Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Exchange alternatieven  (gelezen 2540 keer)

Offline gercokees

  • Lid
Exchange alternatieven
« Gepost op: 2009/05/28, 09:47:43 »
Hoi allemaal,
Voor een niet al te grote organisatie (25 werkstations/gebruikers) moet ik een testserver opzetten met een alternatief voor MS Exchange. Als ik dat goed werkend krijg volgt er wellicht een migratie. Ik weet dat er iets is als:
OpenXchange en LinuxXchange
en ook hier staat al wat informatie:
http://www.linuxforums.org/forum/servers/95878-linux-version-ms-exchange.html
Daarnaast kan ik natuurlijk ook een aparte fileserver, mailserver en calender server opzetten. Zeg maar, losse pakketten inplaats van alles in een.

Ik wilde gewoon weten of jullie ervaring hebben met een dergelijke klus en wat jullie ervaringen dan wel zijn, zodat ik mezelf een beeld kan vormen wat de beste oplossing is in dezen.

Groet,
Gerco-Kees
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Re: Exchange alternatieven
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/28, 16:53:28 »
Ik heb er zelf geen ervaringen mee, maar:
-er is een verschil tussen een exchange-vervanger en een systeem dat in je omgeving naast een al bestaande exchange-server mee kan draaien.
-voor het eerste is het belangrijk dat je oplet welke exchange functies op het moment allemaal gebruikt worden (wel of geen kalender/webmail/etc) en vervolgens uitzoekt welke van de gebruikte functies noodzakelijk zijn. Je kan hiervoor waarschijnlijk de 'gewone' linux mailservers gebruken (zie de server guide).
-voor het tweede bestaan op het moment alleen maar betaalde programma's zover ik weet. Er is echter wel een open source programma in ontwikkeling: openchange(.org). Deze is echter nog niet af en zal zo goed als zeker niet af zijn voordat samba4 uitkomt (dat duurt dus nog wel eventjes).

Re: Exchange alternatieven
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/29, 12:53:48 »
Als je een echte groupware oplossing zoals MS Exchange zoekt dan zijn er verschillende alternatieven (waaronder openxchange) die zeer goed bruikbaar zijn. Op dit moment richten de meeste Open Source groupware oplossingen zich op Web Based applicaties. Een Outlook vervanger zal je eerder als web applicatie vinden dan al traditioneel programma.

Mijn klanten raad ik meestal aan om de web based oplossing te volgen tenzij er sterke redenen zijn om dit niet te doen. Een zeer goede (maar ook dure) Linux Groupware oplossing is Lotus Notes / Domino van IBM.

Wil je de web based oplossingen onderzoeken neem dan zeker een kijkje naar GroupOffice (http://www.group-office.com)
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Re: Exchange alternatieven
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/29, 14:08:26 »
Zarafa is een drop-in replacement voor MS Exchange.

http://www.zarafa.nl/

Offline rja

  • Lid
Re: Exchange alternatieven
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/29, 18:10:22 »
Heel wat outlook gebruikers synchroniseren hun contacten, afspraken en eventueel mails naar hun mobiel.

Dat is het handig dat je een client binnen outlook hebt, dat wordt meestal wel aangeboden bij die alternatieven,  deze clients zijn  meestal niet gratis.