Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan je USB-stick aanpassen zodat 'ie aan te sluiten is op een stereoketen?  (gelezen 8018 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ik vermoed dat er wel een mogelijkheid bestaat om:
-- een USB-stick te voorzien van externe stroom, zodat deze kan werken zonder dat er een PC of laptop aan moet hangen
-- die USB-stick dan te voorzien van een dubbele uitgang o.v.v. 2 tulpstekkers (audio-jacks), eentje voor rechts en eentje voor links
-- die USB-stick zodanig te "formatteren" of "in te delen" dat het uitgangssignaal overeenkomt met het klassieke uitgangssignaal van een cassetterecorder, tuner of platenspeler

Kortom: ik wil weten of je een USB-stick kan ombouwen tot een onderdeel van een stereoketen.

Maar wordt deze constructie geen gedrocht van jewelste, dat er wat uitziet als een ghettoblaster met vier kilo batterijen en twintig kilometer electriciteitskabel?
Met een prijskaartje dat dat van de gemiddelde stereoketen zwaar overstijgt?

Of bestaan er MP3-spelers waarop je op haar beurt ook een andere USB-stick kan aansluiten?
« Laatst bewerkt op: 2010/01/15, 12:35:22 door Jenske »
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline ivo

  • Lid
Ik denk dat je je vraag per ongeluk op een verkeerd forum hebt geplaatst. Althans, je hebt het wel op een goed forum geplaatst, alleen is dit forum bedoeld voor Ubuntu, een van de meest populaire Linux distributies.

Maar buiten dat; een USB stick is een gegevensdrager en ik denk dat het niet mogelijk is wat je uiteindelijk voor ogen hebt.
Externe stroom zal nog wel lukken, da's een kwestie van het ding de juiste spanning voeren. Maar dat audio verhaal kun je wel vergeten.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline vanadium

  • Lid
je bedoelt "hoe bouw ik een USB stick om tot mp3 speler"?

Citaat
ik wil weten of je een USB-stick kan ombouwen tot een onderdeel van een stereoketen.
Veel stereoketens zijn hier al op voorzien: plug de USB in en hij vormt onderdeel van je keten.

Offline Jenske

  • Lid
@ Ivo,
Je hebt enigszins gelijk, maar ik twijfelde enigszins of ik het onder off-topic zou zetten. Anderzijds ging ik ervan uit dat, gezien ik alleen Ubuntu gebruik, de oplossing voor mijn "probleem" er ook eentje zou moeten zijn dat uit de Ubuntu-wereld moet komen.
Dat het niet zou mogelijk zijn, lijkt me niet te kloppen. Per slot van rekening heeft zo goed als elke iPod, ZEN-speler of wat dan ook een analoge uitgang (voor koptelefoon), die je kan gebruiken om zo'n toestel aan een stereoketen te hangen (mits gebruikmaking van een kabel headphone-jack naar cinch).

@ Vanadium,
Je hebt gelijk, maar dat van die stereoketens klopt niet. Dat geldt misschien voor een aantal nieuwe stereoketens, maar zeker niet voor een klassieke toren. Ik wil dus wel degelijk weten of het mogelijk en betaalbaar is om een USB-stick om te bouwen tot een soort standalone MP3- of ander type audiospeler, inclusief twee tulpstekkers voor de twee audiokanalen.

@ Beiden,
Ik stel de vraag vooral omdat ik wil weten of het mogelijk is om één van mijn USB-sticks te recycleren als audiospeler. Ik wil nl. niet telkens een nieuw toestel moeten kopen, mocht blijken dat mits enige aanpassing zo'n stick nog een tweede leven kan leiden als onderdeel van een stereoketen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline chaos7

  • Lid
of je een USB-staafje om kan bouwen tot een MP3 speler weet ik niet.
maar wat ik wel weet is dat de uitgang van een MP3 speler, waar je normaal je 3,5mm jackplug insteekt van je oorpluggen, daar kan je een verloop van krijgen naar tulp rood/wit.
die kan je aansluiten op je geluidsinstallatie.
wat je ook hebt is MP3 spelers met een los geheugen kaartje en die kan je vaak weer omsteken in een USB- verloop en daar kan je dan weer nieuwe muziek opzetten.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline ivo

  • Lid
@ Ivo,
Je hebt enigszins gelijk, maar ik twijfelde enigszins of ik het onder off-topic zou zetten. Anderzijds ging ik ervan uit dat, gezien ik alleen Ubuntu gebruik, de oplossing voor mijn "probleem" er ook eentje zou moeten zijn dat uit de Ubuntu-wereld moet komen.
Dat het niet zou mogelijk zijn, lijkt me niet te kloppen. Per slot van rekening heeft zo goed als elke iPod, ZEN-speler of wat dan ook een analoge uitgang (voor koptelefoon), die je kan gebruiken om zo'n toestel aan een stereoketen te hangen (mits gebruikmaking van een kabel headphone-jack naar cinch).


Jenske, op zo'n iPot, ZEN speler of wat dan ook draait een Operating System met daarop een applicatie die de mp3 bestanden afspeelt en op de audio uitgang zet. Een OS draaien op je USB stick is nog niet zo moeilijk (www.sysresccd.org bijvoorbeeld).
Als je dat hebt kan je er ook nog wel mpg123 of mplayer op klussen, maar de USB stick bezit geen audiouitgang (geluidkaart) waar je de tulpstekers aan kunt solderen. De software beperking valt dus nog wel mee, het is de (ontbrekende) hardware waardoor dit niet zal lukken.

En ja, dan zal je toch wat anders moeten kopen. Waarom denk je dat leveranciers dit zo bedenken?
« Laatst bewerkt op: 2010/01/15, 14:46:43 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

of je een USB-staafje om kan bouwen tot een MP3 speler weet ik niet.
maar wat ik wel weet is dat de uitgang van een MP3 speler, waar je normaal je 3,5mm jackplug insteekt van je oorpluggen, daar kan je een verloop van krijgen naar tulp rood/wit.
die kan je aansluiten op je geluidsinstallatie.

Dit klopt helemaal. Zo heb ik een cassetteradio uit 1978 die in het batterijvak een MP3 speler heeft met 200 liedjes uit de 70er jaren. OOk sluit mijn zoon op die manier zijn MP4 speler aan op de stereo installatie.

grappig idee, maar tegenwoordig heb je toch echt wel van die zeer goedkope mp3'tjes van 'witte merken' bij de grote mediastores... als je't doet voor de uitdaging, zeker voor gaan, maar anders raad ik je aan om gewoon ergens twintig euro neer te leggen voor zo'n prulletje .

Offline Emil

  • Lid
Een usb-stick is gewoon een opslagmedium, vergelijk het met een hardeschijf. Een mp3-speler is heeft ook flash-geheugen zoals een usb-stick, maar daar zit ook een processor, os ed bij, vergelijk het met een hele computer.
Wat jij wilt doen is een computer van een hardeschijf maken, onmogelijk dus. (tenzij je er een computer aan hangt, maar dan ben je veel duurder uit dan wanneer je een nieuwe mp3-speler koopt)

Offline Jenske

  • Lid
Bedankt voor de reacties.

Mijn vraag was dus inderdaad van eerder theoretische aard. Of noem het "ecologisch" (recycleren, u weet wel).

Ik hoopte al dat er iemand een zelfbouw schema voor een soort mini-docking stationnetje had, waar je dan een AAA-batterijtje in moest steken, inclusief het vrouwelijke deel van een audio-uitgang en een eenvoudig chipje (tsjipje, chip'je, chippetje?) dat de opgeslagen informatie omzet naar een audiosignaal.

Niet dus.

Of misschien bestaat het wel, maar dan eindig je met een kast van een halve kubieke meter aan batterijen en veertien analoog-digitaal converters, die je pas kan programmeren na 4 jaar het vakblad Electuur te volgen, inclusief een cursus electronica, Linux en ... solderen (om nog maar het verlies van contact met je gezin en vrienden te zwijgen).

Dan zal ik maar een tweedehands MP3-spelertje kopen zekers. O0
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Kan je USB-stick aanpassen zodat 'ie aan te sluiten is op een stereoketen?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/20, 23:30:46 »
tegen dat je al het materiaal gekocht hebt dat je nodig hebt lig je aan evenveel geld als een degelijke mp3 ;)