Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Software en updates werkt weer niet  (gelezen 1085 keer)

Offline HWE64

  • Lid
Software en updates werkt weer niet
« Gepost op: 2019/11/14, 10:58:18 »
Na een nieuw advies van Pjotr van bijwerkbeheer werkt mijn software en update niet meer. Ik heb geprobeerd om volgens beschrijving bijwerkbeheer te verwijderen zoals in de beschrijving staat daarna gekeken en toen werkte het nog niet. Opnieuw bijwerkbeheer opnieuw geinstalleerd volgens beschrijving  maar nog steeds krijg ik die foutmelding.
Ik heb Xubuntu 18.04.3 LTS Wat kan ik nog doen????
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/ubuntuplus.html

Edit: bij andere pc (Xubuntu 18.04.3 LTS) geprobeerd bijwerk beheer te verwijderen en dat werkt ook niet. Dus bij software en updates krijg ik die foutmelding
Nu zit ik daadwerkelijk in de problemen. :'(

« Laatst bewerkt op: 2019/11/14, 11:23:03 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Software en updates werkt weer niet
« Reactie #1 Gepost op: 2019/11/14, 11:25:49 »
Wat ik *zou* proberen is Ubuntu's update-notifier-common te verwijderen en vervolgens, met gekruiste vingers, opnieuw installeren.  Gebruik Synaptic als je geen terminaltijger bent. Kies voor 'volledig verwijderen' en herinstalleer het pakket.

Maar PPA vervuiling is helaas onverbiddelijk: ik zou eerder opteren, als je Ubuntu's updater toch liever hebt, om een herinstallatie te doen van Xubuntu 18.04.3 of springen naar 19.10 ......

Soms is het beter een dual-boot te maken (of VM-ware) met een 'normale' omgeving en een testomgeving op een kleine partitie.
« Laatst bewerkt op: 2019/11/14, 11:38:27 door Joshua Orbit »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Software en updates werkt weer niet
« Reactie #2 Gepost op: 2019/11/14, 12:37:45 »
Is het verwijderen van dat bijwerkbeheer gelukt? Werkt je pakketbeheer nog, d.w.z., kan je nog steeds programma's installeren en verwideren? Probeer in elk geval eens met
sudo apt install software-properties-gtk
Mogelijk brengt dit je "Software & Updates" zonder problemen terug. Indien niet, post dan de uitvoer van dit commando hier, want dat kan dan een aanduiding geven van wat er scheelt.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Software en updates werkt weer niet
« Reactie #3 Gepost op: 2019/11/14, 13:02:10 »
@vanadium, de uitvoer is als volgt
henk@henk-SATELLITE-C855-22E:~$ sudo apt install software-properties-gtk
[sudo] wachtwoord voor henk:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
software-properties-gtk is reeds de nieuwste versie (0.96.24.32.11).
De volgende pakketten zijn automatisch geïnstalleerd en zijn niet langer nodig:
  freeglut3 gir1.2-xapp-1.0 iso-flags-png-320x240 libgnomekbd-common
  libgnomekbd8 libgtkglext1 libkpmcore7 libllvm7 libxapp1
  linuxmint-tools-compatibility-pack python-dbus python-gobject-2 python-gtk2
  python-gtkglext1 python-lz4 python-lzo python-olefile python-opengl
  python-pil python-rencode python3-setproctitle python3-xapp xapps-common
  xpra xserver-xorg-video-dummy
Gebruik 'sudo apt autoremove' om ze te verwijderen.
0 opgewaardeerd, 0 nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
henk@henk-SATELLITE-C855-22E:~$



Daarna sudo apt autoremove  en sudo apt install software-properties-gtk uitgevoerd maar geen succes.
henk@henk-SATELLITE-C855-22E:~$ sudo apt install software-properties-gtk
[sudo] wachtwoord voor henk:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
software-properties-gtk is reeds de nieuwste versie (0.96.24.32.11).
0 opgewaardeerd, 0 nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
henk@henk-SATELLITE-C855-22E:~$

« Laatst bewerkt op: 2019/11/14, 16:15:26 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Software en updates werkt weer niet
« Reactie #4 Gepost op: 2019/11/14, 18:20:15 »
Wel succes: je pakketbeheer blijkt het nog te doen. Wat gebeurt er als je software-properties-gtk rechtsteeks aan de terminal opstart?
software-properties-gtk

Indien dit het programma ook niet opstart, wat is de uitvoer van
which software-properties-gtk
whereis software-properties-gtk
echo $PATH

Je gebruikt Xubuntu (ik nu ook  ;)). Als voorgaande OK is, dan scheelt er misschien iets aan het .desktop bestand dat het programma moet oproepen vanuit je "Settings Manager".

Offline HWE64

  • Lid
Re: Software en updates werkt weer niet
« Reactie #5 Gepost op: 2019/11/14, 18:29:45 »
@vanadium, Dit is de uitvoer.
henk@henk-SATELLITE-C855-22E:~$ software-properties-gtk

Opdracht 'software-properties-gtk' niet gevonden, maar deze kan worden geïnstalleerd met:

sudo apt install software-properties-gtk

henk@henk-SATELLITE-C855-22E:~$ which software-properties-gtk
henk@henk-SATELLITE-C855-22E:~$ whereis software-properties-gtk
software-properties-gtk:
henk@henk-SATELLITE-C855-22E:~$ echo $PATH


Ik kan het wel volgen in het bestandsbeheer maar het is net of de starter het niet doet. volgens mij staat hij wel op de goede plaats.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Software en updates werkt weer niet
« Reactie #6 Gepost op: 2019/11/14, 18:38:55 »
Ik denk dat ik de invoer fout heb gedaan. hier de nieuwe.
henk@henk-SATELLITE-C855-22E:~$ which software-properties-gtk
henk@henk-SATELLITE-C855-22E:~$ whereis software-properties-gtk
software-properties-gtk:
henk@henk-SATELLITE-C855-22E:~$ echo $PATH
/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games:/usr/local/games:/snap/bin
henk@henk-SATELLITE-C855-22E:~$
« Laatst bewerkt op: 2019/11/14, 18:44:19 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Software en updates werkt weer niet
« Reactie #7 Gepost op: 2019/11/14, 19:30:43 »
Vreemd, want bij mijn Ubuntu 18.04 met nieuw Bijwerkbeheer (Update Manager in het Engels), werkt Software & Updates gewoon zoals het moet (klik op de afbeelding om haar te vergroten):


Afijn, je kunt ook de sprong naar voren nemen en het Mintgereedschap Pakketbronnen (software-sources) installeren vanuit de PPA:
sudo apt-get install software-sources
Die biedt bijna dezelfde functionaliteit als Software & Updates, plus nog wat handige reparatieknoppen op het tabblad Onderhoud. Dus je mist daarmee niet veel. :)
« Laatst bewerkt op: 2019/11/14, 19:33:40 door Pjotr »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Software en updates werkt weer niet
« Reactie #8 Gepost op: 2019/11/14, 19:41:10 »
@Pjotr, ik heb er geen verstand van maar zou dit ook iets specifiek Xubuntu zijn dat hij het niet doet? Vanadium is het aan het proberen want hij heet ook Xubuntu geinstalleerd.
Als jullie er niet uitkomen dan moet ik  nieuwe installaties doen maar ik wacht daarmee nog want het zou fijn zijn om de oorzaak te weten.

Edit: Ik heb nu de nieuwe laptop en als ik op software en updates druk moet ik eerst inloggen en dan krijg ik dit scherm te zien zo was het bij de andere twee pc's ook.
Op deze pc heb heb ik de laatste verandering nog niet door gevoerd.
« Laatst bewerkt op: 2019/11/14, 19:58:23 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Software en updates werkt weer niet
« Reactie #9 Gepost op: 2019/11/15, 09:56:21 »
De informatie klopt toch ergens niet.

Reactie #6 toont aan dat het uitvoerbare bestand "software-properties-gtk" niet gevonden wordt. Dit bestand is, als het goed is, aanwezig in /usr/bin. Het is een python script. /usr/bin staat wel degelijk in je PATH dus dat is OK.
Reactie #3 suggereert dat het pakket wel geïnstalleerd is.

Tijdens je systeemingrepen is mogelijk het uitvoerbare bestand in /usr/bin verwijderd zonder het gehele pakket te verwijderen. Probeer eens een "expliciete" herinstallatie:
sudo apt install --reinstall software-properties-gtk
« Laatst bewerkt op: 2019/11/15, 10:11:57 door vanadium »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Software en updates werkt weer niet
« Reactie #10 Gepost op: 2019/11/15, 10:39:59 »
@vanadium, ja gelukt. Geweldig. Ik heb een meter in de lucht gesprongen. Bij dit laatste commando werkte het weer.
Ik ga dit ook proberen bij de andere pc. Voorlopig hou ik in Xubuntu bij de oude update beheer. Als alles gereed heb meld ik me weer.
Alvast BEDANKT, Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Software en updates werkt weer niet
« Reactie #11 Gepost op: 2019/11/15, 11:37:51 »
@vanadium, bij alle andere pc's dat laatste toverwoord moeten gebruiken alleen bij de nieuwste laptop heb een systeemprogramma fout overgehouden. :'(
henk@henk-N7x0WU:~$ ls /var/crash
_usr_lib_linuxmint_mintUpdate_mintUpdate.py.1000.crash
_usr_sbin_lightdm.0.crash
henk@henk-N7x0WU:~$
Ik kan hem alleen nog niet vinden????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Software en updates werkt weer niet
« Reactie #12 Gepost op: 2019/11/15, 12:36:38 »
@vanadium, ik heb wat gevonden. Kan ik deze verwijderen????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Software en updates werkt weer niet
« Reactie #13 Gepost op: 2019/11/15, 14:36:21 »
Dit zijn logs die daar door apport zijn geplaatst naar aanleiding van een crash van mintupdate, en één van lightdm, en ik zou me daar niet druk over maken.

Het is inderdaad beter die systeemingrepen voor updatebeheer achterwege te laten. Als dit echt zo een grote meerwaarde is, dan nemen ze dat ooit wel standaard in Ubuntu over.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Software en updates werkt weer niet
« Reactie #14 Gepost op: 2019/11/15, 15:03:34 »
Dit zijn logs die daar door apport zijn geplaatst naar aanleiding van een crash van mintupdate, en één van lightdm, en ik zou me daar niet druk over maken.

Het is inderdaad beter die systeemingrepen voor updatebeheer achterwege te laten. Als dit echt zo een grote meerwaarde is, dan nemen ze dat ooit wel standaard in Ubuntu over.
Inmiddels in mijn doc. van Systeemprogramma probleem gevonden. Schoon gemaakt en het blijft weg. Ik hou het in de gaten.
sudo rm -f /var/crash/*.crashBedankt Henk. =D
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)