Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: adobe reader  (gelezen 1030 keer)

adobe reader
« Gepost op: 2014/04/01, 12:31:04 »
hallo

is adobe reader ook beschikbaar voor linux? ik vind die programma toch beter dan wat ik nu standaard gebruik.
is er ook een goede alternatief voor adobe reader onder linux als adobe reader niet voor linux is?

Re: adobe reader
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/01, 13:02:00 »
Als je via Softwarecentrum --> Bewerken --> Softwarebronnen --> tabblad Software van derden de Partner-pakketbron aanvinkt, kun je 'acroread' installeren. Dat is de officiƫle Adobe Reader voor Linux.
(noot: aangezien jij Xubuntu gebruikt weet ik niet of het Softwarencentrum er is; mogelijk moet je Softwarebronnen ergens anders in het applicatie-menu ofzo vinden)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: adobe reader
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/01, 13:09:28 »
Adobe Reader raad ik af: zware meuk die bovendien vaak veiligheidsgaten vertoont (en vaak wordt aangevallen).

Re: adobe reader
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/01, 13:14:41 »
Adobe reader is wel beschikbaar, maar er zijn betere en lichtere pdf-readers beschikbaar. Verder kunt je in bijvoorbeeld Libre-Office Writer ook gewoon pdf-jes openen.

Re: adobe reader
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/01, 14:18:25 »
Adobe Reader raad ik af: zware meuk die bovendien vaak veiligheidsgaten vertoont (en vaak wordt aangevallen).

goed dat je dit zegt maar graag zou ik dan ook een alternatief willen horen van je. dat was ook een vraag van me of er alternatieven zijn.

Re: adobe reader
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/01, 14:19:25 »
Adobe reader is wel beschikbaar, maar er zijn betere en lichtere pdf-readers beschikbaar. Verder kunt je in bijvoorbeeld Libre-Office Writer ook gewoon pdf-jes openen.

over welke betere en lichtere hebben we het? ik vind het raar om te zien dat er 2 personen zijn die iets anders voorstellen maar niet welke. zo kom ik ook niet verder natuurlijk.

Re: adobe reader
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/01, 14:39:27 »
Er zijn een aantal alternatieven.

-Master PDF Editor - Wordt zeer geprezen. Het is een editor, maar hij kan ook meer dan prima PDF's lezen en hij heeft een hele hoop features. Moet je wel het Ubuntu Softwarecentrum voor hebben om hem te installeren (tenzij je van de website downloaden niet erg vindt - als je dat doet, download dan de deb-versie).
-Okular - Wordt zeer geprezen als PDF *reader* omdat het veel functies heeft en ook hele goede comptabiliteit. Neemt wel wat schijfruimte in omdat het wat afhankelijkheden meesleept, dat is wel het nadeel. Maar als je dat niet veel uitmaakt, dan is het een goede om te gebruiken.
-Evince - Standaard op Ubuntu. Is op zich ook wel goed, al heeft het niet al teveel features. Maar hij doet het prima voor wat ie wel aan boord heeft.
-XPdf - Geen ervaring mee, maar schijnt wel een aardige te zijn.

Ik weet niet of Xubuntu het Ubuntu Softwarecentrum heeft, maar anders zou je daar ook eens op 'PDF' kunnen zoeken als bovenstaande vier niks voor je zijn :)
« Laatst bewerkt op: 2014/04/01, 14:41:06 door Vistaus »

Re: adobe reader
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/01, 15:13:31 »
bedankt vistaus!

Offline Basic-NL

  • Lid
Re: adobe reader
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/04, 13:15:43 »
Ik begrijp dat de Adobe Reader ( acroread ) sinds 13.10 niet meer in de Partner repository zit omdat Adobe geen Linux versie meer levert of ondersteunt van zijn Adobe Reader programma. Nu weet ik uit ervaring dat sommige PDF's niet goed worden getoond door Evince, de standaard meegeleverde PDF reader in (X) Ubuntu. Weten jullie welk alternatief het beste is, als je zoveel mogelijk/alle PDF's zonder problemen wilt kunnen lezen? Ik gebruik PDF heel veel, en voor mij is het ontbreken van een goede PDF reader op mijn PC echt een probleem.
100% Linux sinds 07-2005, Nu: (PC) Xubuntu 22.04 LTS (Phone) Ubuntu Touch

Re: adobe reader
« Reactie #9 Gepost op: 2014/05/04, 13:59:11 »
Vanaf hier: http://archive.canonical.com/pool/partner/a/acroread/ kun je gewoon de acroread-pakketten voor 13.04 pakken, die werken prima in 14.04

En als je dat toch niet ziet zitten, dan kun je nog Foxit PDF Reader downloaden van hun website, die werkt ook prima en leest net zo goed PDF's.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: adobe reader
« Reactie #10 Gepost op: 2014/05/04, 14:23:25 »
xpdf

Offline jan11000

  • Lid
Re: adobe reader
« Reactie #11 Gepost op: 2014/05/04, 14:26:06 »
Xubuntu heeft dezelfde software als ubuntu.

Offline Basic-NL

  • Lid
Re: adobe reader
« Reactie #12 Gepost op: 2014/05/04, 22:59:00 »
Bedankt allemaal voor de reacties! Omdat ik bij voorkeur alleen vanuit de officiele 14.04 repos installeer vallen voor mij de oude acroread pakketten en de Foxit PDF Reader in eerste instantie af. Ik heb de tip van Pjotr (Xpdf) geinstalleerd en zal die testen zodra ik weer PDF's tegenkom die ik niet met Evince kan openen. Ook kijk ik naar Okular en qpdfview, die zien er iets gelikter uit.

Het valt mij op dat de meeste PDF viewers wel traag zijn. Mupdf is daarop een uitzondering. Helaas is dit een PDF reader zonder controls wat weer onhandig is voor de mensen waarvoor ik installeer. Weet natuurlijk ook niet hoe die presteert. Het liefst zou ik een snelle PDF reader als Mupdf hebben maar dan MET controls EN dat 'ie alle PDF's kan lezen. Helaas kan ik zelf niet programmeren :)
« Laatst bewerkt op: 2014/05/05, 01:04:58 door Basic-NL »
100% Linux sinds 07-2005, Nu: (PC) Xubuntu 22.04 LTS (Phone) Ubuntu Touch