Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: "windows xp mode" installeren in KVM Qemu  (gelezen 1075 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
"windows xp mode" installeren in KVM Qemu
« Gepost op: 2020/04/20, 14:17:45 »
Beste mensen,

Ik heb een oude scanner die alleen onder windows xp draait. Nu wilde ik proberen om in een VM omgeving XP te installeren en dan te kijken of ik de scanner aan de praat kan krijgen.

Ik heb daarvoor KVM Qemu geïnstalleerd op mijn Xubuntu 18.04 machine.

Van de microsoft site heb ik "Windows XP Mode" gedownload. link: https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=8002

Via deze omschrijving heb ik een .vdh file ge-extraheerd.

De file heb ik middels deze opdracht omgezet naar een .qcow2 bestand:
qemu-img convert -O qcow2 VirtualXP.VHD winXP.qcow2

In qemu een VM aangemaakt. En gestart, maar dan loopt de machine vast. Min of meer hetzelfde probleem als hier beschreven wordt. Maar met het verschil dat het blauwe scherm heel even verschijnt en dat ik dan het scherm krijg dat in de bijlage te zien is.

Ik heb al wat gezocht op internet, maar ik kom niet verder dan de onbeantwoorde vraag op StackOverFlow, die ik al aanhaalde.

Heeft iemand een "windows xp mode" draaiende en zo ja, hoe heb je het voor elkaar gekregen.

Of heeft iemand ergens een omschrijving gevonden die wat verder gaat.


gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline rico70

  • Lid
Re: "windows xp mode" installeren in KVM Qemu
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/20, 15:02:05 »
Windows XP mode is bedoeld om binnen Windows 7 te draaien
Citaat
Windows XP Mode for Windows 7 makes it easy to install and run many of your productivity programs that run on Windows XP directly from a computer that runs Windows 7
Je zal dus eerst Win 7 al of niet virtueel moeten installeren.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: "windows xp mode" installeren in KVM Qemu
« Reactie #2 Gepost op: 2020/04/20, 16:15:45 »
Windows XP mode is bedoeld om binnen Windows 7 te draaien
Citaat
Windows XP Mode for Windows 7 makes it easy to install and run many of your productivity programs that run on Windows XP directly from a computer that runs Windows 7
Je zal dus eerst Win 7 al of niet virtueel moeten installeren.

Als ik deze omschrijving lees dan zou dat niet hoeven. Wellicht heb je de link nog niet bekeken. Of heb ik het verkeerd de informatie in het artikel verkeerd begrepen?


« Laatst bewerkt op: 2020/04/20, 16:23:33 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline rico70

  • Lid
Re: "windows xp mode" installeren in KVM Qemu
« Reactie #3 Gepost op: 2020/04/20, 16:46:30 »
Die link had ik idd niet gelezen  :( . Ze hebben het daar wel expliciet over Virtualbox.
Ik denk dat het dan ook alleen met virtualbox werkt.
Wat mss nog zou kunnen werken is eerst installeren in Virtualbox, dan exporteren naar een formaat wat Qemu aan kan.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: "windows xp mode" installeren in KVM Qemu
« Reactie #4 Gepost op: 2020/04/20, 17:15:20 »
Dat ga ik dan maar proberen. Ik zou denken dat het op zich niet uit moet maken, maar misschien wel wat voor processor je selecteert ... een keer tenminste in een videoinstructie gezien van iemand die windows 10 probeerde in qemu.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: "windows xp mode" installeren in KVM Qemu
« Reactie #5 Gepost op: 2020/04/20, 20:58:22 »
Helaas, inmiddels de machine in VirtualBox gestart, maar precies dezelfde foutmelding.

Iemand een suggestie?

In eerder genoemd artikel wordt wel iets beschreven over de netwerkverbinding met wat aanpassingen, maar ik zou niet weten hoe ik dat in (X)Ubuntu zou moeten doen. Ik kan me ook niet voorstellen dat dat echt van belang is ... een netwerk is pas van belang als je het internet op wilt lijkt me.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/20, 21:06:05 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

JorisC

  • Gast
Re: "windows xp mode" installeren in KVM Qemu
« Reactie #6 Gepost op: 2020/04/20, 21:06:53 »
Citaat
Die link had ik idd niet gelezen  :( . Ze hebben het daar wel expliciet over Virtualbox.

Staat nergens iets van te lezen , wel over windows virtual PC
https://www.microsoft.com/nl-be/download/details.aspx?id=3702

Offline rico70

  • Lid
Re: "windows xp mode" installeren in KVM Qemu
« Reactie #7 Gepost op: 2020/04/20, 21:12:49 »
Stap 2 :
Citaat
Step 2: Install Windows XP Mode in a Virtual Machine

Before we completed the XP Mode virtual hard disk extraction, I asked you to download and install VirtualBox. VirtualBox is a free app that allows you to run operating systems in a window.

We’re going to install the Windows XP Mode virtual hard drive in VirtualBox.
https://www.makeuseof.com/tag/download-windows-xp-for-free-and-legally-straight-from-microsoft-si/

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: "windows xp mode" installeren in KVM Qemu
« Reactie #8 Gepost op: 2020/04/20, 21:14:57 »
@rico70: ja, dat is het artikel dat ik bedoelde.

Vanaf:
Citaat
Using the Start Menu search bar, type “network,” and select the Network and Sharing Centre. In the left-hand column, select Change adapter settings. Hold CTRL and select both your Ethernet/wireless card and the VirtualBox Host-Only Network. Then, right-click and select Bridge Connection.

bridge network connection

“Combining” the adapters creates a network bridge, allowing the virtual machine to connect to a network even though it doesn’t have direct access to the router (or alternative switch):
is het echt voor windows geschreven en weet ik niet hoe ik die settings voor Ubuntu zou moeten doen ... als dat het probleem zou zijn.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/20, 21:30:05 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

JorisC

  • Gast
Re: "windows xp mode" installeren in KVM Qemu
« Reactie #9 Gepost op: 2020/04/20, 21:20:37 »
Citaat
is het echt voor woindows geschreven en weet ik niet hoe ik die settings voor Ubuntu zou moeten doen ... als dat het probleem zou zijn.

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=8002

exe is een windows uitvoerbaar bestand .

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: "windows xp mode" installeren in KVM Qemu
« Reactie #10 Gepost op: 2020/04/20, 21:59:04 »
@Joris, als je het genoemde artikel leest kun je zien dat je de .exe kan uitpakken en wat er in zit.

Inmiddels is het me gelukt om een schermprint van het blauwe scherm te maken.  Zie bijlage. Is er een mogelijkheid om CHKDSK /F uit te voeren op een virtuele schijf?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: "windows xp mode" installeren in KVM Qemu
« Reactie #11 Gepost op: 2020/04/20, 22:36:38 »
Het lijkt er op dat er verschil zit tussen een .vhd en een .VHD bestand, we komen nu wat verder ...
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: "windows xp mode" installeren in KVM Qemu
« Reactie #12 Gepost op: 2020/04/22, 23:55:28 »
Even een update. Het is gelukt om Windows XP werkend te krijgen in VirtualBox. Zoals gemeld zat het in het benoemen van het bestand. De .VHD moet .vhd  zijn.

Het is echter niet gelukt om te migreren naar qemu. Als iemand nog een suggestie heeft, dan graag.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.