Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechten gedeelde map op nas  (gelezen 394 keer)

Rechten gedeelde map op nas
« Gepost op: 2016/06/14, 23:11:32 »
Hoi luitjes,
Ik heb een gedeelde map op mijn nas, zelfbouw raspberrypi,  ik ben er in geslaagd na veel vogelen en googelen om een werkende entry te maken in fstab ( //192.168.1.16/netwerkschijf  /media/netwerkschijf cifs credentials=/home/ben/.smbcredentials, iocharset=utf8, user,noauto,gid=1000, uid=1000,file_mode=0777, dir_mode=0777   0   0 ) . Wanneer ik nu in thunar de rechten bekijk van de map /media/netwerkschijf staan die op root. Wanneer ik in de terminal het commando sudo chown $USER:$USER /media/netwerkschijf geef blijven die rechten echter onveranderd. Let wel, ik kan alle bestanden op de netwerkschijf benaderen en bewerken, dus een probleem is het niet, ik snap het alleen niet!
Groetjes, Ben.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechten gedeelde map op nas
« Reactie #1 Gepost op: 2016/06/15, 11:33:11 »
Alle permissies staan helemaal open: iedereen heeft dus onbeperkt toegang.

Re: Rechten gedeelde map op nas
« Reactie #2 Gepost op: 2016/06/15, 13:26:58 »
Ok, maar waarom geeft thunar dan aan dat root de eigenaar is?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechten gedeelde map op nas
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/16, 09:41:51 »
De uid en gid van het koppelpunt zijn ingesteld op gebruiker 1000 door je mount commando in fstab. Doe eens "ls -n /media"? Zie je inderdaad "1000 1000" verschijnen als eigenaar en groep van netwerschijf? In een ubuntu systeem is gebruiker 1000 de eerst aangemaakte gebruiker (en die heeft beheerdersbevoegdheden). Bij jou is gebruiker 1000 blijkbaar root.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Rechten gedeelde map op nas
« Reactie #4 Gepost op: 2016/06/16, 10:23:34 »
Je zit verkeerd.
Je samba moet je aanpassen,
dus je samba.cfg file moet je aanpassen, daar vind je ook welke user rechten heeft, of hier instellen.

Re: Rechten gedeelde map op nas
« Reactie #5 Gepost op: 2016/06/18, 00:17:18 »
Hoi Luitjes,
Bedankt voor jullie reacties, zekers vanwege de reactie van vanadium heb ik via ssh op de nas ufw geïnstalleerd. Ook via het commando ssh enable samba een rule gemaakt. Echter, ik kom er niet meer in. Zal hem los moeten koppelen en of ufw verwijderen, of een rule maken dat ik hem wel weer kan benaderen als vanouds. Graag advies.
Groetjes Ben