Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: MD5 CHECKSUM MISMATCH tijden Kubuntu installeren  (gelezen 2305 keer)

MD5 CHECKSUM MISMATCH tijden Kubuntu installeren
« Gepost op: 2008/02/17, 21:33:37 »
Ik probeerde weer eens mijn pc te dualbooten met MS Windows XP
Maar hij gaf alweer een errno 5 input output error....
Dus ik heb het via de alternate cd geprobeerd, maar hij gaf een md5 checksum error.
Dus ik heb check CD for defects geprobeerd.
en ja hij gaf een md5 checksum mismatch.
Maar ik weet dat deze cd perfect in orde is, ik heb hem via de computer van mijn vader gecheckt voor errors en toen deed hij het perfect.
Dus ik heb mijn dvd lezer lens schoongemaakt met zo'n lensclean-cdtje 20 minuten lang nadat het de eerste keer niet lukte maar weer deed hij het niet.
Ik heb er daarna ook de stofzuiger op gezet (mijn lezer) maar ook nu lukt het niet.

Dus de CD is prima in orde.
Mijn Lezer is schoon, en het lijkt me erg sterk dat hij nu al kapot is, hij is amper een paar maanden oud en via mijn cd brander geeft hij dit ook aan.
En op andere computers komt hij er wel doorheen

mijn specs:

512 mb ram
slecht moederbord (heb er veel problemen mee en support mijn schijf niet 100% (van epox (EP-3SPA3L)
160 GB Hard disk van western digital
933 MHz
DVD Lezer
CD Brander

Mijn schijf is gepartitioneerd als:
300 MB | Boot        | ext3
60 GB   | Windows | NTFS
88 GB   | Linux      | ext3

Ik heb alles geprobeerd maar ik krijg linux echt niet geinstalleerd, ook niet vanaf een volledig gepartitioneerde schijf, ik denk ook echt niet dat mijn dvd lezer kapot is, een bijna uitelkaarvallende nogal erg bekrasde windows XP kopie doet het perfect maar een perfecte (K)ubuntu niet :S

Kan iemand mij alstublieft helpen of doorverwijzen naar een andere goede distro, mandriva doet het bijvoorbeeld wel maar die viel behoorlijk tegen (Mandrake vond ik vroeger voor zijn tijd beter)?
« Laatst bewerkt op: 2008/11/12, 19:50:29 door Sjoerd Broekhuijsen »
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline Mij

  • Lid
MD5 CHECKSUM MISMATCH tijden Kubuntu installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/17, 21:36:37 »
waarschijnlijk heeft de lezer moeite met deze cd, je kan het opnieuw proberen te branden (of Ubuntu of een andere distro).

MD5 CHECKSUM MISMATCH tijden Kubuntu installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/17, 21:42:17 »
Ik heb het al via ubuntu geprobeerd, hetzelfde verhaal.
Ik ben hier echt al weken mee bezig, het is me een keer gelukt maar na een update gaf hij tijdens het booten error 5 (met kubuntu)
Een paar maanden geleden had ik ubuntu naast windows draaien maar daar ging het ook na het updaten mis en een half jaar terug had ik ubuntu draaien 7.04 naast windows xp maar toen verliep mijn windows xp niet geactiveerd dinges.

In ieder geval ik heb hier zeker 20 tot 50 'mislukte' cd'tje liggen maar geen een werkt.
Ook ik heb ik er een paar met 1x gebrand (deze met 8x) en ik weet ook zeker dat dit cd'tje goed is want hij komt wel door de check for errors scan heen via de pc van mijn vader
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
MD5 CHECKSUM MISMATCH tijden Kubuntu installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/17, 21:59:17 »
Een CD die ik brand en die op dezelfde PC door de test heen komt doet het bij alle PC's goed.
Mogelijk is de brander iets te veel "+" en je lezer iets te veel "-" (of anderom) waardoor er soms iets net niet goed gaat.
De meesten hier op het forum hebben dezelfde ervaring als ik, mogelijk is er een support in je buurt ?

Kijk eens op de kaart, mocht je in de buurt van Tholen zitten, dan ben je welkom ;)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

MD5 CHECKSUM MISMATCH tijden Kubuntu installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/17, 22:10:41 »
Deze cd komt overal goed door behalve door de mijne, ik heb deze cd ook gebrand via de computer van mijn vader, de vorige had ik gebrand via de computer beneden en hetzelfde verhaal.
En natuurlijk ben ik begonnen met de mijne maar die deed het ook niet, toen dacht ik dat mijn brander het niet deed aangezien het een oude van de rommelmarkt voor 2.50 euro is.

Maar via al die 3 branders doet hij het niet op mijn computer.
Ik heb ook 2 maanden terug cd'tje weer besteld maar ik kwam er vorige week achter dat ze niet approved waren (waarschijnlijk aangezien ik al 2 ubuntu en 2 kubuntu eerder had besteld maar die  1 ubuntu is kwijt en waarschijnlijk kapot, 1 ubuntu is kapot, 1 kubuntu ben ik kwijt 1 kubuntu is kapot, ja ik moet echt leren zuinig met cd's om te gaan)

Het ligt volgens mij echt niet aan de cd, dat lijkt me wel heel erg sterk.
Ik heb hem echt al tig keer gebrand met veel verschillende isos en geen een keer lukt het via mijn computer en wel steeds via de rest.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

MD5 CHECKSUM MISMATCH tijden Kubuntu installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/18, 00:38:15 »
Ik zou eens stoppen met onderzetters maken en een Rewriteble kopen, die kan je weer wissen als iets niet gelukt is.....

ff resume:
Je zegt eerst dat deze brander "hij is amper een paar maanden oud " maar later zeg je ik heb hem gekocht voor 2,50 euri ??
Hmz geeft me niet veel vertrouwen hoor ??

maagoe andere CDtjes doen het er wel in zeg je daarna dus theoretisch zou het niet aan de brander kunnen liggen,
vermits??

Kijk dat die cdtjes het op die andere cdrom apparaten doen zou kunnen, omdat die nieuwe zijn ?
of de laser is nog niet versleten ??
of die apparaten lezen van alle kleuren media.
sommige CD rom apparaten kunnen door hun slechte kwaliteit of versleten laser niet alle kleuren media lezen, ( sommige zijn wit, andere blauw enz enz)

Dan kan het ook nog voorkomen dat jouw CD rom player alleen + media kan lezen en geen - media.
Of andersom natuurlijk, in dat geval heb je weer een probje.

Volgende wat je kan proberen is kontroleren of je jumpers wel goed staan, eg Master/Slave

Laatste wat je kan proberen is ff een CDrom apparaat uit die andere pc lenen en bij jouw uitproberen of het dan wel werkt.

Mja als ik al die eerdere probs lees van je pc denk ik eerder dat je dit moederbord eens moet weggeven en dan voor 40 euri een andere nieuw mobo moet aanschaffen ????
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

MD5 CHECKSUM MISMATCH tijden Kubuntu installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/18, 16:23:32 »
De brander waarmee ik hem heb gebrand was degene van mijn vader, en dat is wel een goede brander die nog niet eens een week oud is en dus ook geen tweedehandsje.
En mijn brander is idd niet heel betrouwbaar maar mijn lezer daarintegen wel.

Rewriteable gebruiken zei mijn vader ook al, hij is tenslotte diegene die betaalt voor de cd'tjes (niet heel duur 15 euro voor 100 cd'tje uit duitsland, betaal je nl maar amper toeslag)

Zover ik weet staan mijn jumpers goed, en ik zal inderdaad mischien wel vanavond even met een andere lezer moeten proberen die hem wel goedkeurt.

Dit moederboord wil ik in ieder geval weg hebben, maar het probleem is ik heb daar geen geld voor (zelfs geen 40 euro)

De Windows xp cd die het wel doet, is met delzelfde cd gebrand als mijn ubuntu cd'tje dus ik denk dat hget niet aan het + of - gebeuren ligt...

Ik weet echt niet wat ik moet doen, het enige wat ik nog kan proberen is een andere cd lezer lenen maar dan moet ik weer de computer van een gezinslid openschroeven om die lezer te stelen en daar heb ik helaas niet heel veel zin in ^^

Ik ga nu echt even voor de zekerheid kijken of de jumpers goed zijn en anders vanavond even een cd lezer lenen en dan post ik wel wat er uit komt

Edit:
 De jumpers zijn goed, ik heb zelfs even voor de zekerheid mijn harde schijf op master en mijn lezer op dvd lezer op secondary master, mijn brander dus uitgeplugt maar hoe geeft weer hetzelfde.

En ik heb wat details over mijn dvd lezer:  

Sony NEC Optiarc Inc.
DVD-ROM DRIVE
MODEL DV-5800E

Het is dus van Sony Nec Optiarc (Fusie tussen Sony en NEC als ik het goed begrepen heb http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_NEC_Optiarc dus geen goedkoop ding van een of ander onbekenend chinees bedrijf dus hij zou het nog moeten doen.

Het is niet de cd.
Het is volgens mij niet de cd lezer.

Ik vraag me dus heel erg af, wat kan het alleen al Mogelijk anders zijn dan de cd en/of de cd lezer?
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline jan11000

  • Lid
MD5 CHECKSUM MISMATCH tijden Kubuntu installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/18, 19:34:05 »
Nooit een schoonmaak cd gebruiken, deze kan de dvd speler nog slechter maken.
Wat je met een stofzuiger wilt doen weet ik niet.(mijn speler heeft geen grote sleuf om de slang erin te doen).
Indien je wat meer leest dan kan je met gedistileerd water/alcohol proberen de lens schoon te maken, maar als je dat moet doen is meestal de speler kapot/versleten.
Hier zit veel risico aan.

Je kan nooit weten of een brander(ook een nieuwe) goed brand, alleen scannen met cdspeed kun je dit testen, zie www.cdfreaks.com ga naar het forum daar word dit uitgelegd.(ik raad je dit heel erg aan om dit te leren).

indien je hash fout krijgt met testen van de cd dan is de speler niet goed(en bij je vader wel goed), dan gooi deze weg.

Fout na updaten van ubuntu, had je via de live cd kunnen opzoeken op internet, vermoedelijk grub of menu.lst de hardeschijven door elkaar gegooid(de nummering).


http://gathering.tweakers.net/ ga hier maar vaker lezen indien je veel wilt leren over pc's.

MD5 CHECKSUM MISMATCH tijden Kubuntu installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/18, 20:03:26 »
Citaat van: jan11000
Nooit een schoonmaak cd gebruiken, deze kan de dvd speler nog slechter maken.
Wat je met een stofzuiger wilt doen weet ik niet.(mijn speler heeft geen grote sleuf om de slang erin te doen).
Indien je wat meer leest dan kan je met gedistileerd water/alcohol proberen de lens schoon te maken, maar als je dat moet doen is meestal de speler kapot/versleten.
Hier zit veel risico aan.
Hoezo, een schoonmaak cd is juist om een cd schoon te maken, ik heb er zelf ook nooit problemen mee gehad, de stofzuiger heb ik ook niet in de cd rom zelf gedaan, maar meer tegen de gleuf aan, gewoon voor extra zekerheid dat ie schoon is
Dit geld dus zover ik weet voor dingen als xboxen playstations enzo maar ik hoef die troep niet want gamen doe je op een pc ^^, dus al jaren iets wat ik niet van de gamers begrijp... (ik draai dus nu al ruim 2 jaar wisselend tussen win98 en ubuntu en tegenwoordig tussen winxp en kubuntu aangezien ik eindelijk een werkende xp serial heb)

Citaat
Je kan nooit weten of een brander(ook een nieuwe) goed brand, alleen scannen met cdspeed kun je dit testen, zie www.cdfreaks.com ga naar het forum daar word dit uitgelegd.(ik raad je dit heel erg aan om dit te leren).
De cd doet het prima via alle behalve mijn computers dus is de brander goed, verder brand ik alle andere cd'tje ((K)ubuntu ook) ook goed ermee maar hij kan hij geeft een error
Citaat
indien je hash fout krijgt met testen van de cd dan is de speler niet goed(en bij je vader wel goed), dan gooi deze weg.
Het probleem is juist dat deze cd brander en dvd speler allebei prima zijn naar mijn ervaring naar welke andere cd dan ook, ik heb er een winxp cd'tje mee gebrand, die zit onder de krassen enzo en ik kan er nog prima mee installeren.

Citaat
Fout na updaten van ubuntu, had je via de live cd kunnen opzoeken op internet, vermoedelijk grub of menu.lst de hardeschijven door elkaar gegooid(de nummering).
De problemen na updaten hadden dus echt niet te maken met grub aangezien het gewoon een single boot systeem is met linux, ik ben echt niet zo dom om mijn installatie weg te gooien door een fout in grub.
Alleen functioneerde het toetsenbord slecht, reageerde de muis regelmatig, was ik al mijn menu icoontjes kwijt en moet ik nog verder gaan?
Ja dit had mogelijk opgelost kunnen worden maar dan moest ik voor al mijn problemen nieuwe pakketen downloaden enzo en was ik dus meer tijd kwijt dan als ik een clean install deed

------
Edit: Oh met Kubuntu, daar kreeg ik idd error 5 en ik heb idd ook gegoogled.
Maar het zou wel een grub moetten liggen zou je denken maar als ik via Gparted hem boot vanaf de 3e parititie (kubuntu) dan geeft hij ook een error dat een uitvoerbaar bestand ontbreekt als ik me niet vergis, en nee ik heb hem ook nog niet verwijdert, met ubuntu kreeg ik wel wat ik eerde opnoemde
------

Citaat
http://gathering.tweakers.net/ ga hier maar vaker lezen indien je veel wilt leren over pc's.
die site ken ik al zeker 3 jaar.
En ik begon op mijn 12e met linux en ik ben echt zeker niet onervaren op het gebied van computers hoor, het is alleen dat ik ouwe hardware gewoon niet graag weggooi, het werkt allemaal prima, ik heb geen 8-core 3Ghz mac met 32 GB ram nodig net zo min als ik een dual core 2Ghz pc met 1GB ram nodig heb (Mijn favoriete game console waar ik ooit op heb gespeeld is dan ook de atari van mijn vader (ik weet niet of de commodore 64 beter was, nooit de kans gehad er een te kopen, wil er wel een halen via ebay ;)))
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

MD5 CHECKSUM MISMATCH tijden Kubuntu installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/18, 21:29:29 »
Ik heb het alweer geprobeert met een andere (ook een prima) cd lezer maar alwaar geeft hij die checksum error (19% van de integrity cd check als je het wilt weten)
Ik weet het nu echt niet meer.

Cd is goed.
Lezer is goed
Iso is goed

Waarom geeft hij dan die error :mad: ?
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline rja

  • Lid
MD5 CHECKSUM MISMATCH tijden Kubuntu installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/18, 22:26:34 »
Citaat van: slorg
Ik heb het alweer geprobeert met een andere (ook een prima) cd lezer maar alwaar geeft hij die checksum error (19% van de integrity cd check als je het wilt weten)
Ik weet het nu echt niet meer.

Cd is goed.
Lezer is goed
Iso is goed

Waarom geeft hij dan die error :mad: ?
Kun je niet op een andere pc die cd branden ?

Ik heb ook weleens een merk cd/r;s gehad, die met mijn brander, alleen onderzetters maakte, daar had ik er gelukkig maar tien van.

MD5 CHECKSUM MISMATCH tijden Kubuntu installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/18, 22:51:27 »
Heeft hij al gedaan rja.

Zit me af te vragen mede omdat hij al eerder probs kreeg na een update van Ubuntu of er niet iets anders ligt te pielen.

In jouw geval zou ik nu 3 dingen even nalopen.

1. trek alle USB stekkers uit je pc.
2. Loop je bios settings na. eg
UpNp
Plug n play OS
Legacy USB drivers

Schakel dit uit in de bios wanneer je tegen vreemde problemen aanloopt.
Of schakel het zowiezo uit, om problemen te voorkomen.

3. Stop de Live cd in je pc, en voer Memtest uit.
Laat hem vanavond beginnen en kijk morgen pas weer.

In het ergste geval krijg je na 10 a 15 minuten al fouten in het rood te zien, en anders pas morgenochtend.

Dit soort wazige fouten kunnen makkelijk veroorzaakt worden door een kapot geheugen stripje.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

MD5 CHECKSUM MISMATCH tijden Kubuntu installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/19, 16:34:59 »
Bedankt, een van de weinige usefull antwoordnen die ik tot nu toe heb gekregen (jij geeft zoiezo meestal wel uitgebreide, duidelijke goede antwoorden ;) )^^

Maar de meeste dingen heb ik tot nu toe niet veel aan gehad, (dus zoals: Brand hem nog een keer)

Ik zal het wel proberen...

Trouwens ik realiseer me net even dat ik eigenlijk meer als 512 mb ram zou moeten hebben ik heb nl aan stickies 2x128 en 1x 512.

Dus ik zal het eerst ook even proberen 3 nieuwe 128 erin te doen en kijken of het verschil maakt.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

MD5 CHECKSUM MISMATCH tijden Kubuntu installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/19, 16:57:43 »
Eindelijk succes :D
Het lag dus aan mijn geheugen, mijn bios ziet die 512 dus waarschijnlijk als 256 waardoor kubuntu tijdens het installeren problemen geeft.

Dat wordt dus totdat ik een nieuwe computer heb waarschijnlijk alleen 3*128.
Maar ik heb tenminste wel linux.
Dank je voor het antwoord
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

MD5 CHECKSUM MISMATCH tijden Kubuntu installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/19, 17:03:19 »
Trouwens heb je nog onderzetters nodig, stuur me dan maar een mail xD
Mijn cd verspilling:
http://img134.imageshack.us/my.php?image=pict0004bq7.jpg
En hier opgestapeld:
http://img138.imageshack.us/img138/9712/pict0005to2.jpg
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?