Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dualboot windows XP & Antix  (gelezen 1013 keer)

Offline jabuca

  • Lid
dualboot windows XP & Antix
« Gepost op: 2019/02/13, 19:14:32 »
Hallo allemaal.
Vandaag iemand proberen te helpen meet een oude laptop waar Windows XP op stond om die dualboot te maken met Linux Antix. eerst wel een soort grub?? Weer opstarten, weer installeren van Antix, terug naar Windows om een stuk van de harddisk te reserveren voor Antix, weer Antix installeren. Maar toen is alles vastgelopen. Opnieuw opstarten lukte niet. Het grubmenu was kapot/beschadigd. Ook Windows kon niet opstarten. Als ik nu probeer om hier Linux Mint op te installeren als dualboot, werkt het grubmenu dan weer gewoon? Zo niet, hoe is dit dan te herstellen?
Met vriendelijke groet,
jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Re: dualboot windows XP & Antix
« Reactie #1 Gepost op: 2019/02/13, 20:42:05 »
Citaat
hoe is dit dan te herstellen?
Niet!
Zonder duidelijker uitleg.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline jabuca

  • Lid
Re: dualboot windows XP & Antix
« Reactie #2 Gepost op: 2019/02/14, 08:42:40 »
De melding op het beeldscherm is; Error: no such partition entering rescue mode grub rescue.
Mijn vraag is, als ik een cd van bijv. Linux Mint gebruik om op te starten en te installeren, zal de schade dan herstelt zijn. En wordt er een nieuwe grub aangemaakt? Of worden de problemen zo alleen maar groter?
Met vriendelijke groet,
jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline Theo71

  • Lid
Re: dualboot windows XP & Antix
« Reactie #3 Gepost op: 2019/02/14, 09:23:52 »
De melding op het beeldscherm is; Error: no such partition entering rescue mode grub rescue.
Mijn vraag is, als ik een cd van bijv. Linux Mint gebruik om op te starten en te installeren, zal de schade dan herstelt zijn. En wordt er een nieuwe grub aangemaakt? Of worden de problemen zo alleen maar groter?
Met vriendelijke groet,
jabuca

Waarschijnlijk krijg je bij het opstarten van Linux Mint en tijdens het installeren de melding dat hij 2 partities heeft gevonden (1 antix en 1 windows), en volgens mij kun je dan aangeven om de antix te overschrijven. In dat geval zou hij volgens mij ook een nieuwe grub aanmaken. Tenminste dat lijkt mij het meest logisch.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: dualboot windows XP & Antix
« Reactie #4 Gepost op: 2019/02/14, 09:40:15 »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jabuca

  • Lid
Re: dualboot windows XP & Antix
« Reactie #5 Gepost op: 2019/02/15, 08:30:04 »
Hallo Theo71 & Ron.
Zaterdag ga ik naar de betreffende persoon toe, om te proberen de grub te herstellen, jullie tips ga ik dan uitproberen,  hopen dat het lukt, en ik laat van mij horen.
Met vriendelijke groet,
jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Re: dualboot windows XP & Antix
« Reactie #6 Gepost op: 2019/02/15, 17:59:05 »
Als je een live_CD of live-USB stick hebt en uitprobeert, heb je vaak ook de beschikking over Gparted, waarmee je gemakkelijk en overzichtelijk partities kan aanmaken cq aanpassen.  Lijkt op Partition Magic.
« Laatst bewerkt op: 2019/02/15, 18:15:30 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline jabuca

  • Lid
Re: dualboot windows XP & Antix
« Reactie #7 Gepost op: 2019/02/20, 10:57:56 »
Hallo allemaal.
Het probleem is opgelost. Ik ben niet verder gegaan met Antix. Eerst even geprobeerd met Linux Mint 19 Mate. Opstarten en installeren ging  bijna goed. Op het einde kwam de melding van te weinig geheugenruimte. Toen ben ik verder gegaan met een een DVD van Ubuntu 16.04, en daar met Gparted een partitie van 4 GB verwijderd, en alles werkt weer naar behoren. Iedereen bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
jabuca
« Laatst bewerkt op: 2019/02/20, 12:23:56 door jabuca »
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!