Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mint 8 (temporary user)  (gelezen 2486 keer)

Mint 8 (temporary user)
« Gepost op: 2009/12/31, 07:10:43 »
Hallo,
Ik heb Mint 8 Helena (main edition) geïnstalleerd op een Acer laptop. Ik heb een dual-boot installatie uitgevoerd (naast XP gezet)
Alles werkt min of meer naar behoren. Wat ik echter niet begrijp, is dat ik niet moet aanmelden bij het opstarten. Dit gaat automatisch.
Toen ik een poosje geleden Ubuntu nog had, was dit wel het geval.
Het eigenaardige is dat ik bij de installatie geen naam kon kiezen. Dit stond in het invulveld reeds ingevuld. Er stond namelijk oem
Als ik mijn persoonlijke info opvraag, krijg ik 'oem configuration (temporary user)' te zien.
Heb ik de verkeerde versie geïnstalleerd? Hoe los ik dit op? Ik wil een eigen naam kunnen toekennen en kunnen inloggen met een paswoord.
Linux Mint 18.3  Xfce

FrSu

  • Gast
Re: Mint 8 (temporary user)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/31, 09:53:22 »
Is, volgens mij, toch een keuze geweest bij de installatie.

Je kunt hier: http://forum.linuxmint-nl.org/index.php ook even kijken.

Re: Mint 8 (temporary user)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/31, 09:59:59 »
Als ik naar "Gebruikers en groepen" ga, zie ik 2 gebruikers staan:
* Root (wat me logisch lijkt)
* oem (temporary user)

Ik heb de mogelijkheid om die "oem" te verwijderen (nadat ik mijn wachtwoord ingetikt heb natuurlijk)
Ik zou het natuurlijk ook via de Terminal (sudo userdel -r gebruikersnaam)  kunnen doen en de bijhorende map ook verwijderen.
Ik heb echter schrik dat ik niet meer zal kunnen opstarten want hij start namelijk op onder de naam "oem temporary user"
Of kan ik onmiddellijk een nieuwe naam aanmaken?
Het rare is dat ik bij het opstarten ook geen wachtwoord hoef op te geven...
« Laatst bewerkt op: 2009/12/31, 10:02:04 door koffieboon »
Linux Mint 18.3  Xfce

FrSu

  • Gast
Re: Mint 8 (temporary user)
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/31, 10:02:00 »
Als jouw installatie van Mint nog nieuw is zou ik gewoon opnieuw installeren i.p.v. te gaan sleutelen, maar dat is ook een keuze. ;)

Re: Mint 8 (temporary user)
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/31, 10:05:45 »
Als jouw installatie van Mint nog nieuw is zou ik gewoon opnieuw installeren i.p.v. te gaan sleutelen, maar dat is ook een keuze. ;)
Is natuurlijk ook een (vrij drastische) mogelijkheid die ik liever als noodoplossing hou.
Linux Mint 18.3  Xfce

FrSu

  • Gast
Re: Mint 8 (temporary user)
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/31, 10:09:24 »
Ja, maar je hebt dan zekerheid en het is maar een half uurtje werk. :D

Re: Mint 8 (temporary user)
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/31, 15:02:20 »
Als jouw installatie van Mint nog nieuw is zou ik gewoon opnieuw installeren i.p.v. te gaan sleutelen, maar dat is ook een keuze. ;)

OK... maar ik heb nog enkele vragen hierbij:

* Hoe kan ik ervoor zorgen dat het OS opnieuw op dezelfde plaats geïnstalleerd wordt? Ik zie tijdens de installatieprocedure de partitie met Mint staan (tussen XP). Moet ik die Mint-partitie formatteren en welk aanhechtpunt moet ik ingeven. Of is het ingeven van een aanhechtpunt niet nodig?
* Gaat de Grub ook opnieuw op dezelfde plaats geïnstalleerd worden?
* Moet er iets met de SWAP-file gebeuren? Of laat ik het zoals het is?
* Neem ik EXT3 of EXT 4?
* Of kan het nog eenvoudiger en kies ik voor de optie naast elkaar installeren? (in de veronderstelling dat hij dat mooi over die huidige installatie zal zetten)



Linux Mint 18.3  Xfce

Re: Mint 8 (temporary user)
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/31, 17:42:44 »
Ik heb uiteindelijk een herinstallatie gedaan. Nieuwe CD gebrand en over de bestaande installatie heen gezet. Had er schrik voor maar dit hoefde niet.
Nu is mijn aanmeldnaam wel in orde... Ik vermoed dat de eerste distro eentje was die niet helemaal in orde was
Linux Mint 18.3  Xfce

FrSu

  • Gast
Re: Mint 8 (temporary user)
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/31, 17:57:51 »
Mooi dat het gelukt is. :D

Ik ben erg tevreden over Mint. Ben een media PC aan het bouwen met Win 7. Dat is een hele strijd. Hardware drivers zoeken en installeren en werkend krijgen, bla,bla,bla.... :P

Heb ook Mint er dus even naast gezet. Hiermee werkt alles out of the box. Alleen is Win makkelijker met het benaderen van bestanden op andere computers, bij Linux is dat een hele kluif. Daarom probeer ik het eerst met Win.

Veel plezier met Mint, je zult zien dat bijna alles het gewoon doet. =D