Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 12.10 Unity en libreoffice menu's  (gelezen 958 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Ubuntu 12.10 Unity en libreoffice menu's
« Gepost op: 2012/11/22, 18:48:24 »
De klassieke Alt toetsencombinaties (vb: Alt+f opent het "File" menu) werkt niet in Ubuntu 12.10. Nog iemand last daarvan?
« Laatst bewerkt op: 2012/11/24, 13:07:54 door vanadium »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu 12.10 en libreoffice menu's
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/22, 19:14:38 »
Met de Unity desktop werkt het niet, maar met Gnome-Shell en Cairo wel
Ik gebruik Ubuntu 12.10 en Libreoffice Versie 3.6.2.2 (Bouw-id: 360m1(Build:2)

Re: Ubuntu 12.10 en libreoffice menu's
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/22, 23:15:47 »
Werkt hier ook niet idd, libreoffice loopt niet echt lekker icm het globale menu. Gelukkig dat het menu zelf nu wel weer werkt, maar dingen als dit zijn toch irritant.

@RikRik
Dat is niet zo raar, Gnome Shell heeft de menu's gewoon in het applicatievenster zitten toch?
« Laatst bewerkt op: 2012/11/22, 23:17:25 door erik1984 »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu 12.10 en libreoffice menu's
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/23, 18:35:48 »
Werkt hier ook niet idd, libreoffice loopt niet echt lekker icm het globale menu. Gelukkig dat het menu zelf nu wel weer werkt, maar dingen als dit zijn toch irritant.

@RikRik
Dat is niet zo raar, Gnome Shell heeft de menu's gewoon in het applicatievenster zitten toch?
Nee, voor mij en jou is het niet raar, maar niet iedereen is zich ervan bewust dat Unity,  taakbalk- integratie gebruikt.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu 12.10 en libreoffice menu's
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/24, 12:33:20 »
De taakbalk integratie van Unity werkt niet altijd even goed met Libreoffice.
Ik had geprobeerd om de menu's van LibreOffice weer terug te krijgen in het programma met de volgende code:
sudo apt-get remove lo-menubarHet resultaat: er was niets veranderd, de taakbalk integratie bleef bestaan.

Maar het het is me nu wel gelukt. De code uitvoeren, LibreOffice compleet verwijderen en weer opnieuw installeren, resultaat, het werkt !!  :

Dus alle problemen die ik had met LibreOffice in Unity zijn nu opgelost.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 12.10 Unity en libreoffice menu's
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/24, 13:17:50 »
En blijkbaar heb je voor de rest nog steeds gnome-integratie, zoals passende iconen, de standaard Bestand openen dialoog, ...? Dan heb je een truck gevonden die ik nog niet heb gezien.

lo-menu is nu een dummy pakketje: de unity menu integratie is nu in libreoffice-gtk ingebouwd. Eenvoudig lo-menu verwijderen, werkt dus niet meer. Voor zover ik wist, was de enige manier om het global menu voor libreoffice te verwijderen, het verwijderen van libreoffice-gtk, waardoor echter lo tegelijk een pak lelijker wordt en niet meer geïntegreerd aanvoelt. Met jou methode zou het dan toch mogelijk zijn selectief alleen de menu integratie te verwijderen. [edit]Bij nader bestuderen van je screenshot denk ik dat bij jou libreoffice-gtk nu niet is geïnstalleerd. Zo hall je inderdaad de integratie met het global menu weg, maar ook de andere integratie met gnome. LO ziet er wat lelijker uit, widgets zien er wat anders uit (vb font drop down heeft nu schaduw) en lo gebruikt nu zijn eigen bestandsdialogen,

Voorlopig heb ik het ganse global menu eruitgesloopt: "sudo apt-get autoremove indicator-appmenu appmenu-gtk appmenu-gtk3 appmenu-qt". Dan ga je weer over op het klassieke menusysteem. Maakt Unity weer een beetje meer klassiek, maar het werkt en oogt ook zeer goed. Desalnietemin: ik blijf een fan van het global menu (mocht dat nu ook goed werken met libreoffice).
« Laatst bewerkt op: 2012/11/24, 13:56:31 door vanadium »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu 12.10 Unity en libreoffice menu's
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/24, 17:16:57 »
Libreoffice-gtk heb ik inderdaad niet geïnstalleerd en ik ben het met je eens dat LibreOffice iets lelijker oogt. Maar wat is belangrijker? De problemen die ik had zijn voorbij.
Ik ben eigenlijk niet zo 'n fan van global menu of taakbalk-integratie, vooral als meerdere progjes openstaan zit ik soms in de verkeerde menubalk te werken, moet ik eerst het bijbehorende prog naar voren halen.   Daarentegen vind ik de Ubuntu Unity-desktop wel super werken,   ;)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 12.10 Unity en libreoffice menu's
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/24, 18:32:28 »
Ik ben eigenlijk niet zo 'n fan van global menu of taakbalk-integratie, vooral als meerdere progjes openstaan zit ik soms in de verkeerde menubalk te werken, moet ik eerst het bijbehorende prog naar voren halen.   Daarentegen vind ik de Ubuntu Unity-desktop wel super werken,   ;)
Dan moet jij het beslist anders doen: herinstalleer die lgnome integratie terug, en haal in plaats het global menu weg. Dan heb je een perfecte ervaring: enerzijds Unity, anderszijds de klassieke menu's in het toepassingsvenster, en een Libreoffice die mooi geïntegreerd is in de desktop. Wa t je doet:

sudo apt-get install libreoffice-gnome  libreoffice-gtk    libreoffice-gtk3
Zo ziet je libreoffice er weer netjes uit en in de stijl van de andere gnome programma's.

sudo apt-get autoremove indicator-appmenu appmenu-gtk appmenu-gtk3 appmenu-qt

Je schakelt ook nog even de HUD uit, want die dient tot niets meer zonder de global menu's: zoekterm: "Toetsenbord",  Op de tab "Sneltoetsen" moet je de toets om de HUD te tonen uitschakelen.

Even volledig herstarten, voor de zekerheid.

Zeker en vast proberen! Voor jou zal dit dé oplossing zijn.
[/code]

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu 12.10 Unity en libreoffice menu's
« Reactie #8 Gepost op: 2012/11/24, 21:52:29 »
@vanadium, bedankt voor de tip ! LibreOffice en alle andere geïnstalleerde app's hebben nu geen globale menu meer en het werkt allemaal perfect. Ik vind Unity nu heel veel beter geworden  ;)
 
« Laatst bewerkt op: 2012/11/24, 22:43:55 door RikRik »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu 12.10 Unity en libreoffice menu's
« Reactie #9 Gepost op: 2012/11/24, 22:49:43 »
Zoals het er nu uitziet, wel een verschil met het vorige plaatje  ^-^