Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Betaalbare cursus voor programmeren gezocht!!  (gelezen 3713 keer)

Offline bart85

  • Lid
Betaalbare cursus voor programmeren gezocht!!
« Gepost op: 2016/07/27, 15:45:03 »
Ik wil graag een cursus volgen om mijn programmeerinzicht te verbeteren. Ervaring heb ik met python, bash, c++. Voor programmeren heb ik geen les in gehad. Ik heb het mijzelf eigen gemaakt met online tutorials en documentatie. Het liefst wil ik python of c++ leren samen met het gebruik van Qt. Om een stok achter de deur te hebben, vind ik het prettig om een keer per maand of week huiswerk op te sturen. Dan is er een doel om naartoe te werken.
Op internet kwam ik cursussen voor c++ tegen die 4 a 5 dagen duren. Deze kostte 2500 euro. De thuisstudie Linux Professional heb ik gevolgd. Deze duurde 4 maanden en koste rond de 400 euro. Dat is toch een groot verschil met een cursus c++.
Weet iemand een betaalbare keuze voor een studie programmeren?


Is het een idee om bij een studie geen boeken mee te geven, maar verwijzen naar online documentatie en tutorials. Met daarnaast wel opdrachten die moeten worden uitgewerkt en opgestuurd. Opsturen van huiswerk om te laten nakijken. Dat scheelt in de kosten, aangezien boeken hiervoor duur zijn.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Re: Betaalbare cursus voor programmeren gezocht!!
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/27, 23:16:36 »
Hallo Bart,

Ja, cursusprijzen van meerdere duizenden euro's voor een paar dagen zijn vrij normaal, het zijn bedrijven die hun (sommige) werknemers een paar dagen op cursus sturen om iets over dit of dat te leren. Soortgelijke bedragen voor een cursus MS Word of Excel zijn ook heel gangbaar.

Welke goedkopere Linux-cursussen zijn aan te raden weet ik niet. Maar heb je er wel eens aan gedacht om in plaats van een cursus te volgen jezelf gewoon in het diepe te gooien door mee te gaan werken aan een opensourceproject op www.github.com bijvoorbeeld? In plaats van 'officieel' meewerken kun je een repository van een eenvoudig softwareproject naar je eigen pc klonen en proberen de code te begrijpen en uit te breiden met nieuwe functionaliteit. (Je moet dan ook even leren hoe je code compileert, is na wat installeren van build-pakketten verder erg eenvoudig).

In of rondom dergelijke projecten zijn er altijd wel mensen te vinden die je even een handje verder willen helpen. Verder zijn er talloze dev-forums voor alle programmeertalen van de wereld waar je met al je vragen terecht kunt.

Probeer het eens, nee heb je, ja kun je krijgen. En nog gratis/free/libre ook! ;-)

Re: Betaalbare cursus voor programmeren gezocht!!
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/30, 07:05:23 »
Bart,

Ik weet niet waar u woont, maar in België is er het 'Volwassenonderwijs'.
Hun aanbod is groot en gevarieerd, worden op verschillende locatie gegeven.
Kostprijs ± € 100,- per semester.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556


Offline bart85

  • Lid
Re: Betaalbare cursus voor programmeren gezocht!!
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/31, 16:54:45 »
Citaat
Of dit ?

https://www.roc.nl/default.php?fr=details&id=12027370&inst=1074

Dit is een training van een paar dagen. Zijn er ook cursussen van een paar maanden tot een jaar? Het liefst een thuisstudie, waarbij ik wekelijks of maandelijks een stuk code kan inleveren om mij op weg te helpen met de studie.
Is het aan te raden om eerst C te leren, voordat ik aan C++ begin?
« Laatst bewerkt op: 2016/07/31, 17:10:41 door bartveurink »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Re: Betaalbare cursus voor programmeren gezocht!!
« Reactie #5 Gepost op: 2017/12/06, 20:55:18 »
Misschien isdit iets voor je, voor zover ik kan zien een gratis (online) cursus C++ programmeren
http://members.chello.nl/~s.pampiermole/C++/lswmc/lswmc.html

Het aanleren van C en C++ is nauwelijks verschillend, de basis is volkomn gelijk, maar C++ biedt je door de object-oriented aanpak ruimere mogelijkheden wat betreft structureren.

C++ is verre te prefereren boven Python, aangezien bijna alle grote software-ontwikkelaarsfirma's dat gebruiken en en talloze bibliotheken met uitstekende beschrijvingen zijn van letterlijk duizenden fuctions en procedures, zodat je niet elke spaak van elk wiel zelf hoeft te maken.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/06, 23:57:31 door ekhnaton »
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Re: Betaalbare cursus voor programmeren gezocht!!
« Reactie #6 Gepost op: 2017/12/06, 23:53:30 »
Dit is best een lastige vraag en om heel eerlijk te zijn. Cursussen lopen altijd achter de feiten aan, met andere woorden, wanneer het lesmateriaal klaar is, dan is het qua software vaak al verouderd ;) Ik kom oorspronkelijk uit dat wereldje en weet ongeveer hoe het gaat. C of C++ zijn krachtige talen, maar voor eenvoudige dingen volstaat Python  natuurlijk ook. Dit kan prima in combinatie  met QT, er is werkelijk een schat aan informatie te vinden als je op het net zoekt naar PyQT. Wellicht vind je daar genoeg informatie waar je wat mee kunt, zo niet dan spaart het weer een dure cursus uit. Zelf ben ik een sloddervos wat programmeren betreft en afhankelijk van het programmaatje die ik hebben wil kies ik voor de makkelijkste oplossing qua taal en libraries ;)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline MKe

  • Lid
Re: Betaalbare cursus voor programmeren gezocht!!
« Reactie #7 Gepost op: 2017/12/08, 14:10:54 »
C++ is verre te prefereren boven Python, aangezien bijna alle grote software-ontwikkelaarsfirma's dat gebruiken en en talloze bibliotheken met uitstekende beschrijvingen zijn van letterlijk duizenden fuctions en procedures, zodat je niet elke spaak van elk wiel zelf hoeft te maken.
Dit laatste is zeer subjectief en zeer afhankelijk van het doel wat je je stelt met dit leren. Wil je leren programmeren of wil je een taal leren? En waarvoor wil je je kennis gebruiken? (grote software ontwikkelfirma's gebruiken trouwens vaak het vreselijke C#.net voor het Windows platform)

Er is gigantisch veel in python geschreven, niet anders dan C. Voor python hoef je bijna nooit de spaken van het wiel uit te vinden. Er zijn ook zeer veel functies voor python geschreven, al-dan-niet in C. Ook deze in C geprogrammeerde functies zijn in Python aan te roepen.
Python biedt veel voordelen boven C (++) voor het programmeren:
- Garbage collector, zorgt ervoor dat je niet snel rare dingen als geheugen lekken krijgt
- Strings, C ken het niet
- Makkelijke functies, een file inlezen in C is heel wat meer werk.
- Lists, dictionaries, andere data structuren, noem het maar op.
etc.

Dit maakt Python niet beter dan C(++). Met C(++) heb je meer controle, kun je zelf specifieke code schrijven i.p.v. generieke code gebruiken die iemand voor je gemaakt heeft. In het kort: C kan veel sneller zijn dan Python. Voor dingen die snel moeten werken (games etc.) is het aan te raden om C of C++ te gebruiken. Wij gebruiken vaak Python als een soort framework waarbinnen we grote berekeningen in C hebben geïmplementeerd.)

Het leren van C(++) geeft je ook meer inzichten in de werking van Python. Ik vind het zeer aan te raden om naast Python iig een beginners cursus C te doen, al is het alleen maar omdat het veel inzicht geeft in het gedrag van je Python code.

Dus, ruwweg zit het zo:
Python = snel ontwikkelen
C of C++ = Snel uitvoeren

Re: Betaalbare cursus voor programmeren gezocht!!
« Reactie #8 Gepost op: 2017/12/08, 15:55:15 »
- Strings, C ken het niet

Pardon?

"Strings are declared in a similar manner as arrays. Only difference is that, strings are of char type."

char mystr[15];


Offline MKe

  • Lid
Re: Betaalbare cursus voor programmeren gezocht!!
« Reactie #9 Gepost op: 2017/12/08, 16:05:27 »
Je hebt gelijk, maar in C zijn het een soort arrays. C kent het niet zoals Python dat kent en het werken met strings is veel gecompliceerder.

Re: Betaalbare cursus voor programmeren gezocht!!
« Reactie #10 Gepost op: 2017/12/08, 19:18:35 »
Toegegeven, ik heb weinig ervaring met Python, maar hoewel het sneller ontwikkelen mogelijk maakt, viel de uiteindelijke uitvoerings-snelheid me tegen.
Naar mijn idee zijn er 3 opties, waarbij ik geen specifieke talen op het oog heb.
1 Assembly Language
  voor de betreffende processor (86-**, 68k***, Arm) --Het snelst in uitvoering maar hels gecompliceerd in ontwikkeling
2 Midlevel language
  waarvan  C imho de beste is, hoewel de leesbaarheid nou niet optimaal is voor een beginner -- eenvoudigere ontwikkeling, en interpreted redelijk snel
3 Highlevel language,
  die je de mogelijheid biedt om (inline) code van zowel 1) als 2) te integreren. --het snelst te programmeren ten koste van geinterpreteerde uitvoering en OOP is

Mijn favoriete talen zijn Euphoria en Phix (een afgeleide van Euphoria), beiden high-level, met een voor de mens goed leesbare instructie-set, snelle uitvoering, zowel interpreted als compiled uit te voeren.

Van alle talen die ik in de loop van mijn (deels professionele) computer-leven sinds 1968 heb gebruikt, bieden  die 2 mij de beste combinatie van ontwikkelingsgemak en snelheid EN uitvoeringssnelheid en zijn beiden zeer flexibel.

Ze hebben beiden ook garbage-collection en een hiërarchische variabelen-typering, en kent een structuur die vergelijkbaar is met OOP, zonder de vaak complexe en strikte syntax van "echte"object-oriented talen.
 
Tot slot toegegeven, er bestaat geen grote werreldwijde organisatie van beiden, maar wel enkele fora met enthousaiste (vaak academisch IT(C) geschoolde) gebruikers. (Van Euphoria sinds mid '80-er jaren en van Phix sinds kort na 2000)
Euphoria is ontwikkeld door de Canadees Robert Craig en zijn vrouw en inmiddels wordt (zij het beperkt) de verdere uitbouw gedaan door liefhebbers op het OpenEuphoria-podium.
Phix, met de zelfde syntax, door de Brit Pete Lomax, met een groep 'volgelingen'
Beiden zijn open-source talen onder de GNU-licence.

Euphoria's interpreter is een  2-stagetype, die eerst de eigen code omzet in een intermediate code, die de C-routines aanroept) om vervolgens als C-code te worden uitgevoerd. De interpreter/compiler omvat ook een redelijk aantal (platform-afhankelijke) machine-code-routines.
Phix bevat veel meer rechtstreeks in machine-code geprogrammeerde syntax en  werkt op dezelfde manier, maar dus wel sneller.



:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)