Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Installatie error: permission denied  (gelezen 3527 keer)

Offline landrex

  • Lid
[Opgelost] Installatie error: permission denied
« Gepost op: 2012/01/15, 13:43:33 »
Ik probeer Ubuntu 11.10 te installeren op dit systeem via Wubi: http://nl.hardware.info/productinfo/61726/packard-bell-imedia-d5000

Ik krijg echter een error en dan de melding om het logbestand te lezen. Maar ik heb geen idee wat het is... De log is bijgevoegd.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/16, 01:53:46 door Prosper »

Re: Installatie error: permission denied
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/15, 14:15:22 »
Voor zover ik het kan zien, heb je blijkbaar nog een USB-stick ergens in zitten en probeerde hij daarnaar te schrijven.
Overigens is Wubi niet echt de meest performante installatiemethode. Om eens uit te proberen, misschien, maar dan kan je dat véél beter met een "live-sessie" doen (keuzemogelijkheid in het begin). Als je echt wil installeren, ga dan voor een dualboot. Zoek daar maar eens op in dit forum.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline landrex

  • Lid
Re: Installatie error: permission denied
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/15, 15:24:47 »
Hm, als ik je reactie zo zie, denk ik dat het mn externe hd kan zijn.

Offline landrex

  • Lid
Re: Installatie error: permission denied
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/15, 19:34:31 »
En dat was dus echt het probleem. USB poorten die in gebruik waren. Ik ben toch maar teruggegaan naar Ubuntu 10.10... Ik kan nog niet wennen aan de nieuwe look van Ubuntu 11.10.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Installatie error: permission denied
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/15, 21:48:33 »
Ik kan nog niet wennen aan de nieuwe look van Ubuntu 11.10.
Probeer eens Xubuntu, die kan je in 5 minuten zo aanpassen, dat het op Gnome-2 lijkt v.w.b. de manier van werken.

(Sorry Femke :lol:)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline landrex

  • Lid
Re: [Opgelost] Installatie error: permission denied
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/18, 20:11:29 »
Ik hou eigenlijk wel van Wubi. Daarmee heb ik geen moeite meer om de installatie ongedaan te maken... Met de "normale" installatie krijg je direct het GRUB-menu. Ik heb begrepen dat je dat menu weer ongedaan kan maken met een recovery cd. Alleen vind ik dat een beetje ingewikkeld.

Maarruh, Linux Mint, de installer, is dat net zoiets als de Wubi? Via Windows te installeren en verwijderen?

Offline aartje

  • Lid
Re: [Opgelost] Installatie error: permission denied
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/19, 10:41:56 »
Ik hou eigenlijk wel van Wubi. Daarmee heb ik geen moeite meer om de installatie ongedaan te maken..
Als je Wubi gaat gebruiken zullen we je hier nog wel eens op het forum zien.....
Wubi is echt af te raden, alleen om even onder windows te proberen, maar niet
als normale werkomgeving.

Re: [Opgelost] Installatie error: permission denied
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/19, 11:59:13 »
http://duncsweb.com/forums/topic/2179-mint4win-%E2%80%93-a-wubi-based-installer-of-linux-mint/

Mint4win is de Wubi-installer voor Mint. Kleine verschillen maar in wezen hetzelfde proces.

Succes !

PS je hebt gelijk om met Wubi (of Mint4Win) te werken als je niet goed weet hoe de installatie van je OS ongedaan te maken. Bovendien heb je een installatie-DVD nodig van Windows om je MBR te herstellen. Het is niet ideaal, maar het werkt wel. Persoonlijk zie ik meer graten in een dual-boot met de nieuwe LTS die eraan komt in april. Tot dan kan je natuurlijk met je systeem werken zoals jij dat wilt en binnen je mogelijkheden.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline landrex

  • Lid
Re: [Opgelost] Installatie error: permission denied
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/19, 17:18:51 »
Het grootste nadeel van tegenwoordig vind ik dat leveranciers/verkooppunten geen recovery cd's meer bij de pc/laptop leveren. Alles staat op een verborgen partitie. Je moet dus zelf maar een recovery cd zien te maken dan. En inderdaad, ik heb geen zin om via recovery cd's een installatie ongedaan te maken wanneer ik dat zou gaan doen.

Maar wat zou ik dan aan verschillen kunnen merken wanneer ik Ubuntu via Wubi heb geïnstalleerd of "gewoon" naast Windows als dualboot?

Hebben jullie het artikel al gelezen over Unity in Ubuntu? De Unity interface schijnt mensen weg te jagen en dat zou bevestigd worden door de cijfers van distrowatch...
Het artikel:
http://webwereld.nl/nieuws/108663/unity-jaagt-ubuntu-gebruikers-naar-mint.html
De cijfers:
http://distrowatch.com/dwres.php?resource=popularity

@Joris: op mijn laptop draait 11.10 niet gelijk zoals het moet. Daarvoor moet ik zelf aanpassingen maken. Ik hoop dat dat met de komst van de LTS in april ook anders is.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/19, 17:30:10 door landrex »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: [Opgelost] Installatie error: permission denied
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/19, 17:23:42 »
De Unity interface schijnt mensen weg te jagen en dat zou bevestigd worden door de cijfers van distrowatch..
Je moest eens weten, hoeveel mensen zijn overgestapt op Xubuntu, met XFCE.
Dat lijkt op de "oude" Gnome en is makkelijk aan te passen aan je voorkeuren.
Daarbij is het onder de motorkap nog steeds Ubuntu, dus goed en vooruitstrevend !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline landrex

  • Lid
Re: [Opgelost] Installatie error: permission denied
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/19, 17:28:10 »
Met wat er onder de motorkap zit, hebben de gebruikers denk ik ook geen problemen mee... Het is de buitenkant wat compleet nieuw is en de gebruikers doet overstappen...

Re: [Opgelost] Installatie error: permission denied
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/19, 21:17:26 »
We gaan hiervan niet wéér een unity-topic maken, alsjeblieft... Enkel nog reacties geven over het onderwerp (wubi-installatie) . Anders slotje...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline aartje

  • Lid
Re: [Opgelost] Installatie error: permission denied
« Reactie #12 Gepost op: 2012/01/19, 22:56:28 »

Maar wat zou ik dan aan verschillen kunnen merken wanneer ik Ubuntu via Wubi heb geïnstalleerd of "gewoon" naast Windows als dualboot?


Als je Wubi gebruikt introduceer je in principe de onveiligheden van Windows(virussen etc.)
Verder benader je niet de hardware met Linux-drivers, maar gaat het via een omweg via windows.
Grote kans op problemen met usb etc. met wubi.
En waarom Wubi, waarom geen dualboot. Dan draai je tenminste echt Linux en geen Windows.
En Windows, als het nodig is (bij mij heel af entoe voor het updaten van mijn TomTom)

Offline landrex

  • Lid
Re: [Opgelost] Installatie error: permission denied
« Reactie #13 Gepost op: 2012/01/20, 09:07:25 »
Zou het dan niet handiger zijn dat men Wubi afschaft en zich gaat richten op het ontwikkelen van een linux installatie die ongedaan gemaakt kan worden zonder dat je een recoverydisk nodig bent om de bootloader te herstellen?

Re: [Opgelost] Installatie error: permission denied
« Reactie #14 Gepost op: 2012/01/20, 10:22:23 »
@landrex: een Wubi is niet IDEAAL maar is in wezen niet zó slecht hoor; anders zou Canonical daar niet zoveel tijd in steken om dat te ontwikkelen.

Het grootste nadeel ervan is als je Windows het om een of andere reden begeeft (wat realistisch is) dat je Ubuntu-installatie mee de mist in gaat.

Maar ook correct om mee te geven; ik draaide een XP-pro ongeveer 8 jaar zonder een noemenswaardig probleem. Dus het hangt een beetje af hoe je met Windows omspringt.

Nogmaals, JIJ werkt met je computer zoals JIJ dat wilt. En als daar de optie niet inzit om een ingreep te doen zoals een MBR herstellen, dan ben je al in feite aangewezen op een Wubi-installatie. Ik ken er een paar (ik ben steunpunt) die zo'n installatie hebben en daar héél tevreden over zijn. En zoals je zelf zegt: die installatie ongedaan maken is dan in feite een makkie.

Ik heb wel ergens gelezen dat die Mint4Win (mocht je overwegen op Mint over te stappen) wel goed werkt. Maar leuker zou zijn dat je bij Ubuntu blijft natuurlijk  O0
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline aartje

  • Lid
Re: [Opgelost] Installatie error: permission denied
« Reactie #15 Gepost op: 2012/01/20, 14:18:31 »
Zou het dan niet handiger zijn dat men Wubi afschaft en zich gaat richten op het ontwikkelen van een linux installatie die ongedaan gemaakt kan worden zonder dat je een recoverydisk nodig bent om de bootloader te herstellen?
Als dat zou kunnen (dat afschaffen). Ik heb het al meer gezien dat iemand Ubuntu probeert via
Wubi en teleurgesteld is over de stabiliteit en snelheid en veiligheid van het systeem en daardoor
een verkeerd beeld krijgt van Linux (Ubuntu) en daardoor weer voorgoed "genezen" is van het
gebruik daar van.
Zet je even je schroom opzij en bereid je enigszins voor op een dualboot, door in te lezen en te vragen
en je krijgt er geen spijt van. ("nou, geef mij maar windows!")
Dat over die recovery-disk snap ik niet. Bij ieder systeem heb je toch iets externs nodig als
je je systeem wil herstellen ? Zo moeilijk is dat toch niet ?

Offline landrex

  • Lid
Re: [Opgelost] Installatie error: permission denied
« Reactie #16 Gepost op: 2012/01/20, 21:21:29 »
@Joris: Helemaal mee eens! En zodra windows het begeeft? Dan weet ik de oplossing wel... De verborgen partitie terughalen, leeghalen en compleet overstappen op een Lunix systeem! Al het belangrijke spul komt toch al met enige regelmaat op de externe terecht dus echt zorgen maken doe ik ook niet.

@Aartje: Steeds meer producenten maken gebruik van een verborgen partitie waar de hele rotzooi opstaat in plaats van een disk. Je kan dan bij het starten van je pc/laptop een toetscombinatie gebruiken (alt+f2 of zoiets) zodat de recovery mode start, net als je dat anders zou krijgen wanneer je een recoverydisk zou gebruiken.

Op zich werkt mijn Ubuntu 10.10 prima via Wubi. Het draait beter dan Windows 7. Op de laptop maak ik met grote tevredenheid gebruik van Ubuntu 10.10. Op de pc wil ik Linux Mint proberen. Ik ben niet zo weg van het nieuwe uiterlijk. Wat mij betreft komt de optie "klassieke weergave" ergens via voorkeuren beschikbaar. Maar da's een persoonlijk iets gelukkig.

Maar goed, ik zou een nog beter draaiende laptop hebben wanneer Ubuntu via de disk geïnstalleerd wordt dan via Wubi als ik dit zo lees.