Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partitioneren  (gelezen 7183 keer)

el_andalus

  • Gast
partitioneren
« Gepost op: 2008/02/02, 12:50:58 »
Hoi,

Een jaar en nog wat geleden zat ik dik in de rats met mijn usb-modem die op geen enkele manier onder Ubuntu aan de praat te krijgen was. Je moet maar eens zoeken op "siemens santis". Aan de mensen van toen, nogmaals vriendelijk bedankt voor alle hulp om die usb-modem aan de praat te krijgen.

Momenteel beschik over een andere pc, en over een netwerkverbinding via Telenet.

Dus ik dacht gisteren eens de nieuwste release van Ubuntu on the fly te testen, en geen probleem.

Mijn externe harde schijf (een Western Digital) waar mijn back up staat werd perfect herkend, geluidskaart nog veel beter dan onder Windows XP, zelfs via de terminal on the fly met sudo apt-get of zo VLC binnen gehaald (wat trouwens ook onder Windows XP mijn vaste mediaspeler is) allemaal dik okee. En... voor het eerst zonder miserie onmiddellijk online onder Ubuntu met Mozilla Firefox.

Ik ben echt laaiend enthousiast, zoals vroeger, over Ubuntu, zeker nu ik ook surfen kan!

Ik overweeg ernstig om een dual boot te doen en heb, uiteraard, de uitgebreide handleiding eerst eens gelezen.

Er is echter op mijn systeem één ernstige afwijking. Naast mijn nfts Windows partitie op de lokale C-schijf (HP_PAVILION) met een grootte van 181GB waarvan 111GB gebruikt, heb ik een tweede lokale schijf, een D-schijf genaamd HP_RECOVERY, met een grootte van 4,45GB waarvan 902 MB gebruikt. Die wordt gebruikt voor een systeemherstel.

Voor de volledigheid. Mijn werkgeheugen is 1GB DDR en mijn processer een Pentium 4 van 2,8 Ghz. Grafische kaart is een 128MB NVIDIA Geforce FX 5200.

Ik zou alleszins als volgt willen partitioneren:

1° Aangezien ik nu 70GB gebruik voor Windows XP te doen draaien, zou ik een nfts-partitie van 90GB maken, dan heb ik nog 91 GB vrij. Ik zou die partitie mounten vanaf "/media/windows" (zie handleiding).
2° een root ext3-partitie van 6GB, heb ik nog 85GB vrij. Ik zou die mounten vanaf "/" gewoon (zie handleiding) en formatteren.
3° Een swap-partitie van 2GB (= twee keer mijn werkgeheugen), dan heb ik nog 83GB vrij.
4° Ik zou dan een home ext3-partitie met automatische grootte (zie handleiding) maken. Ik zou die mounten vanaf "/" en formatteren.

De vraag blijft: wat met die tweede D-schijf?

Wat doe ik daar best mee? Mijn root op zetten? Of mijn swap? Of niks?

Ik ben een totale leek op vlak van partitioneren, en in de handleiding gaat mijn blijkbaar uit van één enkele harde schijf.

Bedankt op voorhand.

Mvg!

el_andalus

  • Gast
partitioneren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/02, 14:03:52 »
Kleine correctie.

Uiteraard ga ik de home-partitie mounten vanaf "/home"

Mvg,

el_andalus

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
partitioneren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/02, 14:17:05 »
je grote windowspartitie gewoon verkleinen, zie deze handleiding: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/installatie_gutsy_aparte_home/

Wat die HP-recovery betreft: die heb ik ook, gewoon akkoord gaan met het mountpoint dat de installer voorstelt (media/hda1 of /media/sda1), of gewoon niet mounten, alleen weet ii niet of dat gaat. Hoe dan ook, het zal dan gewoon "een partitie" worden voor (k)(x)Ubuntu.

el_andalus

  • Gast
partitioneren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/02, 16:16:29 »
Bedankt!

Ik ben op een thread gebotst waarin iemand geschreven heeft dat hij de recovery-schijf gewoon als een aparte partitie heeft laten staan, maar die was dan wel in nfts, terwijl de mijne in fat32 is.

Ik vraag me af of een aparte fat 32 partitie laten staan, niet problematisch is als je ubuntu wil doen draaien.

Ik heb ook wat zitten lezen en blijkt dat bij niet weinig forumbezoekers er enige problemen gerezen zijn bij een dual boot.

Zou ik de gok wagen?

:)

Groeten!

el_andalus

  • Gast
partitioneren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/02, 21:12:21 »
Even een update.

Heb geprobeerd te partitioneren.

Alles ging goed, Tot net nadat ik mijn swap partitie had gemaakt. In plaats van dat er ongeveer nog 80000 MB vrije ruimte (free space) over was en ik een nieuwe en laatste partitie, de home partitie kon maken, kwam er op "onbruikb" 80000 MB.

Ik kon geen nieuwe partities meer maken en dus ook geen home.

Ja, ik heb dan manueel alle nieuwe partities via de knop daartoe ongedaan gemaakt en ik ben terug naar af.

Vreemd. Ik dacht gewoon van nog mijn laatste partitie te kunnen aanmaken, maar niet dus.

Weet er misschien iemand waarom?

Mvg!

el_andalus

  • Gast
partitioneren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/02, 21:33:31 »
Update 2.

Nadat ik de partitiewijzigingen ongedaan heb gemaakt, heb ik terug opgestart in Windows XP.

Ik had een partitie van 100 GB in de partitie-tool van Ubuntu gemaakt voor Windows ntfs.

Wel, nadat ik opstarte heeft Windows een checkdisk gedaan en toen die gedaan was moest ik opnieuw opstarten.

Eenmaal opnieuw opgestart blijkt mijn harde schijf van 191 GB, plots een harde schijf van maar 93GB meer te zijn.

M.a.w. de partitie van 100 GB is weg! Blijkbaar zijn ook de swap van 2048 MB en de root van 6000 GB weg.

Aangezien mijn Windows XP 75 GB in beslag neemt blijft er nog een schamele 21 GB vrije ruimte over.

De rest is verdwenen.

Ik vind dit dus niet zozeer een partitie-editor, eerder een tool "hoe krimp ik mijn harde schijf ineen"...

Ik zal het me niet meer riskeren nogmaals een dual boot Ubuntu te proberen, op het gevaar af dat ik geen harde schijf mee over hou.

Ergens klopt het ook niet hé.

Een harde schijf van 191 GB is een harde schijf van 191 GB. Er kan toch niet plots 100 GB plus verdwenen zijn?

De 93 GB beschikbaar die ik nog in totaal over heb, dat is, voor zover ik er een kneet van begrepen heb, de vrije ruimte die nog over was gebleven, nadat ik de partitiewijzigingen had gedaan.

De rest wordt blijkbaar niet meer herkend, of wat dan ook.

Fysiek is er toch niets verdwenen...?

De gevolgen van Ubuntu of van Windows? :)

Nu ja, voorlopig kan ik voort onder Windows XP, gelukkig heb ik nog genoeg vrije ruimte over gehouden, anders was ik wel dik de pineut.

Behalve on the fly draai ik Ubuntu niet, tenzij iemand mij leert hoe ik de "mysterieus verdwenen" schijfruimte kan recupereren, en hoe het kwam (zie eerdere post) dat ik geen home partitie kon maken.

We leven nog, maar dat is het dan ook :).

Misschien koop ik me best een oud laptopke of zo en doe ik daar van den eerste keer een volledige install van Ubuntu, in plaats van dit gehannes met dual boots.

Mvg!

Dwarrel

  • Gast
partitioneren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/02, 21:49:42 »
Geen paniek! windows is gewoon te dom om ext3 te zien, je andere 100gig is geformateerd naar ext3 en windows kan dat niet zien dus zegt hij dat je maar 93 over hebt.
Gewoon ubuntu cd der in doen en je ziet dat ubuntu nog wel je 100gig free space ziet.
Dan simpel weg ubuntu op die 100gig installeren laat ubuntu dat maar lekker automatich doen en klaar is kees, alles zou dan moeten werken.

Don't give up, just because windows is to stopid.

Kleine edit.
Makkelijkst is om gewoon ubuntu al het werk te laten doen gewoon alleen de goede partitie kiezen.
Als je het toch handmatig wil doen maak dan geen aparte /home aan gewoon 1 partitie die je / (root dus maakt daar word alles in geïnstalleerd) en 1 swap partitie. Het is niet nodig om een aparte /home te maken.

el_andalus

  • Gast
partitioneren
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/02, 21:53:44 »
Update 4.

Het is eerder omgekeerd. Ik heb de schijfindeler van Ubuntu nog eens opgestart en de ntfs partitie voor Windows XP is inderdaad herleid tot 100 GB.

Er is nog 95 GB vrije ruimte.

Er is dus inderdaad niks "verdwenen" (kan ook niet als je wat logisch nadenkt, een fysieke, harde schijf is er nu eenmaal of niet.... hoe filosofisch...)

Bij het ongedaan maken van de partitie waar ik het in de eerdere post over had, zijn alleen de root en de swap partitie ongedaan gemaakt, de ntfs partitie van Windows XP die ingekrompen was van 191 GB naar 100 GB niet.

In principe zou ik nu dus gewoon in plaats van de windows partitie op sda1 te mounten, kunnen mounten op media/windows en dan opnieuw op de 95 GB beschikbaar de root, swap en home partitie kunnen aanmaken.

De inkrimping van de Windows partitie van de oorspronkelijke 191 GB naar 100 GB is nu toch blijkbaar een feit.

Alleen, ik ga het me niet riskeren, op het gevaar af door mijn onkunde weer wat gratuite inkrimping tot gevolg te hebben.

Ik zou graag, beste ubunteros, toch graag wat advies hebben of ik niet mijn schijfindeling helemaal naar de haaien help :)

Ach ja, in feite is Ubuntu blijkbaar zo goed dat het weinig geeft als Windows XP tot het verleden hoort.

Off topic. Ik heb wel XP als besturingssysteem maar:

browser = mozilla
mailclient = thunderbird
mediaplayer = vlc
p2p= frostwire
pdf = sumatra
itunes:NOT, ik gebruik het veel lichtere en snellere Musikcube (jammer dat dit niet voor Linux bestaat blijkbaar, maar volgens de ICT'er op mijn werk is er Amarok, het nec plus ultra waar naar verluidt zelfs de lyrics uitrollen...)

Kortom, de situatie is zo ambigu, dat ik op den duur alleen nog maar mijn Windows machine nodig heb om open source applicaties op te draaien.

On topic terug...

Wie geeft er mij raad voor het partitioneren, nu de herleiding van mijn windows partitie tot 100 GB een voldongen feit is en ik 95 GB vrije ruimte heb...

Muchas gracias! :)

el_andalus

  • Gast
partitioneren
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/02, 21:55:26 »
Ik had al iets geschreven voor ik je antwoord zag Dwarrel.

Heel erg bedankt.

Ik ga je raad opvolgen en de boel automatisch laten doen!

Latere update volgt :)

Dwarrel

  • Gast
partitioneren
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/02, 21:58:38 »
Ken je winamp? heb zelf onlangs een erg fijne winamp clone gevonden die ik erg fijn vind werken. Xmms heet het, erg makkelijk te installeren via add/remove of in nl errr... toevoegen/verwijderen onder applicaties. Suc6!

el_andalus

  • Gast
partitioneren
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/02, 22:01:51 »
De vraag is alleen dan nog wat automatisch is:

1. "De grootte van SCSI3 (0,0,0), partitie #2 (sda) aanpassen en de zo vrijgekomen ruimte gebruiken, waarbij grafisch een balkje staat "nieuwe partitiegrootte 70% - 125 GB"

2. Begeleid- benut gehele schijf -------> dat zal het zeker niet zijn vermoed ik :)

3. Begeleid - grootste aangesloten vrije ruimte gebruiken

4. Handmatig --------------------------> dat is handmatig dus dat is ook niet automatisch



Ik twijfel tussen 1. en 3.

Gokken is niet aangewezen zeker? :)

Dwarrel

  • Gast
partitioneren
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/02, 22:03:00 »
heb je heel even? test ik het even voor je ik doe namelijk altijd handmatig geef nieuws over 5 mins.

el_andalus

  • Gast
partitioneren
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/02, 22:03:15 »
Ja, winamp ken ik, al van gehoord.

Maar dat zijn allemaal onder Windows zo'n logge programma's, vind ik.

Er zou ook een alternatief zijn voor soulseek heb ik gelezen op de website van soulseek.

Thx!

el_andalus

  • Gast
partitioneren
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/02, 22:09:15 »
Okee.

Ik heb wel 5.

Thx! :)

Dwarrel

  • Gast
partitioneren
« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/02, 22:17:15 »
Hmm lastig ik mis 1 optie in mijn menu. Meschien is het toch maar beste om het even handmatig te doen. Ik help je der wel mee. klik op handmatig.

Nu hoor je vooraan een partitie van windows te zien ntfs hoort hij te zijn en met nog 21 gig over ongeveer.
en een gedeelte van unlocated ongeveer 100gig als het goed is.
klik op de 100 gig
kies maak nieuwe partitie (houd de 100gig balk geselecteerd)
kies ext3 en zorg dat de ruimte die overblijft 2x je ramgeheugen is.
klik op ok
klik nu op de overgelbeven ruimte maak dit linux swap van.
klik op ok.

okay voordat je nu verder gaat kan je een screenshot maken zodat ik ff kan checke of alles goed staat.

el_andalus

  • Gast
partitioneren
« Reactie #15 Gepost op: 2008/02/02, 22:25:18 »
Okee.

Ik vraag me wel af of het echt niet noodzakelijk is dat ik een home partitie maak.

Ik herinner me dat toen ik in de tijd op dit forum zat een aantal mensen zeiden dat je altijd een home partitie moest maken.

Is dat zo?

Dwarrel

  • Gast
partitioneren
« Reactie #16 Gepost op: 2008/02/02, 22:29:29 »
nee. Ik heb al vele installaties gedaan zonder home partitie. het enigste voordeel is dat je makkelijker kan backuppen.
Ubuntu werkt (heel grof gezegt) zo dat de basis zit op / ( / is root) en dingen die je installeerd komen in /home/username.
je kan / en /home op een apartie partitie zetten, maar er zit geen probleem om /home op / te zetten. heb ik zelf ook.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
partitioneren
« Reactie #17 Gepost op: 2008/02/02, 22:32:03 »
De makkelijkste installatiehandleiding staat hier:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

el_andalus

  • Gast
partitioneren
« Reactie #18 Gepost op: 2008/02/02, 22:57:00 »
Bedankt voor alle hulp.

Wat moet ik nu doen?

De ene persoon zegt handmatig en de andere zegt automatisch...

Feit is dat ik al zit met een aparte partitie van 100 GB (ntfs) voor Windows en met een apartie partitie van 5 GB voor de hp_recovery (fat 32), na het gehannes van de eerste keer :) (door mijn onkunde, of doordat windows geen ext3 herkent...)

Ik heb alleszins nog 95 GB vrije ruimte die reeds geformatteerd is als ext3 en die ik handmatig zou kunnen indelen.

Alleen is het probleem het volgende en van dubbele aard:

1° Als ik handmatig eerst een root van 6 GB en dan een swap van 2050 MB aanmak via de schijfindeler van Ubuntu, en ik wil dan nog een een home partitie maken, dan herkent hij die resterende vrije ruimte niet en komt erop "onbruikbaar".

Nochtans moet ik volgens de handleiding van de website van ubuntu zelf http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/ eerst de swap partitie maken en dan pas de home.

Hoe komt dat, dat er bij mij "onbruikbaar" op komt en ik geen home partitie meer kan maken?

Anders was dit al lang opgelost. De reden waarom ik ben waar ik nu ben, is juist dat bij een eerste handmatige poging ik ook geen home kon maken, alles ongedaan maakte en dan vaststelde dat mijn windows partitie verkleind was tot 100 GB.

2° Als ik handmatig doe dan gaat hij weeral de ruimte voor mijn Windows aanpassen. Wat als de nieuwe Windows partitie "een verkleining van een verkleining" is en ik Windows niet meer normaal kan draaien?

Nou ja, alles staat op een back up op een externe harde schijf, zo een ramp zou het niet zijn, maar ik zou toch liever een dual boot hebben om eerst wat te wennen aan ubuntu...

Bedankt alvast mensen voor de hulp :)

Dwarrel

  • Gast
partitioneren
« Reactie #19 Gepost op: 2008/02/02, 23:00:11 »
Ik vermoed dat je teveel partities hebt en dat je het daarom niet kan doen. daarom raad ik aan om home en root op zelfde partitie te doen dus alleen swap aanmaken en de rest gebruikten voor home en root.
dit alles kan zonder de windows partitie te raken.

el_andalus

  • Gast
partitioneren
« Reactie #20 Gepost op: 2008/02/02, 23:02:52 »
Ik dacht ook al zoiets.

Waarschijnlijk omdat ik al met die fat32 partitie zit voor die hp_recovery schijf.

Ik ga het een nachtje laten rusten, ubuntu afsluiten.

Voorlopig is alles zoals het is en draait windows xp nog goed op de partitie van 100 GB.

Tijd brengt wel raad.

Bedankt mensen en wie nog wat weet: altijd op prijs gesteld.

Groeten ;)

partitioneren
« Reactie #21 Gepost op: 2008/02/02, 23:48:00 »
De fout zit hem in het feit dat je teveel "Primaire" partitie's maakt.

Je mag er maar maximaal 4 hebben.

Windows wil altijd perse een primaire partitie hebben , wat dus al de 1e is.

Nu kan je dat laten voor wat het is, want Linux mag en werkt op alle soorten partitie's
Dus bij het handmatig partitioneren opletten dat je de checkbox van "Logisch" aanvinkt.

Je had het  jezelf  ook veel makkelijker gemaakt door met de Gparted Live-cd een vrije ruimte te maken, dus de Windows partitie te verkleinen en er dan vervolgens nix mee doen.

Gewoon unallocated laten.

Wanneer je dan met de Live-cd opstart kan je aangeven dat de vrije ruimte benut kan worden voor de installatie.
Gemak dient de mens zullen we maar zeggen.

Nu je toch net wakker bent en slurpent aan een bak koffie dit zit te lezen ?

neem je gelijk even de tijd deze How To  door te lezen, aangezien je een aparte home wilt.
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/installatie_gutsy_aparte_home/

Stap voor stap met plaatjes, kan niet fout gaan.

Indien je 100Gig tot je beschikking hebt kan je het beste dit aanhouden.
13 Gig voor / "root"
2 Gig voor swap
95 Gig voor  /home

BTW 6 Gig voor de root is wat krapjes en zit snel vol als je dingetjes gaat installeren.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

el_andalus

  • Gast
partitioneren
« Reactie #22 Gepost op: 2008/02/03, 09:14:51 »
Bedankt Gandyman voor de raad!

Weet je, ik hou niet zo eigenlijk van automatisch e.d. Ik wil weten wat ik doe. BTW, ik zit nu idd slurpend aan mijn koffie alles te overpeinzen en als ik alles nog 's goed analyseer heb ik een aantal mogelijkheden:

1°  een aparte home partitie maken en die ipv primair als logisch aanvinken

2° geen aparte home partitie maken en alles op root laten, met alle mogelijk gehakketak vandien als ik naar de volgende release wil upgraden en mijn home folder niet zo makkelijk te backuppen is.

3° alles automatisch laten doen, aangezien ik volgens de schijfindeler van ubuntu dan 125GB zou toekennen aan mijn primaire windows-partitie en de rest voor ubuntu zou zijn. Daardoor "vergroot" mijn windows partitie van 100 GB terug naar 125 GB.

Ik heb geen zin om nog veel aan mijn windows partitie te foefelen?

Gewoon een logische home partitie maken, dat is misschien dé oplossing voor mijn probleem?

Alvast bedankt, beste ubunteros!

Mvg ;)

el_andalus

  • Gast
partitioneren
« Reactie #23 Gepost op: 2008/02/03, 12:39:49 »
Laatste update.

Heb een dual boot gemaakt. Gewoon met een swap van 2050 MB en al de rest ext3 geformatteerd en toegewezen aan de root te mounten vanaf "/".

Geen home partitie gemaakt.

Ik heb de dual boot opgestart en de windows xp draait nog.

Nu ga ik eruit en zal ik ubuntu testen.

Tot dra! ;)

el_andalus

  • Gast
partitioneren
« Reactie #24 Gepost op: 2008/02/03, 13:28:42 »
Nieuwe update.

De dual boot werkt blijkbaar ook voor ubuntu.

Ik draai nu op ubuntu en geen probleem :)

Er is nu een update voor "package files" en dan nog één voor "restricted drivers".

Het volgende wat ik daarna zal doen is mijn browser aanpassen aan het nederlands en flash installeren en zo.

Maar het voornaamste is dat we nog leven, en zelfs meer dan dat :)

Nogmaals, heel erg bedankt aan alle mensen die mij hebben geholpen.

Ciao!