lijn bij het opstarten kan aangeven dat de helderheid moet worden veranderd.

Die "/sys/class/backlight/acpi_video0/brightness" is bij mij "/sys/class/backlight/intel_backlight/brightness".

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Helderheidsinstelling na herstart altijd op maximum
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/12, 09:55:50 »
Ik zou in elk geval niks "hard" vastleggen voor de helderheid, want dan kun je de Fn-toets voor veranderen van de helderheid, waarschijnlijk ook niet meer gebruiken.

Het is ook maar een klein probleempje: nu moet je weliswaar telkens na het opstarten de helderheid even met de Fn-toets verminderen, maar dat is slechts twee seconden werk......

Re: Helderheidsinstelling na herstart altijd op maximum
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/12, 11:41:45 »
@Pjotr:
Je hebt overschot van gelijk: het is niet echt een probleem, maar ik ben wel nieuwsgierig of het zou 'kunnen' ? en 'hoe' ...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Helderheidsinstelling na herstart altijd op maximum
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/12, 11:48:08 »
Kijk hier eens voor een mogelijke manier om je laptop standaard met lagere helderheid op te starten.

Re: Helderheidsinstelling na herstart altijd op maximum
« Reactie #9 Gepost op: 2014/03/12, 11:51:01 »
@Erik Krom:
Inderdaad: er zijn bij mij twee mappen waarin brightness voorkomt en instelbaar zijn via het commando echo.
Bij de 'intel' moet ik de waarden wel met 10 vermenigvuldigen (dus tot 999 in plaats van tot 99).

Offline vanadium

  • Lid
Re: Helderheidsinstelling na herstart altijd op maximum
« Reactie #10 Gepost op: 2014/03/12, 11:55:17 »
Opdracht "echo "45" > /sys/class/backlight/acpi_video0/brightness" in rc.local opnemen werkt niet?

Re: Helderheidsinstelling na herstart altijd op maximum
« Reactie #11 Gepost op: 2014/03/12, 11:57:38 »
Opdracht "echo "45" > /sys/class/backlight/acpi_video0/brightness" in rc.local opnemen werkt niet?
Inderdaad ... Ik dacht dat het zou opgelost zijn, maar na een reboot gaat toch de helderheid opnieuw naar maximum.
Alhoewel ik de indruk had dat het direct bij het 'UBUNTU-scherm' even naar de juiste instelling ging - maar bij het opkomen van het bureaublad ging het terug naar maximum.
Blijkbaar wordt die waarde dus ergens overschreven ...?
« Laatst bewerkt op: 2014/03/12, 12:00:26 door shadoogie2960 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Helderheidsinstelling na herstart altijd op maximum
« Reactie #12 Gepost op: 2014/03/12, 12:19:20 »
Als het via de terminal kan, dan zou het via rc.local moeten werken, tenzij die helderheid bij de opstart van de grafische omgeving geeset wordt. Je commando komt toch vóór de regel "exit 0" in rc.local? Laat eens de quotes rond 45 weg (die zijn in principe niet nodig).

Lukt dat niet, probeer dan eens met het tooltje xbacklight. Dit heeft geen root permissies nodig. Het gepaste commando (vb: "xbacklight -set 100" voor max helderheid, 0 voor min helderheid) zou je dan in je startup applications kunnen plaatsen (In Ubuntu 13.10 kan je het tooltje opstarten via de dash: type "start" en klik op "Startup applications"). Lukt dat ook (weer) niet meteen (zucht), dan kan je het commando een klein beetje vertragen met "sleep". Voer dan als commando in
sh -c "sleep 0.2 && xbacklight -set 0"
Dan wordt het commando 200 milliseconden na aanroepen uitgevoerd (indien nodig pauze nog wat verlengen).

Re: Helderheidsinstelling na herstart altijd op maximum
« Reactie #13 Gepost op: 2014/03/12, 12:52:38 »
Bedankt voor de deskundige uitleg, Vanadium.
Ik heb jouw voorstel om de quotes weg te laten uitgeprobeerd, maar het resultaat blijft hetzelfde. Bij het opstarten zie ik het Ubuntu-scherm van maximale helderheid naar de ingestelde waarde gaan (45% helderheid), waarna het na ongeveer twee seconden terug naar maximum gaat.
En ik heb rc.local gecheckt: de ingevoerde lijn staat wel degelijk VOOR de regel exit 0
xbacklight probeer ik morgen eens uit (ik moet nu weg ...)

Re: Helderheidsinstelling na herstart altijd op maximum
« Reactie #14 Gepost op: 2014/03/12, 21:03:48 »
Ik heb met een shell script wat zitten proberen.
#!/bin/bash
echo $i > /sys/class/backlight/intel_backlight/brightness
Het werkt bij mij feilloos.

Grappig om met een uitgebreider script de helderheid met kleine stappen naar een hogere of lagere waarde heen en weer te laten verlopen.
Aangezien bij mij de helderheid is ingedeeld in 1992061 stappen kan ik de helderheid wel verdomt nauwkeurig instellen. Stappen van ongeveer 2000 zijn pas zichtbaar.
Ik kan de helderheid nu nog lager instellen dan met de fn toetsen. Soms komt mij dat wel gunstig uit.

Volgende stap is natuurlijk om het tijdens het opstarten goed te laten uitvoeren. Dat heb ik nog niet getest.
In ieder geval vandaag weer wat geleerd.  ^-^
Ook het 'sleep' commando zocht ik omdat ik het nog ergens anders voor nodig heb. Aantal vliegen in 1 klap vandaag.  =D

Re: Helderheidsinstelling na herstart altijd op maximum
« Reactie #15 Gepost op: 2014/03/15, 20:34:24 »

Lukt dat niet, probeer dan eens met het tooltje xbacklight. Dit heeft geen root permissies nodig. Het gepaste commando (vb: "xbacklight -set 100" voor max helderheid, 0 voor min helderheid) zou je dan in je startup applications kunnen plaatsen (In Ubuntu 13.10 kan je het tooltje opstarten via de dash: type "start" en klik op "Startup applications").

This did the trick !
Bedankt Vanadium !
Het was inderdaad een luxe-probleempje maar Ubuntu is toch echt wel gemaakt om alles naar je hand te zetten ? Dus ook de helderheid bij het opstarten !
 :laugh:
« Laatst bewerkt op: 2014/03/15, 20:35:59 door shadoogie2960 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Helderheidsinstelling na herstart altijd op maximum
« Reactie #16 Gepost op: 2014/03/16, 18:06:17 »
Het was inderdaad een luxe-probleempje maar Ubuntu is toch echt wel gemaakt om alles naar je hand te zetten ? Dus ook de helderheid bij het opstarten !
Het hangt af van de hardware: bij mij (Dell Latitude) werkt het out of the box voorbeeldig:  helderheidsinstellingen met batterij en op netstroom worden netjes en afzonderlijk onthouden, ook tussen na heropstarten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Helderheidsinstelling na herstart altijd op maximum
« Reactie #17 Gepost op: 2014/04/19, 17:05:16 »
Het was inderdaad een luxe-probleempje maar Ubuntu is toch echt wel gemaakt om alles naar je hand te zetten ? Dus ook de helderheid bij het opstarten !
Het hangt af van de hardware: bij mij (Dell Latitude) werkt het out of the box voorbeeldig:  helderheidsinstellingen met batterij en op netstroom worden netjes en afzonderlijk onthouden, ook tussen na heropstarten.

Het leven blijft niet altijd mooi. Ubuntu 14.04 behoudt een regressie die er al in geslopen was tijdens een kernelupdate in 13.10. In plaats dat de helderheidsinstelling onthouden wordt, start mijn computer nu altijd op met maximale schermhelderheid. Toen heb ik een vorige kernel vastgezet, maar nu zit ik ermee. Tijd dus om mijn eigen tips zelf eens te proberen ...