Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [gevonden]alternatief voor Bridge (fotoviewer) gezocht  (gelezen 4033 keer)

Offline belticor

  • Lid
[gevonden]alternatief voor Bridge (fotoviewer) gezocht
« Gepost op: 2012/09/16, 10:45:10 »
op de fotolessen in de academie wordt gebruik gemaakt van bridge als fotoviewer. ik zoek een Linux alternatief.
Na zoeken in het Ubuntu softwarecentrum heb ik de volgende programma's gevonden maar ben niet tevreden van de gevonden programma's.

--Geeqie:- in het voorbeeld venster worden de fotoformaten (in mijn geval .jpg en .nef (raw)) onder een pictogram getoond (naam.JPG + .NEF) en niet twee aparte pictogrammen wat gemakkelijker is voor verdere verwerking.
                   - als ik een foto verwijderd (del)  is de ene keer de foto in de prullenbak maar is de raw formaat verdwenen en niet meer terug te hallen en de andere keer de twee formaten kompleet verdwenen en tot grote ramp niet meer terug te halen. Ook als men 'veilig verwijderen' gebruikt verdwijnd het raw formaat en is die niet meer terug te vinden.  >:(
                   - in het bestanden venster worden alle mappen getoond, ook de verborgen mappen al is 'verborgen mappen tonen' niet aangevinkt.
                   - ook vind ik de witte achtergrond kleur nogal agressief om de foto's goed te kunnen beoordelen.

--gTumb:-heeft veel minder mogelijkheden dan Geeqie maar herkend wel het verschil tussen jpg en raw.
                   - ook vind ik de witte achtergrond kleur agressief.
                   
--Gwenview:- erkend de raw formaten niet.
                   - men moet kiezen tussen browse (pictogrammen) of view maar kan niet voor de bijden kiezen. dit geld eveneens voor de mappen of informatie venster

Mijn voorkeur ging naar Geeqie kwa voorstelling (in vergelijking met Bridge) maar het grote probleem is de herkenning van de raw formaten en de kans om bestanden (definitief) te verliezen is zeer groot.
Andere voorstellen zijn welkom of kunnen de problemen in Geeqie opgelost worden?

« Laatst bewerkt op: 2012/09/16, 20:02:13 door belticor »

Offline RikRik

  • Lid
Re: alternatief voor Bridge (fotoviewer) gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/16, 11:02:29 »
Misschien is Digikam iets voor jou:  http://www.flickr.com/photos/digikam/7500372516/lightbox/

Digikam installeren in Ubuntu met Terminal:

sudo apt-get install digikam
« Laatst bewerkt op: 2012/09/16, 11:28:29 door RikRik »

Offline belticor

  • Lid
Re: alternatief voor Bridge (fotoviewer) gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/16, 12:46:18 »
persoonlijk vind ik digikam niet echt een fotoviewer.
digikam ontneemt ook je vrijheid. alles moet gebeuren via digikam. maak je nieuwe mappen of importeer je nieuwe foto's via de verkenner moet digikam eerst scannen voor hij die herkent. ik heb al verschillende keren digikam uitgeprobeerd, ook voor andere toepassingen zoals hdr e.d. en vind digikam gebruiksonvriendelijk.

Re: alternatief voor Bridge (fotoviewer) gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/16, 12:53:11 »
Shotwell?

Offline RikRik

  • Lid
Re: alternatief voor Bridge (fotoviewer) gezocht
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/16, 13:51:39 »
persoonlijk vind ik digikam niet echt een fotoviewer.
digikam ontneemt ook je vrijheid. alles moet gebeuren via digikam. maak je nieuwe mappen of importeer je nieuwe foto's via de verkenner moet digikam eerst scannen voor hij die herkent. ik heb al verschillende keren digikam uitgeprobeerd, ook voor andere toepassingen zoals hdr e.d. en vind digikam gebruiksonvriendelijk.
Wat verwacht je van een fotoviewer?
DigiKam is overzichtelijk en geeft veel informatie over de foto. Diavoorstelling met openGL-overgangen is vergeleken met alle andere progjes spectaculair te noemen. Lichttafel in Digikam is ontzettend handig om een serie foto' s te bekijken en te vergelijken. .. enz
Ik heb op een externe HD al m'n foto's staan en kan ze daar bekijken en bewerken met Digikam.. Het scannen van een map met foto's is éénmalig, het voordeel is dat in bestandsbeheer van Digikam de mappen met Foto's zeer snel gevonden kunnen worden..


Offline belticor

  • Lid
Re: alternatief voor Bridge (fotoviewer) gezocht
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/16, 13:55:51 »
shotwell moet eerst de foto laden (vergelijkbaar met digikam) is niet wat ik zoek (of verwacht )
ik zou XnView willen testen maar die is enkel als tgz. te verkrijgen en weet niet hoe die te instaleren.
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/hoe-xnviewmp-linux-x64-tgz-instaleren/

Offline RikRik

  • Lid
Re: alternatief voor Bridge (fotoviewer) gezocht
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/16, 13:58:07 »
shotwell moet eerst de foto laden (vergelijkbaar met digikam) is niet wat ik zoek (of verwacht )
ik zou XnView willen testen maar die is enkel als tgz. te verkrijgen en weet niet hoe die te instaleren.
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/hoe-xnviewmp-linux-x64-tgz-instaleren/
Faststone imageviewer een windows prog doet het heel goed onder Wine.. 

http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

Re: alternatief voor Bridge (fotoviewer) gezocht
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/16, 14:02:13 »
shotwell moet eerst de foto laden (vergelijkbaar met digikam) is niet wat ik zoek (of verwacht )
ik zou XnView willen testen maar die is enkel als tgz. te verkrijgen en weet niet hoe die te instaleren.
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/hoe-xnviewmp-linux-x64-tgz-instaleren/

Niet waar. Shotwell kan ook gewoon foto's openen zonder heel de map te laden.

Offline belticor

  • Lid
Re: alternatief voor Bridge (fotoviewer) gezocht
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/16, 14:09:56 »
wat ik verwacht van een fotoviewer is:
dat die opend als een verkenner met een venster dienend als verkenner, een venster met de foto pictogrammen (erkenning van raw en jpg (png, tiff e.a.)), een venster met geselecteerde foto en een venster met exif gegevens. al de rest heb ik niet nodig, ik gebruik the gimp en rawtheerapie

Offline RikRik

  • Lid
Re: alternatief voor Bridge (fotoviewer) gezocht
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/16, 14:21:16 »
wat ik verwacht van een fotoviewer is:
dat die opend als een verkenner met een venster dienend als verkenner, een venster met de foto pictogrammen (erkenning van raw en jpg (png, tiff e.a.)), een venster met geselecteerde foto en een venster met exif gegevens. al de rest heb ik niet nodig, ik gebruik the gimp en rawtheerapie

Heb je EOG  nooit bekeken? Gewoon via bestandsbeheer in Ubuntu de foto openen, gemakkelijker kan gewoon niet.
Afbeeldingenviewer (eog) in softwarecentrum, alles wat jij graag wil   ;)

Offline belticor

  • Lid
Re: alternatief voor Bridge (fotoviewer) gezocht
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/16, 14:57:18 »
wat ik verwacht van een fotoviewer is:
dat die opend als een verkenner met een venster dienend als verkenner, een venster met de foto pictogrammen (erkenning van raw en jpg (png, tiff e.a.)), een venster met geselecteerde foto en een venster met exif gegevens. al de rest heb ik niet nodig, ik gebruik the gimp en rawtheerapie

Heb je EOG  nooit bekeken? Gewoon via bestandsbeheer in Ubuntu de foto openen, gemakkelijker kan gewoon niet.
Afbeeldingenviewer (eog) in softwarecentrum, alles wat jij graag wil   ;)

is wat ik tot hiertoe steeds gebruikte. op de academie heb ik Bridge leren kennen en vond het gemakkelijk in gebruik (alles in een programma en in een overzichtelijke venster) om fotos te bekijken en een eerste selectie te kunnen doen. voorlopig vind ik gThumb mij het beste ligt (wel vond ik de layout van Geeqie beter maar het niet erkennen van raw formaten is een ZEER groot minpunt). Graag zou ik XnView uitproberen maar ik kan geen tgz bestanden installeren.
p.s. de weergave (kwaliteid) van een foto in eog kan volgens mij veel beter.

Offline RikRik

  • Lid
Re: alternatief voor Bridge (fotoviewer) gezocht
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/16, 16:19:25 »
Wat dacht je van :  http://download.xnview.com/XnViewMP-linux.deb

Edit: Xnview is inderdaad een gebruikersvriendelijke viewer en editor..  ga ik ook gebruiken :-)

« Laatst bewerkt op: 2012/09/16, 16:32:27 door RikRik »

Offline belticor

  • Lid
Re: alternatief voor Bridge (fotoviewer) gezocht
« Reactie #12 Gepost op: 2012/09/16, 17:47:10 »
krijg de deb niet aan de praat grrrrrrr. (XnViewMP-linux.deb en xnviewmp-051-x64.deb)
dubbel clic op deb opend ubuntu software venster maar deze blijft wit.
via terminaal lukt het ook niet

naam@naam-desktop:~$ sudo dpkg -i xnviewmp-051-x64.deb
[sudo] password for paenma:
dpkg: fout bij afhandelen van xnviewmp-051-x64.deb (--install):
 kan archief niet benaderen: Bestand of map bestaat niet
Fouten gevonden tijdens behandelen van:
 xnviewmp-051-x64.deb
naam@naam-desktop:~$ sudo dpkg -i xnviewmp-051-x64
dpkg: fout bij afhandelen van xnviewmp-051-x64 (--install):
 kan archief niet benaderen: Bestand of map bestaat niet
Fouten gevonden tijdens behandelen van:
 xnviewmp-051-x64

 :|

Offline RikRik

  • Lid
Re: alternatief voor Bridge (fotoviewer) gezocht
« Reactie #13 Gepost op: 2012/09/16, 18:22:09 »
Misschien gebruik je geen Ubuntu 12.04,  anders probeer het hier eens:
http://pkgs.org/ubuntu-11.10/getdeb-apps-amd64/xnviewmp_0.39-1~getdeb1_amd64.deb/download/

Offline belticor

  • Lid
Re: alternatief voor Bridge (fotoviewer) gezocht
« Reactie #14 Gepost op: 2012/09/16, 20:00:45 »
het is gelukt om xnviewmp-051-x64.deb te installeren via GDebi pakketinstalatie.
het lijkt inderdaad zeer gebruiksvriendelijk en het ziet er naar uit dat het dit is wat ik zocht.
bedankt RikRik voor het vinden van de .deb pakket  ^-^

Offline RikRik

  • Lid
Re: [gevonden]alternatief voor Bridge (fotoviewer) gezocht
« Reactie #15 Gepost op: 2012/09/16, 20:59:52 »
Mooi dat het gelukt is  :) en laat nog eens weten hoe het bevalt
Xnview kan met enorm veel bestandformaten overweg http://www.xnview.com/en/formats.html
« Laatst bewerkt op: 2012/09/16, 21:02:31 door RikRik »

Offline RikRik

  • Lid
Re: [gevonden]alternatief voor Bridge (fotoviewer) gezocht
« Reactie #16 Gepost op: 2012/09/16, 23:18:00 »
Xnview werkt goed als fotoviewer maar als het gaat om foto's bewerken kan het niet tippen aan faststone fotoviewer. Faststone is helaas een Windows prog, die gelukkig goed werkt onder Wine.
Xnview heeft veel overeenkomsten met faststone maar na wat geëxperimenteer gaat mijn voorkeur uit naar de Windows -prog.. 
« Laatst bewerkt op: 2012/09/16, 23:20:08 door RikRik »

Offline belticor

  • Lid
Re: [gevonden]alternatief voor Bridge (fotoviewer) gezocht
« Reactie #17 Gepost op: 2012/09/17, 14:04:33 »
XnView is exact wat ik zocht als fotoviewer, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Een pluspunt is dat men de venster (achtergrond) van kleur kan veranderen. Wel is er een minpunt, men kan een foto niet openen met Gimp om deze verder te verwerken. Ik heb wel the Gimp kunnen toevoegen in het menu maar deze wordt niet herkend (misschien moet een of andere instelling aangepast worden maar weet niet de welke). Een oplossing is om de foto te verslepen naar het Gimp icoon in de starter als deze aan is en zo de foto in the Gimp te importeren. Ik gebuik Xnview niet als foto bewerker daar ik Gimp en kan dus ook geen mening geven als foto bewerker.

Offline RikRik

  • Lid
Re: [gevonden]alternatief voor Bridge (fotoviewer) gezocht
« Reactie #18 Gepost op: 2012/09/17, 17:53:52 »
XnView is exact wat ik zocht als fotoviewer, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Een pluspunt is dat men de venster (achtergrond) van kleur kan veranderen. Wel is er een minpunt, men kan een foto niet openen met Gimp om deze verder te verwerken. Ik heb wel the Gimp kunnen toevoegen in het menu maar deze wordt niet herkend (misschien moet een of andere instelling aangepast worden maar weet niet de welke). Een oplossing is om de foto te verslepen naar het Gimp icoon in de starter als deze aan is en zo de foto in the Gimp te importeren. Ik gebuik Xnview niet als foto bewerker daar ik Gimp en kan dus ook geen mening geven als foto bewerker.
Volgens mij is Xnview voor Linux geen echte Linuxprog maar vergelijkbaar met picasa voor Linux. Beide progjes maken gebruik van een eigen wine-versie die automatisch geïnstalleerd zal worden tijdens de installatie. M.a.w xnview is in feite geen Linux prog, vandaar dat niet alles even goed werkt, zoals het toevoegen van een Linuxprog in het menu. Er staat zelfs een optie om automatisch te controleren of er updates aanwezig zijn tijdens het opstarten, een optie die rechtstreeks uit de Windows-versie komt maar niet zal werken in Ubuntu.  Corrigeer me maar als ik ongelijk heb  ;)

Offline belticor

  • Lid
Re: [gevonden]alternatief voor Bridge (fotoviewer) gezocht
« Reactie #19 Gepost op: 2012/09/17, 19:55:18 »
XnView is exact wat ik zocht als fotoviewer, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Een pluspunt is dat men de venster (achtergrond) van kleur kan veranderen. Wel is er een minpunt, men kan een foto niet openen met Gimp om deze verder te verwerken. Ik heb wel the Gimp kunnen toevoegen in het menu maar deze wordt niet herkend (misschien moet een of andere instelling aangepast worden maar weet niet de welke). Een oplossing is om de foto te verslepen naar het Gimp icoon in de starter als deze aan is en zo de foto in the Gimp te importeren. Ik gebuik Xnview niet als foto bewerker daar ik Gimp en kan dus ook geen mening geven als foto bewerker.
Volgens mij is Xnview voor Linux geen echte Linuxprog maar vergelijkbaar met picasa voor Linux. Beide progjes maken gebruik van een eigen wine-versie die automatisch geïnstalleerd zal worden tijdens de installatie. M.a.w xnview is in feite geen Linux prog, vandaar dat niet alles even goed werkt, zoals het toevoegen van een Linuxprog in het menu. Er staat zelfs een optie om automatisch te controleren of er updates aanwezig zijn tijdens het opstarten, een optie die rechtstreeks uit de Windows-versie komt maar niet zal werken in Ubuntu.  Corrigeer me maar als ik ongelijk heb  ;)

volgens mij ligt het probleem inderdaad dat het een win programma is