Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aan de gemeente  (gelezen 1222 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Aan de gemeente
« Gepost op: 2014/03/23, 15:01:02 »
Verzonden aan de gemeente: (namen en plaatsnamen verwijderd)
Citaat
Geachte;
Als bezorgt burger en geïnteresseerde in de politiek, schrijf ik dit bericht.
Het is verzonden aan iedereen met een raakvlak van de politiek in onze gemeente (volgens de website), de griffie en aan de lokale pers.

Onderaan heb ik het stukje, dat vandaag in de lokale krant stond geplaatst voor diegenen die het niet gelezen hebben.
Een paar kanttekeningen hierbij:
Windows-XP wordt niet gevoeliger voor virussen, de meeste antivirus pakketten worden nog minimaal één jaar van updates voorzien.

Het gevaar zit hem in het niet meer dichten van gaten in het systeem, vergelijk het met de voordeur van een huis, je kunt de scharnieren smeren en de deur goed verven, maar wanneer de deurpost verrot is, kan je de deur zo wegduwen.
Microsoft gaat in mei zelfs vertellen waar die gaten zitten, want dan komen de updates voor Windows-Vista uit en de gaten die daarmee gedicht worden zijn voor 80% gelijk aan de gaten van Windows-XP.
Dit is reeds 2 jaar bekend, dus er hebben een flink aantal mensen zitten slapen!

Eigenlijk is het na 8 april niet meer verantwoord, om met een XP-computer een verbinding te hebben met internet, ook niet via een ander systeem (router, server enz.).
Volgens een opgave van Sanoma (o.a. bekend van www.nu.nl) heeft de gemeente 264 computers, waarvan 8 met Windows-7 en 256 met Windows-XP. (data sheet is bijgevoegd)
Wanneer dit waar is, dan is b.v. e-mailen nog maar met 8 computers mogelijk, de overige 256 PC's mogen tenslotte niet meer verbonden worden.
Helaas vrees ik, dat deze computers nog wel gebruikt gaan worden, waarmee de gemeente, door de burgers, volledig verantwoordelijk gehouden kan worden, voor alle directe-schade, indirecte-schade en vervolg-schade.

Wat ook jammer is, is dat dit gegeven een mooi punt was, om over te schakelen naar een opensource systeem, iets dat de kosten met (minimaal) 20% had kunnen drukken.
Mooie voorbeelden hiervan zijn de Duitse gemeente München, de volledige Franse politie, grote ICT bedrijven als HP, IBM, Google en Wikipedia en diverse Universiteiten over de hele wereld.
Dit zou tevens een mooie voorzet zijn geweest, om met ingang van 2015 te voldoen aan de openstandaard eis van het rijk (de sinds 2006 verplichte pas-toe-of-leg-uit eis) en de toezegging dat de gemeente per 1 januari 2015 volledig de aanbevolen standaarden zal gebruiken.

In het stuk van wordt Windows een computerprogramma genoemd, maar dat is het niet, het is een Operating-Systeem (OS), in goed Nederlands een besturingssysteem, dat o.a. bestaat uit duizenden programma's en onderliggende bibliotheken.

In het verleden heb ik al een paar keer mijn medewerking aangeboden aan de gemeente, om mee te denken, mee te werken en mee te helpen, als vrijwilliger op ICT gebied.
Hier heb ik nooit iets op terug vernomen.
Vreemd dat er nu, na 2 jaar niets doen aan een verouderd systeem, gezegd wordt dat er geen tijd is, een reactie die een beetje (te) laat komt.

Mijn conclusie:
Blijkbaar vinden de verantwoordelijke mensen en afdelingen binnen de gemeente de veiligheid van informatie, de privacy van de burgers en het voldoen aan de eisen van het rijk, niet belangrijk.

Mijn vragen zijn:
1. Hoe gaat de gemeente er mee om?
2. Wat doet de gemeente, op het moment dat het "fout" gaat?
En het artikel waarop ik reageerde:
Citaat
Geen updates Windows-XP na 8 april
De partij stelt vragen over computer systeem.
dHr. <verwijderd>  wil weten wanneer de gemeente overstapt op een ander besturingssysteem voor de computers.
Nu maakt de gemeente nog gebruik van het inmiddels verouderde Windows-XP.

<verwijderd> heeft dinsdag namens zijn fractie schriftelijk vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders, over wanneer zij overstappen op een nieuw systeem.
Aanleiding voor de vragen is het feit dat Microsoft na 8 april geen beveiligingsupdates meer maakt voor het besturingssysteem.
Dat maakt het computerprogramma gevoeliger voor virussen en andere invloeden van buitenaf.
Uit onderzoek blijkt dat en groot deel van de Nederlandse gemeenten na 8 april overstapt op een nieuwere versie van Windows.
<verwijderd> wil weten, of de gemeente dat ook van plan is.

« Laatst bewerkt op: 2014/03/23, 15:03:03 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Aan de gemeente
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/23, 17:53:04 »
Vrijwel alle gemeenten hebben plannen om vanaf eind dit jaar af te zijn van Windows XP.
Dit is reeds 2 jaar bekend, dus er hebben een flink aantal mensen zitten slapen!
Dit was altijd al bekend,
Citaat van: Support lifecycle
Normally Microsoft products have a support life cycle of 10 years.
In het verleden heb ik al een paar keer mijn medewerking aangeboden aan de gemeente, om mee te denken, mee te werken en mee te helpen, als vrijwilliger op ICT gebied.
Hier heb ik nooit iets op terug vernomen.
Op de website van de gemeente (Tholen) lees ik veel vacatures voor ander vrijwilligerswerk maar inderdaad niet op ICT gebied. :P
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Aan de gemeente
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/12, 16:20:15 »
In navolging van jullie, heb ik ook eens geschreven naar mijn bank:

BKCP Bank raadt het gebruik van Windows XP af na 8 april 2014

Verzonden: dinsdag 8 april 2014 19:19
Aan: info
Onderwerp: Re: BKCP News nr. 02

Geachte,

naar aanleiding van uw nieuwsbrief wil ik gewoon even iets opmerken.
U adviseert dit:

BKCP Bank adviseert cliënten die Windows XP op hun computer hebben om zo snel mogelijk over te stappen naar een recenter besturingssysteem, zoals Windows 7, Windows 8 of Mac OS X.9. Onze online dienst is eveneens beschikbaar via tablet. Met deze richtlijn raadt BKCP Bank u aan uw internet privacy te allen tijde te beschermen.

Spijtig genoeg is het jammer dat U alleen betalende alternatieven voorstelde.
Misschien ook even vermelden dat op een oudere pc, perfect Linux te installeren valt die veilig is en gratis!
Alsook werkt Linux perfect samen met jullie online banking.
Alvast bedankt voor het luisterende oor.

Met vriendelijke groeten.




Van: Customer Center
Verzonden: donderdag 10 april 2014 9:48
Aan: '***'
CC: Client Center
Onderwerp: RE: BKCP News nr. 02

Geachte,

Bedankt voor uw bericht.
Bij deze wou ik u bevestigen dat uw opmerkingen overgemaakt werden aan onze betrokken dienst die uw raadgevingen zeker zal bestuderen.

Met vriendelijke groeten,
***********
Customer Center & Network Support




Geachte,

Ik krijg net de bevestiging dat dit als een zeer goede suggestie werd beschouwd en naar aanleiding hiervan zal onze info op onze website eerstdaags aangepast worden.
Alvast bedankt voor uw tip.


Met vriendelijke groeten,
*****.
Customer Center & Network Support




En als ik nu kijk op de site staat er dit:


BKCP Bank adviseert cliënten die surfen via een pc met daarop Windows XP geïnstalleerd, om in de nabije toekomst over te stappen naar een toestel met een recent bestuurssysteem zoals Windows 7, Windows 8, Mac OS X.9, Linux of een tablet device met IOS 5 of Android 3 of hoger.


Met vriendelijke groeten,
Wim

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Aan de gemeente
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/12, 19:41:11 »
@Ocean Eyes: prima actie! Mooi succesje.  :)

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Aan de gemeente
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/12, 20:14:28 »
Denk: zal eens kijken wat de Rabobank aangeeft als het gaat om besturingssystemen en ja hoor, bij hen staat Ubuntu met name genoemd.
http://www.rabobank.nl/particulieren/servicemenu/toegankelijkheid/besturingssystemen_en_browsers/#
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Aan de gemeente
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/13, 09:29:33 »
@Ocean Eyes: prima actie! Mooi succesje.  :)

Dank U, zo kan ik eens iets terug doen  ^-^
Meestal kom ik hier alleen maar lezen en info opzoeken voor mijn mogelijke problemen.
Met vriendelijke groeten,
Wim

Offline midas

  • Lid
Re: Aan de gemeente
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/13, 12:15:07 »
De ASN-Bank verwijst ook naar Linux in het algemeen. Gelukkig begint er bij de banken dus iets te dagen :-)
Linux Mint 20.2 Cinnamon