Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: .  (gelezen 3882 keer)

maccus

  • Gast
.
« Gepost op: 2008/04/29, 02:25:15 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 11:46:52 door Max Null »

Ubuntu Hardy Installatiedrama
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/29, 02:56:02 »
Dit soort kleine dingetjes kunnen grote problemen zijn indien je er geen kaas van hebt gegeten.
Ik kan je echter verzekeren dat (misschien niet bij mandriva) maar wel zeker bij windo mensen ook falicant vastlopen indien de install fout verloopt.

Goed ik voorlopig ben ik nog voor je en niet tegen je he ?......

Echter ik wil graag 1 ding rechtzetten ???

Citaat
en vanwege de 'Ubuntu hype' besloot ik Kubuntu (DVD versie)
Hm ??

Citaat
Ik moet en zal Ubuntu aan de praat krijgen, maar ik dacht eigenlijk dat Ubuntu een soort "Linux voor Dummies" was dat "out of the box" zou moeten werken, zelfs voor een nog frisse opoe van 80. Wat dat aspect betreft krijg Ubuntu van mij een dikke NUL
Ik zie je nu ineens herhaaldelijk Ubuntu schrijven ??
Echter je was bezig met Kubuntu toch ??

En helaas zit hier tussen een wereld van verschil, Kubuntu is heel anders, je kan/moet veel meer instellen en heeft een totaal andere opbouw dan Ubuntu.

Het heet daarom ook een "Partner Project"
mja dit postje zou dus niet alleen naar het offtopic gedeelte moeten, maar het staat zelfs op het verkeerde forum.
Want hoe moeten die arme mensen van Kubuntu er nu achter komen dat ze zojuist een NUL hebben gekregen van je ???

Niet dat we hier niets doen met Kubuntu, integendeel, echter je meld bij de broodbakker dat je vlees bedorven is......

Ik zou zeggen haal eens diep adem, download eens Ubuntu 8.04 en wel de cd indien je slechts 5 Gig wilt gebruiken ??

3Gig zou het absolute minimum zijn zo beweert men, maar dan kan je dus niet echt veel meer installeren.

Klein voorbeeld:
Ik rommel ff snel Ubuntu op een pc.
7Gig voor /
2Gig voor swap
250 Gig voor /home

ben nogal hebberig van aard dus was druk met installeren tot ik al rap de melding kreeg dat de root begon vol te lopen...
ff gekeken en kon idd wat zooi opruimen, maar het was toch wat krapjes allemaal.
Heb daarom de / maar 15 Gig gemaakt en nu is er niets meer aan de hand.

Met dit gegeven, en de wetenschap dat ik een aparte partitie heb voor mijn /home moet je toch wel te denken geven he ??

met 3 of 5 Gig doe je dus niet echt veel.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Valeeva

  • Gast
Ubuntu Hardy Installatiedrama
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/29, 08:04:05 »
Hi Maccus, net als Gandy raad ik je aan om de standaard Ubuntu CD te gebruiken.

Ben je op een volledig leeg systeem gaan installeren? Op een schijf waar al partities op bestaan, bijvoorbeeld met Windows, hoef je nl. niet voor elke partitie een bestandssyteem aan te geven.

Ubuntu Hardy Installatiedrama
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/29, 08:49:35 »
Citaat van: Valeeva
Hi Maccus, net als Gandy raad ik je aan om de standaard Ubuntu CD te gebruiken.

Ben je op een volledig leeg systeem gaan installeren? Op een schijf waar al partities op bestaan, bijvoorbeeld met Windows, hoef je nl. niet voor elke partitie een bestandssyteem aan te geven.
Vooraf: heb je de tijd genomen om je dvd op fouten te checken vóór het installeren?

Je hoeft niet alle partities te mounten in Ubuntu. Als je vanuit Ubuntu niet je windows partitie wil gebruiken, hoef je voor deze partitie niets aan te geven. Trouwens, ook ik vind het raar dat je handmatig moet aangeven welk bestandssysteem een partitie gebruikt. Ik meen me te herinneren dat dit bij voorgaande versies van Ubuntu alvast was geselecteerd bij bestaande partities?

Verder is het inderdaad van de zotte dat een systeem niet even van te voren checked of er genoeg ruimte is. Ik denk echter dat dit wel is gebeurd. Er kan een andere reden zijn waarom deze foutmelding gegeven wordt. Ik kan me voorstellen dat er bij het partitioneren iets niet helemaal goed is gegaan, mede omdat het zo enorm lang duurt, en je bij herstarten een grub foutmelding krijgt. Misschien is er iets mis met de harde schijf oid en is de partitie niet goed. Partitioneren gaat bij mij in ieder geval vrij snel.

Al met al, wees niet te snel met het oordeel, kijk eerst of deze problemen repliceerbaar zijn, en of de oorzaak niet door andere factoren te verklaren is.

maccus

  • Gast
.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/29, 10:27:37 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 11:47:30 door Max Null »

Offline Mij

  • Lid
Ubuntu Hardy Installatiedrama
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/29, 10:58:16 »
Citaat van: maccus
Bedankt voor de reacties. Ik ga zo ff de CD proberen.

Even een paar opmerkingen:

- Dit soort kleine dingetjes kunnen grote problemen zijn indien je er geen kaas van hebt gegeten.

Kleine dingetjes? Dit is een aaneenschakeling van fouten. Je kunt ook niet zeggen dat ik er geen kaas van heb gegeten, ik ben LPIC-1 gecertificeerd.

- Mja dit postje zou dus niet alleen naar het offtopic gedeelte moeten, maar het staat zelfs op het verkeerde forum.

Naar welk gedeelte of forum moet het dan wel? Dit gaat toch gewoon over een install? Dat past dan toch in Installatie en Beginners?

- Kubuntu is heel anders

Ubuntu en Kubuntu zijn onder de motorkap hetzelfde naar het schijnt, dat zeggen ze zelf tenminste. Alleen de desktop is anders. Maar dat zou tijdens een install weinig moeten uitmaken.

- Met 3 of 5 Gig doe je dus niet echt veel.

Ik heb in 10 jaar tijd nooit meer dan 4,5 G aan software op mijn Linux installaties gehad. Ik hou van een slank systeem. Mandriva is zelfs al op een partitie van 2G te installeren, je krijgt dan gewoon de kans om pakketten te deselecteren. Verder heb ik SuSe op een partitie van 3GB in Virtualbox geinstalleerd, ook geen enkel probleem. Maar daar gaat het niet om. Het installatieprogramma moet van tevoren aangeven hoeveel ruimte er nodig is. Stel dat ik besloten had om mijn oude OS'en allemaal vervangen, dan had ik met een unbootable systeem gezeten.

- Ben je op een volledig leeg systeem gaan installeren?

Nee, er staat 1 Win XP partitie, 2 Mandriva, 1 home, en een grote datapartitie op. De ene MDV partitie heb ik vervangen door Kubuntu, en ook aangegeven dat de boel geformatteerd moest worden.

- Misschien is er iets mis met de harde schijf oid en is de partitie niet goed. Partitioneren gaat bij mij in ieder geval vrij snel.

Partities en schijf zijn in orde. De partitie is gewoon volledig volgegooid:

/dev/hda5             4,9G  4,1G  555M  89% /
/dev/hda8             4,9G  2,8G  2,1G  59% /home
/dev/hda9             164G  162G  4,0M 100% /mnt/data170
/dev/hdb1             230G  212G  6,1G  98% /mnt/data250
/dev/hda6             4,9G  4,9G     0 100% /mnt/kubuntu
/dev/hda1             7,9G  5,5G  2,4G  70% /mnt/windows
swap                  506M   16K  506M   1% /tmp

Overzichtje vanuit MDV of course.

Het probleem is hier natuurlijk dat er geen enkele mogelijkheid is om tijdens de installatie gedetailleerd de voortgang te checken, en dat je 1 simpele melding krijgt. Dat doet me een beetje aan Windows denken. Onder MDV kun je naar een console switchen voor gedetailleerde info en foutmeldingen. Dat was ik gewoon gewend. Onder Ubuntu kun je wel naar een stuk of 5 consoles switchen maar dan krijg je telkens een prompt. Wat heeft het voor zin om tijdens een install over 5 prompts te beschikken? Is dat voor de developers ofzo?

De DVD heb ik niet gechecked van tevoren, dat kon ook niet, want er zat gewoon geen md5sum bij. Gedownload via bittorent vanaf de officiele repo. Beetje raar vind ik dat. Maar ik zag net dat je die md5 apart kunt downloaden. Ik ga het zo eens proberen met de gewone Kubuntu CD, als dat wel lukt file ik wel even een bug report bij Kubuntu. Waar moet ik dan precies wezen?
4.9 is ook te weinig voor een DVD ;) op een dvd past 4,7 GB, en dat is gecomprimeerd en zal geinstalleerd zo'n 10 GB in beslag nemen. Een cd neemt ong 2 GB in beslag, maar het is verstandig om ruim, voor andere programma's, te zijn.
Het is juist de gedachte achter Ubuntu dat je het in een paar klikken kan installeren en zo min mogelijk moet kiezen. Als je niet voor gemak maar voor keuze bent, ben je bij de installatie van Ubuntu bij het verkeerde adres. Leuk is wel dat je naderhand alles kan aanpassen ;).

maccus

  • Gast
.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/29, 11:26:24 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 11:48:04 door Max Null »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Ubuntu Hardy Installatiedrama
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/29, 11:45:10 »
Citaat van: maccus
In het licht van die gebruikersvriendelijkheid zou het install programma dan wel even moeten aangeven hoeveel ruimte er nu precies nodig is.
De bug die hierover gaat:

"MASTER: partitioner should warn about too small disk while autopartitioning (some_device)"
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/ubiquity/+bug/48355

Vreemd genoeg staat deze op "Fix Released", maar in de oplossing onderaan, zie ik niets waardoor dit op enige manier opgelost zou kunnen worden. Vreemd.

"MASTER: Should warn about insufficient disk space (manual partitioning)"
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/ubiquity/+bug/77966

Zelfde als de voorgaande bug, maar dan met handmatig partioneren. Ook deze staat op "Fix Released", met dezelfde oplossing.

Blijkbaar werken beide oplossingen niet, het staat je vrij om de bugs te heropenen en te voorzien van commentaar.

Ubuntu Hardy Installatiedrama
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/29, 12:02:12 »
@maccus
srry mar die kaas had dan ervaring moeten zijn, klinkt ook vriendelijker.

Echter in essentie bedoelde ik het goed.
Wat ik bedoelde is dat je totaal geen ervaring hebt met Ubuntu of met Kubuntu of andere flavours ervan.

Daarom kwam je nu in de problemen.

De cd staat propvol, met alle gevolgen van dien, en dit is ook een beetje een archilles-hiel atm.

De DVD staat ook propvol en als je ervaring had gehad zoals ik al eerder opmerkte had je geweten dat 4,7 Gig ingepakte data een stukje groter word.......
In ieder geval zo groot dat dit niet gaat passen op een partitie van 5 Gig.

Voor iedereen die gewend is te werken met Debian waar Ubuntu vanuit komt weet men dit ook.

En ja onder de motorkap , dus puur de motor gezien is Ubuntu en de partner projecten redelijk hetzelfde.

Even een maf voorbeeld:
Koop een Type Volkswagen en ga ermee rijden.
Koop nu een Seat die precies dezelfde moter heeft en ervaar dat het een heel andere auto is.


De schil eromheen met alle wat erbij hoort niet.
En dit is vrij drastisch, want wat de 1 niet heeft , heeft de ander wel enz enz.

Of Ubuntu=Gnome wel aan al je wensen voldoet weet ik niet , smaken verschillen nu eenmaal.
Echter alles kan  wel heel anders lopen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Ubuntu Hardy Installatiedrama
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/29, 13:08:58 »
Hoe komen mensen erbij om te denken dat ubuntu "linux voor dummies"is.Het is een gewone linux distro,net als al die andere tientallen distro's.Je moet de distro nemen waar je je het meest vertrouwd bij voelt.Ik probeer ook wel eens andere disto's,o.a. mandriva spring,maar als ik het niet lekker vind lopen of het bevalt me niet dan gaat ie er ook meteen weer van af.Het is een kwestie van proberen en uittesten.
Kubuntu 20.04

maccus

  • Gast
.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/29, 15:49:31 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 11:48:26 door Max Null »

maccus

  • Gast
.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/29, 15:51:10 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 11:48:51 door Max Null »

Ubuntu Hardy Installatiedrama
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/29, 16:00:22 »
Ja, dan wordt het idd een beetje moeilijk :)
Kubuntu 20.04

maccus

  • Gast
.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/29, 16:08:17 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 11:49:11 door Max Null »

Offline Dave

  • Lid
Ubuntu Hardy Installatiedrama
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/29, 17:07:16 »
Citaat van: dellkubuntu
Hoe komen mensen erbij om te denken dat ubuntu "linux voor dummies"is.Het is een gewone linux distro,net als al die andere tientallen distro's.Je moet de distro nemen waar je je het meest vertrouwd bij voelt.Ik probeer ook wel eens andere disto's,o.a. mandriva spring,maar als ik het niet lekker vind lopen of het bevalt me niet dan gaat ie er ook meteen weer van af.Het is een kwestie van proberen en uittesten.
Dat moet je niet verkeerd opvatten dat dummies. Slaat op een serie handboeken voor verschillende systemen waaronder windows. Ik had er ooit 1 voor Redhat.
het staat gewoon voor wat we ook wel gebruiksvriendelijk noemen en iedereen met een klein beetje interesse kan er al snel mee uit de voeten.
Die kwalificatie wil ik Ubuntu gerust geven, zeker na mijn jarenlange haat/liefde verhouding met SuSE.

Ubuntu Hardy Installatiedrama
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/29, 23:22:55 »
@maccus

Ik begrijp je wel
en idd het was niet duidelijk dat je al eerder gewerkt had met Ubuntu....

maar uit een paar opmerkingen maak ik op dat je mij niet begrijpt.

Citaat
Maar als er een produktiefout in de motor zit lijken de twee auto's ineens heel erg veel op elkaar...
De motor is de kernel.
niets meer en niets minder.

indien in de kernel een fout zit zou op dit moment een kleine 100 distro's met jouw probleem zitten.
Ik heb afgelopen week 5 computers bezwangert met Hardy Heron en wel de gnome versie.

Bij geen enkele pc heb ik iets ondervonden van wat jij meemaakte.

Laten we daarnaast nog even aannemen dat jij niet de enigste bent die Kubuntu heeft geprobeerd ??

Waarom zie ik dan niet die melding vele malen meer???

Uiteraard is een bug een bug, daar kom je niet omheen, maar als dit echt structueel zou zijn zou je toch veel meer dezelfde meldingen mogen zien op het forum ??

nog iets wat me verbaasde en wat ik al eerder vergat aan te halen ??
Citaat
Verder moest ik bij IEDERE partitie aangeven welk bestandssyteem het ging gebruiken en ook nog een mountpoint voor de Windows partitie gaan opgeven.
Ik heb vanaf 6.06 nu al heel wat pctjes bezwangert met Ubuntu-Gnome, ( KDE ligt me nou eenmaal niet zo)
Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik ook maar iets moest aangeven voor andere OSen, in dit geval Windo ???

Gewoon installeren,
2 of 3 partities aanmaken voor Ubuntu
en installeren die handel.

Als hij klaar is en Grub heeft zijn werk gedaan staat Windo er altijd automagisch bij,
ik heb er nog nooit iets voor hoeven doen.

Vraag aan de KDE gebruikers ??
Dus is dit normaal in KDE dat je die andere OSen moet mounten ???

Zonee denk ik dat je dingen zit te doen die helemaal niet hoeven en waarschijnlijk daardoor zaken in de war schopt ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mij

  • Lid
Ubuntu Hardy Installatiedrama
« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/29, 23:28:20 »
Citaat van: maccus
Citaat van: Gandyman
Wat ik bedoelde is dat je totaal geen ervaring hebt met Ubuntu of met Kubuntu of andere flavours ervan. Daarom kwam je nu in de problemen.
Misschien een beetje misinformatie van mijn kant, maar ik heb al eerder Ubuntu 7 en LinuxMint 4 op een oud computertje gezet. Heb daar echter maar heel kort naar gekeken. Ik heb echter geen problemen met installeren gehad toen. Het probleem is niet veroorzaakt door gebrek aan ervaring, maar door een bug in de installer.

Citaat van: Gandyman
De DVD staat ook propvol en als je ervaring had gehad zoals ik al eerder opmerkte had je geweten dat 4,7 Gig ingepakte data een stukje groter word... In ieder geval zo groot dat dit niet gaat passen op een partitie van 5 Gig.
De DVD bevat 3,2 GB. Natuurlijk weet ik dat dat groter wordt bij installatie, maar daar gaat het niet om. Het gaat er om hoeveel ruimte er beschikbaar moet zijn, en dat de installer hierover een tijdige melding geeft.
Daar heb je natuurlijk gelijk in, een voortijdige waarschuwing was op zijn plaats geweest.

Ubuntu Hardy Installatiedrama
« Reactie #17 Gepost op: 2008/04/29, 23:33:38 »
@ Dave: Die serie boeken ken ik wel,zijn idd erg goed voor beginners,heb dat denk ik ook een beetje verkeerd opgevat ,hierbij mijn excuses.Mijn eerste distro was suse en idd ook een jarenlange haat/liefde verhouding mee gehad,ubuntu is daarbij vergeleken een oase van rust.Zeer zeker voor een beginner.
Kubuntu 20.04

maccus

  • Gast
.
« Reactie #18 Gepost op: 2008/04/30, 11:26:41 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 11:49:38 door Max Null »

Offline Mij

  • Lid
Ubuntu Hardy Installatiedrama
« Reactie #19 Gepost op: 2008/04/30, 11:39:51 »
Citaat van: maccus
Citaat van: Gandyman
Vraag aan de KDE gebruikers ??
Dus is dit normaal in KDE dat je die andere OSen moet mounten ???
Zonee denk ik dat je dingen zit te doen die helemaal niet hoeven en waarschijnlijk daardoor zaken in de war schopt ??
Ik weet niet wat je bedoelt  met, 'een OS mounten', volgens mij mount je een bestandssysteem. Ik had het over detectie van bestandssystemen, en het handmatig opgeven van koppelpunten. En ik zat daarbij nog in de installer, dus niks KDE. Die installer heeft gewoon een GTK interface.
Hij bedoelt natuurlijk het bestandssysteem van het os.

tawantsai

  • Gast
Ubuntu Hardy Installatiedrama
« Reactie #20 Gepost op: 2008/05/07, 20:43:23 »
Het is wel zo dat je eerst kijkt of je downloading is gelukt door md5sum en als je de cd start krijg je een scherm waarop je kan kiezen om de cd te checken op fouten, dus het is altijd beter om dit te doen anders is de mogelijkheid er altijd dat er iets mis is. Maar waarom een dvd downloaden als een cd voldoende is? Met een cd wordt er het nodige geïnstalleerd en de rest doe je zelf zoals je wilt.