Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Mounten CD/USB en fstab  (gelezen 1240 keer)

Offline Nassara

  • Lid
[Opgelost] Mounten CD/USB en fstab
« Gepost op: 2010/12/11, 21:37:01 »
Hoi,

Even terugkeren op vorige vraag (http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/usb-mount-maar-is-niet-terug-te-vinden/)

Ik heb nog steeds problemen bij het aankoppelen van USB en Audio-CD. De USB kan ik nu terugvinden via "Systeem>beheer>Schijfgereedschap" waar ik hem kan aankoppelen (lukt nog steeds niet automatisch).
Wanneer ik een audio-CD invoeg, dan gebeurt er helaas helemaal niets. Kan er iets mis zijn met mijn "fstab"? Hieronder de inhoud ervan:


# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
# / was on /dev/sdb1 during installation
UUID=19e1831b-1df4-4de3-b236-3b9f4bdd3e97 /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sdb5 during installation
UUID=f8299707-8b62-42fd-8076-3247e4a7c4bc none            swap    sw              0       0
« Laatst bewerkt op: 2010/12/17, 09:10:42 door Nassara »

Offline dropl

  • Lid
Re: Mounten CD/USB en fstab
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/11, 21:52:52 »
Nee is prima, je hebt fstab alleen nodig als je via de terminal een cd of usb aan wilt koppelen.
Als je dat met gnome of kde wilt doen heb je fstab helemaal niet nodig.
Ge wit dit oit noit nie

Offline Nassara

  • Lid
Re: Mounten CD/USB en fstab
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/12, 10:59:29 »
Toch lukt het me niet om een CD aan te koppelen - m.a.w. als ik een cd in de schuif leg, dan gebeurt er helemaal niets... ?

Re: Mounten CD/USB en fstab
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/12, 14:15:57 »
check eens via Synaptic of je 'usbmount' hebt geïnstalleerd staan ?
Als dat zo is: deïnstalleren en testen of het werkt .

Heb ik voorgehad met mijn installatie, en kreeg ook een aantal dingen niet meer voor mekaar.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mounten CD/USB en fstab
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/12, 16:09:51 »
In verband met het automatisch aankoppelen van je USB, controleer eens in gconf-editor of apps/nautilus/preferences/media_automount nog aangevinkt staat.

Offline Nassara

  • Lid
Re: Mounten CD/USB en fstab
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/12, 19:28:03 »
In gconf-editor lijkt alles netjes aangevinkt. De USBmount stond niet gïnstalleerd, bij wijze van probeersel heb ik deze wel geïnstalleerd. Nu wordt de USB automatisch aangekoppeld, ik kan hem echter enkel afkoppelen via schijfbeheer. Wanneer ik gewoon op het pijltje in de linkerkolom in nautilus druk, krijg ik de melding:

"Kan USB niet afkoppelen: umount: /media/usb0 staat niet in fstab (en u bent niet root)"

Een cd-invoegen geeft nog steeds geen actie...

Offline Nassara

  • Lid
Re: Mounten CD/USB en fstab
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/16, 16:37:01 »
 Ik heb eindelijk gevonden waar het probleem zit - al heb ik er geen verklaring voor, dus wou ik het nog even met jullie delen:

Wanneer ik bij een gebruiker in zijn gebruikers-directory een map van mijn netwerkschijf koppel, dan verdwijnt meteen de automatische koppeling van USB of audio-CD voor deze gebruiker. Wanneer ik de map van de netwerkschijf koppel in de directory "Bureaublad", dan verschijnt de automatische koppeling van audio-CD's terug...

- Is dit een bug?
- Nu heb ik uiteindelijk alles kunnen herstellen, alleen stoort het me dat de pictogrammen van de gekoppelde netwerkschijf het bureaublad ontsieren. (in gconf-editor staat "volumes visible" niet aangevinkt, maar natuurlijk zijn de directory's nu op mijn bureaublad gekoppeld, dus krijg ik ze toch te zien. Is hier een work-around mogelijk?)

Bedankt!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mounten CD/USB en fstab
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/16, 17:47:07 »
Koppel de netwerkschijven aan onder /mnt. Met een symbolische link maak je die dan beschikbaar in de home directory van de gebruiker. Dan ben je meteen, zonder neveneffecten, van die iconen af.

Alle media die aangekoppeld zijn onder /media of onder de home directories van gebruikers, krijgen inderdaad een icoon op de desktop. Wil je dat niet, koppel dan aan onder het traditionele /mnt (of elders).

Het gedrag dat iconen verdwijnen als je een netwerkmap aankoppelt, is inderdaad vreemd. Zou een bug kunnen zijn.

Offline Nassara

  • Lid
[Opgelost] Mounten CD/USB en fstab
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/17, 09:10:25 »
Bedankt!!