Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux kwetsbaar voor aanvallen van buitenaf  (gelezen 10182 keer)

Re: Linux kwetsbaar voor aanvallen van buitenaf
« Reactie #25 Gepost op: 2014/09/26, 12:20:09 »
Xubuntu 13.10 is 'vulnerable'.

En die zal ook 'vulnerable' blijven want die wordt al sinds juli niet meer ondersteund...

Ja, blijf dat zelf een beetje raar vinden, ondersteuning van slechts negen maanden. Maar goed, de daily build (van vandaag) van Xubuntu 14.10 is eveneens vulnerabel, zie ik net...

Re: Linux kwetsbaar voor aanvallen van buitenaf
« Reactie #26 Gepost op: 2014/09/26, 13:08:44 »
Ja, blijf dat zelf een beetje raar vinden, ondersteuning van slechts negen maanden.

Dat kan je raar vinden, maar daar hebben we andere topics voor. In dit topic gaat het over een lek in Bash en de updates daarvoor en updates komen alleen in dingen die ondersteund worden, zo simpel is het.

Offline Allard

  • Lid
Re: Linux kwetsbaar voor aanvallen van buitenaf
« Reactie #27 Gepost op: 2014/09/26, 13:12:37 »
Tweede patch:
http://tweakers.net/nieuws/98693/nieuwe-patch-voor-bash-bug-beschikbaar.html

Vanochtend binnengekregen via de normale updates.


Wel even opletten met te snel op 'Yes' drukken; mogelijk zijn sommige mirrors besmet.
http://tweakers.net/nieuws/98693/nieuwe-patch-voor-bash-bug-beschikbaar.html?showReaction=7215041#r_7215041
En er is ook een derde update verschenen voor bash: http://www.ubuntu.com/usn/usn-2363-2/  ;)

Re: Linux kwetsbaar voor aanvallen van buitenaf
« Reactie #28 Gepost op: 2014/09/26, 13:13:30 »
Inderdaad Allard en hier op Antergos is die net binnengerold :)

Offline Henkp

  • Lid
Re: Linux kwetsbaar voor aanvallen van buitenaf
« Reactie #29 Gepost op: 2014/09/26, 13:15:20 »
Xubuntu 13.10 is 'vulnerable'.

En die zal ook 'vulnerable' blijven want die wordt al sinds juli niet meer ondersteund...

Ja, blijf dat zelf een beetje raar vinden, ondersteuning van slechts negen maanden. Maar goed, de daily build (van vandaag) van Xubuntu 14.10 is eveneens vulnerabel, zie ik net...

Ik weet niet waar je dat gezien heb?, maar ik heb nu net Xubuntu 14.04.1 van af mijn laptop op gestart en de laatste up-dates op gehaald.
En net zoals gisteren, maar hier is hij dus echt niet vulnerabel.

Re: Linux kwetsbaar voor aanvallen van buitenaf
« Reactie #30 Gepost op: 2014/09/26, 13:29:00 »
@Henkp
Lees nog eens goed wat er staat.
 ;)

Re: Linux kwetsbaar voor aanvallen van buitenaf
« Reactie #31 Gepost op: 2014/09/26, 13:29:08 »
Volgens ubuntuupdates.org heeft 14.10 dezelfde Bash-update, ook in de daily build, gehad dus als ie kwetsbaar is, dan heeft Canonical een slechte patch geleverd voor 14.10. En dat kan ik me toch echt niet voorstellen.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Linux kwetsbaar voor aanvallen van buitenaf
« Reactie #32 Gepost op: 2014/09/26, 13:46:20 »
@Henkp
Lees nog eens goed wat er staat.
 ;)

Sorry, je heb gelijk.  =D =D

Re: Linux kwetsbaar voor aanvallen van buitenaf
« Reactie #33 Gepost op: 2014/09/26, 14:13:30 »
Volgens ubuntuupdates.org heeft 14.10 dezelfde Bash-update, ook in de daily build, gehad dus als ie kwetsbaar is, dan heeft Canonical een slechte patch geleverd voor 14.10. En dat kan ik me toch echt niet voorstellen.
Mogelijk mijn fout: dat Xubuntu 14.10 vulnerabel is, maakte ik op uit een live-versie. Ik ging er vanuit dat de laatste patches ook in een daily build terechtkomen, maar misschien is dit niet het geval.

Re: Linux kwetsbaar voor aanvallen van buitenaf
« Reactie #34 Gepost op: 2014/09/26, 14:43:22 »
Volgens ubuntuupdates.org heeft 14.10 dezelfde Bash-update, ook in de daily build, gehad dus als ie kwetsbaar is, dan heeft Canonical een slechte patch geleverd voor 14.10. En dat kan ik me toch echt niet voorstellen.
Ik ging er vanuit dat de laatste patches ook in een daily build terechtkomen, maar misschien is dit niet het geval.

Dat is dus wél het geval.

Re: Linux kwetsbaar voor aanvallen van buitenaf
« Reactie #35 Gepost op: 2014/09/26, 17:23:05 »
Het staat blijkbaar in de belangstelling bij de pers.
http://www.nieuws.nl/algemeen/20140926/Cyberveiligheidscentrum-geeft-Shellshock-advies
Hoe groot de geschetste gevaren zijn weet ik niet, maar dit is voor mij de eerste keer dat ik dergelijke geluiden in de pers lees
Tja ¨iedereen¨ heeft tegenwoordig een mobieltje of tablet met Android dus dat is en blijft voor hackers een aantrekkelijk publiek.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Linux kwetsbaar voor aanvallen van buitenaf
« Reactie #36 Gepost op: 2014/09/26, 20:25:09 »
Het staat blijkbaar in de belangstelling bij de pers.
http://www.nieuws.nl/algemeen/20140926/Cyberveiligheidscentrum-geeft-Shellshock-advies
Hoe groot de geschetste gevaren zijn weet ik niet, maar dit is voor mij de eerste keer dat ik dergelijke geluiden in de pers lees
Tja ¨iedereen¨ heeft tegenwoordig een mobieltje of tablet met Android dus dat is en blijft voor hackers een aantrekkelijk publiek.

Oh ja, Android... ehm, mag ik je er wel even op wijzen dat ondanks de populariteit van Android dit een algemene Linux-bug is? Ieder Linux-apparaat kan worden overgenomen. Mijne bijv. ook en mijn smartphone draait SailfishOS en geen Android. Om maar een voorbeeld te noemen. Maar ook routers bijv. kunnen worden overgenomen en dat is ook een "aantrekkelijk publiek". Omdat deze bug zo algemeen is, is iedereen eigenlijk een "aantrekkelijk publiek" want iemand kan gewoon bij Bakker Bart aan een tafeltje zitten en jou telefoon overnemen en die probeert gewoon of jou telefoon kwetsbaar is, het OS kan hem niks schelen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux kwetsbaar voor aanvallen van buitenaf
« Reactie #37 Gepost op: 2014/09/26, 20:39:00 »
Het staat blijkbaar in de belangstelling bij de pers.
http://www.nieuws.nl/algemeen/20140926/Cyberveiligheidscentrum-geeft-Shellshock-advies
Hoe groot de geschetste gevaren zijn weet ik niet, maar dit is voor mij de eerste keer dat ik dergelijke geluiden in de pers lees
Tja ¨iedereen¨ heeft tegenwoordig een mobieltje of tablet met Android dus dat is en blijft voor hackers een aantrekkelijk publiek.
"Ook het mobiele besturingssysteem Android, dat weliswaar een Linux-variant is, bevat deze kwetsbaarheid niet, aldus het cybercentrum."

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Linux kwetsbaar voor aanvallen van buitenaf
« Reactie #38 Gepost op: 2014/09/26, 20:46:00 »
Lek wordt actief gebruikt: http://www.wired.com/2014/09/hackers-already-using-shellshock-bug-create-botnets-ddos-attacks/

Het lijkt erop dat met name minder betrouwbare DHCP servers een gevaar kunnen zijn. En voor servers in het algemeen is het alweer een heel ander verhaal.

Mooi dat Red Hat erbovenop zit, maar vooralsnog staan de Fedora forums vol met meldingen dat gebruikers 'shellshocked' zijn op de bash-test. Ik ben benieuwd waarmee de 'Teufelskerls' uit de Linux-communities uiteindelijk op de proppen komen. Ondertussen staan de MSM media met name vol over Macbooks.

Goed dat mijn bedrijfslaptop met W7 hiervoor niet besmettelijk is. Wel voor andere dingen, dat dan weer wel *zweet van voorhoofd veegt*.

Inmiddels vraagt menigeen zich af of we iets moeten doen dan wel vermijden. Ik heb het -helaas- nog niet kunnen achterhalen...
« Laatst bewerkt op: 2014/09/26, 20:50:40 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Linux kwetsbaar voor aanvallen van buitenaf
« Reactie #39 Gepost op: 2014/09/26, 22:27:45 »
Het staat blijkbaar in de belangstelling bij de pers.
http://www.nieuws.nl/algemeen/20140926/Cyberveiligheidscentrum-geeft-Shellshock-advies
Hoe groot de geschetste gevaren zijn weet ik niet, maar dit is voor mij de eerste keer dat ik dergelijke geluiden in de pers lees
Tja ¨iedereen¨ heeft tegenwoordig een mobieltje of tablet met Android dus dat is en blijft voor hackers een aantrekkelijk publiek.
"Ook het mobiele besturingssysteem Android, dat weliswaar een Linux-variant is, bevat deze kwetsbaarheid niet, aldus het cybercentrum."

Nee, standaard Android niet maar wel Cynanogenmod. Althans, zo begreep ik. Ben geen Android-gebruiker dus kan het niet nagaan.

Re: Linux kwetsbaar voor aanvallen van buitenaf
« Reactie #40 Gepost op: 2014/09/27, 13:11:37 »
L.S. Ik heb de kwetsbaarheidtest op twee laptops gedaan. De ene laptop reageert met

Citaat
bash: waarschuwing: x: ignoring function definition attempt
bash: fout tijdens importeren van functiedefinitie voor 'x'
this is a test
Deze is dus okay.
De andere laptop reageert met alleen
Citaat
this is a test
(dus zonder vulnerable), is deze nou kwetsbaar of niet?

Re: Linux kwetsbaar voor aanvallen van buitenaf
« Reactie #41 Gepost op: 2014/09/27, 13:39:25 »
Vandaag weer een nieuwe versie van bash in de updates.

Offline Tom

  • Lid
Re: Linux kwetsbaar voor aanvallen van buitenaf
« Reactie #42 Gepost op: 2014/09/27, 17:18:50 »
Ja ik ook.  (bash 4.3-7ubuntu1.4)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Linux kwetsbaar voor aanvallen van buitenaf
« Reactie #43 Gepost op: 2014/09/27, 17:31:44 »
Ik heb net ook een nieuwe update voor Bash ontvangen, op Xubuntu 14.04.1 LTS. Als ik na de installatie deze opdracht in de terminal uitvoer:

env x='() { :;}; echo vulnerable' bash -c "echo this is a test"
krijg ik deze uitkomst:

this is a test

Offline IHC1000

  • Lid
Re: Linux kwetsbaar voor aanvallen van buitenaf
« Reactie #44 Gepost op: 2014/09/27, 20:46:58 »
Krijg net de Bourne .......... shell binnen samen met nieuwe firmware.
Heeft er volgens mij ook mee te maken.

En inderdaad wat een snelle reacties.

Re: Linux kwetsbaar voor aanvallen van buitenaf
« Reactie #45 Gepost op: 2014/09/27, 20:53:58 »
Krijg net de Bourne .......... shell binnen samen met nieuwe firmware.
Heeft er volgens mij ook mee te maken.

En inderdaad wat een snelle reacties.

Ja. BASH = Bourne Again Shell ;)

Offline Michiel

  • Lid
Re: Linux kwetsbaar voor aanvallen van buitenaf
« Reactie #46 Gepost op: 2014/09/27, 22:38:32 »
beste mensen,

ik zit hier met 2 identieke lenovo laptops, eentje Lubuntu en eentje Mint (laatste versies).
(binnenkort allebei Mint, na veel installaties blijkt Mint veruit het meest stabiel op deze Lenovo's, dit ter zijde ;) )
Allebei geüpdatet, testje op beide gedraaid, helemaal goed :)
Wou ik zojuist even ook remote de laptop van me ma (Asus F551C) updaten.
Moeders gebeld om laptop (Mint, exact dezelfde versie als op Lenovo) aan te laten zetten. De boel geüpdatet, daarna reboot, gevolgd door het testje:
Nog steeds vulnarable?

Que?
Anybody?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux kwetsbaar voor aanvallen van buitenaf
« Reactie #47 Gepost op: 2014/09/27, 22:52:52 »
Het lijkt me aan te raden om bij modem-routercombinaties van Ziggo, UPC en KPN, de algemeen toegankelijke Wifispots uit te schakelen. Vermoedelijk zijn de kabelboeren 'n stuk slomer met het uitrollen van de dichtgetimmerde bash, dan de veiligheidsploeg van Ubuntu....

Re: Linux kwetsbaar voor aanvallen van buitenaf
« Reactie #48 Gepost op: 2014/09/27, 23:00:00 »
Het lijkt me aan te raden om bij modem-routercombinaties van Ziggo, UPC en KPN, de algemeen toegankelijke Wifispots uit te schakelen. Vermoedelijk zijn de kabelboeren 'n stuk slomer met het uitrollen van de dichtgetimmerde bash, dan de veiligheidsploeg van Ubuntu....

Hoewel wij bij Solcon zitten, toch even deze vraag: wat precies bedoel je met "algemeen toegankelijke Wifispots"?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux kwetsbaar voor aanvallen van buitenaf
« Reactie #49 Gepost op: 2014/09/27, 23:09:15 »
Het lijkt me aan te raden om bij modem-routercombinaties van Ziggo, UPC en KPN, de algemeen toegankelijke Wifispots uit te schakelen. Vermoedelijk zijn de kabelboeren 'n stuk slomer met het uitrollen van de dichtgetimmerde bash, dan de veiligheidsploeg van Ubuntu....

Hoewel wij bij Solcon zitten, toch even deze vraag: wat precies bedoel je met "algemeen toegankelijke Wifispots"?
Dit:
http://www.upc.nl/internet/wifispots/

Ik weet niet of uitschakeling voldoende effect heeft. Maar het lijkt me wel een extra drempel voor Shellshock-aanvallers.... Het is in elk geval iets wat we makkelijk zelf kunnen doen.