Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Snap niks van de fstab en de diskmanager.  (gelezen 720 keer)

andrei

  • Gast
Snap niks van de fstab en de diskmanager.
« Gepost op: 2007/07/22, 13:40:28 »
hallo, heb het volgende probleem ik snap niks van de fstab heb op mijn computer 3 harde schijven zitten in 4 partities.  Zover geen probleem maar ubuntu die geinstalleert staat in mijn eerste partitie ext3 format begint aardig vol te raken en ik probeer nu dus mijn andere partities te gebruiken om data in op te slaan. Maar als ik in diskmanager een Acces Path probeer aan te geven wilt pikt hij het niet en wil hem niet activeren. Hier ene uitdraai van mijn fstab

#/etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/dev/hda1       /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
/dev/hdb1   /home/admin/ebooks   ext2   defaults,errors=remount -ro 0    1
/dev/sda1   /home/admin/music   ext2   defaults,errors=remount -ro 0   1   
/dev/hda5       none            swap    sw              0       0
/dev/hdc        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0

dit staat in mijn fstab heb daar het een en ander in aangebracht maar dit heeft echter geen gevolgen gehad voor de diskmanager.  Wat doe ik hier fout? En is hier misschien een tutorial over of iets dergelijks,

gr. A.

Snap niks van de fstab en de diskmanager.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/22, 19:44:04 »
Wat bedoel je met Diskmanager en wat bedoel je met Acces Path?

Wie heeft jouw ubuntu geïnstalleerd?

Ik heb mijn bedenkingen met uw indeling van uw indeling van uw schijven.

/dev/hda1 betekend eerste ide-schijf (hda) en eerste partitie (nummer 1) de '/' betekend dat die partitie dient als basispartitie. En hij is geformateerd als ext3

/dev/hdb1 betekend tweede ide-schijf (hdb) en de eerste partitie (nummer 1) de '/home/admin/ebooks' betekend dat deze schijf enkel dient om de ebooks van de gebruiker 'admin' op te zetten. Deze partitie is geformateerd als ext2

/dev/sda1 betekend eerste SCSI of SATA schijf (sda) en de eerste partitie (nummer 1) de '/home/admin/music' betekend dat deze schijf enkel dient om de music van de gebruiker 'admin' op te zetten. Deze partitie is geformateerd als ext2.

/dev/hda5 is de tweede partitie (nummer 5) van de eerste ide schijf en dient als swap.

Bedenkingen:
waarom zijn enkele partities geformateerd als ext2???

is jouw login 'admin'?? Zo niet, dan zijn hdb1 en sda1 voor u waarschijnlijk gewoonweg niet toegankelijk.