Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op een 'oude' laptop  (gelezen 12843 keer)

Offline livino

  • Lid
Ubuntu op een 'oude' laptop
« Gepost op: 2010/12/03, 14:22:06 »
Ik probeer Ubuntu te installeren op een oude laptop van een vriend (ongeveer 7 jaar oud, PackardBell Easy Note H5308, Pentium 4 - was destijds voorgeïnstalleerd met Windows XP).

Omdat die vriend op computergebied héél naïef is en nogal vaak op "OK" klikt als er bepaalde verrassende schermpjes plots oplichten, was dat ding helemaal geïnfecteerd en heb ik voorgesteld Ubuntu te installeren.

Ik heb dus Ubuntu 10.10 gedownload en op CD gebrand, maar de installatie blokkeert...

Kan dat te maken hebben met een te oude laptop? Of eerder met het feit dat 10.10 geen LTS-versie is?

Via http://sites.google.com/site/computertip/ las ik dat het allicht beter is om 10.04 te installeren. Op de downloadsite wordt wel gesproken van een desktop-versie, maar aangezien de enige variant een netbook-versie is, vermoed ik dat deze zou moeten werken.

Bestaat de kans dat de huidige versie(s) van ubuntu te 'zwaar' zijn voor deze laptop? En is er in dat geval aan een oudere ubuntu-versie te geraken?

Lieven
« Laatst bewerkt op: 2010/12/03, 14:26:24 door livino »

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Ubuntu op een 'oude' laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/03, 18:16:26 »
Waar blokkeert de installatie dan? Verschijnt er nog iets in beeld?

Je zou een paar dingen kunnen proberen, zoals daar zijn: Xubuntu of eventueel Lubuntu. Maar eerst is het belangrijk te weten welke specificaties die laptop verder heeft. Ik heb gezocht, maar niets meer kunnen vinden...

Eventueel kun je proberen of het met de Alternate CD lukt.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu op een 'oude' laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/03, 18:39:54 »
Hoeveel RAM-geheugen heeft het ding?

Offline livino

  • Lid
Re: Ubuntu op een 'oude' laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/04, 14:51:42 »
Waar blokkeert de installatie dan? Verschijnt er nog iets in beeld?

Ik geraak tot aan het keuzescherm om de taal in te stellen. Daar blokkeert de muisaanwijzer, kan ik nergens op klikken o.i.d.

Je zou een paar dingen kunnen proberen, zoals daar zijn: Xubuntu of eventueel Lubuntu. Maar eerst is het belangrijk te weten welke specificaties die laptop verder heeft. Ik heb gezocht, maar niets meer kunnen vinden...

Eventueel kun je proberen of het met de Alternate CD lukt.

Hoeveel RAM-geheugen heeft het ding?

Probleem is dat ik alleen de laptop bij me heb en niet de eventuele documenten die er bij zaten. Ik ga die iig proberen te krijgen.

Er is niks op het toestel zelf dat naar meer specificaties wijst (tenzij een P/N-nummer, maar dat geeft niks als ik er op Google...). Dus ook geen idee wat het RAM-geheugen betreft. Bij de allereerste installatie passeerde ik wel langs een scherm dat aangaf dat er genoeg geheugen was, maar elders las ik dat dat een 'overschatting' zou kunnen zijn.

Lieven

Offline Dick2

  • Lid
Re: Ubuntu op een 'oude' laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/04, 22:46:46 »
Lieven,
Ik heb ook een oude PB laptop, uit 2003, en daarop draait Ubuntu vlekkeloos.
Kun je met je gebrande cd wel een livesessie uitvoeren (dus niet installeren, maar uitproberen)? Als dat lukt kun je met systeemmonitor wel bekijken hoeveel werkgeheugen de laptop heeft. Ik denk dat het erom zal spannen of er 256 of 512 MB in zit. Bij 512 MB moet Ubuntu soepel lopen.
Als je al vooraan in de installatie vastloopt, probeer dan de cd opnieuw te branden, en dan op de laagst mogelijke snelheid (liefst 12x of lager). Je loopt dan de minste kans op fouten bij het branden. Het zou zomaar kunnen dat er een fout in het installatieprogje is terechtgekomen door een te hoge brandsnelheid.

groet,
Dick
__________________________________
Ik draai Xubuntu 12.04 op een AMD 64 x2 productiemachine en op een Acer Travelmate 4000.
Elementaire hulp voor Ubuntu (en veel meer) vind je op http://sites.google.com/site/computertip

Re: Ubuntu op een 'oude' laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/04, 23:13:28 »
Kun je met je gebrande cd wel een livesessie uitvoeren (dus niet installeren, maar uitproberen)? Als dat lukt kun je met systeemmonitor wel bekijken hoeveel werkgeheugen de laptop heeft. Ik denk dat het erom zal spannen of er 256 of 512 MB in zit. Bij 512 MB moet Ubuntu soepel lopen.
Heb je niet sowieso meer geheugen nodig om een livesessie te draaien?

Probeer eerst een heel geduldig te wachten en kijk of hij na een tijdje terug teken van leven geeft.
Anders probeer de CD opnieuw te branden aan een lagere snelheid zoals Dick2 al zei.

Ik ben geen expert in de verschillende soorten Ubuntu's maar ik denk dat de desktop editie ook goed is voor laptops (Netbook Edition is ontworpen voor netbooks met schermen die vaak niet groter zijn dan 10").

Mocht dat ook niet werken probeer dan eens Xubuntu

Mvg,
Kai
Desktop -> Ubuntu 12.04/Windows8
Samsung N220 Netbook-> Lubuntu

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu op een 'oude' laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/05, 13:21:35 »
Het P/N nummer moet je kunnen vinden op de PB website. Heb dat eens een keer voor onze eigen PB laptop gedaan, maar weet niet meer hoe. Let op je wifi kaart (als die erin zit). Die van ons doet het niet met Linux omdat PB er een zeer exotische kaart in heeft gedaan. Daarom draait onze laptop nog steeds op WinXP. Voor de rest deed de desktop versie het prima.

Re: Ubuntu op een 'oude' laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/05, 13:33:56 »
Packard Bell Easy Note H5308 Specification:

Citaat
Memory Type:    DDR SODIMM 200pin
DDR SODIMM:
     
Standard Memory:   512MB  Non-Removable
Memory Slot(s):   2
Max. Memory Per System:   1024MB (1GB)
Max. Memory Per Slot:   512MB


Dual Channel Memory Support:    Not Support  
Tri-Channel Memory Support:    Not Support
Install Memory in Pairs:    Not Required
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline livino

  • Lid
Re: Ubuntu op een 'oude' laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/05, 16:12:32 »
Ik heb ondertussen wat meer info gevonden, maar heb niet het gevoel dichter bij een oplossing te staan...

Processor Intel Pentium 4 CPU 3.06 GHz
Snelheid 3066 MHz
Systeemgeheugen 1024 Mb (!!)
RAM-geheugen 128 Mb

Als ik de cd met 10.10 er insteek, blokkeert de boel bij onderstaand scherm:



Er zit géén wifi-kaart in. Ik kan wel de bios in, maar geen gegevens die iets meer zeggen over geheugen-, video-, audio- of netwerkkaarten (toch niet voor zover ik zie).

'k Heb het ondertussen ook geprobeerd met een op dvd gebrande versie van 10.04, maar die doet helemaal niks meer...

(En een windows-cd heb ik niet in huis...)

Iemand een idee?

Lieven

Re: Ubuntu op een 'oude' laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/05, 17:35:11 »
al geprobeert even te wachten, tijdens mijn installatie bleef het scherm ook vast op dat venster. Heb gewoon gewacht tot er weer reactie was.

Ik snap u uitleg over het geheugen niet.
1024 Mb Systeemgeheugen
en 128Mb RAM

gaat het hier niet 2X over het RAM?
Harde schijf is het in ieder geval niet want 1Gb is te weinig voor Xp

Desktop -> Ubuntu 12.04/Windows8
Samsung N220 Netbook-> Lubuntu

Offline livino

  • Lid
Re: Ubuntu op een 'oude' laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/05, 18:18:15 »
al geprobeert even te wachten, tijdens mijn installatie bleef het scherm ook vast op dat venster. Heb gewoon gewacht tot er weer reactie was.

Zal ik zeker eens proberen.

Ik snap u uitleg over het geheugen niet.
1024 Mb Systeemgeheugen
en 128Mb RAM

gaat het hier niet 2X over het RAM?
Harde schijf is het in ieder geval niet want 1Gb is te weinig voor Xp

Als ik de bios open en kijk onder 'Main' (eerste tabblad), vind ik die gegevens  (zie afbeelding hieronder)



Lieven

Re: Ubuntu op een 'oude' laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/05, 18:23:53 »
Lijkt mij dat je RAM inderdaad 1Gb groot is
waar die 128Mb vandaan komt snap ik dan weer niet :p

Mvg,
Kai
Desktop -> Ubuntu 12.04/Windows8
Samsung N220 Netbook-> Lubuntu

Offline livino

  • Lid
Re: Ubuntu op een 'oude' laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/05, 20:48:56 »
waar die 128Mb vandaan komt snap ik dan weer niet :p

Da's een melding bij het opstarten, helemaal in 't begin.

Ondertussen ben ik al iets verder geraakt bij het installeren (ik heb idd moeten wachten), maar nu hangt hij al een uur stil bij het scherm van de 'toetsenbordindeling' (zie foto). Ik was de toetsenbordindeling aan het testen en plots ging hij één toets (in dit geval de komma) oneindig herhalen. Bij mijn allereerste installatiepoging heb ik ook zoiets meegemaakt toen ik een wachtwoord instelde. En sindsdien ligt hij dus stil (ronkt af en toe wel).



Bovenaan rechts zijn 3 icoontjes (van links naar rechts: ik denk een icoontje voor de internetverbinding, het volume en een 'uit-knop', zie foto). 'k Weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar het middelste icoontje verandert steedds van kleur (rood-wit). Dat het linkse icoontje een uitroepteken heeft, is gewoon omdat ik de internetkabel even op mijn eigen pc aansluit om dit bericht te kunnen maken ;)



Mijn noodkreet blijft dus overeind: iemand een idee waarom het misloopt?

Oh ja, ergens vooraan in de installatie las ik iets van 80 GB. Ik vermoed dat dat mijn "opslag"-geheugen is.

Lieven

Re: Ubuntu op een 'oude' laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/05, 21:39:08 »
het knipperend icoontje is je geluid dat is uitgeschakeld (zie volumeknop gans naar beneden gedraaid) terwijl de computer eigenlijk geluid wil maken.
waarom die terug dienst weigert en de komma herhaald snap ik ook niet direct. Misschien installatie nog eens herbeginnen, en wachten met het invullen van de verschillende gegevens tot de rest van de installatie klaar is.
Desktop -> Ubuntu 12.04/Windows8
Samsung N220 Netbook-> Lubuntu

Re: Ubuntu op een 'oude' laptop
« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/06, 16:48:05 »
Kan het zijn dat je harde schijf het begeven heeft ? Daarom niet vastzitten van de kop maar niet meer vlot kunnen bewegen ... komt veel voor bij 'oudere' enhaced IDE schijven (die ik denk dat je laptop heeft)

Kan je eventueel een vervangende schijf even gebruiken ? (gewoon ff testen)
Dat sluit al héél veel uit !

Als je het geld niet hebt ===> schijf uitbouwen / een forse tik geven op die schijf (1 maal !!) met de achterkant van bv een grote schroevendraaier / terug inbouwen en testen.

Volgens mij ligt jouw probleem helemaal niet aan Ubuntu noch aan je geheugen (dat bewijs je met die foto van het BIOS).

Ik vermoed een hardwarematig probleem.

Nóg een mogelijkheid is dat je DVD/cd-rom een defectje heeft (kleinere kans maar toch...) kan je uitproberen met een ander installatiemedium.  Lens kuisen met wat vluchtige alcohol en een oorstaafje doet ook al veel.

Op welke snelheid brandt je je CD's ? Daar kan ook een probleem zitten ! Kies max. speed x12

« Laatst bewerkt op: 2010/12/06, 17:38:39 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu op een 'oude' laptop
« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/06, 22:18:16 »
Herstart de laptop nog maar eens (met de cd erin natuurlijk).
In het begin krijg je een paars scherm te zien met onderaan 2 icoontjes. Druk hier snel een toets in (gelijk de welke). Maar doe dit onmiddelijk en snel want je krijgt niet veel tijd daarvoor.
Dan zie je het "oude" menu dat je ziet wanneer je oudere ubuntu-versies installeerd. Kies hier je taal en druk dan op F3 voor je toetsenbord.
Dan druk je op F6 en selecteer (met de 'space' toets) daar de optie acpi=off.
Start nu verder door. Kies NIET voor 'direct' installeren maar kies nu eens voor het Live-gedeelte (dus "Try Ubuntu"/"Ubuntu uitproberen")
Lukt het om tot aan de desktop te komen? (kan wel een tijdje duren).
Installeer van daaruit dan ubuntu.
Test je toetsenbord NIET uit. Klik wel de selectie België (rechts) nog eens aan en ga dan voort met de installatie.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/12, 11:06:31 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Ubuntu op een 'oude' laptop
« Reactie #16 Gepost op: 2010/12/10, 19:51:04 »
Op deze laptop moet Ubuntu draaien als een zonnetje.
Deze vage klachten kunnen wijzen op defect RAM.
Ik zou dus eerst de memtest even laten draaien en kijken of dit wat oplevert.




Re: Ubuntu op een 'oude' laptop
« Reactie #17 Gepost op: 2010/12/10, 20:51:18 »
Spec. geplukt van www.9lives.be...

Citaat
Packard Bell Easynote H5308
Mag weg daar deze niet meer gebruikt wordt;

- Intel Pentium 4 3,06GHz Hyperthreading
- 2x 512MB DDR
- 80 GB HDD
- LAN 10/100 Mbps
- Modem 56K V.92
- TV out
- Nvidia Geforce FX 5100 Go 128MB
- DVD+/-RW
- 15" TFT XGA (1024x768)
- Azerty
- Microsoft Windows XP Home Edition

Is niks mis mee op Ubuntu 10.10 te draaien.. in tegen deel.
nVidia FX 5100 kaartje met 128MB dedicate video geheugen.

- MemTest er op los laten met maar EEN latje van 512 MB per keer.
- De HD er uithalen en op een andere PC aansluiten via USB->IDE kabeltje.
  Kan je gelijk horen of deze rara geluiden maakt.
  En met oa GParted testen, indelen en formateren.





MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline jokey

  • Lid
Re: Ubuntu op een 'oude' laptop
« Reactie #18 Gepost op: 2010/12/11, 00:23:18 »
misschien dat ook de cd/ dvd niet goed gebrand is. Heb ik ook een keer gehad. Toen bleef de installatie ook hangen.
Ik heb zelf ook ubuntu 10.10 desktop versie op een oude IBM R52laptop gezet. En draait perfect. Hoewel ik nu ook iets nieuws heb ontdekt en nu niet allemaal lachen. LinuxMint 10 Debina. Of linuxmint julia. beidden draaien goed en gelijken veel ubuntu, e zelfs op windows.
Eigenlijk gelijk het een beetje teveel. Maar draait lekker. Op 40gb Harddisk 512mb en alles werkt gewoon.
Tevens heb ik versie 10.04 LTS als dual boot met Vista. ook zonder problemen.
Je kan namelijk voordat je begint te installeren je dvd laten testen of het gebrand is.

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu op een 'oude' laptop
« Reactie #19 Gepost op: 2010/12/11, 10:32:31 »
De nieuwe Mint heb ik ook op mijn oude PB Easynote gezet. Van alles al geprobeerd hierop, maar Mint 10 deed het direct goed.

Niet geschoten is altijd mis. ;)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu op een 'oude' laptop
« Reactie #20 Gepost op: 2010/12/11, 12:05:30 »
Alternate ubuntu cd proberen.

Zoek op je merk pc, sommigen moesten met installatie F6 gebruiken om bijv acpi te wijzigen.

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Ubuntu op een 'oude' laptop
« Reactie #21 Gepost op: 2010/12/12, 17:55:09 »
1) Probeer desnoods via een USB stick Ubuntu er op te zetten.
2) Kan het zijn dat er nog een recovery partitie op staat die hem de boel vast laat zetten?
Dat wil wel eens het probleem zijn.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline livino

  • Lid
Re: Ubuntu op een 'oude' laptop
« Reactie #22 Gepost op: 2010/12/27, 14:17:04 »
Ik heb ondertussen een pseudo-oplossing gevonden.

Had nog een oude cd met Ubuntu 8.10 liggen en die installatie ging bijna perfect. Eén toets blijft hangen (de 'y') maar met een omwegje (onder de vorm van 'veel geduld' en de backspace-toets) is dat overkomelijk. Ben nadien upgrade per upgrade beginnen installeren en dat ging goed t.e.m. versie 9.10. De upgrade naar 10.04 blokkeerde echter.

Kan ik er van uitgaan dat het toestel te oud is om de meest recente Ubuntu te draaien? 't Kan idd aan de harde schijf liggen, maar daarop beginnen tikken of even een andere installeren, daarvoor is mijn hardwarematige kennis te beperkt en daarvoor is de 'nood aan een werkende laptop' niet hoog genoeg bij die kennis.

Dus voorlopig is 't ok. Die kameraad zal dan wel maar een beperkte tijd met de laptop kunnen werken (tot de support voor 9.10 verloopt, vermoed ik), maar 't gaat ook alweer om een bakje van 7 jaar.

Heeft iemand nog extra info/ideeën?

Lieven

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu op een 'oude' laptop
« Reactie #23 Gepost op: 2010/12/27, 14:36:56 »
De alternateCD gebruiken (tekstgebaseerd - dus minieme grafische eisen) Zie:
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieAlternate
http://nl.releases.ubuntu.com/10.04.1/ (een beetje naar beneden scrollen)

Of Lubuntu (Is wel de 10.10 versie): http://people.ubuntu.com/~gilir/lubuntu-10.10.iso
En: http://lubuntu.net/about
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline mp

  • Lid
Re: Ubuntu op een 'oude' laptop
« Reactie #24 Gepost op: 2010/12/28, 11:42:07 »
Beter Linux Mint LXDE, dan Lubuntu, zou ik zeggen.