Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is er een stap voor stap uitleg vinden over hardware installatie?  (gelezen 2502 keer)

Offline pots

  • Lid
Goedenavond,

Ik ben nog een totaal groentje ten aanzien van Ubuntu maar loop zo te zien tegen maar 1 groot probleem aan, de usb apparaten die aan mn pc gekoppeld zijn te laten werken.  Via de officiele documentatie kom ik hier niet echt verder mee. Bijvoorbeeld; op de site van Canon heb ik wel een linux driver gevonden voor de pixma mp490 en vervolgens via doorklikken is deze wel geinstaleerd alleen heb ik dus geen flauw idee waar, en zowel de printer als scanner reageren nog niet.

Nu denk ik dat voor voor deze dingen goed te laten draaien ik wel iets meer moet gaan doen als doorklikken en maar hopen op het beste maar waar begin met leren hoe en wat? Ubuntu zelf is zover ik kan zien goed geinstaleerd en alle windows achtige handelingen zijn duidelijk.

Voorlopig wil ik mij eerst concentreren op mijn pc zelf met hardware werkend te hebben en dan ook begrijp wat ik doe voordat ik ga kijken naar dingen als audicaty/gimp/blender, nu hoop ik dat mijn vraag niet te vaag is en dat iemand mij in de goeie richting kan sturen?

Ieder geval alvast bedankt, mvg

Jeroen

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Is er een stap voor stap uitleg vinden over hardware installatie?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/19, 23:43:31 »
Beste Jeroen,

Iedereen is ooit als 'groentje' met Linux/Ubuntu begonnen, dus wat dat betreft hoef je je niet te schamen. Echt niet. Leuk, dat je hieraan begonnen bent, en welcome to the club.

Wat een goede intro voor je zou kunnen zijn, is dit: http://sites.google.com/site/computertip.
Ga eens rustig lezen. Dit is met name geschreven, voor mensen die net hieraan beginnen (maar, je moet het maar net ff weten).

Succes, het is niet bedoeld om je af te schepen maar om je verder te helpen. En, als je verder nog vragen hebt, kom je maar  ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/07/19, 23:46:01 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Is er een stap voor stap uitleg vinden over hardware installatie?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/20, 08:16:27 »
Staat je printer vermeld als je naar Systeem -> Beheer -> Afdrukken gaat? (De printer moet wel aan staan)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline pots

  • Lid
Re: Is er een stap voor stap uitleg vinden over hardware installatie?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/20, 09:31:48 »
Aspyxia, bedankt voor de link. Ik heb vandaag weer wat te lezen  :)

Ronnie, ja de printer wordt wel gezien maar print/scant niet. In de lijst van beschikbare drivers staat wel de mp500 en heb die ook er bij gezet maar 10 verschil is toch teveel geloof ik.

 

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Is er een stap voor stap uitleg vinden over hardware installatie?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/20, 10:09:24 »
De driver die je gedownload hebt. Is dat deze: MP490_debian_driver_pack.tar

Zo ja, hoe heb je deze dan geïnstalleerd?
Voor een Ubuntu beginner is dit zeker niet eenvoudig.

Nog een andere vraag, heb je de 32-bit of 64-bit versie van Ubuntu geïnstalleerd?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline pots

  • Lid
Re: Is er een stap voor stap uitleg vinden over hardware installatie?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/20, 13:52:16 »
Dat is zo te zien de zelfde driver, van de Canon site. Ik heb nu 32bit Ubuntu omdat 64 geen driver had (bij windows koos ik voor 64 zodat ik 4gb werkgeheugen heb, maakt dit bij Ubuntu nog uit?) Het installeren heb ik gisteren hoogstwaarschijnlijk fout gedaan en heb nu net opnieuw Ubuntu erop gezet omdat ik verschillende dingen door elkaar gedaan heb, zo gaat het niet werken.

Nu nog een keer vanaf het begin via de link van Aspiax en ga zometeen deze: http://sites.google.com/site/computertip/handmatig uitleg volgen voor de printer, had ik net gedaan maar denk omdat er al verschillende dingen geprobeerd waren de codes geen zin meer hebben. Hopelijk gaat het nu beter  :) Mvg

jeroen

Offline pots

  • Lid
Re: Is er een stap voor stap uitleg vinden over hardware installatie?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/20, 13:59:26 »
Debian Linux Print Drivers (3.2)  hmmm, toch anders, laat Google die van Ronnie zoeken.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Is er een stap voor stap uitleg vinden over hardware installatie?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/20, 14:12:46 »
Debian Linux Print Drivers (3.2)  hmmm, toch anders, laat Google die van Ronnie zoeken.

Zo te zien is dat gewoon dezelfde. Als je verder op de site doorklikt kom je op het bestand uit, die ik gedownload had.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline pots

  • Lid
Re: Is er een stap voor stap uitleg vinden over hardware installatie?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/20, 14:15:54 »
pots@pots-desktop:~$
pots@pots-desktop:~$ sudo apt-get install build-essential linux-headers-$(uname -r)
[sudo] password for pots:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd      
De status informatie wordt gelezen... Klaar
linux-headers-2.6.32-23-generic-pae is reeds de nieuwste versie.
linux-headers-2.6.32-23-generic-pae is ingesteld voor handmatige installatie.
De volgende extra pakketten zullen geïnstalleerd worden:
  dpkg-dev g++ g++-4.4 libstdc++6-4.4-dev xz-utils
Voorgestelde pakketten:
  debian-keyring debian-maintainers g++-multilib g++-4.4-multilib gcc-4.4-doc
  libstdc++6-4.4-dbg libstdc++6-4.4-doc
De volgende NIEUWE pakketten zullen geïnstalleerd worden:
  build-essential dpkg-dev g++ g++-4.4 libstdc++6-4.4-dev xz-utils
0 pakketten opgewaardeerd, 6 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
Er moeten 7331kB aan archieven opgehaald worden.
Door deze operatie zal er 23,9MB extra schijfruimte gebruikt worden.
Wilt u doorgaan [J/n]? j
Ophalen:1 http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ lucid/main libstdc++6-4.4-dev 4.4.3-4ubuntu5 [1491kB]
Ophalen:2 http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ lucid/main g++-4.4 4.4.3-4ubuntu5 [4950kB]
Ophalen:3 http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ lucid/main g++ 4:4.4.3-1ubuntu1 [1442B]
Ophalen:4 http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ lucid/main xz-utils 4.999.9beta+20091116-1 [228kB]
Ophalen:5 http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ lucid-updates/main dpkg-dev 1.15.5.6ubuntu4.1 [653kB]
Ophalen:6 http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ lucid/main build-essential 11.4build1 [7278B]
7331kB opgehaald in 8s (837kB/s)                                              
Selecteren van voorheen niet geselecteerd pakket libstdc++6-4.4-dev.
(Database inlezen ... 138624 bestanden en mappen geïnstalleerd.)
Uitpakken van libstdc++6-4.4-dev (uit .../libstdc++6-4.4-dev_4.4.3-4ubuntu5_i386.deb) ...
Selecteren van voorheen niet geselecteerd pakket g++-4.4.
Uitpakken van g++-4.4 (uit .../g++-4.4_4.4.3-4ubuntu5_i386.deb) ...
Selecteren van voorheen niet geselecteerd pakket g++.
Uitpakken van g++ (uit .../g++_4%3a4.4.3-1ubuntu1_i386.deb) ...
Selecteren van voorheen niet geselecteerd pakket xz-utils.
Uitpakken van xz-utils (uit .../xz-utils_4.999.9beta+20091116-1_i386.deb) ...
Selecteren van voorheen niet geselecteerd pakket dpkg-dev.
Uitpakken van dpkg-dev (uit .../dpkg-dev_1.15.5.6ubuntu4.1_all.deb) ...
Selecteren van voorheen niet geselecteerd pakket build-essential.
Uitpakken van build-essential (uit .../build-essential_11.4build1_i386.deb) ...
Processing triggers for man-db ...
Instellen van xz-utils (4.999.9beta+20091116-1) ...
Instellen van dpkg-dev (1.15.5.6ubuntu4.1) ...
Instellen van libstdc++6-4.4-dev (4.4.3-4ubuntu5) ...
Instellen van g++-4.4 (4.4.3-4ubuntu5) ...
Instellen van g++ (4:4.4.3-1ubuntu1) ...
update-alternatives: using /usr/bin/g++ to provide /usr/bin/c++ (c++) in auto mode.

Instellen van build-essential (11.4build1) ...
pots@pots-desktop:~$ cd huppelepup
pots@pots-desktop:~/huppelepup$ make
make: *** Geen doelen opgegeven en geen makefile gevonden.  Gestopt.
pots@pots-desktop:~/huppelepup$ sudo make install
cat install.sh >install
chmod a+x install
pots@pots-desktop:~/huppelepup$ sudo modprobe huppelepupsta
FATAL: Module huppelepupsta not found.
pots@pots-desktop:~/huppelepup$ sudo modprobe huppelepup
FATAL: Module huppelepup not found.
pots@pots-desktop:~/huppelepup$

en ok.... nu ben ik verloren, ik zie dat er geen makefile inzit en dat ik een??? module mis. Nu begrijp ik dus niks van code an sich, ergo: help!

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Is er een stap voor stap uitleg vinden over hardware installatie?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/20, 15:01:39 »
Volg de volgende stappen als je een 32-bit versie van Ubuntu hebt. Heb je een 64-bit, geef dit even aan dan moet er naar een andere oplossing gezocht worden.

Download het bestand op deze site: http://software.canon-europe.com/software/0037269.asp?model= (ik hoop dat de link goed werkt)
Dus: MP490_debian_driver_pack.tar

Deze pak je uit. Daarin zitten 4 bestanden.
- Een EULA.txt (gebruikersvoorwaarden)
- cnijfilter-mp490series-3.20-1-i386-deb.tar.gz (de installatiebestanden)
- 2x een handleiding (Engels en Frans)

In de handleiding staat stat voor stap uitgelegd hoe je deze driver op Ubuntu 9.04 installeert (is verder geen verschil met 10.04)

Kort kom het neer op het volgende:
Pak cnijfilter-mp490series-3.20-1-i386-deb.tar.gz uit ga in de nieuw aangemaakte map en dubbelklik op install.sh. Nu komt er een popup en kies daar: Uitvoeren in Terminalvenster

Volg nu de stappen om de printer te installeren en herstart dan de computer.



Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline pots

  • Lid
Re: Is er een stap voor stap uitleg vinden over hardware installatie?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/20, 15:56:19 »
Bedankt, nu installeert de driver in principe wel maar hij ziet nog geen printer;


#  Register Printer
#=========================================================#
Next, register the printer to the computer.
Connect the printer, and then turn on the power.
To use the printer on the network, connect the printer to the network.
When the printer is ready, press the Enter key.
>

Searching for printers...


#=========================================================#
#  Select Printer
#=========================================================#
Select the printer.
If the printer you want to use is not listed, select Update
  • to search again.

To cancel the process, enter [Q].
-----------------------------------------------------------
 0) Update
-----------------------------------------------------------
Could not detect the target printer.
-----------------------------------------------------------
(Currently selected:[0](Update) )
Enter the value.


Zie ik hier misschien iets over het hoofd wat nog ingesteld moet worden?

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Is er een stap voor stap uitleg vinden over hardware installatie?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/20, 16:21:17 »
Zit de printer via een USB kabel aan de computer vast?

Zo ja, kun je dan eens de uitvoer van lsusb geven als de printer los zit en wanneer de printer vast zit. Zo kun je kijken of Ubuntu ziet dat er een apparaat in de USB ingang zit.

lsusb = list (maak een lijst van) usb (alle usb apparaten)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline pots

  • Lid
Re: Is er een stap voor stap uitleg vinden over hardware installatie?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/20, 16:38:32 »
Doe ik dit in het terminal? lsusb enter zonder printer en daarna met?

Offline pots

  • Lid
Re: Is er een stap voor stap uitleg vinden over hardware installatie?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/20, 16:40:20 »
laat ik het eerst eens doen...

Offline pots

  • Lid
Re: Is er een stap voor stap uitleg vinden over hardware installatie?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/07/20, 16:48:10 »
pots@pots-desktop:~$ lsusb
Bus 004 Device 002: ID 046d:c018 Logitech, Inc. Optical Wheel Mouse
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 004: ID 0bda:0151 Realtek Semiconductor Corp. Mass Storage Device
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
pots@pots-desktop:~$ lsusb
Bus 004 Device 003: ID 172f:0032 Waltop International Corp.
Bus 004 Device 002: ID 046d:c018 Logitech, Inc. Optical Wheel Mouse
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 007: ID 0e41:4141 Line6, Inc.
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 006: ID 04a9:173c Canon, Inc.
Bus 001 Device 004: ID 0bda:0151 Realtek Semiconductor Corp. Mass Storage Device
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
pots@pots-desktop:~$

De usb poorten worden dus goed herkend, hierna heb ik nog eens de driver in terminal uitgevoerd maar weer ziet deze geen printer,... ik zal ergens iets fout moeten doen maar wat?

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Is er een stap voor stap uitleg vinden over hardware installatie?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/07/20, 17:17:10 »
Zeldzame printer op Ubuntu. Google geeft niet veel resultaten. Hieronder het duitse Ubuntu Forum:
http://translate.google.com/translate?hl=nl&sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Fwww.ubuntu-forum.de%2Fartikel%2F48951%2Fanf%25C3%25A4nger-cannon-druckt-aber-scannt-nicht.html

Wat je kunt doen is in de map waar install.sh staat, staat ook nog een submap met 2 .deb (ubuntu/debian installers). Waarschijnlijk installeert het install.sh deze nadat de printer is herkend. Je kunt dus ook deze deb pakketten handmatig installeren door er op te dubbelklikken.

Probeer dit eens, misschien werkt het wel.
Wel even erna herstarten of in de terminal sudo /etc/init.d/cups restart intikken (dat zou ook genoeg moeten zijn)

Succes ermee.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline pots

  • Lid
Re: Is er een stap voor stap uitleg vinden over hardware installatie?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/07/20, 18:50:28 »
Hmmm ook na de 2 deb files te dubbelklikken, opnieuw opstarten en weer install sh herkend niemand de printer.

 Ronnie in ieder geval harstikke bedankt voor je tijd, misschien heb je nog even?;

 kan het zin hebben om een andere distro te proberen zoals open Suse? Ik heb zelf het idee dat het grootste verschil tussen distroś als mint/ubuntu/suse eigenlijk meer in het uiterlijk zit als in inhoud.

Buiten de pixma om heb ik nog een line6 ux1 audio interface usb en een usb trust pen tablet; de laatste werkt wel maar reageert dermate traag dat ie dat eigenlijk niet doet. De ux1 zal misschien alleen maar draaien op asio4all vrees ik ondertussen... Is het uberhaupt haalbaar om deze apparaten onder Ubuntu te kunnen gebruiken? (Zonder een master in informatica) De grootste reden waarom ik toch geintresseerd ben in het draaien op een open-source systeem komt door de apps als Gimp (gewoon leuker als ps) Inkscape/Blender/Audicaty ed en hier vanuit hobby een beetje mee loop te crea-beaen en doordat ik uiteindelijk redelijke producties wil gaan neerzetten onder creative commons... daarom zal het mooier zijn als het hele systeem open source draait.

Nu is het net mijn 2e dag linux maar had eerlijk gezegdt wel gehoopt op in ieder geval 1 apparaat redelijk werkend te krijgen en doordat zoiets als de terminal inderdaad toverspreuken zijn voor mij vraag ik me af wat beter zal wezen voor hoe ik de pc wil gebruiken?  Windows met open-source apps (en hulp van andere software voor bepaalde dingen) of zal met Ubuntu ed de vruchten uiteibdelijk toch zoeter smaken?

Ik hou het voor vandaag hier maar bij, geloof dat ik al genoeg gebabbelt heb.  :)

mvg

jeroen

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Is er een stap voor stap uitleg vinden over hardware installatie?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/07/20, 20:39:08 »
Tijd heb ik 24 uur per dag 7 dagen per week. Hoe ik die tijd indeel is verschillend :P

Probeer het eens met Ubuntu 9.04:
Debian Linux Print Drivers
Allows printing under debian-type Linux (tested using Ubuntu 9.04). Multilingual driver, however the user guide is in English and French only.

Ik vind het echt jammer dat sommige bedrijven zo'n slechte drivers leveren en het daardoor voor de gebruiker extra moeilijk maken.

Kom je er nog niet uit, kijk eens op de Ubuntu Kaart (http://kaart.ubuntu-nl.org/) of er een Ubuntu steunpunt bij je in de buurt woont. Misschien wil die persoon wel langskomen en je daarbij verder helpen. Soms in het langskomen gemakkelijker dan via het forum. Op het forum moeten we het doen met de informatie die we geleverd krijgen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline pots

  • Lid
Re: Is er een stap voor stap uitleg vinden over hardware installatie?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/07/21, 12:42:23 »
Tanx, ga zeker kijken voor een steunpunt (nieuw forum, staat niks op de kaart) Mvg

jeroen