Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PDF vertalen van Engels naar Nederlands  (gelezen 14475 keer)

Offline Robert71

  • Lid
PDF vertalen van Engels naar Nederlands
« Gepost op: 2013/04/28, 21:44:11 »
Hallo,

Ik wil graag een PDF vertalen van Engels naar Nederlands.
Het is een boek van een slordige 411 pagina's.
Moet ik de PDF converteren naar een .doc of .txt. en dan in laden in een vertaalprogramma, of kan het ook direct met Libre?

Groetjes Robert

Re: PDF vertalen van Engels naar Nederlands
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/28, 23:19:09 »
Je kunt Master PDF Editor installeren vanuit het Softwarecentrum, daarmee kun je PDF-bestanden bewerken.

Re: PDF vertalen van Engels naar Nederlands
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/29, 01:44:07 »
LibreOffice kan PDF importeren. http://www.libreoffice.org/features/extensions/

libreoffice-pdfimport

is de pakketnaam in Ubuntu.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: PDF vertalen van Engels naar Nederlands
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/29, 09:51:20 »
Robert,

Ik denk dat je het beste die pdf naar tekst kan exporteren. Als het een boek is met alleen maar tekst en geen of weinig illustraties zou het wellicht nog wel werken en de moeite ook waard om het te proberen om te zetten naar een bestandsformaat wat wat meer van de opmaak vast houdt, zoals Vistaus en Cumulus aangaven. Zitten er veel illustraties in die voor je belangrijk zijn, begin dan iig met een kleine proef of de gekozen methode wel zinvol is. Mijn ervaringen uit het verleden waren redelijk hopeloos zelfs bij vrijwel alleen tekst, maar wel krantenstijl kolommen.

Het is wel essentieel dat die pdf van 400 plus pagina's geen ingescand resultaat is van bijvoorbeeld een boekscanner, maar tekstgebaseerd. Anders krijg je niet eens een export als tekst.

Terzijde: Wat ik zo zie aan prestaties van bijvoorbeeld Google Translate verbaast het me een beetje dat je zo'n groot boek wil proberen te vertalen. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat daar iets van gemaakt wordt waar je echt wat aan hebt. Eén klein fragment waarvan de context al wat bekend is, dat gaat tegenwoordig prima. Echt heel nuttig.
Aan welk vertaalprogramma denk je dan? Die wil ik dan ook wel eens aan te tand voelen!! Enne: welk boek of wat voor soort boek wil jij vertalen? Literatuur, studie? Dat laatste is puur nieuwsgierigheid, hoor ... .

Succes!! Ik ben erg benieuwd hoe goed dit gaat lukken.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline yJi

  • Lid
Re: PDF vertalen van Engels naar Nederlands
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/29, 10:28:52 »
Ik wens je dan veel succes, ben dan wel een vertaalster Indonesisch-Nederlands, maar met vertalen via google dan krijg je grammaticaal best wel weel te doen in je boek van 411 pagina's .
Want vaak kloppen de zinnen dan juist grammaticaal niet.
Je zou Babylon kunnen downloaden, ook gratis, maar volgens mij beter dan met google.

Dan kun je doen wat Babylon je dan aanraadt te doen, grammitacaal beter dan google lijkt het.

Veel succes nogmaals!
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro