Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: one way sync met nas folder  (gelezen 521 keer)

Offline koenv

  • Lid
one way sync met nas folder
« Gepost op: 2013/02/25, 23:31:05 »
Ik ben op zoek naar de beste manier om een one way synchronisatie op te zetten tss een aantal folders (films, muziek) die op mijn Nas staan en een lokale folder op mijn htpc.

Bedoeling is dat de folder op de Nas de master blijft en er enkel een lokale kopie op mijn htpc wordt bijgehouden. (Reden: foto's en films sneller laden in bv xbmc setup, over de Lan gaat het redelijk maar niet geweldig)

Ik ben er ondertss wel al in geslaagd de Nas folders als netwerk map op de htpc te mounten.

Maar ik wil echt een lokale kopie bekomen, hoe pak ik dit  best aan?
« Laatst bewerkt op: 2013/02/26, 22:07:52 door koenv »

Offline vanadium

  • Lid
Re: one way sync met nas folder
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/26, 09:25:44 »
rsync -av <bron> <bestemming>

Hiermee wordt een "spiegelkopie" gemaakt van de bron op de bestemming. Als je dit de volgende keren laat lopen, dan worden enkel de veranderingen in de bron overgekopieerd. Als je wil dat bestanden die in de bron gewist werden, ook op de bestemming gewist worden, dan voeg je na de optie "-av" ook de optie "--delete" toe.

Als je de NAS folders al lokaal hebt kunnen mounten, dan kun je als bron die gemounte folder opgeven. rsync kan echter ook rechtstreeks met een server verbinden over ssh.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: one way sync met nas folder
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/26, 09:38:40 »
Wat voor NAS is het en kan je daar SSH en rsync op draaien?
En hoe heb je de directory's van de NAS gemount op je HTPC? Via NFS gaat het netwerkverkeer veel sneller dan via bijv. Samba, bovendien kan Samba problemen geven met NFS wat ervoor zorgt dat iedere keer alle data overgepompt moet worden in plaats van alleen de nieuwe of veranderde data.

Zonder SSH en rsync op de NAS:
Stel dat je muziek op de NAS op je HTPC terug te vinden is in /media/NAS/muziek en dat je die wil kopiĆ«ren naar /home/koen/Muziek.  Wil je andere namen of locaties, pas dan het volgende commando aan.

rsync -avn /media/NAS muziek/  /home/koen/Muziek/
Het bovenstaande commando laat alleen zien wat er zou gebeuren als je het commando uit zou voeren. Haal de "n" optie achter de v weg om het commando echt te laten kopiƫren. Zo kan je eerst nog even controleren of alles op de goede plek terecht komt.
Eventueel kan je ook nog de --delete optie opgeven zodat de bestanden die je wist van de NAS ook op de HTPC gewist worden.

Met SSH en rsync op de NAS:
rsync -av gebruiker@192.168.0.1:/pad/naar/muziek/ /home/koen/Muziek/

Offline koenv

  • Lid
Re: one way sync met nas folder
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/26, 22:17:52 »
Tx voor jullie reacties,

Via nfs gemount, Nas is synology 212j, geen samba

Maar ga het dus op de htpc zelf via rsync doen.
Hoe kan ik daar best een dagelijkse/startup (Cron?) job van maken zodat hij bij startup automatisch herlaad wat op de Nas verandert?

Ik ga wss best ook die kopie folder read only maken zodat die echt een pure kopie folder blijft: verandert dat iets aan bovenstaande vraag?