Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Resolutie aanpassen werkt niet  (gelezen 3663 keer)

Offline Stijnen

  • Lid
Resolutie aanpassen werkt niet
« Gepost op: 2009/05/01, 21:58:59 »
Ik probeer de resolutie van mijn beeldscherm te veranderen in Kubuntu 9.04 via Systeeminstellingen->Beeldscherm. Als ik deze instel op 1280x1024, en vervolgens herstart, dan start Kubuntu gewoon weer op in 1024x768. Als ik vervolgens naar Systeeminstellingen->Beeldscherm ga dan verandert de resolutie automatisch in die van 1280x1024.

Ik heb een ATI radeon kaart (ergens in de 9000 serie, kan het zo gauw niet vinden), maar ben niet probleem eigenlijk nooit eerder tegengekomen in eerdere versies. Iemand een idee hoe mijn Kubuntu gewoon de ingestelde resolutie blijft behouden?

Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/03, 14:46:56 door Stijnen »
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline Stijnen

  • Lid
Re: Resolutie aanpassen werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/03, 14:48:08 »
Ik schop dit topic even schaamteloos weer omhoog. Aangezien het probleem zich nog steeds voordoet. En momenteel op het punt sta, om het eraf te gooien, want in deze resolutie kan ik echt niet werken.

Heb veel problemen rondom resolutie gevonden, maar de meeste gaan gepaard met foutmeldingen en/of afwezigheid van bepaalde resolutie modi. Dit is voor mij beide niet het geval.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Re: Resolutie aanpassen werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/03, 15:18:30 »
Probeer het eens in je xorg.conf in te stellen.

1 Open een Terminal (Konsole).
2 Typ: sudo apt-get install nano
3 Typ: sudo nano /etc/X11/xorg.conf
4 Zoek iets wat met je beeldscherm te maken heeft en verander de resolutie die daar staat in de resolutie die jij wil.
5 Doe CTRL+O en daarna CTL+X
6 Herstart je computer.

Als dit niet werkt, post dan eens de inhoud hier van je xorg.conf

Offline Stijnen

  • Lid
Re: Resolutie aanpassen werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/03, 15:51:16 »
In het andere topic dat femke98 aangaf, werd al duidelijk dat in 9.04 in het xorg.conf bestand tegenwoordig vrijwel niets meer staat. Dit is namelijk mijn inhoud, en bevat niets over resolutie:

Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
EndSection

Nu las ik dat je via de live cd (van 8.04), het bestand xorg.conf kunt kopieren, en deze in 9.04 kunt gebruiken. Maar is dit het gehele bestand, of een deel van de inhoud ervan. Dit is mij niet geheel duidelijk, en wil ik toch even proberen, mocht het niet op een andere manier kunnen.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline Stijnen

  • Lid
Re: Resolutie aanpassen werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/03, 16:19:56 »
@femke98
Dat is wat ik in mijn eerdere antwoord al aangegeven heb. In mijn xorg.conf file, staat niets over resolutie, dus geen idee wat aan te passen.

@Vistaus
Citaat
4 Zoek iets wat met je beeldscherm te maken heeft en verander de resolutie die daar staat in de resolutie die jij wil.

Zie mijn xorg.conf bestand, in vorige post. Waar zou ik de resolutie (en hoe) moeten toevoegen? Veranderen kan iig niet, aangezien er niets over resolutie in staat.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline Stijnen

  • Lid
Re: Resolutie aanpassen werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/03, 19:23:52 »
Ben wat verder gaan zoeken, en het blijkt een bekend probleem te zijn, waar nog geen echte oplossing voor is gevonden. Het probleem is sinds oktober 2008 al bekend!

Zie:
https://bugs.launchpad.net/kdebase/+bug/268434

Tijdelijke workaround:
Citaat
The proposed bandaid is to make KRandRTray start at log in. This is an easy fix, I mean EASY. There's no reason this fix shouldn't be included in the 9.04 release if a proper fix isn't available (and it doesn't look promising).

Just put the KRandRTray.desktop file in $KDEDIR/share/autostart and it will run for anyone who logs in. In Ubuntu I believe this is currently the /usr/share/autostart directory. Keep in mind that you can only put .desktop files in $KDEDIR/share/autostart.

Ik wordt hier zo moe van, constant dat gezeik met al dat grafische gebeuren! Dit duurt dus weer een eeuwigheid, voordat er een fatsoenlijke oplossing voor is.

Andere gebruiker geeft aan dit via xorg.conf heeft opgelost:
Citaat
I solved this by editing xorg.conf as root and forcing the right video mode as the only one available.

Maar bovenstaande wordt door niemand bevestigd.

Deze bovenstaande oplossing is waar Vistaus het dus over heeft gehad, maar ik heb momenteel geen idee, wat aangepast moet worden. Hier ben ik nog steeds benieuwd na, aangezien de workaround andere problemen geeft.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/03, 19:32:27 door Stijnen »
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline heir4c

  • Lid
Re: Resolutie aanpassen werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/03, 19:40:01 »
Alt+F2 en dan intikken:
gksudo nautiluswachtwoord en dan navigeren naar /etc/X11/xorg.conf, aanpassen en opslaan.

Of via terminal:
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf
Hieronder een voorbeeld hoe je het kan aanpassen.

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
        Defaultdepth 24
SubSection "Display"
Depth 24
           Virtual 1024  768
                     Modes "1024x768@70" "1024x768@60"
EndSubSection
EndSection


Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Stijnen

  • Lid
Re: Resolutie aanpassen werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/03, 20:05:56 »
Alt+F2 en dan intikken:
gksudo nautiluswachtwoord en dan navigeren naar /etc/X11/xorg.conf, aanpassen en opslaan.

Of via terminal:
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf
Hieronder een voorbeeld hoe je het kan aanpassen.

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
        Defaultdepth 24
SubSection "Display"
Depth 24
           Virtual 1024  768
                     Modes "1024x768@70" "1024x768@60"
EndSubSection
EndSection

Mijn xorg.conf ziet er totaal anders uit, en bevat niets over resolutie (zie enkele posts hoger, daar staat mijn xorg). Regels toevoegen heeft ook geen effect, resolutie wordt wederom gewoon weer terug gezet.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Re: Resolutie aanpassen werkt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/03, 20:12:15 »
Sowieso heir4c: Op Kubuntu is er Dolphin i.p.v. Nautilus.

En sorry, ik wist niet dat xorg.conf bijna niks meer bevatte op 9.04 Zit namelijk nog op 8.10 en ga binnen nu en 2 weken pas over naar 9.04

Maar wat heir4c zegt, klopt wel. Je moet dat voorbeeldstukje kopiƫren en aan je xorg.conf toevoegen. Alleen vervang je dan 1024x768 door 1280x800

Offline Stijnen

  • Lid
Re: Resolutie aanpassen werkt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/03, 21:43:36 »
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
        Defaultdepth 24
SubSection "Display"
Depth 24
           Virtual 1280  800
                     Modes "1280x800@70" "1024x768@60"
EndSubSection
EndSection

Dan zou je het zo moeten zetten, probeer het eens zou ik zeggen.


Al geprobeerd, dit mocht ook niet baten. De resolutie 1280x800 behoord geeneens tot de mogelijkheden in de keuzelijst bij systeem instellingen->Beeldscherm. Als ik deze in de xorg file toch toevoeg, en opnieuw opstart, dan gaat kubuntu alsnog naar 1024x768. Vervolgens in de keuzelijst bij systeem instellingen->Beeldscherm is de optie 1280x1024 zelfs verwijderd.

Voeg ik 1280x1024 in de xorg toe, dan gaat ook hier bij een herstart Kubuntu weer leuk in 1024x768 verder.

Ik wordt er gek van, constant die grafische problemen. Elke versie weer, bij elke kleine verandering weer, met nieuwe of oude hardware, het maakt allemaal niet uit. Of we nou 1 jaar of 10 jaar verder zijn, het blijft telkens weer voorkomen, constant grafische problemen. Het is echt niet normaal weer.

/ragemode off

In ieder geval bedankt voor jullie hulp, dat stel ik zeer op prijs.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline Stijnen

  • Lid
Re: Resolutie aanpassen werkt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/04, 00:37:57 »
Voor diegene die eenzelfde probleem tegen komen met Kubuntu 9.04 KDE 4.2.2, kan ik bevestigen dat de workaround (zoals beschreven staat in de bugreport van KDE werkt).

Zie https://bugs.launchpad.net/kdebase/+bug/268434

Workaround:
The proposed bandaid is to make KRandRTray start at log in. This is an easy fix, I mean EASY. There's no reason this fix shouldn't be included in the 9.04 release if a proper fix isn't available (and it doesn't look promising).

Just put the KRandRTray.desktop file in $KDEDIR/share/autostart and it will run for anyone who logs in. In Ubuntu I believe this is currently the /usr/share/autostart directory. Keep in mind that you can only put .desktop files in $KDEDIR/share/autostart.

Probleem is echter dat de taakbalk, niet met de resolutie qua grootte veranderd. Dit omdat de wijziging in resolutie laat in het opstartproces plaatsvindt. Dit dien je dus telkens handmatig te maximaliseren.

Het is voor mij geen fatsoenlijke oplossing, maar wie weet is er iemand mee gebaat.

NIET OPGELOST...................................hopelijk ooit wel

superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!