Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu loop vast na updates  (gelezen 1223 keer)

Offline flytox

  • Lid
Ubuntu loop vast na updates
« Gepost op: 2010/11/23, 10:35:17 »
Sorry, misschien dubbel topic , maar ik weet niet waar het moet... ???

Met mijn laatste Updates voor Ubuntu 10.04  kreeg ik een foutmelding  ! Vond ik al verdacht !
Nu loopt computer vast . Hij start op tot aan het bureaublad ,vanaf daar loopt " muis en keybord" vast !! Kan niets meer doen !
Heb geen toegang nergens meer, dus ook niet meer naar Terminal. Al wat nog werkt is Gnu/ Grub , heb ook al de 3 laatste recovery modes geprobeerd, maar niets lukt !
Ik heb ook die harde schijf als" slave" getest met een ander Ubuntu 10,04 als master met de hoop mijn datas en mails ( Thunderbird) terug te vinden, maar helaas, heb ik geen rechten op de 'roots"? .... Zo blijf ik maar rond draaien !
Het is al de tweede maal dat ik al mijn datas kwijt speel met de " Ubuntu Updates " ....( laaste keer : 5 maanden geleden )
Mijn vraag is , kan ik verder via Grub/Gnu of moet ik   Ubuntu 10,04 terug installeren van  cdrom ? Of zijn er andere oplossingen ? Kan ik via Gnu/Grub naar terminal ? ( misschien voor de laatste updates te vernietigen ,als mogelijk ? )
Nog een vraagje:  Live CD is dat het Installatie CD ? ( waar moet ik die Live Cd zoeken of maken ? )  ???

Bedankt voor tip of info.
mvg

Computer AMD 2400 / HD 80 Gb/ Ram 512 /Ubuntu 10,04 + Google Chrome  ( geen Windows ,alleen Ubuntu op Harde schijf)
« Laatst bewerkt op: 2010/11/23, 10:52:31 door flytox »

Re: Ubuntu loop vast na updates
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/23, 11:47:05 »
Weet je nog wat je foutmelding was?
Al geprobeerd met een LiveCD of Bootstick op te starten. Beide geven waarschijnlijk iig toegang tot je data.
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Offline flytox

  • Lid
Re: Ubuntu loop vast na updates
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/23, 12:04:26 »
Hello JP,
nee ik weet niet meer wat foutmelding was .. het gaat allemaal zo snel  :'(
Met Live CD , wil je zeggen het installatie CD ? Die heb ik wel maar daar zie ik geen opties (juist installeren of Ubuntu testen )

mvg

Re: Ubuntu loop vast na updates
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/23, 12:33:05 »
Citaat
opties (juist installeren of Ubuntu testen )

Kies daar voor testen (dit is uitproberen zonder te installeren) dan kom je op de Desktop en kan je via Locaties/Computer je harde schijf benaderen om je bestanden te backuppen.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline flytox

  • Lid
Re: Ubuntu loop vast na updates
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/23, 16:06:19 »
Bedankt Progger, heb ik gedaan , ik zie de harde schijf wel maar met een wit kruis op ! ( geen toegang rechten) .
Het probleem is dat de muis en ook het keybord niet meer bewegen op het bureelblad, dus kom im wel tot daar met opstarten van Ubuntu.
Ik weet het niet meer , maar bij de laatste updates heb ik wel iets gezien van Bios ( bij de uitleg) . Zo het kunnen dat de Bios muis en keybord niet meer ondenkt ? Recovery mode werkt tot op een zeker punt en dan stop het ! Volgende keer blijf ik van die updates ver weg !  :|
Mijn probleem is nog niet opgelost ...
mvg

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu loop vast na updates
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/23, 16:39:19 »
Indien je muis vastloopt met de livecd, dan ligt het niet aan je update's.

Probeer dit eens.
Start de livecd.
Start daar gparted.
Klik op elke linux partitie, en dan rechtertoets van de muis op partitie, kies dan check. Dit repareert de file systeem(scan disk). Rebooten, en testen.

Offline flytox

  • Lid
Re: Ubuntu loop vast na updates
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/23, 17:56:29 »
Ok, ik ga dit allemaal testen . Wat ik wel nu opmerk, ( op de vastgelopen harde schijf) is er een optie bij gekomen in het paneel : WIT , op mijn andere werkende schijf heb ik een beetje getest naar opties "toetsenbord voorkeuren " Nu heb ik op die schijf ook de text "WIT"  keuze uit : Belgie  of Belgie alternatief !Die laatse updates hebben volgens mij wel iets veranderd in die richting ! Misschien daarom dat muis en toetsenbord vast loopt ?
Ik zoek verder ..
bedankt iedereen voor help.

Re: Ubuntu loop vast na updates
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/23, 23:08:51 »
Citaat
is er een optie bij gekomen in het paneel : WIT ,

Als je op dat icoontje "WIT" klikt, heb je de keuze om van 'toetsenbord' te wisselen, werkt het met geen van de twee keuzes?
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline flytox

  • Lid
Re: Ubuntu loop vast na updates
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/24, 00:47:26 »
Hello Progger,
Ja, als ik dat kon doen was mijn probleem opgelost , maar ik kan er niet aan :  muis en keybord staat vast . Heb nu juist Live Cd uitgevoerd, Gparted enz ... niets help ! Ik zal het moeten opgeven ...  :|   en nieuwe install doen ,bye bye datas .
Ik heb hier nog 4 of 5 lege harde schijven van 80 GB, ik denk 5 maal Ubuntu te installeren want ik vertrouw het niet meer ... >:(
mvg
« Laatst bewerkt op: 2010/11/25, 20:37:42 door flytox »

Offline flytox

  • Lid
Re: Ubuntu loop vast na updates
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/25, 20:36:15 »
Hello Progger,
Ja, als ik dat kon doen was mijn probleem opgelost , maar ik kan er niet aan :  muis en keybord staat vast . Heb nu juist Live Cd uitgevoerd, Gparted enz ... niets help ! Ik zal het moeten opgeven ...  :|   en nieuwe install doen ,bye bye datas .
Ik heb hier nog 4 of 5 lege harde schijven van 80 GB, ik denk 5 maal Ubuntu te installeren want ik vertrouw het niet meer ... >:(
mvg
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vandaag nieuwe install Ubuntu 10.04 gedaan op schijf met vastgelopen muis en keybord. Nieuwe partitie gemaakt ,dus de oude datas zijn misschien nog altijd terug te vinden ?
Vraagje: Zo ik via terminal aan die vastgelopen partitie toegang krijgen ? ( via een of andere magische formule bvb Sudo enz ... ?)