Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot met 2x xubuntu en één verwijderen  (gelezen 358 keer)

Offline rietje

  • Lid
Dualboot met 2x xubuntu en één verwijderen
« Gepost op: 2017/03/16, 15:34:04 »
xubuntu 16.04

Ik heb 2 HD's en op ieder xubuntu 16.04 ge-installeerd. Ik wil nu 1 HD schoonmaken en dus 1x xubuntu verwijderen. Nu kan ik dat eenvoudig met Gparted doen, maar wat gebeurd er dan met Grub? De kans bestaat dan dat ik de andere xubuntu niet meer kan opstarten.
Hoe moet ik dit op de juiste wijze doen om uiteindelijk 1 besturingssysteem over te houden?
B.v.d.

Re: Dualboot met 2x xubuntu en één verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2017/03/16, 16:23:10 »
Hallo, trek de kabel uit de schijf die je wilt leegmaken, start op en zie wat er gebeurt!

Offline rietje

  • Lid
Re: Dualboot met 2x xubuntu en één verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2017/03/17, 09:26:21 »
Slecht idee. Als ik dan de HD weer wil gebruiken (en dat wil ik) de kabel weer terugzetten....en dan?

Re: Dualboot met 2x xubuntu en één verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2017/03/17, 11:39:32 »
Als dat ding met één hd gewoon opstart weet je dat je de andere hd kunt leegmaken. Goed idee dus, niet?

swake

  • Gast
Re: Dualboot met 2x xubuntu en één verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2017/03/17, 11:51:59 »
Citaat
Hallo, trek de kabel uit de schijf die je wilt leegmaken, start op en zie wat er gebeurt!

Dat is een methode uit de oertijd .
Het bios heeft een opstartvolgorde  , maar ook een zoekvolgorde .
Als ik in het BIOS mijn 2 HD's zie ga ik de HD waarop het OS of de bootloader is geïnstalleerd als eerste in de zoekvolgorde aanduiden in het BIOS . Zo weet het BIOS waar het eerst moet gezocht worden . En dat hoeft daarom zeker geen EFI of UEFI BIOS te zijn .
Meestal gaat de GRUB zich installeren op de partitie of schijf waar je de laatste Linux distro hebt geïnstalleerd of tenzij je de GRUB zelf zou bewerkt hebben .
« Laatst bewerkt op: 2017/03/17, 11:56:12 door swake »

swake

  • Gast
Re: Dualboot met 2x xubuntu en één verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2017/03/17, 12:00:17 »
Voorbeeldje van BIOS scherm zoekvolgorde HD waar eerst moet gezocht om het systeem te booten .




Niet te verwarren met opstartvolgorde .

« Laatst bewerkt op: 2017/03/17, 12:02:33 door swake »

Offline rietje

  • Lid
Re: Dualboot met 2x xubuntu en één verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2017/03/17, 13:34:54 »
Ik ben er niet helemaal zeker van op welke HD de Grub ge-installeerd staat.
Als ik nu op zou starten met de xubuntu die ik wil behouden en ik ga naar gparted en formateer de andere HD. Ben ik er dan zeker van dat ik later weer kan opstarten met de eerste HD ? En past de grub zichzelf aan naar één besturingssysteem of moet ik de grub zelf instellen?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Dualboot met 2x xubuntu en één verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2017/03/17, 13:42:38 »
Wanneer je nog kunt opstarten, dan type je in een terminal: sudo update-grub en is alles weer in orde.
Kan je niet meer opstarten, dan heb je minimaal één probleem :lol:
Wanneer je HD's /dev/sda en /dev/sdb heetten, dan kan je uit voorzorg de volgende regels intypen, voor het formatteren:
sudo grub-install /dev/sda
sudo grub-install /dev/sdb

Dan staat het op beide harde schijven, de kans dat het dan misgaat is zo een stuk kleiner.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Dualboot met 2x xubuntu en één verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2017/03/17, 13:44:02 »
Ik ben er niet helemaal zeker van op welke HD de Grub ge-installeerd staat.
Als ik nu op zou starten met de xubuntu die ik wil behouden en ik ga naar gparted en formateer de andere HD. Ben ik er dan zeker van dat ik later weer kan opstarten met de eerste HD ? En past de grub zichzelf aan naar één besturingssysteem of moet ik de grub zelf instellen?

Vandaar Paul Matthijsse zijn advies om de kabel eruit te trekken.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline rietje

  • Lid
Re: Dualboot met 2x xubuntu en één verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 2017/03/17, 13:48:30 »
Ron,
Kun je me dit laatste nog even duidelijk uitleggen. Ik begrijp niet waar ik de 2 opdrachten moet intypen. Ik wil vooral voorkomen dat ik alles van de eerste HD kwijt ben.

swake

  • Gast
Re: Dualboot met 2x xubuntu en één verwijderen
« Reactie #10 Gepost op: 2017/03/17, 13:50:11 »
Citaat
Vandaar Paul Matthijsse zijn advies om de kabel eruit te trekken.

Als de GRUB niet op de schijf geïnstalleerd staat die als eerste in de zoekvolgorde staat krijg je een error te zien .
Als de harde schijven aangesloten zijn op SATA controllers kun je die in het BIOS uitschakelen en hoef je jouw PC niet open te maken om de kabel los te maken .

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Dualboot met 2x xubuntu en één verwijderen
« Reactie #11 Gepost op: 2017/03/17, 13:53:29 »
Ron,
Kun je me dit laatste nog even duidelijk uitleggen. Ik begrijp niet waar ik de 2 opdrachten moet intypen. Ik wil vooral voorkomen dat ik alles van de eerste HD kwijt ben.
Gewoon in een terminal scherm (ctrl-alt-t om daar snel te komen).
Er wordt gevraagd om je wachtwoord, dit moet je invoeren, maar je ziet er niets van, ook geen sterretjes!

Is er geen ervaren hulp in de buurt?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline rietje

  • Lid
Re: Dualboot met 2x xubuntu en één verwijderen
« Reactie #12 Gepost op: 2017/03/17, 14:07:38 »
Het is gelukt. Bedankt allemaal.