Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe reset je de BIOS?  (gelezen 3491 keer)

Offline Soul-Sing

  • Lid
hoe reset je de BIOS?
« Gepost op: 2006/09/29, 14:36:56 »
herhaling: hoe reset je de bios? ik heb dit nog nooit gedaan....

hoe reset je de BIOS?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/29, 15:16:48 »
Ehm tegenwoordig hebben de meeste moederborden er jumpers voor,
maar...het kan ook op de ouderwetse manier,
door gewoon het ronde platte batterijtje ff een paar minuutjes eruit te halen van je moederbord.

Succes

Offline Dave

  • Lid
hoe reset je de BIOS?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/29, 15:18:35 »
in het bios zelf heb je ook vaak de mogelijkheid om terug naar de defaults settings te gaan.

socratux

  • Gast
hoe reset je de BIOS?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/29, 17:22:31 »
Citaat van: leoquant
herhaling: hoe reset je de bios? ik heb dit nog nooit gedaan....
wachtwoord vergeten? :lol:

Offline Soul-Sing

  • Lid
hoe reset je de BIOS?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/29, 17:28:55 »
@socratux
leedvermaak??:cool: :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
hoe reset je de BIOS?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/29, 19:55:32 »
Hehehe, het beste vermaak is natuurlijk leedvermaak!

Heb je de handleiding van je moederbord nog? Zoniet, zoek dan eens op de webstek van de moederbordbakker naar de handleiding. Daar kun je dan in terugvinden welke jumpertjes je moet verzetten.

De batterijtruc werkt overigens net zo goed, maar de CMOS- batterij is bij sommige moederborden wat lastig te bereiken.

Mazel tov, Pjotr.

hoe reset je de BIOS?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/29, 20:53:38 »
Idd een jumperken een 10-tal seconden op de juiste plaats zetten (bij mijn dfi moederbord toch), of mss kijken of ge alles default kunt zetten in bios zelves, daarvoor zult ge bij bij het opstarten van de pc (vanaf ge uw pc aanzet dus nog voor het besturingssysteem begint te laden) alsmaaraan op ene knop moeten duwen tot ge een blauw scherm ziet, dan zijde in uw bios (ge moet zelf uitvinden welke knop, verschilt per moederbord, meestal ook aangegeven op uw scherm bij het opstarten, dikwijls is dat DEL of ESC knop, best is natuurlijk een handleiding van het moederbord)

groetjes,
davidovich

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
hoe reset je de BIOS?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/09/29, 20:56:55 »
Bij het opstarten verschijnt heel kort welke toets je moet indrukken, dat is idd meestal de DEL of ESC toets soms ook F12.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline mcgyver

  • Lid
hoe reset je de BIOS?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/09/29, 21:01:26 »
Als je je wachtwoord bent vergeten is het het makkelijkst om de stekker even uit je kast te halen e n vervolgens het batterijtje even eruit te doen. Vervolgens moet je de jumper die het dichtst bij je batterij is even verzetten naar de andere stand (meestal van pin1-2 naar pin 2-3). Daarna weer terugzetten op pin 1-2. Hiermee reset je alles. Vervolgens batterijtje terug en opstarten

Firebird

  • Gast
hoe reset je de BIOS?
« Reactie #9 Gepost op: 2006/09/29, 21:19:20 »
Batterij eruit halen en jumper verzetten zijn dacht'k beide goed, geen combinatie nodig :). Let wel op dat je de stroomkabel uittrekt voor je begint.

Offline Soul-Sing

  • Lid
hoe reset je de BIOS?
« Reactie #10 Gepost op: 2006/09/29, 21:22:22 »
dank voor de reacties. zal op zoek gaan naar het batterijtje en jumpers. daar las ik op het web al veel over.
op hoop van zegen....:D

gr leon

Offline Dave

  • Lid
hoe reset je de BIOS?
« Reactie #11 Gepost op: 2006/09/29, 22:13:00 »

Dutchie

  • Gast
hoe reset je de BIOS?
« Reactie #12 Gepost op: 2006/09/29, 22:17:34 »
poosje eruit laten hoeft niet...
je moet gewoon stroom kabel van de voeding eruit halen, batterijtje eruit. 10 sec ofzo maar wachten, en dan beide er weer in en pc aan...
dan moet het werken

Offline mcgyver

  • Lid
hoe reset je de BIOS?
« Reactie #13 Gepost op: 2006/09/30, 07:02:52 »
Als je pin 2-3  even kortsluit met het jumpertje hoef je HELEMAAL niet te wachten.

jmlepercq

  • Gast
hoe reset je de BIOS?
« Reactie #14 Gepost op: 2006/10/01, 17:46:39 »
Citaat van: bartek
Bij het opstarten verschijnt heel kort welke toets je moet indrukken, dat is idd meestal de DEL of ESC toets soms ook F12.
Hallo Bartek,

Mag ik jou even vragen om eens de "thread" over Linux V6.06.1 van mij door te nemen?
Ik loop nu al enkele dagen in het forum van het kastje naar de muur. Ik ben op jullie forum geraakt via een Moderator van www.pub.be(gebruikersforum v.Telenet) om jullie besturingssysteem uit te testen vooraleer tot installatie over te gaan.

Concreet is hier dat de "ISO-file gebrand is op CD-RW? De computer start ermee op tot aan de "Hoofdmenu", waarna gekozen moet worden voor "Grafisch of niet", het systeem zegt dan "Looking for essential drivers and Mountain Rootsystem files"  en vanaf nu blijft alles hangen...... geen respons meer van de PC.

Ik heb nu al een vijftal "threads" aan besteed en ieder antwoord is iedere beurt naast de kwestie.

Vriendelijke groeten,
Jean-Marie lepercq
jmlepercq@telenet.be

Offline mcgyver

  • Lid
hoe reset je de BIOS?
« Reactie #15 Gepost op: 2006/10/01, 17:55:02 »
Je post is niet op de juiste plaats. Bovendien heb je hetzelfde al ergens anders geschreven. Ik stel voor dat je hem weghaalt? Wat je ook kan doen is het bij elke topic plaatsen. Eens kijken of je dan sneller wordt geholpen. Bovendien: "jullie" forum, "jullie" besturingssyteem? Misschien heb ik te lange tenen, maar iets bevalt me niet.