Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oplosingen voor brother printers  (gelezen 5250 keer)

Offline JLW

  • Lid
Oplosingen voor brother printers
« Gepost op: 2013/07/23, 11:54:54 »
Oplossing Brother printers install......

Ik begin bij begin, ik zal het maar eerlijk zeggen ik ben er al bijna een jaar mee bezig om mijn allinone printer mfc215c van brother draaiend te krijgen onder Ubuntu, na de eerste maand draaide wel mijn printer na veel gedoe maar de rest niet. In middels ook een tweede printer van brother de mfc7360n netwerk printer en inderdaad idem dito. Waar ik ook kwam op internet, forums, of wat dan ook ik kreeg vaak niet de juiste oplossing of maar halve oplossingen het lijkt net of de linux techneuten je niet wijzer willen maken dan dat je bent, ik wil niet zeggen dat het zo is maar de schijn hebben ze tegen in mijn ogen. Ook op de site van brother gaan zij ervan uit dat je weet wat je doet met linux en het probleem zit hem eigenlijk bij het begin, als je naar install instruction dan zie bij step 2 Check if pre-required procedures are completed, als leek heb je geen idee wat je dan moet doen. Maar ik heb de oplossing voor U te minste dit geld alleen voor de dcp en de mfc printers.
Nog een ding wat ik kwijt wil, in de vroegere versies van Ubuntu was het programma synaptic mee geinstalleerd tegenwoordig niet meer, die moeten eerst installeren en daar beginnen we mee.

Ga naar: Toepassingen
Ubuntu softwarecentrum in softwarecentrum zoekt u naar synaptic en die installeert U
Open synaptic, in het midden bovenin ziet U snelfilter daar vullen we om de beurt het volgende in:
csh,  dan ziet in het onder scherm zowel csh en tcsh klik met je muis op het vierkantje links naast de pakketten en klik dan op markeren.
Dat doen we ook met de volgende pakketten.
ia32-libs of lib32stdc++
sane-utils
psutils

Als alle bovenstaande zijn gemarkeerd dan kunnen die gaan installeren door op de knop toepassen bovenin te klikken, als alles klaar is kunnen we synaptic verlaten en gaan  we verder met de drivers te downloaden.
Ga naar:   http://welcome.solutions.brother.cohm/bsc/public_s/id/linux/en/index.html

Klik op printer driver en kies daar uw drivers van uw printer download zowel de lpr driver als de cupswrapper driver van deb.

We gaan weer terug naar http://welcome.solutions.brother.com/bsc/public_s/id/linux/en/index.html

En dan klikken we op scanner driver/ads driver/ scan-key-tool en downloaden de drivers brscan (1,2,3,4) de passende van uw printer en downloaden de scan-key-tool driver passende van uw printer ook hier geld de deb variant.

We zijn nu klaar met downloaden en verlaten de website.
Nu open we de terminalvenster en ga naar de map waar de drivers naar toe zijn geschreven, standaard zal dat zijn in de map Downloads, let wel op kleine en hoofdletters, en voer de volgende opdracht uit,

$ cd Downloads (dit alleen doen als je drivers in de map downloads staat)

sudo dpkg -i –force-all driver (Dit doe je dan voor alle drivers)

Voorbeeld:
john@LapTopJohn:~$ sudo dpkg -i --force-all mfc210clpr-1.0.2-1.i386.deb
john@LapTopJohn:~$ sudo dpkg -i --force-all cupswrapperMFC210C-1.0.2-3.i386.deb
john@LapTopJohn:~$ sudo dpkg -i --force-all brscan2-0.2.5-1.i386.deb
john@LapTopJohn:~$ sudo dpkg -i --force-all brscan-skey-0.2.4-1.i386.deb

Voor netwerk printer moet nog even het volgende doen,
Ga naar web brouwser:   http://localhost:631/printers
en modifi  uw printer standaard staat ook netwerkprinter als usb dat moet verandert worden in ip adres.
« Laatst bewerkt op: 2013/07/23, 12:12:03 door JLW »

Offline JLW

  • Lid
Re: Oplosingen voor brother printers
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/23, 12:13:02 »
ik hoop dat ik veel mensen er mee help,

Succes.
« Laatst bewerkt op: 2013/07/23, 12:23:19 door JLW »

Offline joop905

  • Lid
Re: Oplosingen voor brother printers
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/23, 12:33:14 »
De aanhouder wint

ziet er goed uit

Offline JLW

  • Lid
Re: Oplosingen voor brother printers
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/24, 11:36:46 »
Bedankt Joop,

Offline Tuxed

  • Lid
Re: Oplosingen voor brother printers
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/03, 17:43:48 »
Duidelijk verhaal, heb dezelfde leercurve doorlopen. Bedankt voor de uitwerking op papier.

Re: Oplosingen voor brother printers
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/12, 22:40:31 »
Dag allemaal,

vandaag een Brother HL-1110 printertje gekocht maar het installeren lukte maar niet, tot ik op het forum bovenstaande replieken gelezen had.
Het is gelukt met de werkwijze die JLW beschreven heeft, waarvoor mijn dank!

Reden dat ik het hier nog publiceer is dat het mogelijk nuttig of gemakkelijk is voor anderen die ook een Brother HL-1110 printer kopen.

(Mijn PC draait op Xubuntu met Xfce als desktop)

Via Synaptics geinstalleerd wat nog niet aanwezig was (bij mij ontbrak ia32-lib)0:
ia32-libs of lib32stdc++
sane-utils
psutils


Dan zoals aangegeven de drivers gedownload op:
http://welcome.solutions.brother.com/bsc/public_s/id/linux/en/index.html

(op de site van brother moet je wel kiezen voor: HL-1118 driver)

volgende drivers gedownload:
hl1110cupswrapper-3.0.1-1.i386.deb
hl1110lpr-3.0.1-1.i386.deb


Terminalvenster openen:
Bij mij staan die in de map downloads, daarom
$ cd Downloads

Eerst deed ik het de optie “--force-all” zoals in de repliek van JLW
maar dan kreeg ik errormeldingen.

Zonder die optie werkte het wel:

sudo dpkg -i hl1110lpr-3.0.1-1.i386.deb
en
sudo dpkg -i hl1110cupswrapper-3.0.1-1.i386.deb

En de HL 1110 werkt nu perfect.
Bedankt JLW voor het aangeven van de juiste werkwijze.
groeten,
Rudy


Re: Oplosingen voor brother printers
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/29, 16:51:17 »
Dag Allemaal,

Afgelopen maanden 2 Brother MFC-490CW printfaxen gekocht en ik ben verheugd om te kunnen vermelden dat het op deze manier gelukt is om in ieder geval de print functie aan de praat te krijgen. (bij de scanfunctie lijkt het apparaat nog niet met de laptop (Dell Vostro 1520) te werken maar daar kijk ik nog wel naar.) (ook de faxfunctie (ontvangen) via de laptop is niet getest, via de telefoonlijn gaat prima!)

Nog steeds goed blijven lezen & logisch denken hoor, want je kunt je al snel vergissen  ;)

Ik kan geheel onderkennen dat wat John in zijn eerste post beschreef. Als gevorderde Linux gebruiker schrijf je vaak lekker door en sluipt het "eenvoudige stapjes" overslaan er al snel in bij het schrijven van een walktrough/handleiding. Zo heb ook ik eerder zitten te wurmen met de Terminal, installeren met het voor "foute" pakket bewakende softwarecentrum (ook het DHCP programma) en vele tips die net dat beetje Jip & Janneke nodig hadden om het te laten lukken.

Mocht ik nog aanvullende tips vinden dan laat ik ze weten.

Groetjez, Pauluz!


Re: Oplosingen voor brother printers
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/20, 15:11:26 »
@Rudy Martens en @JLW

Ook al zijn jullie bevindingen al van een poosje geleden, de tips zijn nog steeds welkom. Afgelopen week een Brother Laser printer, type HL-1110, gekocht. Heb het helemaal gehad met die ingedroogde inktjet printerkoppen waar geen inkt meer uitkomt als je onverhoopt een professioneel printje moet maken. Voor bijna het geld van die inkt-cartridges koop je een nieuwe printer. Dus overgeschakeld op toner.  De installatie (op Ubuntu) met jullie tips was een fluitje van een cent; 2 regels (commando's) uit het "topic" (van Rudy) kopiëren en plakken in het terminalscherm. Het kan niet misgaan. Alles werkt perfekt!  :) Bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/20, 15:13:15 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: Oplosingen voor brother printers
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/20, 17:02:31 »
Ik snap hier niets van. Moeilijkere installatie?
Ik had een Brother hl10xx. En deze is nu vervangen door een nieuwe Brother.
Die hl10xx installeerde vanzelf, en de nieuwe ook simpel met geboden drivertjes van de Brother site.
Verder voor allebei geen andere handelingen nodig gehad, dus ook geen terminal. En ze werken prima, ook als netwerkprinter.

Alleen het deel wifi van de nieuwe ben ik nog niet uit, maar dat is ook omdat ik zelf nog geen ervaring heb met wifi-printen.

Nog iemand interesse in de hl10xx? Moet alleen een nieuwe toner in.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/20, 17:05:00 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Oplosingen voor brother printers
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/21, 11:30:15 »
Hoi,
Misschien ben ik niet zo slim geweest om die printer gewoon in het systeem te prikken en te zien of die werkte ;) Niet aan gedacht. De verkoper (heeft natuurlijk geen Linux) zei dat het mogelijk een zoektocht zou worden voor Linux omdat dat niet in de brochure staat. Ook niet in de documentatie bij de printer zelf en ook niet op bijgeleverde CD voor Windows en Mac! Zoek je dan op internet, dan kom je op deze site deze tip tegen. Op de Brother-site staat zelfs een script om de handel te installeren met een nog ingewikkelder verhaal. Dus volgende printer ..... pluggen en afwachten. Moeilijk kan altijd nog.  =D
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: Oplosingen voor brother printers
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/21, 17:41:35 »
Ik had misschien iets duidelijker moeten zijn omtrent de oude brother.
Die hl10xx installeerde vanzelf, nadat hij automatisch drivers op ging halen. In zoverre installeerde hij dat vanzelf.

De nieuwe heb ik vrij makkelijk aan kunnen sluiten met behulp van een topicje hier, waar uiteindelijk ook een linkje opdook naar de brother linux drivers.
http://welcome.solutions.brother.com/bsc/public_s/id/linux/en/
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Oplosingen voor brother printers
« Reactie #11 Gepost op: 2015/12/22, 16:47:56 »
Net nog een installatie uitgevoerd onder OpenSuse (13.1) en Linux Mint (13 Maya). Onder OpenSuse eerst met YasT hardware toevoegen (printer aansluiten) en daarna hl1110lpr-3.0.1-1.i386.rpm en hl1110cupswrapper-3.0.1-1.i386.rpm installeren. Met Mint het proces zoals eerder omschreven (.deb bestanden) uitvoeren. Alles werkt perfekt.  :laugh:
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME